Friday, July 30, 2010

PAS Pusat Dan PAS Pahang Menyerang Dun Tahan


WZWH dalam posting yang terdahulu ada menyentuh tentang PAS Jerantut. Barangkali Yang Dipertua PAS Jerantut,Dr Hamzah tercabar dengan tajuk posting WZWH,"Impian Dr Hamzah Mengkelantankan parlimen Jerantut", menyebabkan beliau membawa Presiden PAS, Hadi Awang dan Pesuruhjaya PAS Pahang juga Naib Presiden PAS Pusat, Tuan Ibrahim Tuan Man menyerang Dun Tahan!

Pada 26 Julai 2010, Rombongan tentera induk PAS diketuai Presiden, Hadi Awang, Naib Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man, calon potensi AJK PAS Pusat dan parlimen Jerantut, Dr Hamzah telah mudik ke Ulu Tembeling selama 3 hari 2 malam untuk menemui penduduk 5 kampung di Ulu Tembeling iaitu Kampung Pagi, Kampung Kuala Sat, Kampung Bantal, Kampung Gusai dan Kampung Mat Daling.

Agak janggal "timing" serangan PAS Pusat dan PAS Pahang di Ulu Tembeling, Dun Tahan dilakukan ketika YB Dun Tahan, Dato' Wan Amizan dan 35 Ketua UMNO cawangan dan Ketua Kampung tiada kerana lawatan mengerjakan umrah di Mekah dan Madinah selama 14 hari mulai 24 Julai 2010.

Apa pun WZWH mengucapkan selamat datang kepada rombongan PAS diketuai Presidennya Hadi Awang. Memang kepimpinan tertinggi PAS perlu melakukan lawatan ke kampung Melayu pedalaman seperti di Ulu Tembeling. Dalam posting WZWH beberapa hari lalu ada bercerita tentang mengenali Presiden PAS, Hadi Awang dan kerjasama UMNO dan PAS.

WZWH kira Hadi Awang Presiden PAS telah menyambut pelawaan DS Najib untuk UMNO dan PAS bekerjasama. Penduduk Ulu Tembeling amat meraikan tetamu lebih lagi kedatangan Presiden PAS dengan barisan Ulamaknya dapat memberi ceramah agama kepada penduduk Ulu Tembeling dan melalui aktiviti-aktivit PAS mendekati masyarakat pedalaman.

Pemimpin-pemimpin PAS Pusat dan PAS Pahang itu menginap di rumah penduduk-penduduk Ulu Tembeling. Sudah pasti penduduk Ulu Tembeling suka dengan cara mudah mesra pemimpin PAS ini. Sudah tentu Hadi Awang tidak melepas peluang hobinya suka menjala ikan atau mencari ikan di Sungai Tembeling.

WZWH amat berterimakasih dengan lawatan tertinggi kepimpinan PAS ke Ulu Tembeling Jerantut kerana sekurang-kurangnya membuka mata DS Najib dan MB Pahang, DS Adnan Yaakob terhadap kesungguhan Presiden PAS, Hadi Awang dan PAS Pahang diketuai Tuan Ibrahim Tuan Man menakluki parlimen Jerantut dan 3 Dun iaitu Dun Tahan, Dun Damak dan Dun Pulau Tawar.

Selain posting WZWH menyentuh PAS Jerantut, beberapa isu-isu yang dicadangkan WZWH seperti Empangan Hidroelektrik Sungai Tekai dan Loji Janakuasa Nuklear Lembah Tembeling telah dimainkan oleh kepimpinan Tertinggi PAS ini terutama Hadi Awang, Tuan Ibrahim Tuan Man, dan Dr Hamzah mempengaruhi penduduk Ulu Tembeling supaya tidak menyokong UMNO. Pemimpin PAS kata kalau penduduk Ulu Tembeling mahu cepat pembangunan terutama pembinaan jalan Ulu Tembeling, penduduk Ulu Tembeling perlu menyokong pembangkang.

Apa-apa pun WZWH amat berharap DS Najib, DS Adnan Yaakob, YBM Tengku Azlan ahli parlimen Jerantut dan YB Dato' Wan Amizan adun Tahan "PERLU" berbuat sesuatu...di parlimen Jerantut dan Dun Tahan.

Thursday, July 29, 2010

Bila KJ Bersuara Mempertahan Hak Bumiputera


Isu diskaun Bumiputera — Khairy Jamaluddin

Kita sudah mendengar pelbagai reaksi dan ulasan terhadap cadangan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, YB Tony Pua, kepada Kerajaan Negeri Selangor untuk memansuhkan diskaun Bumiputera dalam pembelian rumah berharga RM500 ribu ke atas dan hartanah komersial berharga lebih RM2 juta di negeri tersebut.

Ramai pihak, termasuk PAS Selangor, membantah cadangan tersebut. YAB Perdana Menteri sendiri telah mengingatkan YB Tony Pua dan parti DAP supaya jangan “terlalu menekan orang Melayu dan Bumiputera” dengan cadangan-cadangan yang tidak sensitif dan separuh masak.

Cadangan terbaru dari DAP rata-rata dilihat sebagai satu lagi usaha untuk menolak tepi kepentingan masyarakat Bumiputera. Saya percaya tanggapan itu juga telah mendorong PAS Selangor untuk membantah cadangan tersebut dan menyebabkan Ketua Umum PKR, YB Dato’ Seri Anwar Ibrahim, terus membisu dalam hal ini.

Di sini perlu saya tegaskan, saya sudah berkali-kali menyuarakan keperluan untuk orang Melayu berani keluar dari kepompong zon selesa dan tidak hanya berharap pada tongkat. Saya mahu melihat masyarakat Bumiputera bersaing secara terbuka berdasarkan merit dan kekuatan sendiri. Hujah-hujah saya dari awal konsisten, yakni Kerajaan perlu membantu golongan Bumiputera yang benar-benar layak menerima bantuan sama ada dari segi keperluan atau merit.

Mungkin di sini ada yang tertanya, kalau begitu prinsip dan pegangan saya, kenapa pula saya tidak menyokong saranan Pua? Apa yang dicadangkan oleh Pua itu cuma pemansuhan diskaun untuk rumah-rumah yang boleh dikatakan rumah kos tinggi dan juga premis komersial yang agak mahal. Bukankah sudah tentunya mereka yang mampu membeli hartanah seperti ini merupakan individu dan syarikat yang sudah berjaya, maka mereka tidak lagi memerlukan diskaun tersebut?

Sekiranya dilihat dari kanta teori ekonomi semata-mata, mungkin ada yang akan bersetuju dengan rasional cadangan Pua. Kenapa perlu kita kekalkan diskaun kepada mereka yang mampu membayar jumlah yang besar untuk rumah kos tinggi? Tetapi hakikatnya, sekiranya kita melihat kepada pegangan hartanah Bumiputera di setiap peringkat, angkanya jauh ketinggalan berbanding kaum lain.

Statistik pada tahun 2007 menunjukkan peratus pemilikan bangunan oleh Bumiputera cuma 15.7 peratus. Bagi hartanah komersial pula, Bumiputera hanya memiliki sekitar 29.2 peratus untuk kompleks perniagaan dan serendah 3.5 peratus untuk premis perindustrian. Statistik ini menggambarkan suatu ketidakseimbangan yang terlalu ketara.

Sekiranya kita mengambil kira premis-premis komersial di kawasan bandar dengan harga RM 2 juta ke atas, saya percaya peratus pegangan Bumiputera begitu rendah. Antara faktor penentu kos sesuatu premis adalah lokasi, dan bukan semata-mata saiz atau keluasan. Sekiranya cadangan Pua dilaksanakan, maka amat sukar bagi usahawan-usahawan Bumiputera untuk berniaga di lokasi yang strategik lantas hanya terhad kepada pinggiran bandar semata-mata.

Satu lagi hujah Pua adalah hartanah yang dibeli dengan harga diskaun ini dijual semula oleh broker atau orang tengah dengan harga yang lebih mahal. Beliau menegaskan bahawa salah guna dasar seperti penjualan semula oleh broker menjadi salah satu sebab skim diskaun ini perlu dimansuhkan. Saya tidak langsung boleh menerima alasan ini kerana jika pelaksanaan menjadi masalah, maka wajarlah kita menangani kelemahan tersebut dan bukannya memansuhkan terus dasar diskaun Bumiputera ini.

Antara langkah yang boleh diambil untuk mengatasi masalah pelaksanaan adalah memastikan bahawa status dan klasifikasi lot Bumiputera tidak diubah bagi mengelak sebarang pihak yang membeli hartanah tersebut dengan harga diskaun dan menjualnya dengan keuntungan harga pasaran secara terbuka.

Perlu diingat bahawa diskaun tersebut berkait rapat dengan galakan pemilikan dan bukan suatu tiket kepada keuntungan. Satu lagi masalah berkait adalah di mana pemilik Bumiputera menjual kepada

seorang pembeli Bumiputera lain dengan harga pasaran yang lebih tinggi. Isu ini boleh ditangani dengan mewajibkan satu tempoh khusus atau “moratorium” sebelum seseorang pemilik yang membeli rumah dengan harga diskaun Bumiputera dibenarkan menjual semula rumah tersebut,

walaupun kepada Bumiputera lain. Ini akan mampu mengelakkan masalah di mana dasar diskaun ini disalahgunakan untuk keuntungan cepat, dan bukannya digunakan oleh mereka yang benar-benar berniat tinggal di sesuatu kediaman.

Ada juga dakwaan yang kita dengar mengenai pemaju perumahan yang tidak bertanggungjawab sengaja menipu dengan mengisytiharkan kuota untuk Bumiputera tidak boleh dijual dan seterusnya memohon kepada pihak berkuasa agar hartanah tersebut dijual kepada bukan Bumiputera atas

harga tanpa diskaun. Semua ini merupakan isu-isu berkait dengan dasar tersebut yang tidak disentuh dan dikaji oleh Pua sewaktu member hujah-hujah cetek dan separuh masak beliau.

Maka saya menolak cadangan DAP berhubung pemansuhan diskaun atassebab-sebab di atas. Jika pemansuhan tersebut dilaksanakan, maka segala usaha dan galakan memperbetul ketidakseimbangan dalam pemilikan hartanah di Selangor pastinya akan gagal lantas terus melebarkan jurang ekonomi antara kaum.

Saya percaya pendirian saya ini akan mengundang kritikan — khususnya akan ada komen kononnya cadangan DAP ini tidak akan memberi kesan kepada Bumiputera berpendapatan rendah. Namun, saya berpandangan bahawa komen sebegini kurang tepat dan simplistik sepertimana hujah YB

Tony Pua. Usahawan Bumiputera yang cuba membeli premis komersial berharga RM2 juta tidak boleh diklasifikasikan sebagai ‘kaya’, sepertimana juga mereka yang mahu membeli rumah berharga RM600,000.

Barangkali dasar diskaun Bumiputera ini boleh disemak untuk kategori yang lebih tinggi, contohnya di atas nilai RM2 juta bagi pembelian rumah banglo. Malah YAB Perdana Menteri sendiri menyebut bahawa dasar ini tidak boleh diteruskan selama-lamanya. Dalam erti kata lain, dasar ini boleh diubah dan dikemaskini dalam jangka masa panjang, tetapi bukan sebelum pemilikan hartanah diseimbangkan lagi.

Saya juga amat kesal dengan saranan Pua kerana beliau langsung tidak mencadangkan sebarang dasar lain untuk memperbetul ketidakseimbangan ini, jikapun tidak bersetuju dengan diskaun 7 peratus tersebut. Ini jelas mendedahkan bahawa DAP tidak ikhlas malah tiada niat untuk membantu agenda Melayu, walaupun mereka tidak henti-henti cuba menjaja persepsi kononnya DAP adalah parti untuk seluruh rakyat Malaysia, tanpa mengira kaum.

Saya berharap kelak, sebelum mereka mengeluarkan sebarang cadangan seperti ini, mereka akan dapat memberi alternatif bagaimana masalah asas iaitu ketidakseimbangan dalam pemilikan hartanah dapat ditangani.

Sekiranya tidak, maka ternyatalah DAP gagal membawa aspirasi seluruh majoriti Malaysia.

Model Baru Pentadbiran Kerajaan Pakatan Rakyat

WZWH tertarik dengan pandangan seorang rakyat tentang bagaimana Pakatan Rakyat jika menang dalam PRU 13 nanti memerintah Putrajaya.

Beliau menyatakan Kerajaan Pakatan Rakyat perlu mencuba model baru pentadbiran kerajaan pusat mentadbir Malaysia dan 13 negeri.

Kalau berdasarkan gambarajah peta penguasaan kuasa politik antara kerajaan BN dan kerajaan PR, WZWH nampak kerajaan BN masih besar, gagah dan perkasa. Baru nampak kecil penguasaan kerajaan PR.

Berikut pandangan rakyat biasa ini...

I have been a long-time sceptic of Pakatan Rakyat. But having laboured long and hard over how they might share power, I am now warming up to them.

I am beginning to sense that they might actually be a viable alternative to Barisan Nasional (BN), provided they are willing to make some fundamental changes in the way they think about power sharing.

If they can discard the conventional wisdom of operating a federal government, and build a new model suited to Pakatan, then it might just work.

Imagine three fuels -- leaded, unleaded and diesel. These fuels, when mixed together, cannot power any car. But yet each fuel could be used to run a specific kind of car quite effectively. And this is, to me, the key to solving Pakatan's power-sharing impasse.

If Malaysians insist on having Malaysia governed centrally as a single unit (like riding in one big bus with one driver using one fuel), then BN remains the only option.

Pakatan fuels cannot be used for this bus when mixed together. But what if we threw out the “single bus” model and opted for a “tag-team model” instead?

The tag-team model would mean that there would be separate vehicles going forward independently, but yet working together, supporting one another, even competing with each other, and united and bonded by the desire to get everyone to the same destination.

How it works

Let me elaborate.

For illustrative purposes, Malaysia could be divided into three distinct socio-economic zones: the West Coast of the peninsula; the East Coast; and Sabah and Sarawak. Each zone is like a vehicle in this tag-team model.

The tag-team model would have the following governance structure:

Firstly, a “presidential-like” prime minister who would oversee all matters related to holding the federation together and bringing it forward for the sake of all Malaysians. His responsibilities would therefore include all portfolios, but only in so far as they are truly relevant at national level (much like that of a US president).

He would then delegate his executive authority in relation to the administration of federal matters for each zone to an appointed viceroy. The viceroy for each zone would in essence be the driver of the vehicle in the tag team.

The viceroy’s federal responsibility for his zone might include finance, trade and industry, education, religion, health, infrastructure and human capital development, tourism, youth and culture, and so on.

The federal Cabinet will ensure that each zone is allocated a fair and equitable share of the federal budget to enable the viceroy to do his job.

The viceroy would be a full member of the Cabinet and would remain answerable to the prime minister.

The viceroy for the West Coast might be from PKR or DAP (or this zone could itself be split into two to make for easier governance). The viceroy for the East Coast might be from PAS. And the viceroy for Sabah and Sarawak might be from a new Pakatan component party representing those states.

The viceroy would be selected by the prime minister in consultation with party leaders. Although he represents the party to which he or she belongs, the viceroy must be independent and be willing to put the interest of the country first before the zone or the party he or she represents.

The prime minister will manage all inter-zone affairs himself in the interest of the country as a whole. But beyond that, each zone will naturally go forward based on the policies of Pakatan to whom its viceroy belongs.

Yet the administration of the zones will be structured to promote and foster collaboration and co-operation, and be subjected to the collective accountability of the Cabinet and be in compliance with the Federal Constitution.

The struggle among Pakatan component parties to secure other Cabinet positions becomes less intense, because via the viceroy they each have effective administrative influence where real change can take place, especially in the zone where they have the greatest support.

Other federal ministries will focus on national policy development but will no longer wield the authority to effect real change on the ground since this is left primarily to the viceroy.

This would be a total departure from the BN governance model of today.

How about state governments?

As for the state governments, they remain as they are. To build state governments into the equation makes it too complex a model to manage. This is especially so if BN remains in control of a large number of state assemblies.

This is only a proposal on how Pakatan could allocate federal responsibility among the parties should they come into power.

The net effect is that we have different parts of the country that will have different federal administrative styles. And as private citizens, we would be quite at liberty to move to the zone that we think most suits our lifestyle, and other people might move in the opposite direction for the very same reason.

So there will no longer be a “one-size-fits-all” model.

I struggle trying to figure out how Pakatan partners can ever run the federal government based on the “bus-one-driver-one fuel” model, given their ideological differences. But if they offer the “tag-team” model, then it might be an interesting proposition to consider.

For sure, if that were the case, it will make it so much easier for me to decide where to cast my vote at the next general election.

Chua Jui Meng Anggap Najib Setaraf Suharto Dan Marcos

Chua Jui Meng telah meletupkan bomnya...yang kerajaan Najib sama taraf dengan kerajaan Suharto dan Marcos yang digulingkan oleh rakyat Indonesia dan Filipina.

Menambahkan lagi bisa patukan ularnya...Chua Jui Meng, Bekas Menteri Kesihatan, Naib Presiden MCA, ahli MCA selama 35 tahun menyatakan Orang Cina Malaysia sudah benci dengan kerajaan Najib yang bias dan tidak adil kepada kaum Cina.

Anwar Ibrahim sudah berjaya membisikan "Final Solution Hitler" kepada Chua Jui Meng. TG Nik Aziz amat menyokong pandangan Chua Jui Meng ini. Di kala DS Najib bercuti ke luar negara, TPM Mahyuddin perlu bicara menyahut salakan ahli politik dari senegerinya. Menteri KDN perlu tengok sajalah...!

Alleging that the Barisan Nasional-led government was similar to the rule of former Indonesian and the Philippine presidents Suharto and Ferdinand Marcos, former health minister and MCA vice-president Chua Jui Meng says the rakyat, especially the Malaysian Chinese, despised the unfair race-based policies implemented by the ruling government.

He said this was one of the main reasons why the Malaysian Chinese community almost entirely turned its back against the ruling BN at the historic 2008 general election.

The BN-led government had also failed to be democratic, respect human rights, ensure a sustainable economic climate, was unable to provide equal education opportunites for all races in the country, practises selective prosecution in weeding out corruption and, above all, failed to be fair in administering the nation.

"The main point is that they (the Malaysian Chinese community) wants justice and fairness from the government. They want the government to care for the people, especially the poor. For the Chinese, they will donate money and this is their culture.

"These donations are to assist the poor. This is what they (the Malaysian Chinese) want the government to do. Is this difficult for them (BN) to do after the country's independence some 50 years ago? The government has based itself on wrong policies," he told FMT in an interview.

A good majority of the Malaysian Chinese community had traditionally supported the ruling coalition until the 2008 general election. The historic polls revealed a massive decline in the Chinese and Indian support for the ruling coalition.

This resulted in the BN losing the state governments of Selangor, Perak, Penang and Kedah to add to Kelantan, which was already in the hands of the opposition. The BN also lost its long-guarded two-thirds majority in Parliament.

'Forever borrowing money'

Chua, who joined Parti Keadilan Rakyat late last year after being in the MCA for 35 years, likened the country's administration to that of former Indonesian and the Philippines presidents Suharto and Ferdinand Marcos.

"We are forever borrowing money. The situation now is worse than the rule of Suharto and Marcos. The Philippines does not have any oil revenue, but the economy during Marcos' rule was bad because he stole billions from the people.

"Here everyday we have an expose like Felda. If the case is brought to court, there will be a lot more revealed. The profits reaped by Felda is a lot more than that of Sime Darby or IOI Bhd but profits per hectare had declined. It's finished...we have just made the Malays (Felda settlers) poor for another year,” he said in the interview, which covered various issues, at a modest restaurant in Damansara.

Chua said the statement by Minister in the Prime Minister's Department Idris Jala that the government would go bankrupt because of the decline in taxes collected from Petronas, Sime Darby and Felda also raises questions.

"This should not be the case for a country which produces oil like Malaysia. Look at the increasing coffers of Saudi Arabia, Brunei or Norway. What about us? Has our treasury recorded an increase?" he asked.

He said while China was moving fast economically with a 30% annual growth, Malaysia was still dragging its feet in catching up.

He said all the policies formulated by the government, including the Ninth Malaysia Plan, did not produce the desired results because there was no quality in the administration of the prime minister, deputy prime minister or the Cabinet as they only thought about their cronies and not the well-being of the country.

"If we allow BN to enslave the people, we will continue to be left behind. Don't talk about South Korea or China; we would be even worse than the economies of Indonesia, the Philippines and Thailand," said Chua, who holds the record for being the longest-serving health minister, from 1990 to 2004.

Opposition's vision

He said the mindset of the Chinese has changed and that the community was looking forward to a brighter better future for the generations to come.

"Their mindset has changed as they have seen the light. The Chinese voters read news from the Internet for more information. They do not want to be fooled by the BN again," he said.

On the opposition coalition made up of PAS, DAP and PKR, Chua, who was stripped of his "Datuk Seri" title by the Johor Sultan more than a month ago, said the best approach would be to explain the opposition's vision to the nation.

"When we take over the government, we would make Malaysia the most democratic nation in the world. We would respect human rights. No more cases like Anwar (Ibrahim) who was jailed for six years because justice was denied.

"With this democracy, we would empower the people, strengthen the economy and boost the confidence of the world in our country. Believe me, if this happens we would be better and far richer than Singapore.

"After 53 years of BN rule, Singapore is 500% richer than us. This is because Singapore does not tolerate corruption. BN, on the other hand, likes corruption. We want to take care of the poor regardless of whether they are Malays, Indians, or Bumiputeras from Sabah and Sarawak."

Bila Saspek Peliwat Di Naikkan Makamnya


Mursidul Am PAS TG Nik Aziz telah menyamakan ketegasan Anwar Ibrahim mempertahankan prinsip perjuangan sama seperti ditunjukkan Nabi Muhammad SAW semasa berhadapan dengan pelbagai fitnah pembesar Quraisy.

“Anwar seorang yang mendokong prinsip ketegasan di atas kebenaran yang diperjuangkan selama ini,” katanya dalam satu kenyataan di Kota Bharu.

Presiden PAS, Hadi Awang dan Presiden UMNO, Najib dan beberapa pemimpin-pemimpin veteran dan tertinggi UMNO menggeleng kepala dengan kenyataan terbaru Nik Aziz yang WZWH petik dari HarakahDaily.

Nallakarupan yang bukan Islam itu pun boleh tergelak besar.

Bila saspek peliwat di naikkan makamnya...hanya Mohd Saiful Bukhari Azlan yang mengetahui...apa-apa pun WZWH menyerah kepada Mahkamah Malaysia untuk memutuskannya!

KOTA BHARU, 28 Julai: Nik Aziz Nik Mat menyifatkan Anwar Ibrahim seorang yang tegas mempertahankan prinsip perjuangan.

Katanya, ketegasan itu sama seperti pernah ditunjukkan Nabi Muhammad saw semasa berhadapan dengan pelbagai fitnah pembesar Quraisy.

“Kerana ketegasan mempertahankan kebenaran perjuanganlah maka Nabi saw sanggup meninggalkan Kota Mekah menuju ke Madinah. Baginda tidak pernah bertolak ansur dengan pelbagai tawaran pembesar Quraisy.

“Anwar seorang yang mendokong prinsip ketegasan di atas kebenaran yang diperjuangkan selama ini,” katanya dalam satu kenyataan di sini.

HarakahDaily

Wednesday, July 28, 2010

Kesabaran Hadi Awang Ada Hadnya...

Kesabaran Hadi Awang, Presiden PAS ada hadnya. Puak Erdogan yang pro Anwar dalam PAS memandang serong kepada Hadi kerana kononnya Hadi mewar-warkan promosi kerajaan perpaduan. Puak Erdogan menembak Nasharuddin Mat Isa, Timbalan Presiden PAS.

Kali ini Ketua Dewan Pemuda PAS, Nasrudin Hassan Tantawi dan beberapa AJK Pusat PAS telah mempengaruhi Presiden PAS supaya memikirkan usul kerjasama dari UMNO.

Hadi Awang tahu...Mursidul Am PAS, TG Nik Aziz sejak dari tahun 1970an merupakan tokoh penentang kerajaan perpaduan UMNO dan PAS. Kelicikan politik TG Nik Aziz telah menyebabkan MB Kelantan pada tahun 1977, Muhammad Nasir dilucutkan jawatannya dan Mohd Asri Muda meletakkan jawatan Presiden PAS.

Husam Musa selaku orang kepercayaan TG Nik Aziz dan juga pro Anwar telah mempengaruhi TG Nik Aziz supaya mendengar cakap dan pandangan Anwar bersama dengan Lim Kit Siang bahawa kedudukan politik mereka tidak selamat jika Hadi Awang, Presiden PAS bertindak mempengaruhi majoriti ahli-ahli PAS menyokong pelawaan dan cadangan UMNO yang disokong oleh majoriti umat Melayu Islam, ulama, Mufti dan Raja-raja Melayu.

Hadi Awang semasa muda belianya seorang yang proaktif, agresif dan bersemangat orangnya. Melalui sahabat-sahabatnya sewaktu melanjutkan pengajian pada tahun 1974 hingga 1976 untuk peringkat Sarjana Siasah Syariah (MA) dari Universiti Al-Azhar, Mesir, beliau dikatakan pelajar yang suka ke depan membentangkan kertas kerja ilmu di dalam seminar, mesyuarat, dan majlis ilmu.

WZWH masih ingat lagi Amanat Hadi 1982 yang begitu bersemangat menaikkan semangat kerja parti pengikut PAS. WZWH tiada bukti untuk mengatakan Amanat Hadi 1982 itu boleh menyebabkan peristiwa tragedi Memali.

Hadi Awang seorang pemimpin yang penyabar. WZWH lihat hobi beliau suka memancing, menjala dan menaiki bot tidak pernah dilupakan. Beliau juga gemar ke laut untuk menikmati keindahan alam.

Kewibawaan, keilmuan, kesufian, serta sifat tawadhuknya meletakkan Hadi Awang amat disenangi ahli-ahli PAS dan merupakan seorang pemimpin PAS yang wajar dicontohi dan memang ditunggu-tunggu untuk membawa perubahan kepada negara ini.

Kesabaran Hadi Awang ada hadnya...beliau dilihat mengamalkan gaya politik Islam Saidina Ali selama ini. Apa yang diusul oleh pemimpin-pemimpin UMNO untuk membentuk kerjasama UMNO PAS telah dimomokkan oleh puak Erdogan dalam PAS dan Anwar. Tolak tepi pandangan Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng. Mereka mengguna isu ini untuk menjatuhkan kepimpinan Hadi Awang sebagai Presiden PAS. Kredibiliti kepimpinan beliau tercabar.

Masa akan menentukan bila Hadi Awang akan menggunakan gaya politik Islam Muawiyah pula bagi menyatakan pandangan dan pendiriannya yang sebenar dan jitu sebagai Presiden PAS. Seluruh ahli PAS dan UMNO menunggu....Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang bersuara!

Mengenali Hadi Awang Presiden PAS

WZWH ingin menulis mengenai tokoh-tokoh politik Melayu. WZWH sudah biasa menyentuh tokoh politik UMNO. Kini WZWH mahu mengenali tokoh politik PAS pula. WZWH mahu memahami pemikiran mereka.

KENALI PRESIDEN PAS

Yang Berhormat Tuan Guru Haji Abdul Hadi bin Haji Awang adalah anak jati Kampung Rusila, Marang,Terengganu. Dilahirkan bulan Zulhijjah 1366 bersamaan 20 Oktober 1947 merupakan seorang pemimpin yang sentiasa mendekati rakyat terutamanya kaum petani dan para nelayan. Berbekalkan ilmu agama yang telah disemai dalam jiwanya sejak kecil lagi, beliau telah menjadi insan yang dihormati dan disegani terutama di persada politik tanah air mahupun antarabangsa.


LATAR BELAKANG KELUARGA

Tuan Guru Hj.Abdul Hadi Hj. Awang merupakan anak ke-5 daripada 9 orang beradik tetapi 4 daripadanya telah meninggal dunia. Ayahandanya, Hj. Awang Mohamad bin Abd Rahman manakala bonda beliau Hajjah Aminah Yusuf. Kedua-duanya telah meninggal dunia.

Ayah dan bonda beliau merupakan anak jati di kampung Rusila tempat Tuan Guru Hj. Abdul Hadi tinggal sekarang. Ayahanda beliau merupakan Tok Guru di Kampung Rusila begitu juga dengan bondanya menjadi tempat rujukan dan tumpuan masyarakat terutama dalam hal-hal berkaitan agama.

Tuan Guru Hi.Abdul Hadi telah mendirikan rumahtangga dengan Zainab Awang Ngah pada tahun 1976. Manakala perkahwinan beliau yang kedua pada tahun 1991 dengan Dr. Norzita Taat berasal Negeri Sembilan. Hasil perkahwinan beliau dengan kedua-dua isterinya telah dikurniakan 14 orang zuriat iaitu 11 dari isteri pertama dan 3 dari isteri kedua.



PENDIDIKAN

YB Tuan Guru Hj. Abd Hadi mendapat pendidikan awal dari ayahandanya tahun 1955, seterusnya di Sekolah Rendah Rusila, tahun 1961. Beliau meneruskan pengajian di Sekolah Arab, Marang selama 5 tahun.

Dari tahun 1965 hingga 1968 beliau mendapat peluang melanjutkan pengajian di Sekolah Menengah Ugama Sultan Zainal Abidin, Kuala Terengganu. YB. Tuan Guru Hj. Abd Hadi meneruskan pengajian di Universiti Islam Madinah dii peringkat Ijazah Pertama dengan tajaan biasiswa oleh kerajaan Arab Saudi. Kemudian melanjutkan pengajian pada tahun 1974 hingga 1976 untuk peringkat Sarjana Siasah Syariah (MA) dari Universiti Al-Azhar, Mesir.

YB. Tuan Guru Hj. Abdul Hadi pernah memegang jawatan Pegawai Yayasan Islam Terengganu dari tahun 1977 hingga 1978. Pada tahun yang sama juga beliau diamanahkan sebagai Pengerusi Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) Negeri Terengganu.


PENGLIBATAN DALAM P0LITIK TEMPATAN

Tuan Guru Hj. Abdul Hadi melibatkan diri dalam arena politik sejak 1964 sewaktu masih menuntut lagi. Beliau pernah menjadi Setiausaha PAS, Cawangan Kg. Rusila sehingga tahun 1969. Selepas balik dari luar negara tahun 1976, beliau telah memegang jawatan Ketua Pemuda PAS Terengganu, kemudian pada 1977 menjadi Ahli Jawatankuasa PAS Pusat. Tahun 1983 dilantik menjadi Naib Presiden PAS. Apabila Dato' Hj. Fadzil Mohd Noor dilantik menjadi Presiden PAS, Tuan Guru Hj. Abdul Hadi dipilih menjadi Timbalan Presiden PAS.

Berikutan Ustaz Fadzil kembali ke rahmatullah, beliau dilantik memangku jawatan Presiden PAS pada tahun 2003. Beliau menjadi Presiden PAS hingga sekarang selepas disahkan di dalam muktamar pada tahun 2005.

Tuan Guru Hj. Abdul Hadi Awang mula bertanding pada pilihanraya 1978, di Dun Marang tetapi beliau kalah dengan kekurangan 64 undi sahaja kepada calon Barisan Nasional, Tengku Zahid. Bagaimanapun pada pilihan raya 1982 beliau dapat mengalahkan Tengku Zahid dengan majoriti 320 undi. Pada tahun 1986, beliau menang sekali lagi di DUN Rhu Rendang (nama baru DUN Marang selepas persempadanan semula) tetapi kalah di Parlimen Marang dengan majoriti yang tipis. Beliau kemudiannya berjaya memenangi Parlimen Marang pada pilihan raya 1990, 1995 dan 1999 disamping mengekalkan DUN Rhu Rendang hingga sekarang.

Selepas kemenangan PAS di Terengganu pada November, 1999, Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang dilantik menjadi Menteri Besar Terengganu sehingga Mac,2004 disamping menjadi Ahli Parlimen sebelum dipertanggungjawabkan sebagai Ketua Pembangkang dari tahun 2003 hingga 2004.


PENGLIBATAN DI PERINGKAT ANTARABANGSA

Pada tahun 1994, YB. Tuanguru Hj. Abdul Hadi dilantik menjadi Ahli Jawatankuasa Penyelaras Gerakan Islam yang berpusat di Istanbul , Turki. Menjadi AJK penyelaras gabungan parti-parti politik yang menangani isu Palestin berpusat di Amman , Jordan . Tahun 1990, menjadi, Majmak Takrik Mazhab Islami yang berpusat di Tehran , Iran . Beliau juga menyertai rombongan parti-parti Islam ke Pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang dipimpin oleh Dr. Najmuddin Erbakan, bekas Perdana Menteri Turki pada tahun 1990 dalam usaha untuk menyelesaikan krisis Telok. Rombongan ini berbincang dengan Setiausaha Agung PBB ketika itu, Butros-Butros Ghali.


KEGIATAN LUAR

Walaupun Tuan Guru Hj. Abdul Hadi merupakan seorang ADUN, tetapi beliau tetap memberikan khidmatnya kepada penduduk Kampung Rusila khususnya memberi kuliah, ceramah seterusnya menjadi pakar rujuk dalam bab-bab agama.

Tanggungjawab Tuan Guru Hj. Abdul Hadi untuk memberi ilmu dan nasihat kepada rakyatnya, tidak pernah diabaikan walaupun beliau sibuk dengan tugas rasminya di DUN dan Parlimen. Hari Jumaat, Sabtu dan Ahad merupakan masa beliau menyampaikan ilmu kepada rakyat.

Hobinya suka memancing, menjala dan menaiki bot tidak pernah dilupakan. Beliau juga gemar ke laut untuk menikmati keindahan alam. Kebijaksanaan Tuan Guru Hj.Abdul Hadi membahagikan masa antara tugas sebagai wakil rakyat, pendakwah, ayah dan suami menyebabkan beliau amat disenangi oleh seluruh rakyat khususnya pengundi di Marang.

Semuanya ini menjadi hobi Tuanguru sebelum menjadi wakil rakyat lagi. Gelaran Yang Berhormat tidak sedikitpun menjejaskan imejnya untuk turun ke sungai memancing dan menjala ikan, serta memelihara kuda yang disayangi.

Pendek kata kewibawaan, keilmuan, kesufian, serta sifat tawadhuknya meletakkan Tuan Guru Hj Abdul Hadi amat disenangi rakyat dan merupakan seorang pemimpin yang wajar dicontohi dan memang ditunggu-tunggu untuk membawa perubahan kepada negara ini.

Tembeling Terputus Hubungan

Tembeling terputus hubungan akibat hujan lebat 3 hari lepas Tanah runtuh di Jalan Ulu Tembeling dekat Kg Kuala Sat yang buat terputus hubung...