Tuesday, February 19, 2013

7000 Pengundi Orang Kelantan Jerantut Penentu Parlimen Jerantut PRU 13




Persembahan dikir barat Karnival Parlimen Jerantut.



Penonton yang menyaksikan persembahan dikir barat Karnival Rakyat 1 Malaysia Parlimen Jerantut malam semalam di Dataran Jerantut.

Di parlimen 81 Jerantut ada 52,000 pengundi berdaftar pada PRU 13. Orang Kelantan Jerantut yang layak mengundi dan berdaftar seramai 7000 orang.

Dalam posting WZWH yang lepas WZWH telah menulis tentang sumbangan orang Kelantan Jerantut kepada Jerantut secara ekonomi, politik dan sosial. Sila baca sini.

Pahang mengamalkan dasar pintu langit terbuka. Di mana bumi dipijak, di situlah langit dijunjung. Undang-undang tubuh negeri Pahang jelas, bagi rakyat yang tinggal menetap di Pahang selama 10 tahun sudah boleh dikira rakyat KDYMM Sultan Pahang.

Sejarah penghijrahan orang Kelantan ke Jerantut telah berlaku sejak tahun 1950an dan 1960an. Jerantut yang mempunyai jalinan kereta api memudahkan penghijrahan orang Kelantan ke Jerantut. Mereka mencari penghidupan yang lebih baik di Jerantut. Mereka mempunyai impian dan harapan.

Orang Kelantan Jerantut berhijrah ke Jerantut mahu mencari penghidupan yang lebih baik. Mereka adalah petani yang rajin bekerja mengusahakan kebun dan ladang. Mereka rajin bekerja. Boleh dikatakan mereka semua ada tanah di Jerantut. Ada yang punya tanah 50 ekar, 30 ekar, 10 ekar dsb. Bila mereka ada duit mereka beli tanah dari orang Melayu Jerantut.

Orang Kelantan Jerantut boleh dikatakan suka penghidupan cara hidup beragama Islam yang lebih. Mereka lebih percaya ulamak dari pemimpin. Jika pemimpin itu bersifat ulamak mereka akan memberi sokongan tidak berbelah bagi.

Orang Kelantan Jerantut bekerjasama dengan pemimpin tempatan jika untuk kebaikan penghidupan mereka. Orang Kelantan Jerantut mempunyai semangat kenegerian yang tinggi. Majoriti anak-anak mereka sudah mendapat status kad pengenalan 06 iaitu rakyat tetap Pahang. Mereka sebenarnya sudah jadi anak jati rakyat Pahang walaupun budaya Kelantan masih ada.

Oleh kerana parti PAS itu terutama ikon TG Nik Aziz lebih membuatkan parti PAS seolah-olah parti identiti orang Kelantan maka sudah tentu sokongan mereka padu menyokong parti PAS. Kini orang Kelantan Jerantut melalui pendidikan dan pergaulan dengan orang Melayu Jerantut menyedari bahawa untuk kebaikan bersama yang berpanjangan menyokong kerajaan BN di Pahang lebih menjamin masa depan.

Kalau ditanya kepada WZWH dari 7000 orang Kelantan Jerantut berapa ramai yang menyokong UMNO atau PAS maka WZWH jawab 70-30. Itu terpulang bagaimana calon parlimen dan 3 DUN itu mengenali, menyelami, bergaul, memahami kehendak dan cuba menyelesaikan masalah orang Kelantan Jerantut.

WZWH cakap sokongan orang Kelantan Jerantut amat diperlukan oleh BN di Jerantut. BN baik UMNO mahu pun MCA perlukan sokongan orang Kelantan Jerantut. Hargailah mereka dan selesaikan kehendak dan permasalahan mereka. Kenali dan bergaul dengan mereka. Cuba faham dan belajar dialek bahasa dan budaya mereka. 

WZWH percaya dan yakin orang Kelantan Jerantut adalah orang Melayu yang bijak dan rajin dan mereka juga mengharapkan pemimpin-pemimpin BN menjaga kebajikan dan masa depan mereka. Orang Kelantan Jerantut mahukan peluang. Berikan peluang itu kepada mereka pasti mereka akan capai impian dan harapan mereka seperti mana nenek moyang mereka datang berhijrah ke Jerantut mencari penghidupan yang lebih baik dari kehidupan di kampung asal mereka di Kelantan.

Kalau dilihat majoriti anak-anak orang Kelantan Jerantut itu kad pengenalan adalah 06 (negeri Pahang). Mereka lahir di Jerantut, dibesarkan di Jerantut, berbudaya orang Jerantut. Dialek Kelantan mereka adalah warisan dan tradisi mereka.

Perlu diingat jika dimainkan isu orang Kelantan Jerantut ini bukan rakyat tempatan dibimbangi ada 7000 pengundi orang Kelantan Jerantut yang akan menentukan Parlimen dan DUN Damak terutamanya dalam PRU 13. Tidak terkecuali juga di DUN Tahan, ada ramai pengundi orang Kelantan Jerantut.

UMNO dan BN perlu mendekati mereka orang Kelantan Jerantut, memahami apa permasalahan mereka dan cuba menyelesaikan kemahuan mereka jika tidak boleh 100% kalau boleh selesai 50% pun kira ok.

WZWH tetap menyatakan 7000 undi orang Kelantan Jerantut sangat penting untuk UMNO dan BN pada PRU 13 nanti.

Ini menunjukkan pengundi orang Kelantan Jerantut sama penting dengan jumlah pengundi orang Cina yang berjumlah hampir 9000 orang. Betapa sokongan orang Kelantan Jerantut amat penting bagi menjamin kemenangan BN baik parlimen mahu pun 3 DUN.

36 comments:

Kampong man said...

Salam Wan,

Penulisan yang baik, pendekatan positive tanpa fitnah.Sekira mahu cerita dongeng bercammpur slander sila baca blog Sakmongkol pakar pemecah perpaduan orang Melayu.

YANG MENANG DAP.YANG RUGI ORANG MELAYU

Wan Zamzuri Wan Hasenan said...

Salam Kampong Man,
Tqvm. Mana QD? Dengar ada mari...ekekekekekeke

Anonymous said...

Uncle kampongman,

Alhamdulillah uncle dah sihat dari flu. Welcome back.

Sebut pasal blog sak, ni nak juga tahu apa cerita dongeng sak tu. Dalam cerita dongeng kita pun ada macam-macam cerita. Senarainya pun ada.

Elok bebeno kalu kita boleh tahu senarai cerita dongeng moden sak pulak.

Cerita dongeng melayu penuh dengan pengajaran samada pengajaran baik untuk dibuat tauladan dan pengajaran tak baik untuk dibuat sempadan.

Begitulah juga kita patut tahu senarai cerita dongeng sak. Cerita dongeng sak tentu lebih relevan untuk dijadikan sempadan kerana ia berlaku sekarang didepan kita. tentulah pengajaran dan sempadannya lebih mudah kita fahami.

Uncle lah sebaik orang untuk mencerahkan dalam isu dongengan sak ini kerana uncle selain lebih lama makan garam dari kami, kejayaan dan rona-rona kehidupan yang uncle telah lalui menjadikan uncle lebih matang dan wiser dalam melayari kelok-kelok kehidupan yang begitu mencabar hari ini.Uncle telah berjaya melayari pelbagai badai kehidupan dengan jayanya...

Kami salut uncle...kami tunggu pencerahan uncle.

Zack

Anonymous said...

Salam.alhamdulillah rezeki untuk org kelantan yg merantau ke jerantut untuk mencari rezeki dan menambah taraf hidup yg lebih baik.Tetapi bagaimana anak tempatan jerantut sendiri? ada pemimpin UMNO jerantut menolong meluluskan tanah tanah yg diminta oleh anak tempatan? di kuala tahan dengarnya dah lama org disana memohon tanah namun tidak lagi di tolong untuk mendapatkannya.Nampak mcm pemimpin UMNO jerantut menyusukan kera dihutan dan membiarkan anak mati kelaparan.Bodoh sungguh.

Wan Zamzuri Wan Hasenan said...

Salam Anon 10:40,

Urusan tanah Kuala Tahan telah diurus dan diselesaikan oleh Pejabat Daerah Jerantut dan ADUN Tahan. Kelulusan diberi selepas PRU 13 itu janji DSD Adnan Yaakob MB Pahang.

Anonymous said...

Dah 55thn merdeka isu tanah masih nak tunggu lepas praya? Berapa punya pembelit umno ni. Melayu kena tipu sampai kiamat. Cukup le.

Anonymous said...

Anon 11:32,

Cop kelulusan dah hilang,carik punya carik tak jumpa, maklumlah 55 tahun punya cerita. baru pi buat yang baru. Towkey kedai cakap, cop tu bole siap lepas PRU 13 je.

sabar la skit. 55 taon leh tunggu.

Kampong man said...

Salam,

Cerita " Bonnie and Clyde " sama juga dengan "The Deer Hunter "juga "The Great Gasby "adalah movies favourite KM awal 70han yang amat menarik jalan ceritanya.Jangan lupa tengok kalau ada masa dan enjoy the show.Kerana cerita ini semua ada memberi kesan mendalam pada diri.

Zack kalau ada masa bolehlah pergi tengok cerita 'Hantu Mak Limah'. dengar nya komedi dan lucu.hehe..Bila lucu kita tidaklah keras kepala sentiasa tidak puas hati dan mempertshankan Ariff.Tak minta komen awak pun !!.Tak payah layan kot penykong tegar Arief pantang cuit Arief.

Esok ada lunch dengan Affendi adik Sakmongkol.After KM sudah support Affendi 3 tahun diofis KM.Kot kot ada boleh share project.Biarkankan Sakmongkol menghentam Najib dan UMNO sebagai blogger dan minta Zack tolong kempen untuk Sak di Bentong.Manalah tahu boleh menang.

@ Bro 5.05 Please come in and comment.What design are you involve in O&G or buiding design.Zack is defending the Fort William (Tanya Wan Fort apa ni).Zack is lucky to be born with a siver platter on the plate.He is rich and he has all the time in the world .Cheers buddy 5.05. Bye..

Anonymous said...

Uncle kampongman,

Secara jujur, saya idolise uncle for ur tenecity and grit sehingga berjaya dalam hidup. Ia banyak mengingatkan Zack pada arwah atuk dan baba sendiri yang berusaha keras dan bertawakkal dengan Maha Esa semata-mata dalam mengharungi kehidupan yang seketika semasa bertandan di dunia ini dalam satu siri perjalanan-perjalanan seorang insan menuju ke destinasi yang abadi,ia itu kembali kepada Sang Pencipta.

Well, Zack ni nobody. Apa yang ada adalah pinjaman dan amanah dari Allah yang disertakan dengan tanggungjawab yang berat. Semua kena audit di Mahsyar nanti.

Uncle,

Kita mungkin berbeda pandangan, tapi itu adalah lumrah kehidupan. Berbeda hanya pandangan, namun ia tidak melunturkan rasa hormat dan kekaguman saya atas kejayaan uncle dalam hidup ini. Itu saya pinta uncle memahami.

Beres yang tu, kita boleh terus bersparring kat sini dan mana-mana, kerana kita tahu yang berbeda hanya pandangan. Kebenaran yang hakiki hanya milek Allah:d...hehehe

salam hormat..

Zack

Kampong man said...

Salam semua,

Ok lah Zack.Nanti uncle Tulis cerita pasal kehidupan dan perjalanan hidup uncle macam A Kadir Yassin yang BUKAN untuk membanggakan diri tetapi mungkin rakan rakan lain dan anak bangsa boleh dapat pengajaran.

KM pernah tidak bersetuju dengan Sakmongkol .Akibatnya , sorrylah beliau mahu menerima komen KM dan QD lagi.Mungkin lepas election KM, QD , Zack,Sak and bro Aspan kita pergi makan besar.Apa macam.Si QD ni pulak semenjak dah kahwin ni jarang jarang komen.QD come in.

Maaf kalai terkasar.

Anonymous said...

Salam.kenapa kelulusan tanah tu perlu tunggu selepas pilihan raya? kenapa tidak sekarang?.Orang dah muak dengan putar belit ahli pilitik jerantut dah.semua auta karan aje tu.

Anonymous said...

Uncle kampongman,

Bagus juga idea nak pi makan ramai-ramai lepas PRU 13 nanti. Masa sesuai untuk kita rapatkan balik barisan orang melayu yang berlainan wadah untuk merapatkan balik barisan yang terpisah oleh PRU.

Uncle, Sak adalah politician yang berpihak sementara saya berada diluar wadah politik partisan.

sak tahu risiko tindakannya dan saya percaya dia berupaya mempertahankan dirinya sendiri dari serangan lawan dan tidak memerlukan orang lain mempertahankan dirinya. Kata pepatah melayu, kalau takut dilambung ombak, jangan berumah ditepi pantai.

Wadah saya adalah platform untuk menjaga kepentingan kelompok majoriti orang melayu yang tidak berpihak kemana-mana parti politik. Kehadiran saya untuk menunjukkan bahawa mereka-mereka yang menyertai politik kepartian bahawa persaingan politik antara parti-parti politik melayu bukan atas perjuangan parti masing-masing semata-mata. Ahli-ahli parti politik melayu hanya kelompok minoriti sahaja dalam keseluruhan jumlah orang melayu di Malaysia.

jadi jangan nak action lah, baik UMNO, PAS atau PKR.

satu lagi hakikat yang parti-parti politik melayu kena faham setelah 56 tahun merdeka, kelompok majoriti orang melayu ini bukan kelompok di era lepas merdeka atau era 60an lagi yang boleh diperkotak-katik. Kemajuan dan pendidikan telah banyak merubah corak pemikiran orang melayu hari ini. trend ini akan terus ketara dimasa-masa mendatang.

Uncle,

Saya tidak mempertahan sak atau pak Aspan atau mana-mana parti politik yang uncle istilah sebagai pembangkang. Mereka adalah peserta politik berpatisan yang mana saya tidak.

Jika dilihat saya mempertahankan mereka, ia adalah kerana serangan yang dihalakan kepada mereka agak cetek, emosional membabi buta dan agak keterlaluan tanpa alasan yang logikal.

Segala sesuatu ada batas munasabah dan logiknya dengan mengambil kira grey band yang patut. Itu standard penilaian yang saya gunapakai dalam menentukan samada saya perlu komen atau tidak. seringkali saya komen isu politik berpihak ini untuk mengembalikan rasionaliti perbincangan sesuatu isu. Apa lagi jika ia menyentuh kepentingan kelompok majoriti orang melayu.


salam uncle

Zack

Anonymous said...

Matnyer weh, tanah belia yang di sukat mana weh. Katanya nak buat ladang "herba" tapi dah jadi ladang "raba" eh "reba" balak dah licin di sapuh macam sesetengah kepala wakil rakyat. Dengar2 tanah belia tuh dah jadi tanah individu. Entahlah...

Anonymous said...

Bn, jin tanah.

Quiet Despair said...

Just saying salam to Abang Zurik, yand dihormati Uncle Kampung Man and all friends.
QD ada datang dalam posting Abang Wan. Please refer to earlier postings.
Ada cabar kawan baik kita Sakmongkol supaya tanding lawan DS Najib.Tak guna cakap besar dalam blog mengutuk dan meghina PM.
Dia dah ban saya dalam blog dia. Declare me persona non grata. Sejak saya balik Malaysia, kesemua posting saya dalam blognya didelete.
Yang si SWK macam biasa lepas dua posting saya dan banyak reactions dia tutup lagi blognya.
Kenapa they all takut dengan I.
I dont understand how he operates.

Wan Zamzuri Wan Hasenan said...

Hi QD,

Welcome back. WZWH donth know somehow QD is very famous with Pakatan Rakyat supporters. Maybe QD's witty and style of writing amused them. They deleted QD's comments meant that QD is hard to beat...ekekekekeke

Quiet Despair said...

Thank you Abang. That's a compliment. Yeah, they cannot take the heat from me. It's silly of Sakmonkol the supposed brilliant guy to delete me. He could have allowed me there. And he and his supporters can have a field day condeming me.
At least I boost his ratings. I have been a fan of his blog when he was still in Umno but started to be critical of Najib. Kira-kira masa tu sebelah kaki dalam UMNO and sebelah lagi opposition.
Masa tu selalu praise me as cerebral and used my comments as his topic of discussion.
But after being confirmed as DAP cadre, he started to throw out my comments. In fact my pals did warn me no point putting your views in any Pakatan blogs, because theycannot tolerate opposing views.
It's different from Umno bloggers who published all comments. And yet they like to chide MSM for censoring Pakatan stories.
SWK pulak published all your comments. But if he sees too many against him, he will shut his blog. Two days ago we were writing condemning Depak, and after so many reactions, he closed the blog.

anti manusia meminta-minta said...

orang gila tanah ni dia akan hilang rasa kemanusiaan.dalam kepalanya tanah,tanah,tanah.kalau tak dapat tanah mau mati gayanya,

kau orang ingat tanah di pahang ni hak milik kau sorang.

kalau beri kat kau orang apa hal rakyat pahang yang lain???

kau ambillah tanah tu jadi hak kau.biar kerajaan asyik layan lubang jubur kau aje.orang lain tengok aje.

nak sangat tanah kumpul duit dan belilah.orang tak kisah pun.

ini nak free aje.pas tu dapat jual.kemudian mintak lagi tanah free.hiduplah awak aje orang kuala tahan,orang lain biar mampus belaka.

kalau tak percaya cakap mb kau orang pangkah aje pas tu.pas gerenti beri kau orang tanah.arwah yb malik dulu berjaya memberi banyak tanah kat orang dun tahan.

Anonymous said...

Tahi "patat" 1156. Orang bukan nak free, tapi tahi patat tok wokil gun tuh tanah sampai ratus2 ekar dia kebas. Bukan, nak pangkah BN sampai dia rosak habis sema. Biar pakatan naik dan patat kamu tuh...

Quiet Despair said...

Abang Wan, weh ada orang mencarutt kat sini. Oghang Pakatan kot? Heehee. Oghang Pahang tak macam tu kan.

Anonymous said...

ORANG YANG MENCARUT ADALAH ORANG TAK MAMPU BERFIKIR SECARA WARAS.JADI DAH TENTU OTAK DIA ADA KAT LIDAH.

WAKIL RAKYAT BANYAK TANAH DIA BELI DENGAN DUIT SENDIRI.SEBELUM JADI WAKIL RAKYAT DIA DAH JUTAWAN.

AWOK KUTUK ORANG KAYA SAMALAH AWAK KUTUK ALLAH.SEDARLAH REZEKI ITU ALLAH YANG PUNYA.DIA SUKA BERI PADA SIAPA SAJA YANG MAHU.REZEKI KAU BELUM SAMPAI LAGI.BERDOALAH SEPANJANG HIDUP,NESCAYA ALLAH YANG MAHA PENYAYANG AKAN KABULKAN DOA KAU.DAPATLAH TANAH.TAK PAYAH LAH DOK MEROYAN SANA SINI.

KD,MAAF KERANA BANYAK PINJAM KATA-KATA KAU.

Anonymous said...

Ini betul2 tahi "patat" lagi. Jika dah kaya sebelum bergelar tok wakil semestinya bergelar tok wakil berkhidmat kepada rakyat. Bukan asyik "mematat" sampai habis. Moh gi Kg Bantal dan Kg Ulu2 di Ulu Tembeling tu. Prujik sedang dibuat kontrektor terlibat telah "memecak" dan bawak lari sema jentera berat, sebab komisen tok wakil tu kurang "memberangsangkan" pukit dia. Ha ha ha, nanti kome "telanjangkan" habis baru gun tawu... Jangan jadi budur amat, nak jilat "patat" tok wakil ong kena jilat patat sekali...

Anonymous said...

Baik mencarut dr menuduh org liwat

Wan Zamzuri Wan Hasenan said...

Apa yang WZWH boleh kata banyak lagi projek mega berskala besar yang sedang, akan, bakal dicurah ke DUN Tahan....yang tak terfikir oleh orang Ulu Tembeling...tunggu dan lihat itu yang WZWH dan ADUN Tahan usahakan...WZWH tahu apa yang terbaik untuk DUN Tahan..

anti pencarut said...

yang banyak mencarut ni dah tentu siang malam ahli keluarganya mencarut.dalam kepala dia hanya nampak gambar p****t aje.

mungkinlah duduk kawasan pelancongan hari2 tengok p****t orang putih.dia biasa jilat P****t dia suruh orang jilat.islam apa dia ni?

rosak dah orang di ulu ini,arak,syabu dah jadi makanan rasmi.

lepas ni aku pulak kena P****t.tak percaya tengok.

iman dah nipis kawan pulak dengan iblis.itulah yang mencarut-carut tu!

Anonymous said...

Memang koi kata ong ni kaki "pantat" bukan ker aku kata "patat" tapi mak bapak ong ajar "pantat". Samalah "butuh" dan "buritan" sebab itu ong kena belajar istilah. Nampak sangat ong ni telah diterjemahkan oleh mak bapak ong dan ong sendiri kaki "memantat"...

Anonymous said...

Kas setuju dengan aok 1129, bebudak le ning umor baru setahun jagung kepala otak mereka ke situ ajer ginyer. Tak nampak lain dah, itu ajer yang demeh tu tahu. Jika nak mengata pun kenalah siasat dulu2. Belajar rajin2 jangan sembarangan nak mengata orang lain. Itu baru istilah kecil, belum lagi istilah politik, eg "mentekedarah", "ranggah" "jejai" dan sebagainya.

Banir.

Quiet Despair said...

Banir

Perkataan-perkataan yang aok sebut tu saya tak pernah dengar. Sorry ya kaeh sekerat omputih. So alien to me.Heeheehee.

Anonymous said...

QD tks. Sebenarnya aku kasar dalam bahasa. Hanya untuk fakta dalam kutukan. Tapi mereka nampak dan hendak "peteh".

Banir.

Kampong man said...

Salam Wan and QD,

Surely as expected Pirates as usual the sob sob baby blog chicken out again hehe.. This is the best possibility.The Pirates writer, whoever he/she is, coming from a possible team or pool of stupid writers who too write for Sakmongkol that make Sak blog like Papagomo you know.Pirates promote Sak blog too of course.This is a common knowledge among bloggers in town.Sak dont write all.He would not have the time to continue writing endlessly ( Teingat Endless Love -Lionell Ritchie)

You will find many recycle disinformation in both Sakmongkol and Pirates done on purpose to create a certain degree of wrong and bad perceptions of UMNO and BN .

QD, your comments will not be allowed anymore and so is mine ,if any, now unless you tell Sak that he is the best candidate for Bentong and that he will win BIG.No, Sak will KALAH one.
Surely maa...Thank you.



puki said...

sebenarnya banir yang mencarut tu.dia guna anon.banir memang penggalak bagi orang kuat mencarut.

orang ulu otak dia orang memang masih kuno.orang kuno mmg kuat mencarut.

orang kualatahan kuat minum arak.main bola kena minum arak dulu sebab tu menang sokmo.orang kuala tahan yang suka sangat mencarut pantat adalah lias panjang.pantat pada dia orang adalah assalamualaikum!!!tak percaya tanya ali asra atau zamri mat amin.

Anonymous said...

Kenapa tidak menggunakan bahasa Melayu dengan betul saperti kita pelajari di sekolah ?.Bahada pasar dan sms perosak bahasa.Bahasa Jiwa Bangsa.Cubalah.

Anonymous said...

Gunakanlah bahasa yang indah bila bercakap atau memulis. Jangan tunjuk kita tak beradap dan kurang ajar. Bangsa Melayu dan agama islam tidak mengajar macam itu. Sopan santun amalan kita.

Anonymous said...

Salam engku...,

Tkslah WZWH. Nampaknya pendapatan negara semakin lama semakin susut. Projek mega vs projek super @ perdana menjadi iguan lantikan politik khususnya sapa2 bergelar wakil rakyat esp wakil rakyat yang mewakili DUN Tahan, mungkin!!!... Untuk tidak keterlaluan, secara "sunnahnya" atau lebih kasarnya bahasa politik "komisen" wajib ada. WZWH telah meperlihatkan atau bagi sapa2 yang tidak tahu telah menterjemahkan kewarakan seseorang bergelar pemimpin politik, lagi hampir dengan PRU semakin banyaklah projek2 "terteran" keluar. Siapa yang mendapat laba dari projek "politik jahil", sememangnya orang kampong Kuala Tahan, Kg Pagi, Kg Sat, Byukit Mat Daling, Bantal, Gusai dan kampong2 kecil. Hatta nak dapat ikan “badar, sia atau selimang” pun susah. Dahlah airnya keroh, suatu musim dahulu jika hujan lebat dan air Sungai Tembeling "sebak" kami masih lagi mendapat hasil tangkapan. Sekarang, hujan atau tak pun kami merupakan penduduk yang sentiasa malang. Ibarat kata jangan bagai orang berjudi “menang mua, alah hendak berbela”.

Ada juga bisik2 sesetengah orang, bagaimana seseorang hamba Allah bila “nazak” apakah ungkapan terakhir mereka, berpesan2; ladang sawit aku 100 ekar kau jagalah, ladang getah aku 80 ekar sapa nak jaga, tanah pinggir aku beli 1 lot RM400,000 nak bagi sapa, bini aku tiga, empat orang sapa pulak nak ambil. Simpanan aku RM100 juta nak agihkan kemana.... Projek2 mega, super, perdana komisen nak bagi sapa pulak? Kaya, kaya, kaya!!!....

Aku pohon janganlah ada sapa diantara pemimpin sampai begitu sekali berpesan2 setelah terlalu nazak nak “meninggalkan”.

Wallahualam Bisawob...,

Banir...

Anonymous said...

Anon 1.33,

Siapa kata pendapatan negara makin susut.Sebab tak baca akhbar atau kau tak faham apa 6.4% economic growth pada suku keempat 2012 ke.?.

Sekira tidak pandai ekonomi jangan ganggu orang lain ok ?

Anonymous said...

Sabit tu aku cakap jika tak taw politik, jangan nak campur urusan negara. Jika setakat cow caw nak tunjuk surat yang kabor, faham 6.4% jauh dari langit. Pemikiran cow caw macam lempar batu sembunyi tangan...

Banir...

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024