Friday, May 21, 2010

Kesilapan Pemimpin-pemimpin Tua Jerantut

40 tahun dulu,pemimpin-pemimpin tua Jerantut telah melakukan kesilapan kerana tidak bersetuju dengan idea Tun Razak untuk membina Hidroelektrik dam di Tembeling. Jika pemimpin dulu menyokong, projek itu boleh bermula pada tahun 1978 dengan kos hanya RM300 juta. Berbagai infrastruktur-infrastruktur menarik ditawarkan Kerajaan seperti kawasan penempatan baru,jalanraya,ladang-ladang, sekolah,dewan dan sebagainya. Jerantut akan lebih cepat membangun ekonominya. 20 tahun kemudian sekali lagi pemimpin-pemimpin tua Jerantut membuat kesilapan kerana menolak hasrat idea Tun Mahathir pada tahun 1982 untuk menghidupkan semula projek Hidroelektrik dam. Lantas projek itu ditarik ke Bakun.

Sekarang ini sekali lagi peluang terhidang di depan mata bila Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air dalam laporannya menyatakan Pahang sesuai dijadikan tapak loji janakuasa nuklear kerana tempatnya terpencil dan dekat dengan sumber air mengikut panduan Agensi Tenaga Atom Antarabangsa(IAEA). Lembah Tembeling amat sesuai sebagai tapak cadangan pembinaan loji janakuasa nuklear. Di Jepun terdapat 55 buah logi janakuasa nuklear yang boleh menyalurkan 49467MW kepada keperluan domestiknya. Diikuti China 40 loji, Korea Selatan 18 logi, Taiwan 8 logi, Korea Utara 6 logi. Selain Malaysia yang mengumumkan tahun 2021 mula beroperasi logi janakuasa nuklear, Thailand umum 2021, Vietnam 2018 dan Indonesia 2016. Baru-baru ini Turki telah menandatangani perjanjian dengan Rusia berjumlah RM80 bilion untuk bina 4 reaktor nuklear. Perlumbaan loji janakuasa nuklear telah bermula di Asia dan Asean.

Kos untuk membina loji janakuasa nuklear kapasiti 1000MW dianggarkan hampir RM9 bilion. Projek ini memberi peluang pekerjaan kepada 4000 pekerja. Jerantut perlu melobi projek ini demi impak besar kepada ekonomi Jerantut. Pemimpin-pemimpin Jerantut perlu sokong projek ini. Kemukakan kepada YAB PM Najib pada bulan Julai nanti. Jangan kita ulangi kesilapan pemimpin-pemimpin tua Jerantut dulu. Jerantut perlu tunjuk kekuatan dan kelebihannya kepada negara agar pucuk pimpinan negara memandang kepentingan Jerantut.

No comments:

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024