Thursday, May 27, 2010

Siapa YBM Tengku Azlan Ahli Parlimen Jerantut?

YBM Tengku Azlan Ahli Parlimen Jerantut sejak PRU 1999. Sudah tiga penggal YBM Tengku Azlan menjadi Ahli Parlimen Jerantut. Dikenali sebagi Ku Lan. Siapa Ku Lan? Putera kepada Almarhum Sultan Abu Bakar, adinda kepada Sultan Ahmad Shah, menantu Almarhum Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan,Bapa saudara DYMM Agong Sultan Mizan.

Dulu dari tahun 1980an hingga 1990an, Ku Lan merupakan pemimpin parti Semangat 46 pimpinan YBM Tengku Razaleigh. Ku Lan pernah menjawat jawatan Ketua Pemuda Semangat 46 Malaysia dan Pengerusi Perhubungan Semangat 46 Pahang.

Pertama kali WZWH berjumpa dengan Ku Lan pada petang sewaktu ribut menyebabkan sebatang pokok tumbang menghalang kenderaan dekat dengan Felda Padang Piol pada tahun 1989 sewaktu WZWH mahu pergi ke Kuala Lumpur berlepas ke England. WZWH sempat berbicara secara peribadi dengan Ku Lan berkenaan hal keluarga dan politik semasa.

Pada tahun 1996 parti Semangat 46 dibubarkan dan diserap masuk ke dalam UMNO. Ku Lan menjadi Ketua Cawangan UMNO Ulu Tembeling dan sungguh tidak menyangka Ku Lan akan bertanding di Parlimen Jerantut pada PRU 1999. Begitulah politik serba kemungkinan. WZWH teringat sebelum PRU 1999, WZWH dan Sri Tri Buana selalu pergi ke rumah Ku Lan di Bangsar. WZWH selalu membayangkan Ku Lan akan bertanding di Jerantut semasa perbincangan. Ku Lan hanya gelak sahaja.

Ku Lan pernah memegang jawatan Timbalan Menteri Pengangkutan dan ditawar Timbalan Menteri Luar tetapi menolak atas alasan peribadi semasa zaman terakhir Tun Abdullah sebagai Perdana Menteri. Mungkin ini alasan utama YB Dr Shukri melawan kepimpinan Ku Lan pada pemilihan UMNO Bahagian Jerantut 2008 yang menyaksikan kumpulan YB Dr Shukri dimastermind oleh mantan YB Dato' Azizan tewas. Ahli-ahli UMNO masih mahukan kepimpinan Ku Lan dibantu oleh YB Dato' Wan Amizan rupanya.

Semasa gelombang PRU 12 bila mana ramai Ahli Parlimen BN tumbang namun Ku Lan tetap menang di Parlimen Jerantut dengan majoriti 1946. Walaupun tewas majoriti 2000 undi di DUN Damak tapi DUN Tahan dan DUN Pulau Tawar membantu. Kalau bukan Ku Lan sudah tentu Parlimen Jerantut hanyut ke tangan PAS dan Pakatan Rakyat!

Pengkritik Ku Lan mengatakan Ku Lan tidak berbuat apa-apa di Jerantut, kurang menemui pengundi-pengundi, tidak servis, rumah pun tidak ada di Jerantut susah Ketua-ketua cawangan UMNO dan pemimpin-pemimpin kampong hendak berjumpa, hubungan dengan pengundi-pengundi kaum Cina kurang dan bukan penduduk asal Jerantut sebab orang Jerantut mahu Ahli Parlimennya anak jati Jerantut.

WZWH ingin menjawab beberapa persoalan-persoalan yang dibangkitkan pengkritik Ku Lan. Sebagai seorang yang dilatih dengan ilmu perakaunan, WZWH memandang kepada fakta dan angka. selama lebih 3 penggal Ku Lan menjadi Ahli Parlimen, WZWH telah menyemak segala peruntukan-peruntukan yang telah diluluskan oleh Kerajaan pusat dan negeri di Parlimen Jerantut adalah berjumlah lebih RM1.5 bilion. Jika usul WZWH mahu bina loji janakuasa nuklear di Lembah Tembeling direalisasikan sudah tentu nilai pembangunan di Parlimen Jerantut bertambah lebih RM10 bilion!

Ku Lan adalah anak Raja Pahang yang "the most gentleman", berbudi bahasa, rendah diri, tidak sombong, melayan semua orang tidak kira pangkat,darjat,kaya, miskin. Tidak ada istilah berpuak-puak dalam pemikiran Ku Lan. Sebab itu semua "warlord-warlord dan godfather-godfather" tunduk lemah kepada Ku Lan. Cuma nampak riak-riak ombak mahu membadai Ku Lan pada pemilihan UMNO Bahagian Jerantut 2008 tapi tersangkut di beting pasir hanya membasahi kaki sahaja! Ku Lan percaya kepada gagasan 1UMNO Jerantut.

Ku Lan bukan orang luar. Rakyat Pahang kena faham Ku Lan adalah anakanda Almarhum Sultan Abu Bakar Pemerintah Negeri Pahang dan Jajahan takluknya bererti Ku Lan boleh pilih mana-mana Parlimen yang Ku Lan mahu. Siapa kata Ku Lan sebatang kara? Ku Lan bukan sebatang kara dan tiada saudara mara di Jerantut ini. Sebatang Sungai Tembeling itu tempat kediaman keluarga Wan dan bukan Wan adalah saudara dan penyokong tegar Ku Lan disamping ramai lagi rakyat Parlimen Jerantut yang meminati personaliti Ku Lan.

WZWH merasakan Ku Lan adalah aset kepada Jerantut dan bukannya liabiliti. Demikianlah cerita Ketua Bahagian UMNO Jerantut- Ku Lan yang WZWH sayangi. Ku Lan diperlukan lagi oleh rakyat Jerantut untuk mempertahankan parlimen Jerantut pada PRU 13 nanti.

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024