Thursday, November 28, 2013

Majlis Makan Malam Sempena Persaraan Tan Sri Abdul Ghafar bin Mahmud Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia


Tan Sri Abdul Ghafar banyak terlibat dengan program-program yang dikendalikan oleh bekas pelajar SEMSAS. Gambar WZWH bersama Tan Sri Abdul Ghafar ini sewaktu Program Homecoming 2012.

Bertempat di Dewan Al Khawarizmi SEMSAS malam semalam berlansung Majlis Makan Malam Sempena Persaraan Tan Sri Abdul Ghafar bin Mahmud Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia.

Seraut Kasih Secebis Kenangan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia.

Kenapa Tan Sri Abdul Ghafar memilih undangan SEMSAS sebagai prioriti bagi mengadakan majlis untuk beliau? SEMSAS atau Sekolah Menengah Sains Sultan Hj Ahmad Shah begitu special dihati Tan Sri Abdul Ghafar yang dikenali oleh warga SEMSAS terutama dari alumni EXSAS, mantan pengetua, guru-guru, staf sokongan sebagai Cikgu Ghafar.

Cikgu Ghafar mula berkhidmat di SEMSAS sejak 1977 hingga 1984. Kemudian kembali sebagai Pengetua SEMSAS dari 1998 hingga 2001.  Beliau menjawat berbagai jawatan dalam KPM hinggalah sebagai Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia.

Beliau dilahirkan di Pekan pada 8 Disember 1953. Berpendidikan BA Hons Pengajian Melayu UM, Diploma Pendidikan UM dan MA in Education University Of East Anglia Norwich England.

Tan Sri Abdul Ghafar bertanggungjawab menghasilkan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2013-2025.

Pada malam itu Tan Sri Abdul Ghafar ditemani isteri Puan Sri Zaiton banyak mengkisahkan kehidupan sebagai pendidik di SEMSAS dari guru cum warden cum guru disiplin cum guru kokurikukum dan Pengetua banyak membantu kareernya dipuncak sebagai Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia.

Paling menarik bila ramai bekas pelajar-pelajar SEMSAS dari batch 1974 hingga 2013 hadir, termasuk mantan pengetua-pengetua, mantan guru-guru, mantan staf sokongan.

Berikut foto-foto yang sempat WZWH ambil...



















Ketibaan VVIP Tan Sri Abdul Ghafar dan Puan Sri Zaiton.



















Tan Sri Abdul Ghafar menikmati jamuan makan, kelihatan Datuk Wira Naim Setiausaha Kerajaan Negeri Melaka.



















Konvo SEMSAS membuat persembahan beberapa lagu yang menarik.



















Bekas pelajar-pelajar SEMSAS dari batch 1974 hingga 2013 hadir.



















WZWH perhatikan batch 1982 paling ramai hadir. WZWH dari batch 1985.



















Seorang bekas guru SEMSAS mendeklami sajak menceritakan perjalanan hidup Tan Sri Abdul Ghafar.


















Persembahan multimedia antara segmen ialah pandangan dari Pengetua pertama SEMSAS iaitu Dato' Rahim Hamid tentang Tan Sri Abdul Ghafar.



















Puan Anuar 'Alawiyah Othman, Presiden EXSAS 2012-2014 dari batch 1986 yang boleh mengumpul bekas-bekas pelajar, guru, pengetua dan staf sokongan bagi majlis malam ini hanya dalam masa seminggu notis.


Tan Sri Abdul Ghafar berucap. Satu speech yang menyentuh hati WZWH tentang nostalgia dan kenangan dan cabaran serta komitmen Tan Sri Abdul Ghafar terhadap bidang pendidikan. Beliau adalah orang yang terlibat secara firsthand untuk menghasilkan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2013-2025.



















Tan Sri Abdul Ghafar menerima berbagai cenderahati dari wakil batch pelajar-pelajar, bekas guru-guru, pengetua-pengetua dan staf sokongan.



















Tan Sri Abdul Ghafar memotong kek harijadi.



















Atas permintaan Tan Sri Abdul Ghafar, persembahan beberapa lagu oleh Cikgu Murat mantan guru muzik terkenal  SEMSAS pada era 1970an.



















Akhir sekali Tan Sri Abdul Ghafar menyanyikan sebuah lagu 'Rindu Bayangan'.



















Happy Retirement Tan Sri Abdul Ghafar. WZWH berharap Tan Sri Abdul Ghafar anak Pekan, anak Pahang tetap memberi sumbangan buah fikiran membangun dan menjayakan bidang pendidikan baik dari peringkat Pahang hinggalah peringkat nasional agar Malaysia boleh setanding dengan negara-negara maju dalam bidang pendidikan.

No comments:

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024