Saturday, November 16, 2013

Rasional Najib Belanja RM7.2 Bilion Consultant Fees Itu Berbaloi

Photo: Backstage with Najib Razak, waiting to join our Commonwealth colleagues for the Opening Ceremony. - LHL #CHOGM
Lee Hsien Loong PM Singapura dan Najib PM Malaysia optimis dengan prospek ekonomi masa depan.

Najib belanja RM7.2 bilion consultant fees itu sebenarnya untuk 5 tahun:

2009 - RM1.3 bilion
2010 - RM1.63 bilion
2011 - RM1.8 bilion
2012 - RM 1.82 bilion
2013 -RM722 juta (Januari-Oktober)

Cabaran-cabaran global ekonomi, politik dan sosial lima tahun lepas memerlukan kepakaran, pengetahuan, penyelesaian yang mendalam untuk Malaysia bersaing secara kompetitif dengan dunia yang cepat berubah.

“The capabilities of government researchers are limited in terms of their competency and human resources.”

Rasional Najib belanja RM7.2 bilion consultant fees lima tahun lepas berbaloi bila pertumbuhan ekonomi negara Tahun 2014 misalnya, projeksi pertumbuhan ekonomi kita 5-5.5%. Itu dikira baik.

Dalam keadaan ekonomi US berhutang melampau, dollar US dijangka collapse, ekonomi Eropah mengecut, dan ekonomi China mula mengekang ekonomic growth 5-5.5% itu cukup baik untuk Malaysia itu bottom line.

Jika sebaliknya Najib berbelanja sebanyak RM7.2 bilion consultan fees dan pertumbuhan ekonomi negara dijangka negatif itu baru rakyat dan pembangkang boleh marah.

Jika Najib tidak berbelanja sebanyak itu lima tahun lepas dan pertumbuhan ekonomi negara semakin menjunam dan negatif itu baru boleh rakyat dan pembangkang kata Najib tidak pandai mengurus ekonomi Malaysia.

Rasional Najib belanja RM7.2 bilion consultant fee itu berbaloi!

2 comments:

Anonymous said...

agak kurang cerdik, kerajaan konsultan tak amik mereka sebagai konsultan di negara sendiri. lagi rugi singapura tak guna onsultan. kalu guna, mungkin jumlah kdnk mereka bertambah. kalu zaman TDM guna konsultan, daripada 7-8 % pertumbuhan ekonomi, mungkin berganda menjadi puluhan peratus. patutnya zaman ekonomi merundum pada tahun 80an dan 98-99, malaysia guna konsultan, kejadian ini tak mungkin berlaku. malaysia akan terus berkembang. ruginya malaysia kerana guna konsultan dalam tempoh 10 tahun kebelakangan ini sahaja. kalu awal mungkin dah jadi negara maju lebih awal lagi

Anonymous said...

kenapa kita tak lantik semua menteri dikalangan con-sultan saja... mesti ekonomi lagi bagus

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024