Monday, February 9, 2015

Bagaimana Frugal Economy Boleh Membantu Malaysia?



Jaideep Prabhu dan Navi Radjou pemikir kebangkitan Frugal Economy telah mempengaruhi banyak pemimpin dan korporat dunia.

Inovasi berjimat adalah keupayaan untuk "melakukan lebih dengan kurang" - untuk membangunkan produk-produk berkualiti tinggi dan mewujudkan lebih banyak perniagaan dan nilai sosial yang sama meminimumkan penggunaan sumber yang semakin berkurangan seperti tenaga, modal dan masa.

Sebaik sahaja mengekalkan perniagaan di pasaran membangun, teknik-teknik cuba dan diuji kini diguna pakai oleh syarikat-syarikat global, besar dan kecil. Ia bukan sahaja satu strategi perniagaan permainan berubah tetapi juga bingkai baru fikiran - satu yang melihat kekangan sumber sebagai satu peluang, bukan liabiliti.

Dengan anggaran pasaran global trilion dolar untuk produk mampan dan penjimatan kos yang besar yang akan diperolehi, inovasi berjimat revolusi perniagaan dan membentuk semula pemikiran pengurusan.

Mengenal pasti amalan terbaik yang digunakan oleh perintis berjimat seluruh sektor termasuk pembuatan, peruncitan, perkhidmatan kewangan, penjagaan kesihatan dan pendidikan, Inovasi Frugal: Bagaimana  "melakukan lebih dengan kurang" menerangkan prinsip-prinsip, perspektif dan teknik di belakang inovasi berjimat. Ia kelihatan di enam prinsip berjimat asas dan bagaimana syarikat telah mendapat keuntungan daripada mereka.

Inovasi frugal di negara seperti India dan China sudah menjadi fenomena yang tidak boleh diabaikan. Inovasi masa depan akan banyak diwarnai dengan inovasi frugal. Namun inovasi frugal menuntut struktur dan kondisi ekonomi sosial tertentu. Tiga komponen utama dari struktur yang mendorong inovasi frugal adalah peningkatan kemampuan teknologi, entreprenuer dan peningkatan permintaan efektif.

Semuanya berawal dari keterbukaan ekonomi nasional dan upaya integrasinya ke dalam ekonomi global. Keterbukaan ekonomi secara strategis memungkinkan peningkatan kemampuan teknologi dengan memanfaatkan arus masuk investasi langsung dalam proses pembelajaran teknologi. 

Kemampuan teknologi yang meningkat dikombinasikan dengan kewirausahaan schumpeterian dan permintaan efektif dari masyarakat lapisan bawah, mendorong pengembangan produk-produk inovasi frugal oleh para wirausahawan di perusahaan-perusahaan domestik.

Jika melihat proses yang demikian, lantas apa peranan Kerajaan? Salah satu peranan utama Kerajaan adalah mendorong dan mendukung kembangnya inovasi frugal.

Ahli ekonomi Ronald Coase yang berhujah bahawa sebab ekonomi Barat yang dianjurkan seperti piramid, dengan beberapa pengeluar besar di bahagian atas dan berjuta-juta pengguna pasif di bawah, ialah kewujudan kos urus niaga - kos tak ketara yang berkaitan dengan carian , tawar-menawar, membuat keputusan, dan penguatkuasaan. Tetapi dengan Internet, teknologi mudah alih dan media sosial semua tetapi menghapuskan kos itu dalam banyak sektor, struktur ekonomi ini adalah terikat kepada perubahan.

Rantaian nilai sesungguhnya, di Amerika Syarikat dan di seluruh Eropah, menegak bersepadu dikawal oleh syarikat-syarikat besar telah dicabar oleh ekosistem baru dirancang pengguna-nilai, yang membolehkan pengguna untuk mereka bentuk, membina, pasaran, mengedar, dan barang-barang perdagangan dan perkhidmatan di antara mereka, menghapuskan keperluan bagi perantara. Ini pendekatan bawah ke atas untuk penciptaan nilai diaktifkan oleh mendatar (atau peer-to-peer) rangkaian dan do-it-yourself (DIY) platform yang merupakan asas daripada "berjimat" ekonomi.

Dua faktor utama yang mencetuskan pertumbuhan ekonomi berjimat ini: krisis kewangan yang berpanjangan, yang telah melemahkan kuasa membeli pengguna kelas pertengahan di Barat, dan meningkatkan rasa ini pengguna tentang tanggungjawab terhadap alam sekitar. Bersemangat untuk menjimatkan wang dan mengurangkan kesan ekologi mereka, pengguna Barat semakin vaksinnya pemilikan individu memihak kepada akses dikongsi dengan produk dan perkhidmatan.

Sebagaimana keadaannya, hampir 50% daripada orang Eropah percaya bahawa, dalam masa satu dekad, kereta akan digunakan sebagai "berkongsi" baik, bukannya milik persendirian, dan 73% meramalkan pertumbuhan pesat perkhidmatan perkongsian kereta. BlaBlaCar, yang membawa kereta perkongsian di Eropah, kini mengangkut penumpang bulanan lebih daripada Eurostar, perkhidmatan kereta api berkelajuan tinggi yang menghubungkan London dengan Paris dan Brussels. Dan perkhidmatan yang lebih baik Uber terkenal menyebabkan panik di kalangan syarikat-syarikat teksi di seluruh dunia. Walaupun kontroversi baru-baru ini, syarikat itu, yang diasaskan pada tahun 2009, adalah bernilai lebih daripada $ 40 bilion.

Peralihan dalam sikap pengguna menjangkau lebih jauh daripada pengangkutan. Perkhidmatan rumah perkongsian peer-to-peer Airbnb kini menyewa lebih banyak ruang-malam setiap tahun daripada keseluruhan rangkaian hotel Hilton. Dan pasaran pinjaman peer-to-peer, yang memintas bank dan yuran tersembunyi besar mereka, melebihi $ 1 bilion pada awal 2012.

Pasaran global bagi produk dan perkhidmatan perkongsian dijangka berkembang secara mendadak, daripada $ 15 bilion hari ini kepada $ 335 bilion pada tahun 2025, tanpa memerlukan apa-apa pelaburan utama. Suruhanjaya Eropah meramalkan bahawa peer-to-peer perkongsian, kini satu booster pendapatan dalam pasaran buruh yang bertakung, ianya akan menjadi satu kuasa ekonomi yang menimbulkan gangguan.

Sifat rangkaian mendatar menyokong ramalan ini. Rangkaian itu mula bekerja lama sebelum mereka mengurangkan kos urus niaga. Dengan membolehkan orang biasa untuk lakukan di rumah apa, satu dekad yang lalu, hanya ahli-ahli sains di makmal besar boleh melakukan, ekonomi Internet menurunkan kos penyelidikan dan pembangunan, reka bentuk, dan pengeluaran barangan dan perkhidmatan baru dalam banyak sektor.

Terima kasih kepada kos rendah kit perkakasan DIY seperti $ 25 Arduino atau $ 35 Raspberry Pi, orang semakin membina peranti pengguna mereka sendiri. Selain itu, pelanggan boleh mereka bentuk dan mengeluarkan produk industri berkaliber dengan menggunakan dikongsi bengkel berteknologi tinggi - yang dipanggil "makmal fab" - dilengkapi dengan CNC router, pemotong laser dan pencetak 3D.

Perubahan tersebut mendorong apa yang dipanggil "pergerakan pembuat" yang: legion tinkerers yang secara kolektif boleh membuat produk lebih cepat, lebih baik, dan lebih murah daripada syarikat-syarikat besar boleh. Bersama-sama, platform perkongsian pergerakan pembuat dan rakan-ke-rakan sebaya yang memberi kuasa kepada pelanggan sekali-pasif menjadi aktif "prosumers," dengan itu bertelur ekonomi yang berjimat yang boleh mewujudkan nilai dalam yang lebih cekap, kos efektif, sosial inklusif, dan alam sekitar yang mampan cara.

Menyedari manfaat ini, sesetengah masyarakat secara aktif menyokong gerakan pembuat dan mempercepatkan pembangunan ekonomi berjimat. Sebagai contoh, datuk bandar bandar-bandar utama - termasuk New York, Tokyo, Rome, Santiago, dan Oslo - sedang mencari untuk menjadi tuan rumah Maker Faires, di mana rakyat biasa mempamerkan kebijaksanaan mereka dan melibatkan diri dengan pembuat lain.

Jun 2014, Presiden Amerika Syarikat Barack Obama telah menjadi tuan rumah pertama White House Maker faire - mengisytiharkan bahawa "DIY hari ini adalah hari esok 'Made in America'" - dan dilantik sebagai penasihat kanan untuk menentukan bagaimana untuk menjadikan pergerakan pembuat ke dalam enjin pertumbuhan ekonomi AS. Dan New York City Mayor de Blasio Rang Undang-Undang, yang diisytiharkan September 15-21, 2014, "Maker Minggu," dan Barcelona Datuk Bandar Xavier Trias, yang mahu membina "Fab City," cuba untuk meletakkan mereka di bandar-bandar barisan hadapan dalam pergerakan pembuat global.

Sementara itu, dalam bandar Vauban - sebuah kejiranan di bandar Jerman Freiburg - 65% elektrik dihasilkan oleh panel solar dan loji penjanaan bersama yang ditubuhkan dan dikendalikan oleh warga tempatan. Dan Helsinki sedang membina sebuah sistem "mobiliti pada permintaan" yang lancar menggabungkan pelbagai shared- dan awam-pengangkutan perkhidmatan dalam rangkaian pembayaran tunggal, dengan matlamat untuk menghapuskan pemilikan kereta persendirian pada tahun 2025.

Ekonomi yang berjimat sendiri menganjurkan mampu menjana berbilion-bilion dolar dalam nilai dan mewujudkan berjuta-juta pekerjaan dalam jangka masa sederhana. Tetapi, sudah tentu, akan ada rugi: syarikat-syarikat besar Barat yang "lebih untuk lebih" model perniagaan, disokong oleh belanjawan R & D besar dan struktur organisasi yang tertutup, tidak direka untuk memenuhi keperluan pengguna yang mementingkan kos dan eko-sedar mencari lebih - dan lebih baik - kurang. Untuk terus hidup, syarikat-syarikat yang ditubuhkan perlu untuk mencipta semula diri mereka sebagai perusahaan berjimat yang mengintegrasikan secara digital kuasa "prosumers" ke dalam rantaian nilai mereka dan berusaha untuk memenuhi keperluan pasaran dengan cara yang lebih eko-cekap dan kos efektif.

Peralihan kepada ekonomi yang berjimat sedang berlaku. Syarikat tradisional perlu mendapatkan tempat di atas kapal - atau risiko menjadi usang.

Diharap Kerajaan Malaysia boleh mengambilkira kebangkitan frugal ekonomi sebagai satu kaedah untuk keluar dan mengatasi kemelut kelembapan ekonomi dunia.

1 comment:

Anonymous said...

Ha ha ha Che Wan...

In Malaysia, Kroni first, susah la...

Kalau Raw material tak di monopoli..senang buat la...

Ini nak beli penal solar kena macam macam kerenah kroni.. libralkan (bukan semua barangla) pasaran, kurangkan AP(untuk barang mesera FAB) ... baru boleh cakap.. ha ha ha.

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024