Tuesday, February 17, 2015

Nilai Ekonomi Avitourism Kepada Lembah Tembeling



Malaysia mempunyai reputasi yang baik berhak sebagai salah satu destinasi aktiviti memerhati burung setempat utama di dunia. Lebih 720 spesis burung telah direkodkan di Semenanjung Malaysia dan Sarawak serta Sabah. Ini kekayaan burung digabungkan dengan pemandangan yang indah dan kemesraan rakyat Malaysia membuat apa-apa lawatan satu pengalaman yang tidak dapat dilupakan untuk birders (pemerhati burung). 

Satu jadual perjalanan biasa merangkumi dua hingga tiga minggu dan biasanya mengambil masa dalam spesies hutan pergunungan Bukit Fraser dan spesies hutan dataran rendah di Taman Negara Kuala Tahan dan Gombak sebelum menyeberang ke Borneo untuk spesies hutan berlumut di Taman Negara Kinabalu dan spesies hutan tanah rendah daripada Lembah Danum atau Sungai Kinabatangan. 




Lebih 300 spesies dapat dilihat jika mengambil pilihan ini dan burung yang biasa ditemui termasuk Burung Enggang Badak, Red-naped Trogon, Great Slaty Woodpecker, Gold-bercambang Barbet, Garnet dan berkumpul Pittas dan beberapa pengicau, bulbul dan spesies Sunbird. Di Borneo, menikmati Crimson berkepala Partridge, Borneo Barbet, White-fronted meriam ringan, Broadbill Whitehead, Borneo Bristlehead, Blue berkepala Pitta dan Arachnothera Whitehead.

Ramai ahli ekonomi baru-baru ini telah mengambil perhatian yang memerhati burung (atau aktiviti memerhati burung setempat atau avitourism) boleh menguntungkan bagi pengusaha pelancongan dan ecolodges, dan mempunyai aliran-pada kesan yang memberi manfaat kepada masyarakat tempatan.

Hotel dan B & B di kawasan serantau juga boleh mempertimbangkan untuk mempromosikan di laman web mereka burung yang pelawat mungkin mengharapkan untuk melihat semasa lawatan mereka, atau mana-mana ciri-ciri khas mereka mungkin menawarkan untuk memudahkan aktiviti memerhati burung setempat untuk tetamu mereka (contohnya sarapan dibungkus untuk mereka menuju keluar awal ke padang , atau daftar-keluar lewat sehingga birders boleh melakukan memerhati burung awal mereka dan kemudian mempunyai tidur siang sebelum pembungkusan dan bergerak ke atas).

Birders (pemerhati burung) membelanjakan wang ke atas pelbagai barangan dan perkhidmatan untuk berkaitan perjalanan mereka dan pembelian peralatan berkaitan. Perbelanjaan perjalanan yang berkaitan termasuk makanan, penginapan, pengangkutan, dan perbelanjaan sampingan lain. peralatan perbelanjaan terdiri daripada teropong, kamera, peralatan perkhemahan, dan lain-lain kos. 

Dengan mempunyai kesan riak di seluruh ekonomi, ini perbelanjaan langsung hanya sebahagian daripada kesan ekonomi aktiviti memerhati burung setempat. Kesan ke atas ekonomi dalam melebihi perbelanjaan langsung adalah diketahui sebagai kesan berganda. Sebagai contoh, individu boleh membeli sebuah rumah burung untuk meningkatkan aktiviti memerhati burung setempat di rumah. sebahagian daripada harga pembelian akan tinggal dengan peruncit tempatan. Peruncit tempatan, seterusnya, membayar pemborong yang kemudiannya membayar pengilang rumah-rumah burung. Pengilang kemudian menghabiskan sebahagian daripada pendapatan ini untuk membayar perniagaan yang membekalkan  kepada pengilang. 

Dalam pengertian ini, setiap  perbelanjaan runcit tempatan boleh menjana  pelbagai perniagaan. Oleh itu perbelanjaan yang berkaitan dengan aktiviti memerhati burung setempat boleh riak melalui ekonomi dengan memberi kesan aktiviti ekonomi, guna tenaga, dan pendapatan isi rumah. 

Untuk mengukur kesan ini, satu kaedah model input-output serantau boleh digunakan untuk mendapatkan anggaran bagi jumlah pengeluaran industri, pekerjaan, pendapatan penggajian, dan hasil cukai yang berkaitan dengan aktiviti memerhati burung setempat.

Setakat ini tiada anggaran dibuat di Malaysia dan Pahang khasnya Taman Negara Jerantut berapa nilai ekonomi birding atau avitourism kepada ekonomi Lembah Tembeling. Kedatangan pelancong avitourism boleh memberi kesan ekonomi bernilai tinggi kepada Lembah Tembeling.

Laporan tahun 2011 National Survey of Fishing, Hunting, and Wildlife Associated Recreation US membentangkan maklumat mengenai penyertaan dan perbelanjaan pola daripada 47 juta birders (pemerhati burung). Lawatan-berkaitan dan peralatan yang berkaitan dengan perbelanjaan yang berkaitan dengan aktiviti memerhati burung setempat dijana hampir USD 107 bilion dalam jumlah pengeluaran industri, 666,000 peluang pekerjaan, dan USD 13 bilion dalam hasil cukai tempatan, negeri, dan persekutuan. Kesan ini telah diedarkan di seluruh tempatan, negeri, dan ekonomi negara.

2 comments:

Anonymous said...

kesan selepas banjir nampaknya segera berganti kemusnahan ialah kerakusan pengmabilan balak yang hilang terus berganti baru.

Anonymous said...

Kalau hutan asyik kena tarah macam mana nak tengok burung. Ni nak Bela sturgeon plak kat tepi hutan.

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024