Wednesday, May 31, 2017

Suara Pemimpin dan Ulama Wanita Menentukan Masa Depan Malaysia

Image result for pemimpin wanita umno shahrizat jalil


Sumber terkini populasi penduduk Malaysia berjumlah 31,223,222 juta penduduk. Orang perempuan berjumlah 15,390,678 juta mewakili 49.3% .

Dalam sekelip mata, wanita Melayu berubah sikap. Ini semua tidak diprogramkan oleh kerajaan. Ia jadi begitu sahaja.

Tetapi masyarakat Melayu tidak faham keuntungan perubahan minda wanita ini terutama di kalangan kumpulan berfikiran konservatif.

Hari ini di Malaysia, trend semasa ialah wanita menguasai 70% tempat belajar di universiti-universiti. Dalam sektor kerajaan dan swasta, banyak wanita yang memegang jawatan tinggi.

Dalam pergerakan politik banyak pemimpin wanita berperanan proaktif mendesak pengisian post kedudukan kepimpinan tertinggi mempunyai pengaruh lebih besar.

Oleh kerana wanita menguasai pendidikan universiti terutama bidang pengajian Islam baik di dalam dan luar negara, kelulusan wanita yang lebih tinggi membuatkan wanita memahami lebih praktikal solusi permasalahan umat Islam.

Dalam pergerakan NGO, pemimpin dan ulama wanita lebih terserlah menjuarai isu perlindungan alam sekitar dan keadilan Islam.

Akan mendatang suara pemimpin dan ulama wanita menentukan masa depan Malaysia.

Trend ini pasti mengubah masyarakat Melayu secara pesat, sebagaimana ia mengubah pemikiran wanita Melayu pada tahun 1970-an.

Ini semua adalah hasil daripada perubahan sikap yang tidak dirancang tapi terjadi.

Perubahan minda itu berlaku secara tidak sengaja. Kadang-kadang kalau nasib kita baik, hasil perubahan yang tidak dirancang itu juga progresif seperti dalam kes perubahan minda wanita Melayu.

Yang pasti mereka pemimpin dan ulama wanita akan menjadi penentu kepada masyarakat Melayu dan Islam yang lebih progresif.

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024