Saturday, June 26, 2010

Malam Kebudayaan Parlimen Jerantut

Malam kebudayaan dan kesenian parlimen Jerantut telah diadakan di Kuala Tahan Jerantut pada 25 Jun 2010 malam Jumaat lalu. Jemputan khas oleh Kumpulan Kebudayaan dan Kesenian Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL)

Orkestra DBKL mengiringi persembahan artis-artis DBKL telah menghiburkan penduduk di DUN Tahan. Persembahan tarian tradisional dan moden cukup memukau para penonton terutama para pelancung dari luar negeri.

Ketibaan YBM Tengku Dato' Sri Azlan ibni Sultan Abu Bakar diiringi YB Dato' Wan Amizan ADUN Tahan tepat pukul 9.00 malam.

Persembahan pembukaan membuka majlis. Diikuti ucapan aluan Pengerusi Majlis dan nyanyian lagu Negaraku.

YBM Ku Lan turut berkenan menyampai hamper untuk ibu tunggal. Seterusnya persembahan oleh Kumpulan Kebudayaan DBKL sehingga pukul 12 malam.

WZWH menilai persembahan muzik Orkestra DBKL bertaraf A. Persembahan yang jarang boleh dinikmati di kampung luar bandar. YBM Ku Lan menyatakan akan bawa orkestra yang sama membuat persembahan di bandar Jerantut.

Tapi WZWH tidak lama menikmati Malam Kebudayaan dan Kesenian parlimen Jerantut kerana bergegas balik ke Jerantut kerana esok hari persidangan mesyuarat perwakilan pergerakan pemuda UMNO Bahagian Jerantut.

WZWH percaya oleh kerana kita orang Melayu sudah melupakan kebudayaan dan kesenian seperti permainan dan tarian tradisional atau aktiviti-aktiviti yang selalu dilakukan oleh generasi lama maka jiwa orang Melayu kosong sebab itu ramai anak-anak muda melakukan kegiatan tidak sihat seperti merempit, dadah, gejala-gejala sosial negatif kerana tiada aktiviti yang boleh memberikan mereka kehalusan, kepuasan, fokus minda.

No comments:

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024