Sunday, September 21, 2014

Institut Penyelidikan Perikanan Dan Maritim Gyeonggi Province



















Institut penyelidikan ikan di Gyeonggi ini bertujuan:

Aquaculture research

High added value, such as sturgeon to increase income form perch is focused on the research and development of New Varieties form.




Local fish fry stocked

Fish contributes to ecosystem maintenance and protection in the acid fish fishing fishery production increased resource composition.


Form Technology and Ecology Tour

The dissemination and publication of the systematic form training for fisheries and aquaculture technical booklet form new knowledge.


Disease Ecology and River Fisheries Management Service Operations

Precautionary measures taken by the group of fish diseases in aquaculture and the safety and conduct the Tokyo Main Stream Ecology.


Freshwater fish ecology school experience

You awaken the importance of the natural learning opportunities for our meat and freshwater ecology for growing children through school management experience.


Freshwater fish moving exhibition

You inform us of the beauty and importance of freshwater fish to more residents move through the exhibition freshwater fish.


Fisheries Technology Center

Income spread new varieties Fisheries Development (silk scallop, rock flour, etc.)
Maritime experts develop and strengthen education (nurture successors fishermen, etc.)
Maritime enhance welfare services
Fodder such support, repair shops, go fishing equipment operations, checking fishing myeonseyu map




















Foto WZWH bersama Dr Lee Dong Hoon, Pengarah Institut dan seorang saintis pakar ikan terkemuka Korea.




















Exhibition berbagai jenis ikan.



















Sebahagian display aquarium.



















Dr Lee Dong Hoon memberi taklimat tentang ikan dan kajian ikan



















Topik paling penting penternakan ikan sturgeon di Korea.



















Ikan sturgeon adalah ikan purba berumur 150 tahun sezaman dengan dinosour adalah living fossil yang masih hidup hingga hari ini.



















Display berbagai jenis ikan sturgeon. Ada 24 jenis ikan sturgeon di dunia. 4 jenis ikan ini akan di ternak di Caviar Park Kuala Tahan.



















Kolam ikan tempatan Korea.



















Kolam ikan tempatan Korea.



















Kolam anak-anak ikan sturgeon yang dipanggil fingerling.



















Kolam ikan sturgeon dewasa.



















Kolam ikan induk sturgeon.



















Lagi kolam induk sturgeon dewasa.



















Dr Lee Dong Hoon demonstrasi memberi makan kepada ikan sturgeon. Ikan sturgeon adalah bottom feed iaitu makan menyusup di dasar kolam menyedut makanan. Ini adalah batch induk pertama sturgeon yang dibawa ke Korea pada tahun 1989. 

Dari induk pertama ini telah bertelur menghasilkan jutaan ikan sturgeon di Korea sehingga hari ini. Ikan sturgeon liar boleh hidup hingga 120 tahun. Ikan sturgeon dalam kolam boleh hidup hingga 30 tahun.



















Rahsia kejayaan Korea boleh menghasilkan caviar yang bermutu tinggi bila spirulina (algae yang diproses) diberi makan kepada ikan sturgeon. Korea mempunyai banyak paten bagi kilang menghasilkan spirulina dengan teknologi tercanggih pertama di dunia.

WZWH akan posting tentang kilang spirulina ini yang pertama dunia di bandar Naju.



















Beberapa kolam terbuka lagi.



















Ini demostrasi kajian. Kolam ini adalah kolam dibawah jagaan manusia. Makanan dan spirulina diberi. Tiada ikan sturgeon mati akibat pemakanan di kolam ini.



















Ini adalah kolam yang dibiarkan secara natural dengan makanan terhasil secara natural. kajian membuktikan banyak ikan sturgeon mati kerana masalah penghadaman makan sebarangan makanan secara natural. Ini adalah bukti kukuh bahawa ikan sturgeon jika terlepaskan ke sungai secara natural ianya tidak akan survive lama.



















Lagi ikan sturgeon yang mati kerana masalah penghadaman makanan. Kolam yang diberi spirulina membolehkan ikan sturgeon ini hidup lebih lama dan boleh menghasilkan telur caviar berkualiti tinggi.



















Kolam ikan kap.



















Kolam ikan kap merah dan kuning.



















Korea Selatan berjaya mentenak ikan sturgeon bagi pengeluaran caviar sejak 1989 dengan mengkaji semua 24 jenis ikan sturgeon dunia. Saintis dan pakar ikan Korea berjaya melalui penyelidikan mereka. Teknologi terkini penghasilan spirulina bagi makanan ikan sturgeon berjaya buat Korea menternak ikan sturgeon.

Saintis dan pakar ikan sturgeon Korea berkata melalui penyelidikan mereka penternakan ikan di Kuala Tahan dengan keadaan geografi, air , tanah, angin dan pancaran matahari sepanjang tahun Kuala Tahan boleh menghasilkan ikan sturgeon yang lebih cepat bertelur di antara 4 hingga 5 tahun.

Saintis dan pakar ikan sturgeon Korea mahu membuktikan bahawa negara tropika seperti Malaysia juga mampu menghasilkan caviar berkualiti tinggi dengan cost effective.

Pada posting akan datang WZWH akan cerita mengenai lawatan ke kilang spirulina sebagai ingredient penting makanan ikan  di Naju Korea Selatan.

No comments:

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024