Wednesday, August 24, 2016

Korea Selatan Memulihkan Sungai Dengan Projek Bernilai $18 Bilion

Image result for National River Restoration Korea

Projek $18 bilion pemulihan sungai merealisasikan wawasan Presiden Lee Myung-bak bagi pemulihan empat sungai utama di Korea Selatan di samping menyokong tenaga hijau dan pertanian hijau. 

Projek yang mengambil masa tiga tahun setengah ini dengan kos $18 bilion telah dilancarkan pada tahun 2009 dan siap pada tahun 2013.

Projek ini dikenali sebagai "Pemulihan Sungai  Negara," lebih dikenali sebagai "Project Four Rivers," membentuk semula dan pemulihan bahagian empat sungai terbesar Korea Selatan, Han di barat laut, Nakdong di tenggara, Geum di barat dan Yeongsan di barat daya. 


Keseluruhan projek telah dipecahkan kepada tiga set: 
  1. menggiatkan empat sungai, 
  2. projek-projek di 14 anak sungai 
  3. pemulihan sungai bersaiz kecil lain. 

Projek ini mempunyai lima objektif utama juga, iaitu:
  1. mendapatkan sumber air yang banyak untuk memerangi kekurangan air; 
  2. melaksanakan langkah-langkah kawalan banjir yang komprehensif; 
  3. meningkatkan kualiti air dan memulihkan ekosistem sungai; 
  4. mewujudkan ruang pelbagai guna untuk penduduk tempatan 
  5. memupuk pembangunan wilayah berpusat di sungai-sungai. 

Projek ini adalah yang terbesar yang dilaksanakan oleh Lee, yang telah dikenali sebagai "bulldozer" sejak beliau mengetuai Hyundai Engineering and Construction Co. 

Pemulihan itu melibatkan pembinaan 20 empangan baru, penjanaan 87 empangan sedia ada, meninggi dan memperkukuhkan ratusan kilometer tebing sungai, serta pengorekan mendalami sungai hampir 700 kilometer sedalam enam meter. 

Membina pelbagai kemudahan rawatan sisa air dan mengeluarkan kawasan ladang yang mencemarkan sungai-sungai akan meningkatkan kualiti air sungai tempatan, menurut sumber-sumber kerajaan.

Walaupun hujan tahunan lebat  pada musim panas, Korea boleh menggunakan hanya 25 peratus daripada jumlah hujan yang mengalir ke laut kerana baki menyejat. Jika Korea Selatan boleh meletakkan tambahan 5 atau 10 peratus daripada air hujan untuk digunakan, ini akan mengubah iklim di Semenanjung Korea dan mencegah banjir di negara ini, disamping juga akan menyediakan tempat rekreasi. 

Membersihkan sungai-sungai yang telah mengalami kesan pencemaran dan perindustrian selama beberapa dekad, adalah serupa dengan membersihkan arteri seseorang yang mengalami arteriosclerosis.

Paraguay, sementara itu, kini mencari pengalaman Korea Selatan dalam projek itu untuk mendapatkan nasihat tentang menggiatkan rancangan Amerika Selatan baru yang menempatkan kesan alam sekitar dan bertujuan pendekatan pembangunan mesra alam dan mampan untuk membangunkan salah satu sistem sungai terbesar di dunia. 

Korea mempunyai banyak pengalaman mengenai manusia dan alam sekitar, dan terutamanya dalam teknologi pembinaan. Korea mempunyai teknologi dan pengetahuan yang -bagaimana di pengorekan jalan air dengan penuh hormat kepada alam sekitar, yang penting  terutamanya yang berkaitan dengan orang-orang yang tinggal di sepanjang sungai dan di kawasan sekitarnya, nelayan yang hidup bergantung dari sungai.

Turki juga telah berkata negara mereka boleh mendapatkan nasihat dari Korea Selatan pada bagaimana untuk membuat lebih baik menggunakan sungainya.

Jika Malaysia berminat memulih sungai-sungai yang sudah banyak tercemar langkah Korea Selatan wajar diambil teladan dan pengajaran terutama sekali memulihara sungai-sungai yang ada.

Sebagai permulaan, projek memulih Sungai Pahang termasuk anak-anak sungai seperti Sungai Jelai, Sungai Semantan, Sungai Tembeling dan lain-lain adalah langkah yang sangat baik bagi memelihara sistem ekologi sungai.

No comments:

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024