Friday, July 7, 2017

Bila DS Najib Guna Strategi Perang Klasik Pahang Memenangi PRU 14

Image result for pahang classic war

Ahli Politik Malaysia tidak boleh bergantung kepada strategi perang politik Barat kerana terbukti England dan United Kingdom pun sendiri politik jadi caca merba bila keputusan PRU 2017 'hung parliament'.

Tun Mahathir berjaya aplikasi politik Machiavelli selama 22 tahun menerajui Malaysia tapi akhirnya Mahathir sampai jadi keliru politiknya banyak u-turn mengikut kedudukan kekuatan dan kelemahan serta ancaman.

DS Najib tidak perlu amal politik Machiavelli untuk hadapi PRU 14 berdepan politik Mahathir, Anwar, Lim Kit Siang dan dll lagi cukup dengan studi strategi perang politik klasik Pahang yang terbukti berjaya dalam lipatan sejarah Pahang dan akan berulang kejayaan insyallah.

Berikut WZWH perturunkan kitab-kitab lama , hikayat-hikayat lama bagaimana para pahlawan-pahlawan Pahang berdepan dengan musuh baik dari luar dan dari dalam dan berjaya menang peperangan.

Orang Pahang sejak 1500 menghadapi banyak peperangan. Sebab itu Pahang terkenal dengan tokoh pahlawannya.

Di zaman Raja Melaka menguasai Pahang, Negeri Pahang menghadapi serangan dari Siam, Portugis dan Belanda.

Awal kurun ke 17, Pahang menerima serangan dari Acheh.

Di bawah awal zaman Bendahara, berlaku peperangan antara Sultan Sulaiman dengan Raja Kechil menuntut waris marhum mangkat dijulang.

Di zaman Bugis, rakyat Pahang berperang hingga ke Selangor.

Abad ke 19, Pahang berdepan perebutan kuasa, perang saudara, Perang Kelang dan Pemberontakan Bahaman melawan Inggeris.

Semua ini mencorak prilaku pemimpin-pemimpin Pahang dan melahir ramai pahlawan yang terkenal.

Dato' Bahaman dimasa beliau berkuasa menggunakan taktik 'langgar' (menyerang dengan bersungguh-sungguh) yang berkesan hingga dapat mengalahkan kekuatan pasukan Tun Mutahir. Menewaskan pasukan Raja Mahadi.

Semasa hilang kuasa, Dato' Bahaman banyak guna taktik gerila dalam membuat serangan. Taktik yang digunakan oleh Dato' Bahaman sangat menarik sesuai mengikut persekitaran.

LANGGAR, satu teknik perang di Pahang dalam abad ke 19.

Susunan pasukan tentera Pahang dalam abad ke 19 di ketuai oleh Tengku Panglima Besar dan di bawah beliau ada satu jawatan Panglima Besar atau Jenderal. 

Tengku Panglima Besar berkemungkinan memegang kuasa sebagai menteri dalam negeri sahaja dan hal ehwal ketenteraan seluruh nya di bawah Panglima Besar yang di pegang oleh Syed Idrus. 

Di bawah Panglima besar ada jawatan Panglima Laut dan Panglima Dalam. Pasukan perang tentera Pahang diketuai oleh seorang Kepala Perang yang diberi nama Imam Perang Mahkota, tugas kepala perang adalah untuk mengatur pergerakan pasukan-pasukan dibawah kelolaan nya.

Di bawah Kepala Perang, pasukan tentera di bagi kepada 6 pasukan di bawah enam panglima,seperti contoh di dalam pertempuran di Pekan antara Wan Mutahir dengan Sultan Ahmad, ada enam panglima seperti Panglima Kumbang, PanglimaTapak, Panglima kakap Bahaman, Panglima Mansur.

Mereka ini ditugaskan mengawasi pergerakan dan kedudukan pasukan masing-masing. Setiap pasukan duduk di dalam saf@barisan masing-masing. 

Pasukan Dato' Bahaman ada sepuluh ribu anggota. Di dalam setiap pasukan pula ada beberapa panglima kecil seperti Panglima Kanan,Panglima Kiri dan Panglima Tengah. 

Bagi orang yang mempunyai kebolehan tertentu, mereka dilantik sebagai Panglima Pilihan. Anggota tentera di gelar Pahlawan. Setiap Pahlawan dimestikan mempunyai kebolehan bersilat,bermain keris,pedang panjang,lembing dsb. 

Setiap pasukan dibekalkan dengan bendera merah dan hitam. Para Panglima mesti duduk dibarisan hadapan sekali.Pasukan tentera Pahang mempunyai pakaian seragam hitam yang diberi nama Gagak Sekawan. Mereka memakai songkok merah berjambul,baju rantai,seluar sampak, bengkung sebagai perisai untuk melindungi kawasan perut,keris pendek atau sundang ,pedang dibahu, perisai jika perlu. Bagi para panglima mereka dibekalkan dengan senapang,pemuras dan rentak.

Selain dari pasukan tentera, Pasukan tentera Pahang mempunyai pasukan membawa bendera dan membawa gendang dan serunai. Kumpulan ini menjadi tukang sorak dan penaik semangat kepada pahlawan yang berperang. Mereka juga digunakan untuk menakutkan musuh dengan bunyi gendang yang kuat dan ramai. Kumpulan memasak & merawat yang terdiri dari wanita juga dibawa sama,biasanya mereka duduk di belakang jauh dari pasukan tempur. Pertempuran hanya berlaku pada waktu siang,pada waktu malam para pahlawan berehat.

Dalam tentera pasukan Semantan Dato' Bahaman telah membahagikan pula tugas-tugas kepada beberapa pegawai-pegawai perang yang terdiri daripada panglima-panglima atau Imam Perang. Antaranya ialah Imam perang Mat Akil untuk menjadi panglima dengan dibantu oleh Imam perang Gendut, Imam perang Che Indot, Datuk Johan Perkasa Cik Hassan, Imam perang Khatib Bahrain dan Imam perang Besar Masjid. 

Apa yang uniknya ialah ketua bagi sesebuah ketumbukan tentera di Pahang menggunakan gelaran Imam perang dan ketua kepada semua Imam perang adalah panglima. Setiap Imam perang akan mengetuai ketumbukan tentera yang mempunyai lebih kurang 300 hingga 600 orang askar. Pasukan-pasukan ini pula telah ditugaskan untuk menyerang kawasan-kawasan yang berbeza di negeri Selangor. 

Strategi membahagi-bahagikan beberapa bahagian tentera ini menunjukkan bahawa Dato' Bahaman adalah salah seorang ahli strategis yang handal dan dapat mengagak untung rugi yang bakal dihadapi mereka dalam perang ini. Oleh itu dengan membahagikan pasukan kepada 3 kumpulan akan mengurangkan risiko kehilangan askar yang ramai dan dapat menyerang musuh daripada segenap arah.

Peperangan di Selangor ini juga memperlihatkan kebijaksanaan Raja Mahadi sebagai pemimpin pasukan perang Selangor. Beliau telah menjalankan strategi tipu muslihat untuk jangka panjang iaitu dengan memerintahkan Panglima Mashor menawan Kuala Lumpur. Dengan tertawannya Kuala Lumpur beliau telah berjanji dengan Sultan Selangor akan memberikan hak pembahagian cukai di sana dan di Kelang kepada Sultan sendiri. Baginda diharapkan akan bertambah yakin dengan kekuatan beliau. 

Hal ini akan menguatkan kedudukannya dalam pertikaian politik di Selangor dan sekali gus mendapat sokongan Sultan. Seperti juga pasukan Pahang, pasukan panglima Mashor juga telah menyerang Kuala Lumpur dari tiga penjuru iaitu utara, timur dan selatan. Selain itu pasukan penentang dari Tengku Kudin pula telah menggunakan pengakap-pengakap hutan ataupun pengintip dalam taktik peperangan mereka. Pengakap ini digunakan untuk mengintip kekuatan dan kedudukan musuh.


Penyerangan terhadap Kuala Lumpur yang dibuat oleh Tengku Kudin adalah amat sukar kerana di pertahankan dengan sengitnya oleh Panglima Mashor. Ramai pasukan Pahang yang turut terkorban. Hal ini adalah kerana pasukan tentera Panglima Mashor menggunakan taktik serangan hendap terhadap pasukan-pasukan Pahang yang menyerang ke Kuala Lumpur. Mereka turut memasang perangkap di Ampang, Ulu Kelang dan Kepong. 

Bagi mengelakkan pasukannya banyak kehilangan nyawa, Dato' Bahaman telah mengarahkan agar pasukannya berundur untuk seketika. Dato' Bahaman kemudiannya telah membentuk pasukan kecil yang khas terdiri daripada pahlawan-pahlawan handal dalam jumlah yang kecil bagi melakukan serangan mengejut dan menghapuskan perangkap-perangkap yang dibuat oleh Panglima Mashor.


Kebijaksanaan Dato' Bahaman dalam mengatur strategi perang juga makin terserlah apabila beliau berjaya menyerang Kuala Lumpur daripada dalam, melalui penyamaran sebagai seorang sakai atau pelarian perang. Setelah berjaya menyusup masuk maka orang-orang Pahang telah menggempur kubu-kubu pertahanan Kuala Lumpur dari dalam. Akhirnya orang-orang Pahang telah berjaya menawan Kuala Lumpur daripada Sayid Mashor. Akibat daripada kejayaan ini Sultan Selangor telah menganugerahkan gelaran dan persalinan kepada semua pahlawan Pahang dan Dato' Bahaman digelari sebagai Orang Kaya Indera Pahlawan dan mendapat kedudukan sama seperti pembesar Selangor.

Pertempuran di Kuala Tembeling merupakan peperangan yang terhebat dalam sejarah Mat Kilau menentang Inggeris di mana, orang-orang Melayu mendapat kemenangan yang besar walaupun jumlah mereka kecil berbanding Inggeris.

Penentangan dimulakan selepas orang-orang Melayu berasa tertekan dengan cukai tinggi. Inggeris telah mengutip cukai yang tinggi di kalangan orang kampung dan tidak menyerahkan sesen pun kepada pembesar, ketua-ketua kampung untuk tujuan kebajikan serta pembangunan.

Itu pun orang Melayu masih mampu bertahan. Dalam keadaan ekonomi yang sangat tertekan sehingga ramai yang jatuh miskin, tidak sedikit pun orang Melayu mengangkat senjata. Iman mereka masih kukuh.

Kesabaran orang Melayu ada hadnya...bangkitnya perjuangan bangsa ini adalah apabila Inggeris mencampuri undang-undang Islam dan adat tempatan yang dipraktikkan oleh Maharaja Perba Jelai.

Akhirnya, akibat tekanan Inggeris, Mat Kilau dan ahli keluarganya diistiharkan sebagai penderhaka.

STRATEGI PERANG

Ada tujuh komander utama dalam angkatan perang Mat Kilau iaitu Mat Kilau, Awang Nong,Teh Ibrahim,Mat Kelubi, Mat Ali (khatib), Awang (Imam) dan Mat Tahir. Ia turut dibantu oleh ayah Mat Kilau, Tok Gajah.

Mereka ini semua merupakan pejuang Melayu yang amat mantap ilmu Usuluddin. Mereka merancang strategi perang dalam sebuah surau kecil. Sebelum merancang, mereka tunaikan solat hajat, solat tasbih, solat duha, solat witir, puasa dan munajat bagi mendapatkan petunjuk untuk mengetahui kelemahan musuh, tetapi yang penting adalah REDHA ALLAH.

Setiap satu komander diletakkan sekumpulan orang, jumlahnya sama rata. Ketika pertempuran di Kuala Tembeling, hanya 250 orang Melayu terlibat bagi menentang seramai 800 soldadu Inggeris yang diketuai oleh 3 pegawai berkulit putih. Bagi menjimatkan kos, kesemua soldadu Inggeris ini terdiri dari askar Nepal, Benggali dan Gurkha.

Mat Kilau memilih satu lokasi strategik, yang terletak di kawasan kuala pertemuan dua batang sungai.

Inggeris tidak membawa meriam. Hanya beberapa ekor kuda digunakan bagi membawa barang, tiga pegawai Inggeris menunggang kuda jenis kuda padi. Daripada 800 soldadu Inggeris, hanya 150 tentera memakai senapang, yang lain, pedang.

Angkatan perang Mat Kilau hanya bersenjatakan keris, sundang, parang, tombak, buluh runcing dan panah. Mereka yang mempunyai tangan yang kuat, menjadi pelembar tombak. Kubu Mat Kilau juga dipenuhi dengan buluh runcing. Orang-orang Melayu hanya memakai pakaian untuk bersilat (warna hitam), dengan lilitan kain di atas kepala sebagai tanda pengenalan.

Inggeris akhirnya tiba di hadapan kubu Mat Kilau yang dipisahkan dengan sungai yang deras tetapi agak cetek di tengah (paras atas lutut sedikit), sungai dan tebingnya disebelah Inggeris agak berlumpur, kawasan dasar dan permukaan sungai di sebelah kubu Mat Kilau pula penuh dengan pasir jerlus. Orang-orang Melayu yang berpakaian ringan, sudah tentu tidak ada masalah untuk meranduk air sungai. Inggeris dengan but mereka, serta kain mahal mereka, akan menyukarkan mereka bergerak di dalam air selain takut terperangkap dengan lumpur atau pasir jerlus.

Kedatangan Inggeris tepat, selepas pejuang-pejuang Melayu menyelesaikan solat Duha, dalam ketika itu juga, pejuang-pejuang Melayu menunaikan solat Khauf.

Inggeris tidak bersarapan pagi semasa memulakan perjalanan kerana mereka tidak mahu membuang masa, mereka berpendapat, pejuang-pejuang Melayu ini boleh ditewaskan dalam 30 minit sahaja. Kemudian pada 11.30 atau 12 tengah hari, mereka boleh menikmati juadah tengah hari. Di dalam beg, terdapat sedikit ration yang terdiri daripada roti kering, ini hanya cukup sebagai pengalas perut tetapi bukan memberikan tenaga.

Inggeris berada di tebing sungai yang tinggi dan curam, mereka sendiri takut menyeberang ke arah kubu Mat Kilau selepas melihat kederasan air (yang sebenarnya tak dalam), cuaca agak mendung (Rahmat Allah bagi menyembunyikan pejuang-pejuang Melayu yang berpakaian hitam, bersembunyi dalam belukar di sebelah kubu Mat Kilau).

Mat Kilau keluar ke hadapan, menaiki satu busut yang tinggi bagi mencabar Inggeris. Seruan cabar-mencabar ini berlaku lebih kurang sejam atau dua jam. Inggeris masih tidak mara tetapi kesabaran mereka pun ada hadnya, di sebelah mereka, suhu dirasakan berganda, meningkatkan dahaga. Semangat mula lemah kerana masih tidak bersarapan.

Sebaik sahaja memasuki laungan azan Zuhur. Sebagai isyarat kepada trumpet peperangan. Salah seorang pejuang Melayu melontarkan tombak, hampir 100-150 meter tombak itu terbang dan singgah ke tebing Inggeris. Provokasi menjadi, Inggeris mula turun ke dalam sungai dan menembak membabi buta.

Sebaik sahaja, peluru habis. Dalam saat mahu membuat pengisian semula, orang Melayu serta merta muncul dan meneriak "Allah Hu Akbar", maka segala macam anak panah, tombak, buluh menghujani barisan tentera Inggeris.

Barisan tentera Inggeris menjadi kelam kabut, ada yang terjatuh dan dihanyutkan air sungai. Ada yang cuba menaiki tebing tetapi gagal, yang paling aneh...separuh dari askar yang bersenjata api gagal menembak senapang mereka, jika ada peluru yang dilepaskan...peluru bergolek jatuh di depan muncung.

Pejuang-pejuang Melayu yang berpakaian ringan, terus memasuki sungai dan menyerbu ke arah kedudukan Inggeris, ada yang ditikam dengan keris, ditetak parang dan yang sempat, dicucuk dengan tombak.

Selepas menyedari sudah terlalu ramai askar Inggeris mati atau cedera, pegawai Inggeris memberikan arahan berundur sambil bersumpah bahawa Mat Kilau, satu hari nanti pasti berjaya ditangkap.

Lebih 200 askar Inggeris terbunuh pada hari itu, beratus orang cedera. Tidak ada seorang pun pejuang Melayu yang mati syahid, kecuali beberapa orang yang cedera ringan. Mayat-mayat Inggeris ini hanya diambil selepas tiga hari.

7 comments:

Anonymous said...

Artikel SEJARAH yg. sungguh MENGUJAkan; MEKASIH WZWH!

Alangkah bagusnya kalau sejarah2 KEGEMILANGAN pahlawan2 Melayu terCINTA kita terutamanya dlm strategi PERANG ni diHAYATI oleh setiap ahli UMNO/PAS terutamanya mamat kha*y PU liberal-amat-LEMBIK- supaya dpat terus memPERTAHANkan negara Islam kita ni, serta hak/warisan/identiti/sejarah BANGSA Orang Asal/Indigenous (Bumiputera) Islam/Melayu kita serta BUMIPUTERA lain, di seluruh Alam/Kepulauan Melayu (Malay Archiplegao)kita ini. Strategi DEFENSIF sj. memang TAK cukup; tapi juga strategi "cOUNTER-ATTACK" yg. berTERUSAN!

Sbb. PENJAJAHAN amat KEJAM ke atas Dunia Islam/Dunia Katolik (termsk. Negara Islam, pusaka nenek moyang Bumiputera berzaman kita ni) oleh PARASIT2/LANUN Zionis NATO-CIA/IS-rael-MOSSAD serta KULI2 depa dr. puak Kristian Zionis DAPbangkai/PKRhomo/Madey anak beranak bangang; sedg. MARA dgn. PENJAJAHAN-ala konteks SEJARAH baru - yg. ingin MENAKLUK 5 LAUTAN utama dunia (yg. juga amat KAYA berBILLION minyak-gas laut-dalam) serta SELAT2 yg. amat PENTING spt. Selat Melaka, Selat Bab El Mandeb & Gulf of Aden (sbb. itu depa mahu MENAKLUK Yemen/Arab Saudi/Bahrain/Somalia) dan Selat Hormuz, serta mengHAPUSkan agama Islam/umatnya (termasuk pusat2 amat SUCI yg. MENYATUkan umat Islam spt. Mekah/Madinah/Masjid Al-Aqsa) dan juga mengHAPUSkan agama Katolik/pengikutnya (termasuk Vatican yg. makin diserapi ejen2 Pedofil/Homo Zionis di peringkat atasan untuk menjatuhkan Vatican dr. dlm) - untuk MENUBUHkan ZNWO depa; dimana EVIL=GOOD (terutamanya budaya PORNO/HOMO/KEGANASAN amat BUAS) dan Iblis (Lucifer - dlm agama Kristian) menjadi tuhan!

Tok Labu.

Anonymous said...

PEMBETULAN:(perenggan 2)

Alangkah bagusnya kalau sejarah2 KEGEMILANGAN pahlawan2 Melayu terCINTA kita terutamanya dlm strategi PERANG ni diHAYATI oleh setiap ahli UMNO/PAS terutamanya mamat kha*y PU liberal-amat-LEMBIK- supaya dpat terus memPERTAHANkan negara Islam kita ni, serta hak/warisan/identiti/sejarah BANGSA Orang Asal/Indigenous (Bumiputera) Islam/Melayu kita serta BUMIPUTERA lain, di seluruh Alam/Kepulauan Melayu (Malay Archipelago)kita ini. Strategi DEFENSIF sj. memang TAK cukup; tapi juga strategi "cOUNTER-ATTACK" yg. berTERUSAN!

Tok labu.

Anonymous said...

PEMBETULAN 2: (MAAF)

Artikel SEJARAH yg. sungguh MENGUJAkan; MEKASIH WZWH!

Alangkah bagusnya kalau sejarah2 KEGEMILANGAN pahlawan2 Melayu terCINTA kita terutamanya dlm strategi PERANG ni diHAYATI oleh setiap ahli UMNO/PAS terutamanya mamat kha*y PU liberal-amat-LEMBIK- supaya dpat terus memPERTAHANkan negara Islam kita ni, serta hak/warisan/identiti/sejarah BANGSA Orang Asal/Indigenous (Bumiputera) Islam/Melayu kita serta BUMIPUTERA lain, di seluruh Alam/Kepulauan Melayu (Malay Archipelago) kita ini. Strategi DEFENSIF sj. memang TAK cukup; tapi juga strategi "COUNTER-ATTACK" yg. berTERUSAN!

Sbb. PENJAJAHAN amat KEJAM ke atas Dunia Islam/Dunia Katolik (termsk. Negara Islam, pusaka nenek moyang Bumiputera berzaman kita ni) oleh PARASIT2/LANUN Zionis NA*O-CIA/IS-rael-MOSSAD serta KULI2 depa dr. puak Kristian Zionis DAPbangkai/PKRhomo/Madey anak beranak bangang; sedg. MARA dgn. PENJAJAHAN-ala konteks SEJARAH baru - yg. ingin MENAKLUK 5 LAUTAN utama dunia (yg. juga amat KAYA berBILLION minyak-gas laut-dalam) serta SELAT2 yg. amat PENTING spt. Selat Melaka, Selat Bab El Mandeb & Gulf of Aden (sbb. itu depa mahu MENAKLUK Yemen/Arab Saudi/Bahrain/Somalia) dan Selat Hormuz!

Puaka2 ZIONIS (teramsuk puak KRISTIAN ZIONIS) ini juga mahu mengHAPUSkan agama Islam/umatnya (termasuk pusat2 amat SUCI yg. MENYATUkan umat Islam spt. Mekah/Madinah/Masjid Al-Aqsa) dan juga mengHAPUSkan agama Katolik/pengikutnya (termasuk Vatican yg. makin diserapi ejen2 Pedofil/Homo Zionis di peringkat atasan untuk menjatuhkan Vatican dr. dlm) - untuk MENUBUHkan ZNWO depa; dimana EVIL=GOOD (terutamanya budaya PORNO/HOMO/KEGANASAN amat BUAS) dan Iblis (Lucifer - dlm agama Kristian) menjadi tuhan!

Tok Labu.

Anonymous said...

Sbb. tu puaka2 ZIONIS juga sedg. menSASARkan gerakan MEMBUNUH beramai2 umat Islam/pengikut Katolik(termasuk melalui PERANG2, KEMALANGAN2 JLNRAYA yg. terlau BUAS dan berLELUASA (yg. sukar diBUKTIkan terutamanya kat negara Islam kita ni)dan Virus2 BIOWEAPON, disyaki spt. DENGGI/ZIKA; serta MEMANDULkan di kalangan bangsa ORANG ASAL/INDIGENOUS Islam dan Katholik (termasuk melalui Vaksin2 palsu yg. menSASARkan jenerasi MUDA).

Puak ZIONIS ini juga sdg. menghalalkan PENGGUGURAN anak2 secara BESARAN di Dunia Katolik terutamanya di Filipina dan Amerika Selatan) dan di"convert"kan depa jadi Kristian ZIONIS, termasuk di BARAT!

Puak Kristian ZIONIS adalah mengikut budaya puak SETAN ZIONIS, termsk. mengHALALkan apa sj. perangai BINATANG BUAS-mcm. puak ZIONIS!

Lihat di -

1. http://mycatbirdseat.com/2012/08/grace-halsell-courageous-truthseeker-and-de-bunker-of-christian-zionist-doctrine/ :

Christian Zionist doctrine

Grace Halsell: courageous truthseeker and de-bunker of, By Stuart Littlewood Aug 13, 2012; dan

2. di - http://www.informationclearinghouse.info/article35747.htm:

Christian Zionism: The Heresy that Undermines Middle East Peace: Christian Zionism is the largest, most controversial and most destructive lobby within Christianity. It bears primary responsibility for perpetuating tensions in the Middle East, justifying Israel’s apartheid colonialist agenda and for undermining the peace process between Israel and the Palestinians

By Rev Dr Stephen Sizer.

3. di - http://www.nkusa.org/aboutus/zionism/judaism_isnot_zionism.cfm :

Judaism And Zionism Are Not The Same Thing!

By Neturei Karta International.

(Tok Labu)

Nota: Sbb itu dlm strategi PERANG "Counter-ATTACK"; kita juga mesti ikut aliran zaman, menSASARkan media SIBER; yg. amat PANTAS dan dpt. diBACA di seluruh dunia! Sbb. itu media ALTERNATIF amat PENTING kerana dunia media MSM (Mainstream media) GERGASI tempatan dan global termssk. Al-Jazee*a puaka tu telah diKUASAI pleh puak ZIONIS ni; yg. sebenaqnya no-1, menggunakan MO Zionis 'fake news'!! Sbb. tu puak Zionis ni cuba MENUTUP media ALTERNATIF dgn. alasan nak mengHARAMkan "Fake News" sedgkan MSM serta juga media2 Sosial depa ni spt. Mkini/blog2 depa, yg. agresif menggunakan MO "fake News" ni dgn. amat BEBAS!



Anonymous said...

pahlawan penyamaun adalaaa.....

Anonymous said...

CELAKA lu si TERORIS KAFIR HARBI 738 si GILA KANGKANG BABI HOMO RASIS dr. spesis BAPA HOMO KULIT BABI si PENCUCI KANDANG BABI/MAK PELACUR BITCH/WHORE/HANTU PELESIT-main JUBOQ2 BABI, si spesis PENJAJAH PARASIT/LANUN DAPjuboq BABI oi!

Anonymous said...

Tu dia, puak PENAKUT HOMO2/PORNO2 PENJAJAH/PARASIT/LANUN DAPjuboq BABI sedg. menCURI identiti aku termasuk di Dr. MiM (yg. GANJILnya telah TAPIS jwpn. aku - cthnya anon 6.21pm yg. MENYAMAQ sbg. TOK LABU, di http://novandri.blogspot.com/2017/07/selepas-banglo-murah-guan-eng-dap.html); untuk mengHINA YAB PM dan YAB DS Rosmah kita dgn. amat JIJIK & utk. MENUTUP mulut aku!

Geng zah*d KITOL-si PENJILAT Anwaq HOMO juga memang berLAMBAK - maklumlah nak jadikan zah*d sbg. PM! Sbb. tu depa cuba TUMBANGkan YAB PM dan YAB DS Hishamuddin kita!

Tok Labu.

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024