Thursday, December 25, 2014

Banjir Di Kg Bantal Ulu Tembeling




Pemandangan indah di suatu pagi yang damai di Kg Bantal. Kerbau memagut rumput. Padang Istana Sri Tembeling tidak perlu seorang gardener kerana pagutan kerbau-kerbau secara natural buat rumput pendek dan terjaga.

Istana Sri Tembeling berwarna kuning adalah sebuah landmark utama di Kg Bantal. 



Masjid Kg Bantal dan jambatan gantung. 



Clear view Istana Sri Tembeling dengan Pentas Diraja dan Astaka serta padang yang luas. Perhatikan jeti yang anak-anak tangga menuruni tebing Sg Tembeling.



Pandangan Kg Bantal dari tengah Sg Tembeling. Inilah view yang buat anak-anak Ulu Tembeling teruja mahu kembali pulang ke kampung.



Pandangan aerial view dari udara  Kg Bantal sebelum banjir.




Istana Sri Tembeling yang hampir tenggelam.

Banjir selalu berlaku. Air besar tiap-tiap bulan Disember setiap tahun di Ulu Tembeling. Dari segi kedudukan Kg Bantal terutama bukit-bukitnya terletak pada kedudukan tinggi dan dari aras laut yang tinggi.

Bila air banjir atau bah ianya tidaklah sampai boleh menenggelamkan bangunan dan rumah pada kedudukan tinggi di Kg Bantal. Bila ini berlaku ini ialah banjir yang luar biasa.



Tidak pernah terfikir masjid Kg Bantal boleh tenggelam separuh.




Seorang penduduk Kg Bantal sedang meranduk air pada kedudukan yang tinggi menaiki bukit.



Banjir besar di Kg Bantal.




Beberapa penduduk Kg Bantal termenung memikirkan bencana banjir yang sungguh besar lebih besar pada tahun 1971 dan hampir setara dengan bah 1926.

Secara psikologi fikiran penduduk Ulu Tembeling bila istana dan masjid pun yang terletak pada kedudukan tinggi di kampung pun boleh dekat tenggelam....tiada harapan yang boleh mereka galaskan.

Tiada siapa yang mereka boleh harapkan...

They are hopeless...

No one can be depend on...

No comments:

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024