Tuesday, March 22, 2016

UAE Mengandakan Usaha Penternakan Ikan Sturgeon




Emirates Aquatech Caviar membuka cawangan baru di "The Market"



Ikan sturgeon yang menghasilkan telur ikan caviar.



Emirates Aquatech kini mengendalikan penternakan ladang peredaran tertutup sturgeon dan caviar terbesar di dunia.


Dubai: UAE sedang meningkatkan pengeluaran ternakan ikan dalam negeri untuk memenuhi permintaan makanan laut yang semakin meningkat dan untuk terus melindungi semakin berkurangan stok ikan liar di perairan Teluk.

Spesies ikan di ladang ikan

Usaha akuakultur memberi tumpuan kepada usaha meningkatkan enam jenis ikan.

• Tilapia Nile

• Sturgeon

• Tilapia Hitam

• Tilapia Merah

• Bream Laut

• White Udang India

SUMBER: Menteri Perubahan Iklim dan Alam Sekitar UAE (MoCCE)




UAE kembali ke landasan dengan perancangan yang hebat. Terbaru rancangan ladang penternakan ikan salmon dan sturgeon  di padang pasir.


Kemudahan akuakultur baru yang diluluskan oleh Pihak Berkuasa Persekutuan akan dapat melihat perkembangan yang ketara untuk meningkatkan hasil tahunan ikan dibangkitkan dalam kemudahan canggih yang direka untuk memberi makan kepada pasaran komersial yang lapar.



YB Dr. Thani Al Zeyoudi.


Dr. Thani Al Zeyoudi, Menteri Perubahan Iklim dan Alam Sekitar UAE (MoCCE), memberitahu Gulf News bahawa akuakultur akan dapat melihat pelaburan utama untuk meningkatkan hasil tuaian ladang ikan dalam tempoh lima tahun akan datang.

Tahun lepas, kementerian itu membantu menyelia pembukaan Dhh75 juta fasa pertama Pusat Penyelidikan Marin Shaikh Khalifa di Abu Dhabi.

Pada tahun 2015, 790 tan metrik ikan yang diternak telah dihasilkan oleh 10 kemudahan di negara ini yang terdiri daripada kira-kira satu peratus daripada permintaan makanan laut oleh sembilan juta penduduk yang tinggal di UAE.

Pada tahun 2021, kementerian menjangka untuk pesat berkembang pengeluaran akuakultur kepada 36,000 tan setahun, kata Al Zeyoudi.

"Ini adalah pada dasarnya kerana tumpuan pemimpin kita kepada keselamatan makanan dan ikan serta akuakultur. Kami hanya menganugerahkan sebuah syarikat untuk mengembangkan perikanan Khalifa di Umm Al Quain yang akan membantu kami mencapai sasaran lima tahun dari sekarang. Pengembangan ini adalah hampir dua kali ganda. Kami menjangka pengeluaran untuk mencapai 15 juta ikan lima tahun dari sekarang, "katanya dalam satu temu bual.

Untuk membantu UAE mencapai sasarannya, Al Zeyoudi berkata kerajaan "mengkaji semula undang-undang dan peraturan-peraturan untuk membuat ia lebih mudah bagi pelabur untuk masuk. Kami berada dalam hubungan secara langsung dengan sektor swasta supaya kita dapat membimbing mereka betul-betul mengikut keperluan kami adalah supaya mereka boleh membantu mencapai sasaran kami. Setakat ini, kami mempunyai 10 ladang di negara ini dan  menggalakkan lagi yang akan datang. "

Pengacara event seperti AquaME adalah "membawa pemain global untuk datang dan satu lagi isyarat daripada kerajaan bahawa kami sedang mencari amalan terbaik untuk  negara," katanya.

Maryam Mohammad Hareb, Penolong Setiausaha, Sumber Air dan Jabatan Hal Ehwal Pemuliharaan Alam di kementerian itu, memberitahu Gulf News bahawa penekanan diberikan terhadap akuakultur bagi pengimbangan nelayan tradisional sehingga separuh menjelang 2021 untuk memelihara stok ikan asli daripada penangkapan ikan yang berlebihan.

Undang-undang dan peraturan-peraturan dikemaskini melarang ikan juvenil liar dari penuaian dan penjualan dalam pasaran ikan UAE dan restoran supaya juvana boleh mencapai kematangan untuk generasi baru bertelur bagi stok ikan masa depan.

"Tujuannya ialah akuakultur meliputi 50 peratus daripada pengeluaran tempatan. Apa yang kita mahu lakukan adalah membantu mendapatkan tahap kemampanan kembali di tempat untuk stok ikan semula jadi kami, "kata Hareb. "Kami kini pada 10 peratus daripada apa yang kami rancang dulu."

Statistik Kementerian menunjukkan bahawa pada masa ini terdapat jurang bekalan dan permintaan 136.450 tan untuk makanan laut di UAE.

No comments:

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024