Friday, September 16, 2016

Belasungkawa Orbituary Professor Datuk Dr Haron Din


Image result for tuan guru haron din

Almarhum Prof. Tuan Guru Datuk Dr. Haron Din adalah tokoh ulama dan politik terulung Malaysia. ( 1940-2016).

Beliau menghembuskan nafas terakhir pada pukul 7:05 pm waktu US di Hospital Stanford akibat sakit jantung. Almarhum akan dikebumikan di tempat terakhir persemadian iaitu di US.

Almarhum merupakan Mursidul Am Parti PAS. Walaupun beliau merupakan pemimpin tertinggi PAS namun dalam kehidupan beliau banyak membantu Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri BN terutama melibatkan program agama Islam, selain Panel Penasihat Syariah Bank Negara dan bank-bank di Malaysia.

Almarhum berpendidikan Kolej Islam Kelang Sijil Tinggi, Diploma Al-Azhar Kaherah, MA dan Phd Sharia di Ain-Shams Kaherah (1972-1974).

UKM anugerah Title Professorship kepada Almarhum pada 1986.

Almarhum banyak menulis buku, kertaskerja, ceramah, kuliah, majalah, Rancangan Radio & TV dalam Malaysia dan di luar negara mengenai agama Islam.

Almarhum pernah menjadi Pensyarah, Professor, Timbalan Dekan UKM, Panel Penasihat Syariah Bank Negara, Bank-Bank, Suruhanjaya Sekuriti, Ahli Majlis Fatwa Negeri-Negeri dan Negara dll.

Beliau juga merupakan pengasas Persatuan Kebajikan dan Pengubatan Malaysia (Darussyifa').

Almarhum merupakan ahli aktif PAS sejak 1974. Hinggalah kedudukan Murshidul AM PAS sekarang.

Almarhum bertanding di Parlimen Arau Perlis sebanyak tiga kali pada PRU 2004, 2008 dan 2013 namun gagal.

Ketegasan Almarhum menentang Isu Pengunaan Perkataan Allah oleh penganut Kristian membuatkan Almarhum begitu dihormati oleh umat Islam dan Kerajaan BN serta UMNO.

Dalam isu ini menguji konsensus ulama PAS. Pemimpin tertinggi PAS seperti Almarhum Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Abdul Hadi Awang menyokong penggunaan perkataan Allah dalam Bible berbahasa Melayu oleh penganut Kristian.

Namun Almarhum Professor Datuk Dr Haron Din menentang idea itu menyatakan ianya sesuatu yang salah dalam Islam. Oleh kerana Almarhum merupakan seorang ulama yang terkenal menyebabkan majoriti pemimpin PAS menerima pandangan Almarhum.

Ini juga faktor menyebabkan PAS mula menghormati dan menghargai pandangan senada dan pendirian UMNO yang konsisten mempertahankan kepentingan Islam di Malaysia.

1 comment:

Anonymous said...

AlFatihah...semoga roh beliau ditempatkan bersama2 dgn org2 yg beriman....

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024