Wednesday, September 21, 2016

Projek Terusan Segenting Kra VS Projek Keretapi Pantai Timur Siapa Dulu Buat? DS Najib Boleh Jadi Hero!

Image result for najib razak mrt

DS Najib Perdana Menteri Malaysia yang akan dikenang sebagai pemimpin yang buat projek bagi kebaikan dan kepentingan dunia bila Projek Laluan Baharu Keretapi Pantai Timur Landasan Berkembar nanti dilancarkan.

Projek Terusan Segenting Kra VS Projek Keretapi Pantai Timur. Siapa dulu mahu buat?  DS Najib boleh jadi hero pemimpin dunia.

Kedua projek ini mahu menjimatkan kos pengangkutan, masa dan kepentingan strategik banyak negara sebelah Timur dan Barat Dunia.

Projek Terusan Segenting Kra adalah idea Raja Siam sejak abad ke 17 lagi bila ramai pedagang dan saudagar dunia Barat dan Timur mengadap.

Projek Keretapi Pantai Timur adalah idea DS Najib yang melihat peluang sukarnya mahu buat Terusan Segenting Kra.

Selain dari menghubungkan laluan keretapi antara bandar dari Pelabuhan Kelang ke Pelabuhan Kuantan, projek ini melibatkan laluan keretapi antara bandar Pantai Timur dari Kuantan-Kemaman-Kerteh-Kota Bharu. Seterusnya laluan keretapi tangki dan kargo dari Kota Bharu-Kerteh-Kemaman-Kuantan-Tanjong Agas dan Pengerang Johor.

Projek ini mampu menarik minat pelaburan baharu di Wilayah Pantai Timur dengan wujudnya pembangunan pengangkutan darat rentas pelabuhan yang jadi pemangkin kepada matlamat melonjakkan pasaran domestik dan antarabangsa industri petroleum dan gas jangka masa panjang.

Pelabuhan dan industri petroleum dan gas di sepanjang Pantai Timur hingga Pengerang Johor akan menjadi sibuk untuk servis permintaan dari China, Korea dan Jepun.



Projek terbesar abad ini membina landasan keretapi Pantai Timur route baru. Projek RM60 bilion dibiayai oleh private investor sepenuhnya.


Yang WZWH suka Pahang akan menjadi bertambah maju dan membangun ekonomi berkembang lebih pantas.

Adalah lebih baik untuk memahami Projek Terusan Segenting Kra dan kesan implikasinya.

Terusan Kra Mimpi Yang Boleh Direalisasi Selepas Terusan Nicaragua




Cadangan Terusan Kra.

Segenting Kra yang terletak di Utara Tanah Melayu memisahkan Laut Adaman dan Teluk Siam. Pembinaan Terusan Kra tidak melebihi 50 batu menjimatkan 1500 batu perjalanan di antara Eropah dan Asia Timur serta mengurangkan 3 hari masa pelayaran.

Terusan Kra adalah projek mimpi yang boleh direalisasikan selepas China mahu bina Terusan Nicaragua sepanjang 111 batu menelan USD40 bilion seperti rajah di bawah:



Dari segi menjimatkan kos kapal dan bisnes ini menguntungkan dunia perniagaan. Singapura mungkin mati ekonominya, mungkin ekonomi Malaysia boleh bertahan.


Bila Projek Terusan Kra siap maka wilayah Satun, Songkla, Pattani, Yala dan Narathiwat akan terpisah dari Thailand membentuk Pulau Tanah Melayu Malaysia.

Agaknya ini mungkin Raja-Raja Siam sejak 1824 hingga 1910 dari Raja Phra Nangklao, Mongkut dan Chulalongkorn terpaksa membatalkan cadangan Projek Terusan Kra bimbang faktor kedaulatan negara Siam.

Kerajaan Thailand tidak perlu risau jika Malaysia mahu mengembangkan pengaruh politik di Selatan Thailand. Yang penting kestabilan serantau dan pertumbuhan ekonomi.

Kerajaan Thailand perlu bercakap dengan China dan melibatkan kerajaan Malaysia.

Projek Terusan Kra Apa Kesan Kepada Malaysia dan Singapura?


China dan Thailand bila-bila masa saja boleh  bersetuju  pada projek terusan melalui Segenting Kra, bahagian yang paling sempit semenanjung Melayu di selatan Thailand.

Usaha inisiatif China daripada pelaksanaan Silk Road New Belt Ekonomi dan Maritime Silk Road Abad 21 inisiatifnya, dengan usaha berterusan untuk mewujudkan koridor ekonomi China-Pakistan dan projek kereta api berkelajuan tinggi China-Rusia . Apabila terusan lebih 100 kilometer panjang terbuka, kapal-kapal akan dapat lolos dari Teluk Thailand di Pasifik terus ke Laut Andaman di Lautan Hindi, menjimatkan laluan semasa sebanyak 1,200 kilometer

Projek itu mungkin akan mengambil sepuluh tahun untuk disiapkan dengan  kos AS$ 28 bilion. Bila siap ProjekTerusan Segenting Kra ini bermakna kapal-kapal pengangkutan minyak dan kapal-kapal dagang dalam perjalanan dari Timur Tengah ke China tidak lagi perlu melalui Selat Melaka.

Selat Melaka merupakan laluan penting maritim dan sangat penting untuk bekalan minyak China, 80% daripada minyak China datang dari Timur Tengah dan Afrika dan 80% daripada ini perlu melalui selat, di mana lanun menimbulkan ancaman berterusan kepada bekalan minyak China.

China akan menjadi pemacu utama di sebalik pembukaan terusan, yang mempunyai kepentingan politik dan strategik yang penting. Projek itu akan membantu mengukuhkan kerjasama China dengan Persatuan Bangsa-Bangsa Asia Kawasan Perdagangan Bebas (ASEAN) Tenggara pada masa yang sama menghapuskan dari dirinya pergantungannya kepada Selat Melaka. Ia juga akan memendekkan laluan kapal jimat masa yang diambil oleh dua hingga lima hari dan seterusnya mengurangkan kos dan meningkatkan pembangunan pelabuhan di Hong Kong dan tanah besar. 

Satu lagi motif di sebalik projek itu kebimbangan China bahawa AS boleh mengadakan sekatan Selat Melaka, memotong bekalan minyak di negara ini.

Terusan juga akan meningkatkan keupayaan Tentera Laut China untuk bertindak balas terhadap insiden antarabangsa. Tentera Laut China baru-baru ini memindahkan rakyat beberapa negara dari Yaman, sebagai contoh, selepas perang saudara di sana meningkat.

Oleh kerana  syarikat China yang akan mengambil bahagian dalam projek ini, China mungkin akan diberikan beberapa tahap kuasa ke atas terusan dan mungkin boleh berunding untuk menolak laluan melalui terusan bagi kapal perang dari negara-negara tertentu, meningkatkan pengaruh China di Asia Tenggara.

Idea terusan, yang akan menjadi yang terbesar di Asia bila siap, dikatakan muncul pada abad ke-17 dan lebih daripada 100 tahun yang lalu ia dicadangkan secara rasminya oleh Chulalongkorn, Raja Siam. Kos terlalu banyak untuk Siam menanggung, bagaimanapun projek itu kemudian ditangguhkan oleh kedua-dua perang dunia abad ke-20.

Cadangan semasa adalah untuk terusan dua hala 25 m dalam berukuran 102 km panjang dan 400 m lebar. Terusan Panama hanya 15 m mendalam dan ia mengukur hanya 304 m pada titik yang paling luas.

Dari segi menjimatkan kos kapal dan bisnes ini menguntungkan dunia perniagaan. Singapura mungkin mati ekonominya, mungkin ekonomi Malaysia boleh bertahan.

Untuk Malaysia lebih ke depan strategik jangka panjang, DS Najib perlu berani dan cepat buat Projek Keretapi Pantai Timur menghubungkan antara bandar dan pelabuhan serta industri petroleum dan gas sepanjang Pantai Timur dan Johor.

2 comments:

Anonymous said...

Agak2 wzwh, bila tren pantai timur ni akan mula buat? Mcm dah lama sgt peringkat kajian dan xde apa2 keputusan pun nak buat atau tidak? Dah lama tggu PM umumkan berita baik ni..

Anonymous said...

Stesen Temerloh/Mentakab akan jd sibuk sbb pertemuan train dr kl dan gemas utk ke pantai timur (berdasarkan gambar di atas)

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024