Masa Depan UMNO

Related image



PRU 14, PH menang DUN Sg Kandis majoriti 12,480 tapi PRK 3 bulan selepas itu PH menang dengan majoriti yang sangat menurun sehingga 5842.

Prestasi UMNO yang meningkat di PRK Sg Kandis tidak boleh dipandang enteng. Kekuatan UMNO dan BN mula teserlah baru 3 bulan selepas PRU 14 hilang kuasa.

PRU 14 UMNO tidak jangka pengaruh Mahathir dikalangan pengundi Melayu masih meluas di Pantai Barat walau tidak ketara di Pantai Timur.

Kajian sikap pengundi muda yang boleh berubah bergantung kepada keberkesanan kempen parti yang bertanding.

PH telah mampu menarik kira-kira lebih 20% undi Melayu di negeri-negeri lain di Semenanjung. BN tidak menyedari hakikat ini ataupun menyedarinya tetapi tidak mampu menepis pengaruh Mahathir.

Puratanya seramai 46.29% daripada keseluruhan pengundi Melayu telah mengundi BN, yang tertinggi di Negeri Sembilan dan Johor melebihi 65% dan Terendah di Selangor, 34%. Purata bagi Semenanjung Malaysia.

Peratusan undi Melayu telah menurun 17 mata dan undi kaum India juga jatuh 17 mata ( berbanding dengan PRU 13). Ini adalah sebab utama kekalahan BN kali ini.

Sungguhpun sokongan pengundi Melayu untuk BN telah menurun dengan mendadak, ia tidak cukup untuk PPBM menembusi kawasan kubu kuat UMNO. 

Ini menyebabkan kegagalan PPBM yang hanya mampu memenangi 12 kerusi . Analisis menunjukkan hampir kesemua kemenangan calon Melayu PH hanya diperolehi di kawasan campuran dengan undi Cina 20% keatas, kecuali di Selangor dimana pengaruh PKR lebih meluas.

Dengan keadaan demikian, tidaklah menghairankan Kerajaan Persekutuan dibawah PH dibentuk oleh sebilangan minoriti 58 wakil rakyat Melayu/Islam berbanding 63 yang lain.

Untuk menambah wakil rakyat Melayu/Islam PH memerlukan kerjasama daripada mereka seagama daripada parti parti lain. Agak pasti mereka akan cuba seterusnya merampas kerusi-kerusi UMNO, PAS dan parti-parti BN yang lain dalam PRU akan datang dan sebaliknya BN akan cuba merampas kembali kerusi-kerusi yang hilang. 

Siapa yang akan berjaya nanti masih terlalu awal hendak diramal kerana di kawasan kubu kuat UMNO, PAS dan PBB, ahli- ahlinya terbukti amat setia dengan parti masing-masing. Ia akan juga bergantung kepada kemampuan UMNO merapatkan barisan dibelakang kepimpinan baru yang mantap. 

Bagi PH pula ia punyai satu kelebihan sebagai parti yang memegang tampok kerajaan Persekutuan.

BN kalah besar PRU 14 buat keyakinan orang Melayu kepada UMNO makin menurun jatuh. Penyokong BN menjadi lemah jiwa dan kejutan besar bagi orang Melayu.

Kawasan FELDA membentuk kubu kuat UMNO. Terdapat 54 kerusi parlimen di kawasan Felda yang separuh daripadanya mempunyai 80% pengundi Melayu secara tradisi sukar ditembus oleh parti lawan kerana ini base kekuatan UMNO.

Mahathir berjaya menjadi PM yang ke 7 tapi gagal memenangi cukup kerusi parlimen untuk parti PBBM hanya menang 12 kerusi parlimen sangat sedikit berbanding dengan banyak kerusi parlimen dimenangi oleh PKR dan DAP.

Ini kerana PBBM terpaksa bertembung dengan UMNO di kawasan kuat UMNO.

Di kawasan FELDA, UMNO menang 26 kerusi, PAS 6, PBBM 5 (kesemua PH menang 22), jika tidak kerana sokongan jitu pengundi Cina di kerusi bercampur, PH hanya mampu menang tidak lebih dari 10 kerusi di kawasan FELDA.

Pada PRU 13, BN menang 46 dari 54 kerusi parlimen di kawasan FELDA.

PRU 14 walau UMNO hilang kuasa tapi terbukti UMNO cukup kuat untuk dikalahkan di kawasan Felda dan kawasan kuatnya masih boleh menang 47 kerusi parlimen di Semenanjung dengan mendapat sokongan 46.2% pengundi Melayu.

Boleh dibuat perbandingan PH dapat sokongan 25% pengundi Melayu dan PAS 28%.

Sokongan pengundi Melayu kepada BN di kawasan FELDA
PRU 2004.            .     59.1%
PRU 2008.            .     58.1%
PRU 2013.              .    60.7%
PRU 2018.               .   46.2%

Ini bukti UMNO masih kuat di kawasan FELDA walau pun diserang teruk dan hebat oleh Mahathir.

UMNO masih boleh mempertahankan 26 kerusi majoriti kawasan Melayu di kawasan FELDA. Kerusi yang kalah hanya di kawasan bercampur banyak dimenangi oleh PKR dan sedikit DAP.

Adalah menyedihkan ramai ahli UMNO gagal melihat kekuatan ini . Mereka menjadi lemah jiwa dan mula menyoal kelansungan masa depan parti dan ada yang mahu mencadangkan UMNO perlu jadi parti berbilang bangsa.

Ini membolehkan PAS dan PBBM menarik lebih ramai pengundi Melayu jika UMNO mahu ubah tradisi keahlian parti buka kepada ahli bukan Melayu.

PRU 14 UMNO dan BN diserang hebat oleh Mahathir guna isu 1MDB. Tidak cukup dengan itu isu Pengurusan FELDA menjadi duri dalam daging di kawasan FELDA. Ini membuatkan pengundi Melayu terutama anak-anak muda menjadi keliru dan disoriented.

Ahli-ahli UMNO jangan mudah hilang arah dan keyakinan. Kekuatan UMNO masih ada. UMNO masih boleh mengaum dan menghembur pada PRU 15.

Pemimpin-pemimpin baru UMNO wajib menanam keyakinan kepada penyokong, pengikut dan ahli-ahli UMNO.

Comments

Jaidi Kasim said…
Statergi percaturan melayu islam perlu di susun.pru15 inshaallah.
Anonymous said…
Cik wan.. agaknya bila kejaan pahang nak bagi tapak rumah dkt rakyatnya yg takde jelobe ni. Cemburu aku dgn org perak tu.. yb diorang berusaha nak bagi tapak rumah kat rakyatnya..yb pahang tak reti ke?
Anonymous said…
Tak usah berangan lah WZWH...tembelang UMNO yg menjahanamkan orang Melayu dan memperbodoh serta memperguna nya sudah terbuka satu demi satu. Selagi pemimpin yg sedia ada memimpin UMNO bermimpi jelah...generasi IR 4.0 ni bukan lagi bodoh..depa tau sapa yg kaya tu duit mana lah dia curi. Babai weh...

Aki Sega

Popular posts from this blog

Asal Usul Raja-Raja Melayu Nusantara

Legenda Kota Gelanggi Yang Menjadi Rebutan Ramai Raja-Raja Asia

Peranan Dan Tanggungjawab AHLI MAJLIS PBT