Nuffnang Ads

Pages

Saturday, January 5, 2013

The King Is Back And Alive...Long Live The King!

Several Pakatan Rakyat's  bloggers of whom friendly with WZWH put forward coup d'etat theory that UMNO should install a new king. That the Don supports the new king...

Sorry guys, WZWH do not buy that baseless theory. DS Najib is still the UMNO King...

The king is back and alive...Long live the king!



















DS Najib tiba di Kuantan tengahari tadi dengan pesawat Air Asia kerana membawa ramai rombongan termasuk lebih 200 belia 1Malaysia Sabah melawat kilang automatif di Pekan.

Kenapa DS Najib memilih Air Asia kerana ini brand kebanggaan Malaysia. Sebuah syarikat yang bermula 11 tahun dulu dengan 2 pesawat buruk dan 250,000 penumpang kini mengelilingi dunia dengan 150 pesawat dan 38 juta penumpang.



















DS Najib di Majlis Penyampaian Wang Ihsan kepada mangsa banjir di Kolej KIPSAS.



















DSD Adnan Yaakob MB Pahang berucap...Bandar Kuantan hujan lebat sangat 300ml bersamaan 6 bulan hujan hanya dalam masa 18 jam maka banjir tidak dapat dielakkan. Beliau selalu keep in touch dengan PM memberi perkembangan semasa sewaktu banjir kilat.



















DS Najib merasakan terkilan kerana tidak dapat bersama rakyat Kuantan dan sekitar semasa banjir berlaku kerana berada di luar negara. Tengku Mahkota, Tengku Puan Pahang dan pemimpin UMNO , Wanita, Pemuda dan Puteri turun padang membantu dan melawat mangsa banjir.

DS Najib berterima kasih kepada para petugas banjir semua kerana tiada kemalangan jiwa berlaku semasa banjir di Kuantan.

DS Najib memberi peruntukan RM500 kepada setiap keluarga mangsa banjir yang terlibat.



















DS Najib menemui rakyat yang ramai menunggu di Dewan Pekan.



















DS Najib berucap di Majlis Hari Kecermerlangan Pelajar PMR dan UPSR parlimen Pekan. Beberapa SMK baru akan dibina lagi di parlimen Pekan.



















DS Najib dan DSD Adnan Yaakob menyampaikan sumbangan pelajar cemerlang UPSR dan PMR yang mendapat 5A dan 8A sebanyak RM200 setiap pelajar kepada 462 pelajar. Sumbangan ditaja oleh Yayasan Pahang.


















Persembahan muzik latar oleh pelajar SM Sains Sultan Ahmad Shah Pekan.





































DS Najib tiba di Dewan SMK Seri Damai.



















YB Dato' Cikgu Khairuddin ADUN Pulau Manis berucap di Majlis Ramah Mesra dan Minum Petang bersama DS Najib dengan pemimpin akar umbi dan rakyat DUN Pulau Manis.

Untuk pengetahuan pembaca blog WZWH dulu DUN Pulau Manis pernah disandang oleh Dato' Arif Sabri @ Sakmongkol AK47 (2004-2008).

Tapi sekarang Sakmongkol AK47 kuat menghentam DS Najib, UMNO dan BN. Itu yang buat DS Najib berasa kecewa kerana orang yang diangkat beliau berpaling tadah kerana tidak sabar...

Sempat juga YB Dato' Cikgu Khairuddin memohon 3 peruntukan kepada DS Najib bagi kehendak orang DUN Pulau Manis. 



















DSD Adnan Yaakob berucap masih bercakap hal banjir. Kerajaan Negeri Pahang meminta peruntukan khas dari DS Najib bagi tambahan wang ihsan mangsa banjir dan perparitan dan longkang bandar Kuantan perlu diperbesar dan perdalamkan disamping sikap jangan buang sampah kedalam longkang dan perparitan.



















DS Najib melahirkan kesyukuran dapat bersama dengan rakyat DUN Pulau Manis yang dalam parlimen Pekan. Beliau cuba mencari masa untuk bersama dengan rakyat DUN Pulau Manis walau jadual beliau begitu sibuk.

Beliau cukup berpuas hati kerana ADUN Pulau Manis boleh mengumpul ramai orang.

DS Najib melulus dan menimbangkan 3 perkara permintaan dari ADUN Pulau Manis.

DS Najib mengingatkan bila tiba waktunya berilah sokongan tanpa berbelah bagi kepada BN.



















Orang ramai yang hadir di Dewan SMK Seri Damai. Ramai lagi yang di luar dewan.



















DS Najib menyampaikan hamper dan wang RM500 kepada mangsa banjir DUN Pulau Manis.



















Ketika minum petang pun ramai rakyat menghulur surat kepada DS Najib.



















Selain menghulur surat kepada DS Najib, ada juga orang kampung menghulur surat kepada DSD Adnan Yaakob.



















Encik Amir SUSK Kanan PM sungguh sibuk mengumpul surat-surat permohonan orang kampung. Segala peruntukan khas PM, beliau yang uruskan.



















DS Najib berlepas meninggalkan majlis.

Photo: Dato & Datin melawat aki terima kasih PM & isteri...

DS Najib dan DS Rosmah sempat menziarah orang tua yang sakit di parlimen Pekan.



















DS Najib dan rombongan PM berlepas ke KL dengan pesawat jet PM.

79 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah DS Najib dah pulang, susah hati betul masa dia takder, ibarat sebuah kapal kehilangan nakhoda! I love you DS Najib! Wzwz tahu tak bila jadual DS Najib akan ke Jerantut dan Temerloh?

Anonymous said...

WZWH,

Najib nak menghilang kemana lelama, negara ini dia PM. Takkan nak menghilang diri terus menerus...sampai bila?Wan, Tak payah ada pangkat Professor baru boleh nampak perkara ini:P

Persoalan Najib menghilang kemana semasa Deepak membuat serangan ala kamikaze terhadapnya bukan persoalan utama sekarang ini

since dia dah pulang.

Persoalan utama masa ini ialah apakah tindakan Najib terhadap serangan tersebut? apakah dia akan melakukan sesuatu atau terus berdiam diri seperti selalunya?

Serangan Deepak adalah terlalu spesifik dan terlalu peribadi. Tidak pernah dalam sejarah negara seorang PM diserangan dengan begitu gila sekali.

Tetapi kita tahu ini Malaysia, kambing pun boleh terbang di negara ini.

Kalau di negara lain PM yang kena serangan secara peribadi begini dah lama letak jawatan untuk tidak mencemarkan maruah negara dan partinya.

Yang paling pelik semasa serangan Deepak ini berlaku, Mahathir berdiam diri sahaja. Dia bercakap isu-isu lain seperti kebiasaanya( begitulah perangai orang yang merasakan dirinya sorang je bijak) tetapi membisu tentang isu ini. Apakah dia tidak faham betapa seriusnya kesan isu ini kepada partinya yang amat beliau sayangi ini? Mustahil....

Anon 5:05

WZWH (Wan Zamzuri bin Wan Hasenan AMP) said...

Anon 10:27,
DS Najib akan dibawa ke Jerantut pada pertengahan bulan Februari nanti...insyallah. Nak bawa PM ke Temerloh itu kena tanya YB Dato' Mohd Sharkar lah.

WZWH (Wan Zamzuri bin Wan Hasenan AMP) said...

Anon 10:29,
DS Najib sibuk. Diluar negara berjumpa Presiden Obama, Presiden China, King Fahd Raja Arab Saudi dll hal-hal agenda negara.

Ini hal remeh temeh, hal Deepak ini DS Najib malas layan buang masa dia aje. DS Najib perlu masa yang sangat berharga untuk fikir hal-hal negara.

WZWH bersetuju dengan pandangan DS Najib. Biar pun 1000 Deepak ada membuat macam-macam tuduhan kepada DS Najib dan keluarga, apa perlu DS Najib melayan itu semua.

DS Najib perlu fokus, Malaysia adalah negara demokrasi...semua orang boleh bersuara dan berkata...semua orang boleh berdemonstrasi...

Anonymous said...

Wan Zurik,

"DS Najib sibuk. Diluar negara berjumpa Presiden Obama, Presiden China, King Fahd Raja Arab Saudi dll hal-hal agenda negara."

kahkahkahkah...bagi le alasan yang lebih logik sikit.

Kalaulah bagai wan zurik kata, hari-hari Utusan, BH, NSTP jadikan tajuk utama muka depan yang Najib jumpa pemimperdiam i tu, pemimpin ini.

Ia adalah satu strategi politik dan PR yang terbaik untuk melawan serangan Deepak dan menjadi alasan mengapa Najib berdiam diri.

Mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Selangor memaklumkan bahawa sehingga kini masih didaftarkan atas nama Ketua Pengarah PTG Persekutuan. Tanah itu tidak pernah dipindah milek kepada YM raja Ropiah.

Kelulusan memindahkan milek tanah samada persendirian atau tanah kerana adalah urusan kerajaan Negeri.

Habis Boustead membayar RM 130 juta kepada YM Raja Ropiah bagi tanah tersebut untuk apa? Untuk tanah milek kerajaan Persekutuan? Kalau macam ni punya senang nak dapat duit beratus-ratus juta - siapa nak angkat tangan!

Duit RM 130 juta itu milek LTAT sebab Boustead adalah anak syarikat LTAT. LTAT bukan syarikat kerajaan tetapi adalah syarikat milek anggota tentera. LTAT mendapat wang dari caruman anggota-anggota tentera yang dipotong dari gaji bulanan mereka.

Mana-mana askar pencen samada dalam UMNO atau parti-parti lain kena faham ye...duit free sebanyak RM 130 juta yang diberi kepada YM Raja Ropiah melalui Boustead itu adalah juga milek tuan-tuan juga.

terpulanglah kepada tuan-tuan jika ingin melakukan sedekah jariah kepada orang yang sudah kaya seperti YM Raja Ropiah. Duit tuan-tuan dan anggota-anggota yang masih berkhidmat, sukahati tuan-tuanlah. tetapi itulah hakikatnya.

maklumat dari Suruhanjaya Syarikat malaysia (SKM), melalui maklumat wajib yang perlu diserahkan kepada SKM setiap tahun - mendapati syarikat YM Raja Ropiah ini TIDAK MENJALANKAN SEBARANG AKTIVITI PERNIAGAAN SEJAK TAHUN 1993.

Maknanya, dari tahun 1993 - 2012 iaitu selama 19 tahun, syarikat ini tidak ada dan tak buat apa-apa projek. Projek PUSPAHANAS yang diberi pada tahun 2005 seperti kata WZWH pun dia tak buat sehingga hari ini,kalau tak silap saya.

jadi, inilah cerita remeh temeh yang Najib tak ada masa nak layan seperti kata Wan Zurik. Inilah juga bahagian cerita yang Deepak dok mengamuk sakan sampai kaitkan dengan isu SD Bala dan kes Altantuya!....kecik punya cerita kata Wan Zurik!

Anon 5:05

ps: Bapa saudara saya adalah bekas askar. Pencen pangkat prebet!

Anonymous said...

WZWH,


Sebut pasal THE KING IS BACK ni, saya nak pastekan artikel terbaru PoP. PoP pun tujukan artikel ini kepada Wan Zurik, kampongman, QD.

Cerita Najib akan digantikan sudah beberapa minggu berlegar. saya pun nampak juga logiknya dan saya juga ada komen mengenainya.

mengenai artikel PoP ni saya hanya berpendirian tunggu dan lihat je,kata betul pun tidak kata bohong pun tidak. Tetapi saya pastekan untuk bacaan semua, tajuknya: MUHYIDDIN SUDAH NAIK TAHTA

..................

Muhyiddin sudah pun naik takhta
Kami baru sahaja mendapat berita hot yang ingin kami berkongsi dengan para pemimpin UMNO khususnya pemimpin UMNO di peringkat cawangan dan peringkat bahagian, serta pembaca tegar blog Pirates of Putra Jaya ni.

Pertama sebelum itu, kami ingin meminta maaf kepada Dato Seri Najib, Datin Seri Rosmah dan kerabat masing masing. Maaf kerana kami terpaksa menyinggung perasaan hati bekas bos dan rakan rakan sekerja. Maaf kerana posting yang kami keluarkan setelah setahun jagung kami menjadi bloggers telah menyakitkan hati tuan tuan dan puan puan. Kepada Tn Hj. Shahlan, kami akan cuba meminta maaf secara peribadi selepas berlangsungnya PRU 13.

Kami nak minta maaf bukan kerana kami telah mengusahakan blog ini yang sedikit sebanyak mengkritik pentadbiraan Dato Seri tetapi kerana kami gagal untuk menyedarkan Dato Seri dan Datin Seri supaya tidak memandang remeh terhadap tanggung jawab besar yang dipikul. Akan tetapi, segala usaha kami sia sia sahaja kerana seteru politik Dato Seri sudah pun dinobatkan sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri (tak rasmi).

Bagi pembaca POP yang terdiri dari mereka yang duduk semeja di majilis tertinggi UMNO, kerabat terdekat Tun Dr Mahathir serta beberapa orang lain (jenis yang pakai cermin mata gelap didalam bilik lah - if you get what I mean) ,(kita panggil group ni mafia council) tak payahlah saya nak menerangkan camana proses ini telah pun berlaku. Tetapi bagi pemikir politik dari Jerantut, usahawan kontraktor Petronas, budak jambu, bloggers-bloggers picisan (bkn bloggers elit yang ada kabel mereka tersendiri) serta pembaca lain, khususnya di peringkat cawangan dan bahagian, mungkin masih terpingga pingga dan tidak mengetahui bagaimana proses peralihan kuasa ini telah pun berlaku.

.....bersambung

Anon 5:05

Anonymous said...

WZWH,

...Sambungan "MUHYIDDIN SUDAH PUN NAIK TAHTA"

Maka demi kamu, pembaca tegar Pirates of Putrajaya yang kami kasihi, kami akan menerangkan supaya tuan puan memahami pekara ini dengan lebih mendalam.

Pertama, kes Deepak inilah yang telah menyedarkan "the Don" bahawa Najib membawa liabiliti kepada parti. Don telah mengarahkan Najib untuk berehat diluar negara sementara beliau bersama mafia council memikirkan langkah terbaik untuk mengatasi masalah tersebut. Di dalam perjumpaan tersebut, akhirnya mereka mencapai kata sepakat untuk "memboikot Najib sampai mati" . Ini bermaksud Najib akan dipinggirkan dan mafia council ini akan membuat segala keputusan bagi pihak Najib. Jikalau Najib membantah, maka mereka akan bersatu meminta Najib membersihkan diri demi parti.

Kedua, mereka akan memperkenalkan Tan Sri Muhiyiddin sebagai de fakto PM secara halus. Program yang membabitkan Tan Sri Muhiyiddin akan menerima liputan media yang meluas dan TSMY akan berkunjung ke merata negara untuk menyelia persiapan parti menjelang PRU. Disitu orang UMNO yang memang pandai membaca daun akan sedarlah bahawa TSMY kinilah "the goto man." Istilah calon winnable yang telah menyebabkan terjadinya kekeliruaan di dalam parti akan digugurkan dan mafia council nilah yang akan menentukan siapa bakol dicalonkan kelak.

Ketiga, hubungan diantara kerajaan pusat dengan kerajaan negeri Sarawak yang tercalar ketika berlangsungnya Pilihanraya DUN Sarawak ketika 2011 akan dipulihkan secara peribadi oleh "the Don". Kuasa muthlak akan diberi kepada Pehin Sri Hj. Abdul Taib Mahmud untuk menentukan calon-calon kelak.

Walaupun mereka sudah mula melakarkan proses peralihan kuasa ini, mungkin ada beberapa rintangan yang bakal dihadapi tetapi mereka amat yakin dengan tunjuk ajar "the Don" untuk menyelesaikan masalah kecil yang bakal timbul.

Keempat, mereka amat berang dengan blog Pirates of Putra Jaya kerana tidak menurut arahan yang diberi kepada bloggers lain supaya menutup cerita berkenaan skandal Deepak ini. Disini kami berharap biarlah kami dengan blog ini yang umpama pulau kecil di perairaaan Sakmongkol. Kami tidak bermusuh dengan mu dan tujuan kami mewujudkan blog ini bukan untuk menaikkan Tan Sri Muhiyiddin.

Ikutlah segala nasihat "the Don" menghadapi saat genting ini. Bah kata Spiderman.

"There are bigger things happening here than me and you."


Posted by Sir Wenger Khairy at 06:54
..........................

Buatlah tanggapan sendiri masing-masing. Betul tak betul saya tak tahu...sekadar berkongsi maklumat terkini!

Anon 5:05



Kampong man said...

Salam,

Kampong man sudah lama mengatakan POP tidak jujur dan sudah pasti tidak ada banyak isu lain lagi yang Deepak ini mesti juga di SPIN dan yang aneh anon 5.05 mempercayainya malah paste lagi untuk mengelirukan.You can do better than that surely, no ?

Itu sebab KM bertanya pada POP" Who are you kidding my boy ?" true enough the Kng is still alive and kicking unaffected and still the no 1 man with no reservation.Nohing has changed and those followers who believe the pirates are inderd DUMB and DAYUS unless there is a leadership crises but as for now it is a fairy tales.They have been CONNED !!

@ Now you know why i never believe the carpetman , NEVER and of course the PR struggle will be dented because Najib is still the boss.Dont forget the boss two rules ok.

Anonymous said...

Zurik, dah 7 tahun king fahd meninggal. Kalau nak spin pun check la dulu facts. Jangan tunjuk sangat awak tu dah panik. Macam aku kata la, sempat lagi kalau nak switch camp.

Umai

Anonymous said...

Ha ha ha,

Sibuk kat luar negara konon. Sampai maruah diinjak lunyai oleh keling karpet pun masih koro lagi.

Tak tahulah..mungkin betul la kata orang... penangan nasi kangkang.

WZWH (Wan Zamzuri bin Wan Hasenan AMP) said...

Sorry Umai. salah sebut...King Abdullah Al-Saud.

Anon 7:47 asyik-asyik nasi kangkang cuba nak kait dengan Wife PM.

DS Rosmah tidak terlibat dan tidak campur hal-hal negara.

Anonymous said...

Bro Kampongman,

Saya juga agak skeptikal apabila Deepak mula-mula membuat tuduhan terhadap Najib. Clue pertama adalah timing. Timing dikala PAU berlangsung jelas menunjukkan ia bermotifkan politik.

Yang menjadi pertanyaan masa itu, adakah ia kerja pembangkang? Memandagkan Deepak ini terlalu rapat dengan Najib dan Rosmah, jika Deepak ini didalangi pembangkang, sudah tentu hubungan mereka telah retak dengan teruk disebabkan sesuatu yang besar. Hanya masa yang akan memberi gambaran yang lebih jelas apabila maklumat-maklumat lanjut didedahkan.

Sehingga hari ini, banyak maklumat dan perkara telah berlaku yang berkaitan dengan isu Depak-Raja Ropiah-Najib.

Jika kita menyusun urutan-urutan isu ini secara tersusun dan menilai secara rasional- apa yang berlaku ialah mengenai pertikaian satu urusan perniagaan yang tidak menjadi antara Deepak - Raja Ropiah yang melibatkan satu kerugian yang besar di satu pihak.

Raja Ropiah dah makan keliling. Dia sapu duit Deepak, dia sapu duit syarikat pembuat bulu berus gigi dan yang terbaru dia sapu duit Boustead/ LTAT sebanyak RM 130 juta!!Raja Ropiah adalah orang kuat Wanita UMNO, Ketua Wanita UMNO Selangor dan Senator....ini ceritanya yang kampongman, WZWH tak nak kita tahu!!!

Pertikaian ini sah berlaku dan menjadi punca. Mengapa apa buktinya? Ini kita boleh lihat apabila Boustead membeli 80% saham syarikat Deepak, Asta canggih dengan harga RM 30 juta !

jumlah yang sama yang dinyatakan oleh Deepak tentang wang yang dia telah belanjakan. Deepak juga telah memberi maklumat kemana RM 30 juta ini dibelanjakan.

(Kita kena faham, harga yang dibayar oleh Boustead ia itu RM 30 juta adalah HARGA TAK MASUK AKAL BAGI SEBUAH SYARIKAT YANG TAK ADA APA-APA ASSET KECUALI HUTANG DENGAN KFH SEBANYAK RM 90 JUTA! orang gila je sanggup beli syarikat yang tak ada apa-apa kecuali hutang bank dengan harga RM 30 juta!)

Perkara kedua ialah kaitan kenyataan Zahid hamidi semasa PAU untuk memberi respon kepada tuduhan Deepak bagi pihak Najib( dia tak buat hingga hari ini) dengan Boustead, yang ada kaitan tak langsung dengan Kementerian Pertahanan. Direct giveaway. Angle mana pun kita tengok, Kementerian Pertahanan dan Boustead/LTAT ada kaitan.

Menggunakan Boustead/LTAT untuk membeli syarikat Deepak adalah satu kesilapan basic yang tak patut dibuat samasekali. Nampak sangat ambil mudah dan fikir menggunakan kepala lutut.

Mengapa tak guna atau suruh syarikat kroni-kroni lain seperti milek Vincent tan ke, yang tak ada kaitan dengan Kementerian Pertahanan dan Zahid hamidi beli syarikat si Deepak ni? Taklah orang nampak dengan jelas lagi terang yang ZAHID BAYAR BALIK KERUGIAN DEEPAK MENGGUNAKAN DUIT BOUSTEAD/LTAT UNYUK MENOLONG NAJIB!!

Yang saya masih tak faham apa kaitan cerita urusniaga tak menjadi dan kes makan keliling ni dengan Najib? Najib hanya Menteri pertahan masa itu yang memberi kontrak PUSPAHANAS kepada syarikat Raja Ropiah secara runding terus.

anon 5:05

ps: Cikgu Ngah dan ahli-ahli biasa UMNO di jantut tak jeles ke dengan Raja Ropiah yang boleh makan keliling sampai beratus-ratus juta ni? Tuan-tuan dapat apa?

Anonymous said...

WZWH
Hukum lazim dalam peperangan didunia mana sekalipun ( termasuklah Iraq, Syria, Chechnya, Filipina, Thailand, Cambodia dan Eropah amnya ) apabila rajanya ( baca pemimpin ) diasak begitu teruk sekali, strategi lumrah yg digunakan ialah balik ke kubu kampong halaman bagi mendapat sokongan moral penyokong grassroot.

Sadam Hussein kembali keTikrit ( support base tempat dia dilahirkan ) sebelum digulingkan manakala Bashar Assad ke Aleppo menjana support dari penyokong kuat keluarga Assad yg berasal dari bandar itu ketika menghadapi saat2 genting.

Ini mudah dibaca tetapi yg menjadi perhatian dan menarik dihalusi ialah topi " Air Asia " yg dipakai Najib. WZWH sudah awal-awal lagi memberi alasan alasan bertaraf Jerantut, menandakan hubung kait kehadiran topi " Air Asia " dlm kemelut ini.

Biasalah, orang bila nak menipu atau tidak mahu musuh menyebarkan dahulu berita sensitif akan mejadi defensif (menjawab soalan yg tidak ditanya ) saperti jawapan yang WZWH berikan diatas tentang Air Asia. Sama saperti orang yg memfitnah, dia akan kata dulu ( sabelum org yg difitnahkan berkata ) sipolan sipolan tu buat fitnah.

Lebih parah lagi dlm kemelut ini ialah " winnable candidate " Najib tidak lagi menjadi " winnable " dlm senarai baru nanti. Inilah yg menjadi masaalah besar kepada " wannabe YangBerhormat " Najib. Wannabe YangBerhormat dlm list Najib sudah mula menggelepar kerana nama mereka akan dicantas.

Put your radar on my top pick of the year Air Asia


Melayu Insaf said...

Suka sangat lah perkembangan terbaru ini. Biarkan UMNO ganyang sesama sendiri. Oh ya dengar khabar Pekan pun bermasaalah air. Eh kem askar pun sudah memberontak.

Anonymous said...

Balik Pekan untuk ucap selamat tinggal.

Anonymous said...

King "Najib" is about to screw from behind non other than orang UMNO sendiri,pembangkang just have to watch the "tiger show"featuring Black Ros and Bijan soon directed by none other famous flying carpet man Deepak.Sure going to be a box office.The VVIP guest of honour Tun Mahathir will be accompanied by Mahyuddin to the opening show.

Anonymous said...

Salam Wan,

To those who have the "problem of Knowing."

It would be a catch 22 situation involving TSMY to run over Najib in moment close to the General Election. It is a contradiction of leadership situation which make it impossible to attain because of TSMY's loyalty and honor to the president and party is self confidently and brainily intact.

The situation of much concern to all is the situation whether Barisan National would be defeated by PR or BN's prevailing to stay on Power. What it means here, the executive-political Power in the Government is going for grab, in its nature to battle and behold and quest for, with that for  Pakatan or Barisan be the winner.

As of now, Barisan National stands as the winner and still holding on to Putrajaya. The collective leaderships of Najib and Muhyiddin have shown commitment and strength in leading the coalition by leadership for victory. The strategy which focus on further economic development and quantified people well being are well received. The making for prosperity is known and felt . Many so think BN is going to retain its Administration and many think it will be dumped.

Similarly, Pakatan Rakyat moves into being political champion supported by its own vocal congregation. The banners come with heavy criticism uttering colloquial of anti establishment consistently in road for victory, by the furnishing mode of catch a date situation. Many think Putrajaya are theirs' and many think they will be dumped forever.

In the midst of this synopsis, SWK posted an event where TSMY will take over the Premiership from Najib by the end of this year. It is a credible and neutral statement and proposition which was driven by the belief of unexaminable mind with preference of: what people do as revealed by their choices, rather than what they say they do . But I would like to see it in a deferent angle by perspective.

However, this is my take from the very well crafted SWK's articles paving along a political journey to Putrajaya. Be in mind SWK's article means well with conducive and constructed references given.

The article reflects the political consciousness in views for those who  hold.  Muhyiddin is a party man and to bulldoze and overrun Najib as suggested is incongruous. Muhyiddin said, "Politics is not everything but Party is everything." in morally political context of faith. These words stand by Muhyiddin because of his consistently endeavor to Party's struggle. On the other hand, to ran against Najib as perceived to save Umno, for prompt consideration,   and perhaps maintain its Governing Power seem to be trapped in the inescapable net of ruining  Umno by his own want of sense. This is the situation of catch 22.
 
Continue.......

Anonymous said...

Continue.......

I also see, there is this situation of catch 69 which projects out for a sort of mental trap by the proposer with an underlined homorganic role and objective. I preserved the following quotation as a reflection from SWK's articles.

"I need you like this gin and tonic needs more gin; I need you like babies need oxygen."

SWK invites us into a political paradigm of consciousness. He likes Muhyiddin like he likes Gin and Tonic. Literally Gin and Tonic is a lovable mixtures among the Bricks. Gin is an alcoholic liquor and Tonic is known cure to Malaria.  It makes you elated by the first ounce of Gin and a Drunkard when taken more Gin.  

SWK likes Gin and Tonic (Muhyiddin) to take over the leadership of Umno, and Gin and Tonic (Muhyiddin) when he becomes number one needs more Gin and thus spelt him to be a Drunkard-intoxicated Prime Minister of no mandate. In affirmation the SWK eloquence and enticement, Muhyiddin needs more Gin is "like babies need oxygen."

In the end, the article is pointing out and directing a need for change. The change is meant for the Administration in the Government from Barisan National to Pakatan. And being a Drunkard-intoxicated Prime Minister in a mere sudden replacement nearing to the General Election, Barisan National is strategically a Lame Duck.

SANG SAPURBA said...

kau orang sibuk cerita dan buruk kan orang lain ni apa cerita.dah cukup ke bekal menghadapi mati.berapa banyak pahala yang kau orang ada.berapa banyak dosa yang kau orang dah hapuskan.

5.05, 30 juta bukan 150 juta.nampak sangat kau kaki fitnah.banyak dah amalan kau untuk hadapi mati.kau hanya nampak buruk kerajaan.kebaikan kerajaan yang melimpah ruah ni kau buta tak nampak.

kau gi hospital bayar seringgit aje.sedangkan harga ubat yang kau kebas tu ada mencecah 60 rm.kau manusia yang tak tahu bersyukur.mulut bau longkang!

Anonymous said...

SANG SAPURBA,

Jangan meletakkan otak kita jenis otak yg telah dibonsaikan..Jika kita kekal berfikir cara bagini maka tiada sebab mengapa anon 5:05 melebelkan otak kita bertaraf Jerantut!!

SAPURBA ooi...ini bukan politik ubat KK dan bukan juga politik jalan tar atau politik BR1M..Politik jenis ini sudah tidak laku. Politik hari ini, 'siapa yg dapat memberi keyakinan bahawa mereka adalah yg terbaik - adil, dapat melaksanakan urus tadbir negara yg baik, tiada penyelewengan, tiada salah guna kuasa serta mempunyai dasar2 yg dapat mengsejahteraan manusia dan alam sekitar akan menjadi pilihan...

Mat Temin


Kampong man said...

Salam semua,

Hari ini KM banyak masa.KM dengan pantas membaca article dan komen komen didalam blog Sakmongkol kerana sudah berbulan tidak buka kerana terlalu banyak sangat propaganda dan bahasa sumbang dari Sakmongkol dan juga komen komen didalam nya terutama dari kaum asing dan mereka yang bencikan sangat UMNO termasok lah mereka yang kononnya diatas pagar dan neutral.

1 .Takhniah pada Sakmongkol kerana berjaya memikat hati kaum Cina bencikan UMNO dan memilih philosophy DAP supaya kaum Cina menolak MCA dan Gerakan dan beroleh kemenangan kerusi Parlimen mungkin max 40 tetapi tetap dominan dalam PR.Ingat di Pahang ELEK untuk DAP.Kalau ada rezeki Sak mungkin at best menang di Raub sahaja mengalahkan Yen Yen .Maka artikal Sak harus menonjolkan Korupsinya dan buruknya UMNO terutama tidak gunanya boss lamanya NAJIB dari Pekan ini dan undi kaum Cina pada Sak amatlah penting.Sak Jangan harap undi Melayu boleh menyebelahi nya.Kalau ada pun hanya dari segelintir penyokong saperti Anon 5.05 dan mereka diblog Sak dan Aspan yang kuat menyokong DAP/PR dari penulisan mereka di blog sana dan disini.Mat Periba tetap PAS/PR

2.Sekarang Sak telah yakin pulak menyokong DSAI sebagai PM kerana apik LGE mahukan DSAI dan reject Najib.Bacalah artikal beliau di Sabah menonjolkan Anwar dalam video kempen Anwar.Syabas atas pengitrafan ini akhirnya because boss baru beliau LGE say mahukan begitu kalau tidak mana mungkin brlisu akan dicslonksn satelah brlisu tidak sabar dalam UMNO sama saperti DSAI dulu.


Ingat saorang melayu mata sepet telah berjaya dilonjakkan ketempat tercorot ke 20 bagi CEC DAP satelah tiga minggu berlalu kerana TERSILAP , ya tersilap.Itu wa caya sama LGE .Sekira tak sampai 2 ribu tidak dapat diawasi dan dikawal dengan betul, demokratik dan baik bagaimana dengan 13.1 juta pengundi?.Ini orang cina kata' Cakap tak serupa bikin. Wo per sher tau ?.Tak tahu tanya cina DAP.

3.Kita janganlah terikut ikut dengan rentak Pirates dan Sakmongkol ni sebenarnya. Mana pergi dengan PERNJUANGAN dan ROH Melayu beliau,sudah tidak ada.Ya, Dato Ariff Sabri anda hebat.I will follow your political progress bro.We never know jangan jadi saperti Tengku Aziz keluar dari DAP dan kini melihat DAP tidak demokratik dan terus memainkan isu kaum.Huh..DAP oh DAP ! tidak mungkin berubah dari dulu masih sama.DAP tidak sesuai untuk Malaysia.

KM cadangkan sama saperti saranan Tengku Axiz satu pilihan semula CEC secara lebih telus kita namakan BERSIH LAH !!.Pasti kita dapat menghormati DAP dan segala keraguan dapat diperbetulkan semula.Boleh ?.Lets see apa jadi ok.

Ah, Najib di Pahang dengan rakan rakan dari Sabah dan Sarawak.Teruskan usha murni mu demi negara dan rakyat Malaysia yang mahukan kesinambungan BN.Najib masih PM kan kan kan..POP dan Sakmongkol tetap terus bermimpi rupanya.Sabah dan Sarawak masih 90% BN bukan yang di spin Sakmongkol .Sakmongkol walaupun bersama DSAI sekarang , realitinys Anwar tidak akan diterima di Sabah dan Sarawak.Percayalah.

Anonymous said...

Sdra mat Temin,

Terima kasih kerana penjelasan sdra. saya amat hargai.

Sdra sang sapurba,

Terima kasih kerana komen.

Sdra menuduh saya membuat fitnah. dari komen sdra, jelas menunjukkan sdra tidak memahami perkara-perkara yang berkait dengan isu Deepak-Raja Ropiah- Najib- Boustead/LTAT. sdra juga masih keliru dengan maksud Fitnah itu sendiri. Izinkan saya mempertahankan komen terakhir saya diatas saha kerana komen-komen sebelum inipun adalah diatas cara dan kaedah yang sama.

Komen saya diatas adalah berdasar kepada maklumat sahih dan boleh disemak oleh sesiapa. Sebagi makluman disenaraikan antara sumber-sumber yang saya guna.

1. Bayaran RM 30 juta oleh Boustead/LTAT kepada Deepak.

maklumat ini didedahkan kepada umum oleh Boustead kerana maklumat ini telah dan wajib dimaklumkan kepada BSKL kerana Boustead adalah syarikat tersenarai. Pendedahan kepada umum tentang sebarang urusniaga baru oleh mana-mana syarikat yang tersenarai di BSKL adalah peraturan wajib.

2. Bayaran RM 130 juta oleh Boustead/LTAT kepada syarikat Raja Ropiah bagi tanah yang masih menjadi milek kerajaan.

tentang bayaran - sila rujuk 1 diatas.

Maklumat status tanah yang bayar itu diperolehi dari sumber Kerajaan Selangor sebab urusan pindah milek tanah adalah hak mutlak kerajaan negeri. Kat pahang pun sama.

3. Apabila saya membuat andaian seperti membuktikan kaitan Zahid-Boustead/LTAT-Kementerian Pertahan, ia berdasarkan kepada maklumat awam dan maklumat ini diketahui umum serta boleh disemak.Bukan stail saya membuat tuduhan liar tanpa berdasarkan maklumat-maklumat yang sahih.

Jadi saya tidak nampak dimana Fitnah sdra Sang sapurba tuduh saya. Saya sentiasa sedar bahawa menabur fitnah adalah dosa berat dalam Islam.

Nampaknya sdra yang membuat fitnah kepada saya sekarang! Saya sentiasa ingatkan diri saya, jangan sesekali menyeret Ugama untuk dalam menabur fitnah. Allah itu Maha Pencipta, Allah bukan ahli parti politik kawan...Islam bukan milek makhluk, tetapi milek Allah......kena ingat semua, sentiasa....termasuk diri saya!

Anon 5:05

Anonymous said...

Hati-hati senjata terakhir musuh adalah memporakperandakan kita dari dalam.
Teruskan dengan kekuatan yang ada dan bersatu demi anak cucu kita.
Jangan tertipu dengan rasa hasad dengki dan daki dunia.
Dimasa yang kritikal ini berkorban dulu dan selamatkan bahtera kita.
Nanti setelah sampai kepantai sana kita perbaiki apa yang patut.
Jangan kecewa dulu. InshaAllah kita akan menang dalam jangka yang lebih panjang.

Anonymous said...

Bro Kampongman,

hahahahahaha.

kadang-kadang saya terpaksa menahan gelak dengan Bro. pandai juga buat lawak ye. Baru kena usik-usik dengan PoP dah offbalance.

Mengapa saya kata begitu? Sebab PoP yang usik-usik bro, sakmongkol pula yang jadi mangsa bro...hahahaha. Mengapa Pak Aspan tak tak ditibai sama...bro terlupa ke? tak dil tu...hahaha.

orang tua kadang-kadang bagitau, orang lain itu adalah cermin kita sebab kita tak nampak diri kita. Kadang-kadang kita perlu orang lain mengingatkan kita tentang sesuatu.

Kekadang bro lupa, apa yang bro dan sak atau Pak aspan atau WZWH buat adalah perkara yang sama. Menjadi agen parti masing-masing di dunia maya menggunakan kebolehan berhujah dan menyampaikan promosi parti untuk menraih sokongan rakyat. Bezanya Bro dan WZWH berada dipihak lain dari sak dan pak Aspan.

Di dunia maya ini, peluang adalah seimbang. Berjaya atau kurang berjaya itu terpulang kepada keupayaan masing-masinglah. Kita berjaya kerana kita memiliki keupayaan yang lebih tinggi dari lawanApa yang pihak lawan yang tak boleh saingi kita nak kecoh, nak berdendam, nak memburuk-burukkan atau nak membenci kita, kan?

Secara rasionalnya, tak patut le pihak lawan kita tu bersikap negatif begitu. Dia sepatutnya tingkatkan keupayaannya untuk bersaing dengan kita,bukan sebaliknya.

Kita perlu ingat, pelayar-pelayar dunia maya ni sebahagian besarnya terdiri dari mereka yang bijak dan boleh menilai baik buruk. Kita silap spin, masak kita kena bantai dengan hujah-hujah yang lebih konkrit dan rasional. Apatah lagi statement sensasi yang tak ada sandaran.Silap besar jika kita anggap semua pelayar dunia maya ni bodoh, kita sorang je pandai!

Pun begitu, semua orang mempunyai hak yang sama untuk melayari dunia maya ini, JANGAN BUAT TABIAT TUDUH AKU MACAM-MACAM PULAK! Saya cuma nak tegaskan satu aspek je, bukan tangkap borong wehhhhh...

Jadi, relax le bro

Anon 5:05

Kampong man said...

Anon 5.05,

Anda terlalu defensif.Kena relak bro.KM tak boleh over dengan bro Aspan kerana menjaga sulaturrahim.Bila lepas PRU 13 bro Aspan kalah KM akan tibai dia kenapa kalah.?.

Untuk Sakmongkol KM had nothing to relate and share dan sebab WZWH adalah blog Pahang maka Sak get he mention more often.KM tahu tidak ada apa yang PR boleh buat di Pahang dan warga felda reject Sak dan Kumpulan Oren yang tidak di undang pun oleh warga felda.Same same dengan kumpulan Hijau dalam isu Lyanas.Politically hijacked saperti samseng jalanan BERSIH, jangan marah.

Pak Aspan handsome tu housemate KM di kolej zaman silam dulu .KM dapat tempat to proceed to do Engineering overseas bro Aspan buat Marketing course the ITM.Aspan peminat setia Ku Li dan KM peminat dari jauh Tun Dr Mahathir, The MAN.Harap maklum.Obviously .you are new to Sak snd Aspan not me .We share the same kedai makan di Bangsar.I dont talk politics when we met.They are full time DAP bloggers and KM an entrepreneur.They aspire to be successful politicians KM has no intetrest in political positions.Surely ada beza kan ?.No big deal for me.Cheers..

WZWH (Wan Zamzuri bin Wan Hasenan AMP) said...

Apa yang WZWH nampak KM adalah orang Melayu yang berjaya dari hasil DEB dan kerja keras endeavor sendiri. KM melihat dari kaca mata bukan seorang ahli politik, bukan aktivis politik, bukan penyokong tegar seorang pemimpin politik tapi memberi pandangan dari pengalaman yang nampak bahawa polisi UMNO dan BN memberi banyak kebaikan dan faedah kepada orang Melayu dan rakyat Malaysia.

WZWH respek Kampongman sebab ramai usahawan Melayu yang berjaya tapi tidak ambil kisah hal masa depan politik, ekonomi, sosial, agama,bangsa dan negara. Orang Kaya Melayu ini peduli apa. Mereka banyak wang, mereka bula fly ke London, New York, Paris dsb. Harta kekayaan mereka melimpah ruah. Apa lagi mahu menjengok kampung halaman melihat adakah sedara mara mereka, adakah komuniti kampung yang kekurangan serba serbi dan daif terbela.

Pentingnya menyokong parti yang berupaya mengekalkan keamanan dan kestabilan negara agar ekonomi yang makmur dinikmati boleh dipanjangkan. Apa lagi demi survival orang Melayu/Islam.

Anonymous said...

Bro kampongman,

saya tidak defensif dengan komen Sang Sapurba. Ini kali ke 2 dia komen dengan stail sama. Kali pertama saya buat tak tahu.

Dari kedua-dua komen beliau, yang jelas, dia tidak memahami isu yang diperkatakan,fakta tak ada, tetapi membuat tuduhan dengan berselindung di sebalik Islam. Saya komen sikap, suatu sikap yang tidak sepatutnya dari seorang Islam.

Komen saya lebih bersifat menegur perkara asas sebagai seorang Islam.

Saya juga mengambil sikap untuk menghargai usaha beliau membuat komen, dengan menerangkan asas-asas komen saya untuk illustrate satu point penting - jangan hentam sebrono. Kena ada fakta, kalau tidak kita menabur fitnah. Fitnah adalah dosa berat dalam Islam.

Sang sapurba sepatutnya lebih berhemah dan cermat kerana fakta-fakta yang beliau pertikaikan itu adalah fakta yang diketahui umum dan boleh disemak dengan senang. Pun begitu saya tidak menggunakan ketidaktelitian beliau itu untuk menyerang beliau secara peribadi.

Saya bersikap terbuka dan berlapang dada dalam hidup ini. Tidak stail saya menyerang peribadi apabila orang tidak bersetuju dengan saya.


anon 5:05

Anonymous said...

WZWH,

"Pentingnya menyokong parti yang berupaya mengekalkan keamanan dan kestabilan negara agar ekonomi yang makmur dinikmati boleh dipanjangkan. Apa lagi demi survival orang Melayu/Islam."


kahkahkah.....kena sokong parti mana ye? Parti Raja Ropiah, yang makan keliling tu, ke?...kahkahkah

Anon 5:05

WZWH (Wan Zamzuri bin Wan Hasenan AMP) said...

Anon 8:50

Dasar penswastaan @ Malaysian Incorporatin mahu orang Melayu Bumuputera berjaya berniaga skala besar.

Raja Ropiaah diberi peluang pengswastaan itu. Jika berjaya Syarikat Awan Megah boleh menjadi korporat berjaya, menggaji lebih ramai orang, memberi pengalaman teknikal kejuruteraan, perniagaan dan pemasaran dsb. Bila sudah bertapak diharap boleh melangkah lebih jauh lagi.

Tetapi malangnya Raja Ropiaah gagal melaksanakan peluang pengswataan yang diberi.

Ada banyak dasar pengswastaan yang berjaya menghasilkan tokoh-tokoh korporat Melayu, Bumiputera, dll bangsa.

Orang tua-tua kata dalam setandan pisang ada juga pisang yang buruk dan rosak atau orang putih kata "a bad apple".

Ramai juga dulu orang PAS dan DAP yang mendapat faedah dari dasar pengswastaan.

Anonymous said...

Dasar apa Wan?Dasar bumiputera hanya untuk umno je,berjuta2 sini dan sana akhir nya masuk kocek sendiri,orang melayu biasa dapat apa? projek kacang putih saja.Tak caya tanya lal lembu2 yang ternak kat CONDO.Mengapa tak bagi lembu kepada penternak2 kampung yang lebih mermerlukan bantuan?
Wang askar pencen pun boleh sapu,ini lah Melayu yang menjagai kaum Melayu.

Anonymous said...

WZWH,

Sdra orang berkelulusan Accounting yang dikuatkan lagi oleh MBA....Tak payah nak berselindung disebalik kenyataan umum tentang kejayaan dasar pengswataan.

sdra mempunyai pengetahuan yang agak detail mengenai perkara ini. bagi pencerahan secara lebih jelas dalam bahasa yang semua orang boleh faham.

saya tidak menolak kebenaran, kebaikan kerana kebenaran berdiri sendiri itu tetap benar dan mampu menghadapi putarbelit. Begitu juga kebaikan. Manafaatnya akan dinikmati ramaidan perlu ketahui umum.

camon...Wan zurik, anda seorang pemikir dan pengamal politik Jerantut yang ingin melihat Jerantut maju dan rakyatnya hidup makmur dan sejahtera....l know u can do it!

Btw,merujuk kepada komen sdra sebelum ini - "...demi survival orang Melayu/Islam "

Survival orang Melayu Islam yang mana? Melayu/islam macam raja Ropiah ke? yang sekali makan keliling sampai beratus-ratus juta?

Anon 5:05

anon 5:05

Anonymous said...

Bouested ( 60% dikuasai LTAT ) beli tanah Raja Ropiah 200 ekar di Selangor itu adalah corporate exercise yang bijak dan baik untuk pelaburan hartanah. LTAT akan mendapat keuntungan berlipat ganda dari pelaburan jangka panjang Bouested. Kes Lembu Condo itu soft loan maka Suami Sharizat Jalil kena bayar baliklah pinjaman RM250 juta itu.

Anonymous said...

Raja Ropiaah amat bernasib baik bila Mesyuarat Kabinet Menteri tahun 1997 lagi telah meluluskan Awan Megah projek Puspahanas RM100 juta. Diberi tanah 230 ekar di Bukit Raja Selangor. Itu rezeki Raja Ropiaah lah. Sekarang tanah itu sangat bernilai dan berharga di Selangor pada tahun 2013. Malangnya Raja Ropiaah telah mengecewakan harapan Jemaah Menteri dengan tidak berjaya membina projek Puspahanas! Maka Boeusted ( 60% dikuasai LTAT) mengambil peluang membeli tanah itu untuk dibuat pelaburan bagi dimajukan masa depan.

Anonymous said...

Anon 9:55,

"Kes Lembu Condo itu soft loan maka Suami Sharizat Jalil kena bayar baliklah pinjaman RM250 juta itu."

suami sharizat dapat soft loan dari kerajaan sebanyak RM 250 juta ek? Apa tujuan soft loan kerajaan itu? Untuk bila satu industri daging lembu bagi mencapai dasar negara UNTUK MENGURANGKAN IMPORT DAGING LEMBU NEGARA SEBANYAK 40%!...Capai tak capai dasar kerajaan itu?

JAWAPANNYA TAK CAPAI! habis diguna untuk apa soft loan tu? DIA BELI KONDO-KONDO KAT KL DAN SINGAPORE, TANAH-TANAH LOT BUNGALOW DI PUTRAJAYA, DIA BELI SUPERMARKET KAT SINGAPORE, BUKAK RESTOREN MEWAH KAT KL DAN SINGAPORE!

APA JADI DENGAN NFC? NFC JADI SUPPLIER BEKALAN DAGING LEMBU UNT UK RESTOREN MEWAH DAN SUPERMARKET DIA!

DIA DAH START BAYAR BALIK KE SOFT LOAN DIA? KITA TAK DENGAR APA-APA. KALAU DAH BAYAR BALIK, MESTI UTUSAN MALAYSIA DAH JAJA BERITA INI BESAR-BESARAN.KITA TAK DENGAR SHAHRIZAT DAN MENTERI-MENTERI DOK JAJA CERITA INI KESETIAP PELOSOK NEGARA( UNTUK MENUTUP KES INI).

Apa specialnya Shahrizat dan suami dia berbanding kita rakyat biasa yang perit nak memiliki kemudahan asas kehidupan?

Mengapa orang melayu yang memerlukan soft loan macam ni dari kerajaan tak boleh dapat untuk beli rumah kos rendah bagi mengantikan rumah pusaka yang dah nak roboh esok lusa?

Mengapa tak boleh seorang kuli penoreh getah yang mewarisi kerja kuli ini sejak dari datok dia lagi mendapat soft loan macam suami shahrizat untuk membeli kebun getah sekar dua agar dapat memberi sedikit jaminan kepada masa depan keluarganya?

Mengapa? Mengapa? Apakah orang seperti suami shahrizat ini begitu terdesak sangat sehingga perlu diberi soft loan kerajaan tersebut berbanding dengan orang melayu daif seperti contoh diatas?

Ceritanya, sama dengan cerita raja Ropiah - makan keliling bagi melayu-melayu istimewa ! Melayu gurkha macam kita dapat apa? Jawab le sendiri...wan zurik bukan melayu gurkha tau...hahaha

........

anon 10:02

Boustead buat pelaburan kepala hotak! Beli tanah masih milek kerajaan persekutuan dari Raja Ropiah dengan harga RM 130 juta!

anon 5:05

Kampong man said...

Salam Wan,

Sekira kita mahu berbalas balas pantun berterusan dengan pembangkang kita akan hilang agenda besar orang melayu, mempertahankan kuasa politik orang Melyu.

Granted , Pahang is blessed with beautiful flora and fauna unlike Melaka apa yang ada.Sudahlah tidak beraja dan Sultan ! Gabenor pun kena pinjam dai Pahang.Apa salahka kah KM orang Melaka memberi mandat tanda terima kasih kembali pada NAJIB dari Pahang untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia ? Actually, we need to have a helicopter views of politics i.e looking at the forest not the trees .Sampai TERUKIR DI BINTANG pun tak habis habis.Isu Deepak , Scorpene dan Mahathir ada 48 billion USD adalah isu pokok durian Pahang, pokok langsat, sawit , kelapa and the list go on and on...hanyalah DIVERSION kepada isu dan agenda Melayu dan Ugama Islam yang lebih besar dan rapat kepada kita orang Melayu. Selama 55 tahun ini hanya melalui UMNO dan UMNO dan UMNO kan ?Itu sebab kita baham orang Melayu yang bertukar PERJUANGAN ( Apalah KM ni perjuangan, perjuangan, perjuangan tak habis habis).Itu kata demer.Kita jangan ambil ( silap should be AMIK bahasa orang muda saperti bro anon 5.05) kisah kerana itu adalah BUNGA BUNGA CINTA kata Misha.

Dont bro anon 5.05 ,Zack dan rakan rakan disini.We all LOVE YOU alk the same.So don't take offence and i dont think they do anyway.Ikan patin kat Temerloh tu sedap bro.

@ Eh! Ini apahal pulak ni.Pemimpin PAS tak sekata ? .Dewan Ulama bercanggah pendapat dengan Mat Sabu dalam isu kalimah Allah. Yang ini isu ugama.KM marah ni ! tetapi kurang arif dan bukan ulama.Any takers ? Pencerahan ? I bet tak ada.

Anonymous said...

Hasil pencarian di Pejabat Tanah didapati tanah seluas 230 ekar di Bukit Raja Selangur masih belum ditukar atas nama Raja Ropiaah atau syarikat miliknya Awan Megah.

Soalnya mengapa LTAT melalui anak syarikatnya Bouested menganugerahkan wang sebanayak RM130,000,000 kpd Raja Ropiaah bagi pemilikan hartanah yg bukan lagi milik belaiau atau Sy Awan Megah...

Soalan ke2, mengapa projek PUSPAHANAS yg dianugerah kepada Ketua wanita Umno Selangor ini masih belum disiapkan dan apakah tindakan yg telah diambil oleh Kementerian Pertahanan terhadap Syarikat Awa Megah atas kegagalan ini...

Keliru2!

Mat Temin

Anonymous said...

Bro kampongman,

Jangan risau, saya bukan jenis bertelinga nipis....hahahaha.

Agenda Melayu? Melayu mana? Melayu "Istimewa"? Melayu Gurkha? Spesifik bro, spesifik! Setelah 55 tahun Agenda melayu di bawah UMNO, dari UMNO bertukar kepada UMNO Baru.... kayu pengukur-kayu pengukur tentang pencapaian orang melayu yang dari kelompok Gurkha menunjukkan KITA MASIH TENAT.......

kayu pengukur-kayu pengukur yang sama juga menunjukkan "MELAYU_MELAYU ISTIMEWA " makin senang lenang, KAYA RAYA. Jurang kekayaan antara "MELAYU-MELAYU ISTIMEWA" DENGAN "MELAYU-MELAYU GURKHA" MAKIN MELEBAR DAN JURANGNYA BESAR!

"AGENDA MELAYU" - apa dia? Macamana? Yang pasti IA BUKAN 2 PATAH PERKATAAN SEPERTI BRO SELALU DOK SEBUT TU!

Kalau Agenda melayu tu macam kes NFC, kes raja Ropiah, kita faham la.....

hehehehe. jangen mareee....

Anon 5:05

Anonymous said...

Bro KM,

Isu penggunaan kalimah Allah dalam kitab Bibble versi Melayu tidak harus dipolitikkan. Seolah2 mereka yg menyatakan 'boleh' telah sesat...Mat Sabu sesat, Dr Mujahid Yusof Rawa pun sesat...

Yg peliknya bila Tuan Guru Hj Abd Hadi membuat statement tentang batas2 kufur dalam "Amanat Hj Hadi', beliau dihentam kiri kanan tanpa diberi ruang sebarang pembelaan dalam media arus perdana seolah2 TGHA suka menyesatkan orang...

Pandangan saya bagini, apabila sesuatu perkara terpaksa dirujuk kpd Majlis fatwa, menunjukan perkara itu mesti ada berlaku khilaf...bebeza pandangan dikalangan ulama'. Ada yg kata boleh dan ada yg kata tak boleh.. Bagi yg berkata 'boleh' berdasarkan hujah bahawa dinegara2 Arab orang Kristian tiada masalah menggunakan kalimah Allah bagi merujuk kepada tuhan mereka. Lagi pun sebagai seorang muslim, kita mengakui dgn sesungguhnya, bahawa Allah adalah tuhan sekelian alam. Tuhan bagi semua makhluk termasuk tuhan bagi orang Kristian, orang Hindu dan sesiapa sahaja. Dan kita sama sekali tidak boleh berkeyakinan bahawa ada tuhan lain selain Allah. Kata2 bahwa biarlah Kristian dgn tuhan dia dan Hindu pun dgn tuhan dia. Seolah2 tuhan ini ada banyak...ini sama sekali mesti dielakkan kerana akan mengugat keimanan kita. Yg membezakan kita dgn mereka, ialah kita beriman bahawa Allah adalah maha esa..tidak boleh disekutukan. Kita berpegang kepada tauhid Rububiyah, huluhiyah dan nas as sifat.

Hujah bagi mereka yg menyatakan 'tidak boleh' pula berlandaskan bahawa keyakinan atau kepercayaan orang Kristian tidaklah sama seperti apa yg kita yakini. Allah yg mereka maksudkan mempunyai falasafah berbeza...mempunyai konsep triniti (3 in 1)..Tuhan bapak, tuhan anak dan roh kuddus. Ini boleh mengelirukan terutama kepada remaja2 Melayu yg mempunyai iman yg tipis...Selain memperlekehkan kesucian kalimah Allah itu sendiri...

Jadi, bagi mengelekkan kecelaruan umat Islam terutama di Malaysia maka adalah lebih baik kalimah Allah tidak diguna pakai oleh penganut Kristian dalam Bibble versi Melayunya.

Saya suka memetik pandangan Ustaz Zaharuddin melalui Blognya, Zaharuddin.net. Katanya bagini,
"Nasihat saya, perkukuhkan ilmu dan penghayatan Islam diri dan keluarga masing-masing. Mantapkan perancangan dan pelaksanaan aktiviti oleh institusi ulama dan jabatan-jabatan yang menguruskan hal ehwal pembangunan agama Islam. Media hendaklah membantu menjadikan mana-mana tokoh ilmuwan Islam sebagai role model dan bukan artis. Hiburan dan budaya hedonisme tanpa objektif kecuali duit dan seronok patut dikaji semula dari diberi ruang terlalu banyak di media kerana bagi saya ia lebih banyak merosakkan umat Islam berbanding kalaupun Kristian menggunakan nama Allah dalam terjemahan Bible mereka. Kerana Bible-bible ini tidak masuk ke rumah majoriti umat Islam tetapi TV, radio dan media cetak masuk dan mempengaruhi setiap hari. Jika itu dapat dilakukan, apapun dakyah, gerakan Kristianisasi termasuklah isu berkaitan nama Allah akan sentiasa terkawal dan tidak dapat menembusi daya tahan umat Islam. Jangka terdekat pula, saya harapkan para ulama dapat sepakat menghalang penggunaan nama Allah bagi terjemahan God di dalam bible versi Melayu, manakala orang Kristian pula sedari mereka tiada perlukan teknik ini untuk menyebar dakyah mereka".

Wallahu'alam.

Anonymous said...

Pembahas-pembahas sekalian,

Dibawah ini saya pastekan satu komen yang dihantar ke blog kebencian kampongman, PoP untuk renungan semua.

komen ini adalah dari seorang ahli UMNO yang tidak kena tuba, yang sedar dengan realiti yang dihadapi oleh UMNO hari ini. Kampongman tahu artikel ini, sebab dia dah post komen dan buat U-Turn maut dengan PoP.
...................

Anonymous said...

Pirates,

Aku sama sekali tak bersetuju dengan awak. Bila maruah seseorang diinjak dan dihina sebegitu rupa, apakah awak fikir orang yang dihina itu harus berdiam diri?. Prinsip apa yang awak pegang ni Pirates?.

Apa yang dibuat oleh Rasi Yatim, menyaman blogger yang fitnah beliau adalah wajar. Begitu juga Khalid Samad yang menyaman MIM..beliau berhak lakukan begitu kerana MIM menulis tanpa fakta yang kukuh atau brniat jahat. Samalah juga dengan Anwar Ibrahim yang dulunya menyaman Khladi Jafri ( kes buku 50 Dalil Kenapa Anwar Tidak Layak Jadi PM ). Termasuklah juga dalam senarai ini adalah Husam Musa yang menyaman Rocky Bru.

Pada aku pemimpin pemimpin seperti Rais Yatim, Khalid Samad, Anwar Ibrahim, Husam Musa dan ramai lagi seperti Mat Sabu, Nizar, Mahmud dan belambak lagi adalah pemimpin yang berjiwa JANTAN sejati. Sifat jantan dan yakin benarlah yang mendorong sosok sosok berani melawan kembali tohmah tersebut secara hujah berlandaskan undang undang.

Aku ahli UMNO sama seperti awak Pirates. Selaku manusia rasional maka kita harus juga bertindak rasional. Tapi malangnya pemikiran rasional dan sifat jantan dalam hampir semua pimpinan parti aku UMNO sudah kian susut, semuanya semacam menjadi " khunsa " atau " lemah shahwat " untuk bertarung secara halal. Apa dah jadi dengan pemimpin pasti UMNO kita ni Pirates?????.

Aku mngkin boleh terima kalau pemimpin pemimpin kecil parti kita di cawangan dan bahagian bahagian tidak mempunya cukup keberanian untuk melawan semula secara halal dalam court. Tapi bila pemimpin pemimpin besar parti UMNO kita ini menunjukkan contoh " manusia dayus dan bacul " untuk berperang secara halal melalui proses perundangan bila maruah mereka dihenyak dan dipijak pijak sedemikian rupa, memang aku langsung tidak dapat terima. Lelaki lelaki UMNO yang dayus dan atau ada sindrom " tak boleh ereksi " ini tidak layak berada dalam UMNO.

....bersambung
.........................


Anon 5:05

Anonymous said...

Pembahas sekalian,

Saya pastekan satu komen yang telah dijadikan artikel dari blog PoP untuk renungan semua.

Artikel ini adalah luahan seorang ahli UMNO yang sedar keadaan sekeliling kerana dia terlepas dari perangkap tuba UMNO.

abang kampongman kita pun dah baca artikel ini,dah komen dan dah buat pusingan U-Turn maut dengan blog PoP.Wan Zurik pun rasanya tahu artikel ini.
.............................

Anonymous said...
Pirates,

Aku sama sekali tak bersetuju dengan awak. Bila maruah seseorang diinjak dan dihina sebegitu rupa, apakah awak fikir orang yang dihina itu harus berdiam diri?. Prinsip apa yang awak pegang ni Pirates?.

Apa yang dibuat oleh Rasi Yatim, menyaman blogger yang fitnah beliau adalah wajar. Begitu juga Khalid Samad yang menyaman MIM..beliau berhak lakukan begitu kerana MIM menulis tanpa fakta yang kukuh atau brniat jahat. Samalah juga dengan Anwar Ibrahim yang dulunya menyaman Khladi Jafri ( kes buku 50 Dalil Kenapa Anwar Tidak Layak Jadi PM ). Termasuklah juga dalam senarai ini adalah Husam Musa yang menyaman Rocky Bru.

Pada aku pemimpin pemimpin seperti Rais Yatim, Khalid Samad, Anwar Ibrahim, Husam Musa dan ramai lagi seperti Mat Sabu, Nizar, Mahmud dan belambak lagi adalah pemimpin yang berjiwa JANTAN sejati. Sifat jantan dan yakin benarlah yang mendorong sosok sosok berani melawan kembali tohmah tersebut secara hujah berlandaskan undang undang.

Aku ahli UMNO sama seperti awak Pirates. Selaku manusia rasional maka kita harus juga bertindak rasional. Tapi malangnya pemikiran rasional dan sifat jantan dalam hampir semua pimpinan parti aku UMNO sudah kian susut, semuanya semacam menjadi " khunsa " atau " lemah shahwat " untuk bertarung secara halal. Apa dah jadi dengan pemimpin pasti UMNO kita ni Pirates?????.

Aku mngkin boleh terima kalau pemimpin pemimpin kecil parti kita di cawangan dan bahagian bahagian tidak mempunya cukup keberanian untuk melawan semula secara halal dalam court. Tapi bila pemimpin pemimpin besar parti UMNO kita ini menunjukkan contoh " manusia dayus dan bacul " untuk berperang secara halal melalui proses perundangan bila maruah mereka dihenyak dan dipijak pijak sedemikian rupa, memang aku langsung tidak dapat terima. Lelaki lelaki UMNO yang dayus dan atau ada sindrom " tak boleh ereksi " ini tidak layak berada dalam UMNO.

Bagaimana ahli ahli UMNO seperti aku ini boleh pertahankan parti kalau pemimpin pemimpin besar parti seperti PM, Mahathir dan ramai lagi tiba tiba jadi kecut dan seram dengan mahkamah. Maruah Najib dinjak oleh pedagang kapet selunyai lunyainya tetapi beliau masih mah berdiam diri. Mahathir pernah disapina ke mahkamah oleh ketua pembangkang tetapi undang undang diguna untuk menghalang dirinya dari hadir ke mahkamah. Apa ni Pirates?. Jenis pemimpin apa begini sifatnya.

...bersambung

.................

Anon 5:05

Anonymous said...

Pembahas sekalian,

sambungan......
.........
Sebab aku sakit hati dan kecewa dengan UMNO. Ramai ahli ahli UMNO sendiri jadi menyampah dan lemah daya juang kerana mereka melihat pemimpin pemimpin besar mereka sendiri tidak mampu untuk berjuang dan melawan lagi walau pun itu jalan terbaik dan dibenarkan undang undang. Dan ahli ahli lebih menjadi jelek dengan parti kerana terbukti pemimpin pemimpin UMNO mengguna cara tidak sah dan tidak halal untuk melawan pemimpin pembangkang ( mereka lihat beberapa siri serangan samseng terhadat majlis parti lawan yang tiada kesudahannya ). Inikah budaya dan cara politik rasional yang mahu dibawa oleh pemimpin parti Melayu terbesar di Malaysia?.

Maaf Pirates! Aku dah naik jelak danmenyampah dengan parti UMNO ini, tinggal lagi aku tidak berganjak ke parti lawan saja. Dan jika sindrom " gagal ereksi " yang mewabak kepada lelaki pemimpin dalam UMNO ini tidak berkesudahan, aku rasa UMNO BN bukanlah tempat yang wajar untuk para pejuang dan lelaki Melayu yang sejati.

Kalau lah aku ni wanita...lelaki Melayu yang " bacul " dan " impotent " begini sama sekali bukan selera aku. Cuma wanita macam Kak Jat, Raja Popiah dan Mama Ros dan yang sewaktu denganya saja yang " mabuk tahi telinga " dengan jantan jantan Melayu begini.

Sorry Pirates! Kemuncak dayus dan baculnya pemimpin lelaki UMNO baru saja dibuktikan oleh PM kita Najib Razak. Dan Deepak tahu..lelaki Melayu UMNO mudah untuk di khunsakan ! Dia dan ramai bukan Melayu lain sangat tahu kuncinya menutup nafsu berahi melawan jantan jantan ini.

Maafkan aku Pirates kerana aku harus berkata dan menulis yang benar walau pun pahit!
6 January 2013 20:33
...................

Anon 5:05

Kampong man said...

Salam bro Anon 3.06 dan pembaca, (bukan pembahas),

Terima kasih dengan penerangan yang bernas dan balance.KM sangat setuju sekali.Bukan kita mahu berperasangka buruk pada ugama Kristian dan ugama yang lain.Di Semenanjong ini rasanya penggunaan kalimah Allah ini dari segi pengunaannya di sifatkan sebagai satu NORM.Isu SEMANTICS begini datangnya dari LGE dibsngkitkan semula pada pre - election bagi meraih undi Kristian di Sabah dan Sarawak adalah satu diversion bagi mennjkan pada pengundi kerajaan BN pimpinan UMNO ni tidak adil dan saksama dalam isu ugama sedangkan rakan rskan dalsm PR lebih terbuka.Betul kah tetbuka?

The concept of Trinity of God , he being the Father, the Son and the Holy Ghost that has separated Islam and the Christians ,with all due respect to the people of the book, has had always been debated if one study comparative religion by cresting bettet understanding rather than taking a comfronting stance.
The bible according to Luke, Mathews, Mark and John surely differs from that Old Testament that we mudlims recognise.The bible in the West/ Europe not once i saw had this word Allah in it !.To KM yang bukan ulama ni apa salah kah hanya digantikan dengan TUHAN sahaja ?.Kenapa mesti Allah juga ?.Kita cuba juga terbuka jika para ulama Islam menerima.Lagi pun dispalah kita ?

Harap isu ini tidak mengelirukan kita orang Islam di Malaysia ini.LGE dengan bunga bunga CHAUVANIS nya ,budak mentah yang baru mendapat kuasa.Apa kita mahu menyokong dan bersatu dibelakang DAP ?.

Ingat apa yang tersirat pada perjuangan DAP.Ada isu yang kita boleh kompromi dan ada yang tidak.Jangan pula sampai ketahap di beri betis hendak peha.Ya, Demokrasi, samarata samarasa dan Malaysian Malaysia. Hidup DAP ! hidup Anwar ! hidup Mat Sabu !!
Wallahwuallam.

Anonymous said...

Bro Kampongman,

hati-hati komen pasal urusan ugama Allah dari perspektif politik.

Saya tak arif dan tak mahu campur perkara yang ada kaitan dengan Akhirat yang saya tidak tahu dengan mendalam. saya tak mahu jadi jaguh kat sini, nahas di akhirat hanya kerana politik semata2

selamat berbahaslah para-para ulamak semua...hahaha

anon 5:05

ps: Tukar strategi nampak...alih tajuk ke...hehehe..jangam maree!...nanti kena jual dek sadiq Sigaraga kat bandar baghdad daa...

Anonymous said...

Bro KM,

Seperti mana yg telah saya sebutkan diatas, isu penggunaan kalimah Allah bukan isu politik...Sebahagian besar pendokong PAS termasuk Dewan Ulama telah pun menyatakan pendirian bahawa kalimah Allah tidak boleh diguna pakai oleh penganut Kristian diMalaysia. Sebaliknya mereka mecadangkan agar kalimah Allah ini diganti dgn perkataan God. Jika ada mana2 individu dalam PAS yg tidak bersetuju, ini hak peribadi mereka sebab masing2 ada hujah. Ini bukan perkara qati'..cuma khilaf.

Jadi KM tak perlulah mengaitkan PAS dgn gesaan LGN agar penggunaan klaimah Allah dibenarkan..

Apa yg KM dan pendokong2 UMNO perlu ambil perhatian
ialah mengenai kenyataan pimpinan UMNO mengenai Islam yg sangat mengelirukan seperti contoh berikut:-

1) "Apabila hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri, nescaya ramailah rakyat Islam yang mati dan kudung tangan.Ini sangat memalukan ummat Islam, kerana orang bukan Islam akan sempurna sifatnya dan boleh meneruskan kerja.”
- Tun Dr. Mahathir Mohamad, 14 Julai 1992, dalam temubualnya dgn media massa

2) "Negara akan huru-hara sekiranya undang-undang Islam dilaksanakan."
- Datuk Seri Najib Tun Razak, 20 April 1983, dalam temubualnya dengan para wartawan.

3)"Tujuan menutup aurat ialah kerana di zaman Nabi, Arab Jahiliyyah mempunyai nafsu yang kuat sehingga sering menculik dan merogol wanita daripada kabilah-kabilah lain. Akibatnya ialah peperangan antara mereka yang tidak pernah tamat” - Tun Dr. Mahathir Mohamad: 5 September 1997 di Perhimpunan Agung UMNO, PWTC.

4) Orang itu mencuri, adakah kerja kita nak tangkap dia dan potong tangan dia (pencuri) sahaja? Dia curi tangan kanan kita potong tangan kanan. Esok dia curi tangan kiri kita potong tangan kiri. Lepas tu dia curi lagi tak tahu nak potong apa lagi…” – Dr. Mashitah Ibrahim

Mat Periba

Anonymous said...


This 5:05 is full of shits. A Shit-head is always a Shit-head as reflected from his postings with full of satire, skepticism and clowning. Perpatah Melayu, Otak Udang. For your information, Kompong Man has brought up a pivotal issue, the using of the 'Word' Allah by the despised and debauched minds. It is much concerned to all Muslims and not only to the Ulamak in peninsular Malaysia.

The 'Word' Allah is a Muslim and Malay things and with much circumstances in peninsular Malaysia, and no business to the non Muslims.

Why Lim Guan Eng being non Muslim and non Malay suddenly wants to be inebriated and bothered by the using the 'Word' Allah and make special acts about it?

Why Lim Guan Eng wants to cause the using of the 'Word' 'Allah that would be different in the Malay language Bible for Christian in this country? Christians in Malaysia can do without sleepless night for not using the 'word' Allah. By the grace of The Father, The Son and The Holy Ghost, the Christians have been saved from their sin by Jesus Christ the Lord, and the Christians have been remaining as Christian, and indeed as they are. More than that, they can still be in production for new born Christians.

In a simple word, the dominant of Malaysian Christian congregations make no fuss about it. This is because they know what it means being a Christian. They have embedded their faith and personally know who was Jesus Christ and who is He really is. So why Lim Guan Eng is so fuss about (What the fuss, nothing happening) using the 'Word' Allah and urging the Federal government to allow Christians to use it.

As reported, "pious platitudes......hearing on these occasions." Catholic Bishop Dr. Pual Tan Ing, uttering at the Prime Minister not only aiming at the good office of the Prime Minister but he, Najib Abdul Razak is 'pious platitude.'

In a way, the Catholic Bishop was telling Najib  that Najib bin Abdul Razak bears the soul in characterizing hypocritical by virtue of his religious devotion which is Islam.

Does his Holiness Catholic Bishop Dr Paul Tan in his prayers is thinking this situation? "If God thinks this state of war in the universe a price worth paying for free will then we may take that it is worth paying."

What happen to the holy Bible when it says about LOVE? In series of verses: 1 Corinthians 13:4-8

Love is patient and kind; love does not envy or boast; it is not arrogant or rude. It does not insist on its own way; it is not irritable or resentful; it does not rejoice at wrongdoing, but rejoices with the truth. Love bears all things, believes all things, hopes all things, endures all things. Love never ends. As for prophecies, they will pass away; as for tongues, they will cease; as for knowledge, it will pass away. 
Continue.........

Anonymous said...

Continue.......
Romans 13:8  Owe no one anything, except to love each other, for the one who loves another has fulfilled the law.

Peter 1:22  Having purified your souls by your obedience to the truth for a sincere brotherly love, love one another earnestly from a pure heart,

Our unholy words of advice to yours Excellency Catholic Bishop Dr. Pual Tan Ing:

“Alcohol may be man's worst enemy, but the bible says love your enemy.”Frank Sinatra 

Ecclesiastes 5:2 
Do not be quick with your mouth, do not be hasty in your heart to utter anything before God. God is in heaven and you are on earth, so let your words be few.

We are in heavy, smelling religiously of political Chauvinism rather than be the Holiness of a Bishop.

Thinking about it ,it be better off to refrain the exhortation for using the 'Word' Allah in the environment of Muslim majority with the realization of tolerance and acceptance. So let see what the Bible has to say if the 'Word' Allah is used.

King James 2000 Bible
"In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God."

"In the beginning the Word already existed. The Word was with God, and the Word was God." English Standard Version (©2001)

What it says, the 'Word' is Jesus Christ and Jesus is God and Jesus already existed before the formation of the universe. Here, the Christians have it to themselves, Christ is not only the Son of God but He is God. He is also God in sprite of the Holy Ghost and God the Farther Himself. The Christian has it all ! Three in One, The Godheads which is the Christian doctrine. Why Lim Guan Eng bothers about 'Allah'? Allah to the Muslim is One, the only One.

Why the Muslim in peninsular Malaysia is so apprehensive about using the word Allah in the Malay language Bible? It is about ' Akidah' or Faith in Muslim belief and submission. Allah is synonymous to One, only One. The mother tongue of the Malay is the Malay language. The Malay might be mistaken by the concept of Allah is One if it refers when happen to read the word of 'Allah' (Jesus Christ is God in the Godheads) used in the Malay language Bible. As the TRINITY in Christianity and Allah is One in Islam, both are DOCTRINES of the believers to their religions.

Just imagine when the 'Word' Allah is used in these forms. Continue......

Anonymous said...

Continue......

"In the beginning was the Word (Jesus) , and the Word(Jesus) was with ALLAH, and the Word (Jesus) was ALLAH." New Living Translation (©2007)

"In the beginning the Word (Jesus) already existed. The Word (Jesus) was with ALLAH , and the Word (Jesus) was ALLAH." English Standard Version (©2001)

John 8:58 "I tell you the truth," Jesus (Allah)answered, "before Abraham was born, I am!"

Colossians 1:15 He (Jesus) is the image of the invisible ALLAH, the firstborn over all creation.

We don't need Ulamak to understand this!! However, with peace in mind and harmony in thoughts and with streams of consciousness, we rest our case in the sprite of peace and harmony,

Article 11 - Freedom of religion
Article 11 provides that every person has the right to profess and practice his own religion. Every person has the right to propagate his religion, but state law and, in respect of the Federal Territories, federal law may control or restrict the propagation of any religious doctrine or belief among Muslims. There is, however, freedom to carry on missionary work among non-Muslims.

Kampong man said...

Salam Anon 2.25,2.30 and 2.31,

Appreciate your enlightenment whoever you are.That certainly was full of thought, depth and refreshing.It must have come from someone who are exposed to comparative religious studies at some point.KM has to keep on reading every word of the argument because it is of concern at this time.LGE cannot be a political hero and a Christian savior at the same time ,with due respect yo my Christian collegues in Malaysia.It is difficult to ascertain and comprehend when it came out from a young and naive POLITICIAN like LGE of DAP. Mat Sabu does not either.Whay do you expect when the party has been controlled by ANWARINAS and no longer the ULAMA.What a shame ! in the name of politics and power. Wallahwuallam.

@ I stick to WZWH blog when some blogs are throwing rubbish with endless FITNAH.Gosh...

Kampong man said...

Correction..

Mat Sabu does not HELP either...

Good night and salam.

Anonymous said...

Anon 2:25

"This 5:05 is full of shits"

A Shit-head is always a Shit-head as reflected from his postings with full of satire, skepticism and clowning. Perpatah Melayu, Otak Udang."

hahahahahahaha.

Aku akan jadi "GENIUS", dipuji melambung oleh sdra dan geng-geng kalau aku tutup kelemahan-kelemahan dan kerakusan "MELAYU ISTIMEWA" dan menipu "MELAYU GURKHA" dengan dongeng-dongeng betapa bertuahnya mereka, betapa beruntungnya mereka bernaung dibawah kepimpin melayu selama 55 tahun ini!



"For your information, Kompong Man has brought up a pivotal issue, the using of the 'Word' Allah by the despised and debauched minds. It is much concerned to all Muslims and not only to the Ulamak in peninsular Malaysia. "

HOHOHOHOHOH...HIP!..HIP!...HOREY!!!...Fewitttttt...feewitttt!

Kita pusing cerita dari cerita "melayu ISTIMEWA", "melayu GURKHA" kepada satu isu yang boleh juga boleh buat orang melayu naik angin...isu apa? ISU KALIMAH ALLAH!!!...hohohoho..bijak...bijak.

Woit....JAKIM, MAJLIS FATWA KEBANGSAAN sebagai pihak berkuasa yang diber kuasa menjaga hal ehwal Islam dok buat apa? Dok getel telor sahaja ke?

kena ULA(RSE)MAK-ULA(RSE)MAK cyber yang pakar-pakar ni tolong settlekan dan keluar fatwa isu kalimah Allah ni ker? Mereka ni ada otoriti perundangan ke?

Awas! Awas!...melayu-melayu GURKHA!... dengan tektik mengalih tumpuan sesetengah pihak dari isu pokok kepada isu ciptaan!

Anon 5:05




Anonymous said...

INI CONTOH BAGAIMANA MELAYU ISTIMEWA MENIPU MELAYU GURKHA HIDUP2:

Tan Sri Dato’ Sri Mohd Anwar Mohd Nor (Pengerusi LTAT) berkata bahawa urusan pembelian Astacanggih dan Awan Megah oleh Boustead merupakan satu pelaburan yang baik...BETUL KE??
Sekiranya LTAT benar-benar berminat untuk mengambilalih syarikat ini, ada dua perkara penting yang perlu dipertimbangkan dalam menentukan nilaian syarikat-syarikat ini, iaitu:
1) Tanah yang dimiliki oleh Awan Megah yang menentukan bayaran kepada Awan Megah. Nilaian yang dibuat oleh Boustead adalah RM130 juta kononnya untuk membeli tanah 223 ekar yang didakwa milik Awan Megah
2) Nilai projek penswastaan dan keuntungan yang bakal diperolehi dari projek penswastaan Puspahanas. Nilaian yang dibuat oleh Boustead adalah RM30 juta untuk membeli saham Astacanggih dan RM130 juta kepada Awan Megah
.
NILAIAN TANAH 223 EKAR
Terdapat surat rayuan bertarikh 17 Julai 2009 dari Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (Persekutuan) kepada Pengarah Tanah dan Galian Negeri Selangor agar keputusan Kerajaan Selangor yang menolak permohonan Kerajaan Persekutuan untuk memindahmilik tanah seluas 223 ekar kepada Awan Megah dipertimbangkan semula.
Ini bermakna, tanah seluas 223 ekar yang kononnya dibeli oleh Boustead itu masih lagi hakmilik Kerajaan Persekutuan dan tertakluk kepada kebenaran Kerajaan Selangor bagi kelulusan pindahmilik dan kelulusan pelan pembangunan.
Jadi, tanah 223 ekar ini adalah jelas bukan hakmilik Awan Megah dan Kerajaan Selangor telah menetapkan bahawa ia tidak boleh dibangunkan kecuali bagi tujuan pembinaan markas.
Oleh yang demikian, pembayaran RM130 juta oleh anak syarikat Boustead kepada Awan Megah yang dimiliki Raja Ropiah Raja Abdullah, Ketua Wanita Umno Selangor samalah dengan memberi wang RM130 juta kepadanya tanpa ada apa-apa hasil kepada Boustead.
Jika urusniaga ini tetap berlaku, Boustead akan menyalahgunakan RM130juta dana pencen anggota tentera untuk membayar 223 ekar tanah kepada Awan Megah yang tidak mempunyai hakmilik tanah itu.

PROJEK PENSWASTAAN PUSPAHANAS
Boustead terpaksa menyiapkan Puspahanas yang kini tergendala mengikut perjanjian dengan Astacanggih dan Awan Megah. Salah satu pertimbangan nilaian berjumlah RM160 juta (iaitu RM30 juta kepada Astacanggih dan RM130 juta kepada Awan Megah) adalah kos projek yang telah dilaksanakan oleh Awan Megah.
Tanggungan Awan Megah kepada Kerajaan Persekutuan untuk menyiapkan projek ini boleh dirujuk kepada Perjanjian Penswastaan muka surat 13, Perkara 3.3 mengenai Bon Tanah (“Land Bond”) yang perlu dibayar oleh Awan Megah.
Bon Tanah ini adalah satu bentuk jaminan kewangan yang bersamaan dengan jumlah keseluruhan projek penswastaan, iaitu pembinaan Puspahanas yang perlu dilaksanakan oleh Awan Megah. Sekiranya Awan Megah gagal menyiapkan projek, Kerajaan Persekutuan berhak menuntukan Bon Tanah ini untuk digunakan bagi menyiapkan projek tersebut.
Perjanjian Penswastaan secara jelas menyatakan bahawa Bon Tanah sebagai jaminan Awan Megah untuk menyiapkan Puspahanas hanyalah RM72.5 juta sahaja. Ini bermakna, kos keseluruhan Puspahanas hanyalah RM72.5 juta sahaja.
Dalam keadaan Puspahanas masih belum disiapkan dan nilainya RM72.5 juta sahaja, pembayaran RM160 juta oleh Boustead sudah tentu satu harga yang tidak masuk akal.
Oleh yang demikian, jelas bahawa urusniaga membabitkan RM160 juta ini hanyalah bayaran rasuah oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak untuk menutup mulut Deepak dan memadamkan skandal ini.
Pembayaran sedemikian rupa bagi membeli tanah yang hakmiliknya tidak wujud dan projek yang jumlahnya jauh lebih rendah adalah satu pengkhianatan kepada anggota tentera dan penyelewengan yang melibatkan kepimpinan tertinggi negara.

Sumber: Rafizi Ramli (Detikdaily)

Kampong man said...

Salam bro Anon 5.05,

Bro tidak perlu melenting dan defensif bro.Anon 2.25 memberi pandangan dalam isu Allah dengan penuh mendalam dan satu pencerahan dan perbandingan yang baik dari kaca mata saorang yang tidak TAKSUB politik.Bro meroyan sana sini tuduh orang ini Melayu Ghurkha itu ini semata mata beliau tidak setuju dengan sdra that is not fair dan tidak bagus. KM kena cemoh kaw kaw ( mengikut kata anon 5.05) diblog pembangkang dari the boys and the gals masih boleh COOL dan tidak off balance dan masih boleh sopan dan tertib.Itu beza nya uncle KM dengan the boys and gals, ability to maintain SANITY, orang lama ( bukan Gheng lama) Tidak perlu melompat .I won't be bothered .Bukan kah kita semua sudah lama ada telinga nipis.

Satu lagi sebenarnya bro is having this SUPERIORITY COMPLEXS attitude yang tebal. Orang Melayu tidak bodoh dan TAKSUB as what you think they are , far from it.Banyak Melayu yang bijak pandai kini focus pada kerjaya dan memperbaiki diri mereka untuk keluarga kerana mereka bukan pakar politik.

Cool it bro, You tried too hard same as those in your favourite DAP/PR blogs commentators.Sekira terdapat kelemahan dalam UMNO kita perbaiki dari dalam bukan membuka pekong sana sini dan memecahkan lagi orang Melayu.Tak gitu?.Maaf and Cheers..


Anonymous said...

Bro Kampongman,

Saya tidak melenting dengan 2.25, tak nampak dan tak boleh nilai cara saya tulis?

tapi bro dah mula getting to my nerve kerana tak faham-faham apa yang tulis. apa yang susah sangat nak faham perkataan-perkataan "tak defensif", "tak melenting", " tidak bertelinga nipis" ? Ada masaalah nak faham bahasa malaysia ke?

hehehehehe

Anon 5:05

SANG SAPURBA said...

ANON 5.05.

JANGANLAH NAK MENEGAK BENANG BASAH.AKU TEGUR KAU JANGAN ASYIK NAK KONDEM ORANG AJE.AKU TAK NAK KAU TERUS BERDOSA.SEBAB AKU SAYANG KAU.KAU PUNYAOTAK ADA KELAS.

KALAU NAK JADI PENGULAS POLITIK YANG BERWIBAWA KAU JANGAN BERADA SEBELAH DUIT SYILING AJE.

KAU PERLU LIHZT DARI KACA MATA BURUNG.TAK ADA BIAS.TEGUR KESALAHAN SEMUA AHLI POLTIK TAK KIRA BN ATAU PEMBANGKANG.

BARU LAH ORANG NAMPAK KAU NI PEMIKIR YANG BERWIBAWA DAN HEBAT.

WA CAYA LU.TIADA LANGSUNG NIAT NAK HENTAM DAN JATUHKAN MARUAH KAU,

Anonymous said...

Sang Sapurba,

Terima kasih kerana menegur.

lebih manis jika teguran itu jelas. dimana yang silapnya. apa yang silapnya.

Kalau benang yang basah, Yang dimana?Basahnya bagaimana?

Kita semua insan yang lemah, tidak terlepas dari kesilapan.

Itulah budaya kita orang melayu.

Kalau hentam borong, tak tahu ulu pangkal, susah le. Susah nak dibetulkan jika memang silap. bagaimana nak mengaku kesilapan jika tak diberitahu secara spesifik apa yang silap....tidak begitu, sang sapurba dan kampongman.

Sang Sapurba,

Jadi, menyedari bahawa kita ini insan lemah, saya selalu memberitahu pembahas, saya tiada masaalah mengaku jika saya silap.

Tunjuk apa yang silap. soalnya senang je, kalau memang silap, auta macamana pun takkan betul!

Begitu juga kebenaran. Nak sorok macamanapun, kebenaran tetap benar!Disorok kebenaran atau kesilapan hari ni, tak esok...lusa, tak lusa minggu depan,dsbnya...kebenaran atau kesilapan itu akan timbul juga!

jadi membaca komen sang sapurba, nak tanya- Apa mesej nak bagitau? benang basah, pengulas politik, pemikir, maruah aku - apa kaitan, apa isyarat nak bagi????

jadi beginilah, undang-undang sadiq Sigaraga dalam cerita 3 abdul itu adalah satu kritikan sosial yang pedas Allahyarham P.Ramlee terhadap sikap kita orang melayu. kita sama-sama ambil iktibar.

Anon 5:05



Kampong man said...

Salam,

Kalimah ALLAH hanya eklusif bagi umat Islam di Selangor, Titah Baginda Sultan Selangor.Berchanggah pula dengan TH Hadi dari PAS bahawa kalimah Allah bebas dipergunakan.Adakah Dato Dr Harun Din bersetuju ?.Inilah masaalahnya apabila DAP dan juga memandang isu ugama Islam dari kaca politik kerana kuasa.

Harap Baginda Sultan Pahang membuat keputusan yang sama .Kita lihat kesudaannya.

@ POP closed his blog again and again.Welcome home QD.See you more often here.

Anonymous said...

kampung man,

kalau nak jelas lagi tentang isu kalimah allah, kau baca ulasan kutukan dewata dalam blog dia.

http://kutukandewata.blogspot.com.

Anonymous said...

Komen dari anon 5.05,

"Anonymous January 4, 2013 11:24 AM

Komen QD fan patutlah didelete dan tidak disiarkan. Bila kena delete naik angin sedangkan komenitu sendiri adalah cetek dan sangat bercanggah dengan realiti yang ada dan kajian akademik."

Komen anon 5.05 sgt mendalam mcm buat tesis ph d .

QD fan

Anonymous said...

Sdra kampongman dan pembahas,

Saya telah mencari maklumat sekadarnya mengenai isu kalimah Allah ini untuk kefahaman diri yang amat fakir dalam ilmu ugama ini.saya tidak arif tentang bahasan feqahnya tetapi memahami sedikit sebanyak untuk diri sendiri.

Cerita penggunaan kalimah Allah ini bukan timbul hari ini sahaja, ia telah timbul menjadi isu besar di negara kita dalam 2/3 tahun yang lalu.

ia berlaku berkisar kepada import kitab injil berbahasa melayu oleh gereja kristian di sarawak. masih ingat lagi?

Kitab injil tersebut menggunakan nama Allah menggantikan nama "GOD". Si Sarawak, penggunaan nama Allah dalam upacara-upacara keagamaan kristian telah lama berlaku.

Negara kita menjadi kecoh sekejap kerana ia adalah sesuatu yang tidak pernah timbul dan diketahui umum terutama bagi kita orang Islam. Kita fahami terkejut dikalangan kita orang islam.

isu ini menjadi kecoh dan hangat apabila parti-parti politik dikedua belah pihak masuk campor membawa agenda mereka.

Kecoh punya kecoh akhirnya, satu keputusan telah dibuat kerajaan mengenai pengimportan injil berbahasa melayu untuk kegunaan masyarakat kristian di sarawak dan penggunaan kalimah allah di sarawak.

Apakah keputusan kerajaan? KEMENTERIAN DALAM NEGERI TELAH MEMBENARKAN KITAB INJIL BERBAHASA MELAYU ITU DIIMPORT DAN PENGGUNAANNYA TERHAD DI SARAWAK SAHAJA. KITAB-KITAB INI PERLU DITANDAKAN DIKULIT LUARNYA UNTUK MENGELAKKAN IA MENGELIRUKAN UMAT ISLAM DI NEGARA INI. TANDA APA -LUPA.

TAK LAMA SELEPAS KEPUTUSAN KDN TERSEBUT, KERAJAAN TELAH MENGELUARKAN KENYATAAN BAHAWA PENGANUT KRISTIAN DI SARAWAK DI BENARKAN MENGGUNAKAN KALIMAH ALLAH DALAM UPACARA UGAMA MEREKA. INI BERDASARKAN IA MENJADI AMALAN MASYARAKAT KRISTIAN DI SARAWAK SEJAK DAHULU LAGI. KEBENARAN INI HANYA EKSLUSIF KEPADA SARAWAK.

Ekoran daripada 2 keputusan kerajaan tersebut, itu ini telah reda dan tidak timbul lagi sehingga hari ini.

mengapa isu kalimah Allah ini timbul lagi? Ini adalah kerja-kerja ahli-ahli politik di kedua-dua belah pihak, cuba mewujudkan suasana tegang antara masyarakat kita untk meraih undi dalam PRU 13.

Jadi kita nak persalahkan pihak mana? ahli-ahli politik Kedua-dua belah pihak patut di persalahkan. Jangan sebelah pihak mana-mana!

Saya telah terjumpa sebuah artikel yang ditulis oleh Dr. Zaharudin Ab. Rahman yang mengulas tentang isu kalimah Allah ini.

Antara lain beliau mengatakan terdapat 2 pandangan dalam Islam yang diterima pakai mengenai penggunaan kalimah Allah ini oleh penganut lain dari Islam. Beliau telah memberi hujah-hujah sandaran yang menyokong kedua-dua pendapat ini.

Satu pandangan membenarkan. Satu lagi pandangan tidak membenarkan. jadi, bagi sesiapa yang berminat pi la baca artikel beliau.

setelah membaca artikel beliau, maka saya fahamlah asas pertimbangan MENGAPA KERAJAAN MEMBENARKAN KALIMAH ALLAH INI DIBENARKAN DIGUNA OLEH PENGANUT KRISTIAN EKSLUSIF DI SARAWAK SAHAJA!

(Now, kita juga mengetahui bahawa kalimah ini telah digunakan oleh penganut-penganut Kristian di beberapa negara arab sejak zaman dahulu lagi.)

...bersambung

Anon 5:05

Anonymous said...

kampongman dan pembahas,

....sambungan

Kita tahu bahawa Islam itu sesuai dengan semua masa dan keadaan tempat dan budaya. Sebab itu kita ada 4 mazhab dalam Iktiqad Sunnah Wal Jamaah bagi menangani perbedaan keadaan tempat dan budaya. Bagaimana perkara ini dikaitkan dengan isu kalimah Islam di Malaysia?

Ini sekadar pandangan saya. Disinilah letaknya tanggungjawab pihak yang berkuasa dalam menjaga hal ehwal Islam dinegara ini.

Pihak yang berkuasa menjaga kesucian Ugama Islam adalah di seperti bawah:

1. Sultan dan Raja negeri-negeri yang bertindak sebagai ketua ugama Islam negeri masing-masing.

Penasihat Sultan dan Raja di peringkat Negeri ialah Mufti-Mufti yang dilantik.

Sultan dan raja-raja ini juga menanggotai Majlis Raja-Raja.Majlis raja-raja juga merupakan badan yang bertindak melindungi kepentingan Ugama Islam.

2. Jakim, peringkat pusat dan jabatan-jabatan ugama Islam negeri-negeri.

3. Majlis Fatwa Kebangsaan.

Isu kalimah Allah bukan isu politik dan orang politik tidak mempunyai kuasa perundangan untuk menyelesai masaalah seperti ini. Mereka mempunyai kuasa disisi undang-undang untuk mengeruhkan suasana untuk mencapai agenda politik puak masing-masing je.

kita rakyat kena berhati-hati dalam isu ugama ini kerana ugama adalah soal besar yang melangkaui permainan politik sempit. Isu ugama adalah soal aqidah dan soal syurga dan neraka di akhirat kelak. Bukan soal syurga atau negara bikinan manusia dalam kehidupan dunia semata-mata.

sebab itu saya mempersoalkan tindakan Jakim dan Majlis Fatwa kebangsaan dalam komen sebelum ini.

jadi, soal ini elok kita serahkan kepada pihak yang bertanggungjawab.

anon 5:05

WZWH (Wan Zamzuri bin Wan Hasenan AMP) said...

Isu Kalimah Allah telah selesai bila Sultan Selangor yang WZWH percaya adalah juga pendirian tetap Majlis Raja-Raja autoriti tertinggi bagi menjaga hal-ehwal agama Islam dan adat istiadat Melayu dan juga kepentingan Bumiputera serta kepentingan kaum-kaum lain maka PAS, PKR dan DAP perlu berhenti bercakap dan akur kepada titah sultan.

Tidak akur bererti menderhaka kepada Sultan dan Raja Melayu.

Sultan dan Raja Melayu ada kuasa buang negeri jangan nanti Lim Guan Eng menjadi KM yang pejabat di luar Pulau Pinang atau Nik Aziz menjadi MB yang pejabat di luar Kelantan!!!

WZWH (Wan Zamzuri bin Wan Hasenan AMP) said...

Sorry pembahas semua, WZWH tertinggal point:
Bila Sultan Selangor melarang penggunaan kalimah Allah oleh penganut bukan Islam di Selangor.

Anonymous said...

Wan zurik,

kita kena terima pengharaman DYMM Sultan Selangor ini. walaupun dari segi hukum ada kelonggaran tetapi dari segi perlaksanaannya, tidak DYMM Sultan Selangor ini adalah sah, menjadi undang-undang yabg sah dan wajib dipatuhi di Selangor kerana banginda adalah autoriti dalam hal ehwal ugama Islam di selangor. Faham betul-betul


Dr Maza telah membangkitkan satu masaalah tentang pengharaman kepada orang bukan Islam di Selangor apabila diminta menyanyi lagu negeri Selangor.

Lagu negeri Selangor mempunyai kalimah Allah, sama seperti lagu-lagu negeri-negeri lain juga.

Macamana rakyat bukan Islam nak sebut perkataan Allah apabila menyanyi lagu negeri Selangor kerana mereka dilarang meyebut kalimah ALLAH? Kalau tinggalkan nampak sangat tak hormat kat Tuanku Sultan..macamana?

Jawab jangan tak jawab wan zurik!...hahaha

Anon 5:05

WZWH (Wan Zamzuri bin Wan Hasenan AMP) said...

Larang tulis kalimah Allah dalam bible.

Tapi boleh sebut Ya Allah dalam lagu Anthem Selangor.

Lagu ini semua budak sekolah, kakitangan kerajaan, rakyat Selangor nyanyi di sekolah, pejabat tidak melibatkan gereja.

Anonymous said...

WZWH,

Masuk akal ke logik alasan anda tu?....bunyi pelik tau...hehe.

Kalau bukan Islam sebut di luar gereja nama Allah,katakan semasa menyanyi lagu negeri selangor, Allah mana yang dia maksudkan?

Allah Rabbul JaliL, Tuhan kita...atau Allah tuhan dia? Kalau dia maksudkan Allah tu tuhan dia, macamana nak kira?

Sebenarnya, kalau dia nak sebut dalam gereja semasa upacara ugama depa lebih baik kerana orang Islam tak ada semasa upacara ugama mereka.lantak depa la...

Kalau ditempat awam yang melibatkan kehadiran lain-lain ugama, lagi bahaya, terang-terang Allah yang dimaksudkan mereka adalah Tuhan mereka, bukan Allah tuhan kita.

Apatah lagi selepas isu ini begitu disensasikan oleh ahli-ahli politik kita bertujuan untuk mencapai politik sempit mereka. .....Dua-dua belah pihak le aku maksudkan.

Titah Tuanku Sultan Selangor tidak menyebut pengecualian-pengecualian. Jadi, kefahaman yang paling selamat ialah kita assume ia adalah larangan tersebut adalah larangan blanket,meliputi semua sekali.

Anon 5:05

Kampong man said...

Salam anon 5.05 dan sdra pembaca yanf dihormati,

Research saudara adalah ?baik dan betul.Isu ini memang hangat diperbahaskan tiga tahun dulu disebabkan Sabah dan Sarawak telah lama menggunakan perkataan Allah di bible dan di akhbar Herald Tribune disana.

KM tertarik dengan penjelasan Dato Dr Haron Din berkenaan 'Isu Allah' ini di U tube agar kita yang kurang arif ini dapat pengajaran dari ulama ulama begini dan sama sama dapat kita memahami dengan lebih mendalam kenapa kita orang Islam harus mempertahankannya dan tidak dipolitikan.

Tidak hairan saudara Islam kita di Pulau Pinang terdiri dari UMNO dan PAS membuat bantahan keras berikutan kenyataan LGE diakhir tahun lepas.

KM sebenarnya tidak setuju dengan berbagai tindak tanduk parti DAP ini dari dulu lagi bermula dari pilihanraya 1969 dimana bagi mendapat upah RM15 KM menjadi volunteer mengira undi di Maktab Teknik ( Kini UTM) di Jalan Padang Tembak ( Kini Jalan Semarak) berhampiran Jalan Pekelilng (Kini Jalan Tun Razak ) dengan perarakan kemengan DAP di seluruh KL dan Petaling Jaya yang amat menakutkan kami .Rasanya tidak perlu disebut lagi dengan orang Melayu terasa amat tercabar dan berkesudahan dengan peristiwa hitam 13 May.Tidak ramai diblog ini yang menharunginya secara direct , KM lalui.

Pasti tidak mudah KM lupai .Bagaimana kami melindungi pelajar perempuan di Jalan Selangor, Pj bermalam malam dari sebarang kemungkinan.Antaranya rakan baik KM hingga ke hari ini Dato Dr Siti Zaharah Sulaiman dari Pahang.Beliau belajar di Hawaii Uni dan di New York juga perolehi Ph D .KM ke UK.

Bro Aspan adalah housemate KM di PJ semasa tunggu masok MU satelah tsmst HSC sekejap sebelum dipilih ke UK.Tahukah anda ada saorang melayu Dr X akhirnya berjaya mendapat ljazah B Sc Eng (UM) satelah belajar LAPAN tahun di MU ? dan rata rata hampir semua penuntut melayu terpaksa buat REPEAT sebelun dapat ijazah mereka di fakulti itu..Maka selepas Mageran ramai penuntut melayu berkelayakan dihantar belajar keluar negera kerana tidak ada tempat MU , hanya satu universiti (MU) di Malaysia pada masa itu.

Harap sdra masih ingat VC MU Prof Dato Dr Hashim Yaakob dan Dato Dr Siti Zaharah Sulaiman kami adalah classmates Mereka mengikuti kelas Biology dan KM kelas Maths (Pure and Applied Maths as two A level HSC , Physics dan Chemistry another two A lvel ) .Ini real bukan bragging tau.!

Sakmongkol saya kira baru belajar belajar ambil LCE gamaknya di Kuantan.Sebenarnya KM tidak bermasaalah dengan bro Sakmongkol dan bro Aspan cuma KM punysi bad experience dan berasa LETHARGIC dengan DAP dan of course parti DSAI PKR, itu sahaja.Tamat PRU 13 rasa nya hendak balik berhenti berkempen dalam blog dan berkhidmat saperti Sdra Lee Lam Tye sebagai NGO dan biarkan BN terus menguruskan negara dengan lebih baik lagi dari yang lepas lepas dengan TRANSFORMASI Najib yang amat berkesan.Kita lupakan cerita pokok durian, pokok sawit dan kita move on mencapai Wawasan 2020 hasil ilham Tun Dr Mahathir idola KM ( Yang tak suka tak apa.Itu mereka).Satu episod perjalanan kerana baggage ini KM masih pikul.Maaf lah memboringkan tuan tuan.Maaf .Wassalkam.

Anonymous said...

Kampongman dan Pembahas,

Islam itu indah dan hebat. Islam itu luas tidak sempit. Itu hakikat Islam, sebab itu kita orang Islam percaya, islam itu sesuai dengan segala keadaan, masa dan tempat.

mari sama-sama kita jangan hodohkan, sempitkan, kunokan Islam kerana motif-motif diatas dasar kepentingan yang sempit. Islam adalah milek mutlak Allah. Dia tidak suka kita memperlakukan Islam dengan tidak sepatutnya.

saya mengingatkan diri saya pertama-tamanya. Juga mengingatkan sdra-sdra se Islam saya.

Islam accomodate semua, manusia,binatang,alam sekitar dsbnya. Disinilah letaknya kehebatan Islam dan menifestasi kebesaran dan keagungan Allah.

Bagi kita orang awam ada ruang lingkupnya. bagi yang kaya ada ruangnya. bagi yang miskin ada bahagiannya. bagi bijak pandai ada ruangnya.Begitulah seterusnya. jangan kita melangkaui ruang lingkup kita dengan membabi buta. Kita akan memusnahkan sesuatu yang indah, sumber kebaikan untuk kita dari Rabbul Jalil.

sama-sama kita hayati dan menumpang berteduh seketika di hayat dunia ini dibawah naungan dan lembayung Rahmat dari Maha Bijaksana, Tuhan Sekalian Alam, yang mencipta alam ini. jangan sesekali kita melakukan kemusnahan pada alam yang bukan kita yang punya. Apa yang kita ada hari ini hanyalah pinjaman dariNya....Dia pemilek mutlak bukan kita...janganlah kita taksub dan menyombong diri. dari Dia kita datang...Kepada Dia kita kembali dengan hanya ditutupi oleh kain kapan sahaja.

yang kita bawa adalah amal ibadat dan sedekah jariah. Kita tak bawa bendera parti kita ke dalam kubur yang akan kita kibarkan apabila berhadapan dengan Mungkar dan Nangkir dengan soalan-soalannya.Kita tak bawa kekayaan atau kemiskinan kita. Kita tak bawa pangkat dan gelaran berjela-jela yang diberi oleh manusia semasa hayat di dunia. bendera PAS pun tak laku...!

anon 5:05

SANG SAPURBA said...

bacalah surah al ikhlas dan surah al kafirun.baru tahu bahawa islam bukan boleh di perkotakkatik kan oleh orang kafir.

hanya orang islam bodoh aje boleh dipermainkan oleh puak kafir seperti orang sebelah sana!!!

Anonymous said...

Woah! I'm really enjoying the template/theme of this site. It's simple, yet effective.
A lot of times it's challenging to get that "perfect balance" between usability and appearance. I must say you have done a superb job with this. In addition, the blog loads super fast for me on Firefox. Excellent Blog!
Here is my site : http://leejongeun.com/tc/entry/아이폰에서-최초-글쓰기?commentId=2749

Anonymous said...

I have read so many articles about the blogger lovers
however this piece of writing is genuinely a pleasant post, keep it up.
Here is my webpage addams family theme song

Anonymous said...

Hello, i think that i saw you visited my website thus i came to
“return the favor”.I am trying to find things to improve my site!
I suppose its ok to use a few of your ideas!!
Also visit my web site windows live hotmail

Anonymous said...

You made some decent points there. I checked on the net to find out more about the issue and found most individuals
will go along with your views on this website.
Feel free to surf my web blog - aaa maps and directions

Anonymous said...

I blog quite often and I really appreciate your content.
This great article has truly peaked my interest.
I'm going to take a note of your blog and keep checking for new details about once a week. I subscribed to your Feed too.

my web-site :: actors who played james bond

Anonymous said...

Hmm it appears like your blog ate my first comment (it was extremely long) so I guess
I'll just sum it up what I had written and say, I'm thoroughly
enjoying your blog. I as well am an aspiring blog writer but I'm still new to everything. Do you have any recommendations for newbie blog writers? I'd genuinely appreciate it.



Here is my website - http://acm.sjtu.edu.cn/cs110/w/index.php?title=User:LavonnePh

Anonymous said...

Awesome! Its truly remarkable article, I have
got much clear idea on the topic of from this paragraph.


Also visit my homepage ... http://Demo.Cmsplugin.Com/

Anonymous said...

Awesome! Its truly remarkable article, I have got much clear idea on the topic of from this paragraph.


my homepage - http://Demo.Cmsplugin.Com/
my page - abc abcnews

Anonymous said...

Everyone loves it whenever people get together and share opinions.
Great blog, continue the good work!

Here is my page - http://tjyachang.com/shownews.asp?id=197
Also see my web page: adjective clause

Anonymous said...

Its such as you learn my mind! You seem to grasp a lot about this, such as you wrote the e-book in it or something.
I think that you simply can do with some p.c. to power the message home a little bit,
however other than that, that is wonderful blog. An excellent
read. I'll certainly be back.

Also visit my site: adrenal glands cortisol

Anonymous said...

At this time it sounds like Wordpress is the top blogging platform available right now.
(from what I've read) Is that what you are using on your blog?

Here is my blog post :: hotmail support