Nuffnang Ads

Pages

Saturday, January 5, 2013

Dari Maharaja Beruk, Piem, Shit Hinggalah The Black Rose!


Bila sasterawan menulis luahan emosi lebih dari intelektual maka terhasillah karya satira. Samada diupah atau taksub kepartian juga marah serta mungkin berniat jahat maka lahirlah novel atau ceritera  satira yang membantai pemimpin.

WZWH imbas kembali 3 novel satira dan 1 novel satira terkini yang menghentam Perdana Menteri sejak dari 1980an, 1990an hingga kini 2013.

Front Cover

Novel Maharaja Beruk Dan Beruk-Beruk Lainnya. Yahya Ismail 1988.

Tidak puas hati dengan Mahathir kerana menyokong Ku Li maka keluarlah novel satira ini.



Novel Piem 1993 dan Novel Shit 1999, Shahnon Ahmad.

Tidak puas hati kerana Mahathir terlalu berkuasa dan terlalu menyokong Anwar Ibrahim lahirlah novel politik yang busuk lagi membusukkan.

NONE

Ini yang terbaru novel ceritera satira The Black Rose malam tadi. Ini tidak ditulis oleh sasterawan mahu ahli politik tapi oleh seorang peniaga karpet Deepak Jaikishan. Ini persengketaan peribadi Deepak dengan keluarga PM.

Namun Deepak tidak mengesahkan beliau yang menulis. Mungkin ditulis oleh orang lain. Tapi orang politik dibelakang tabir yang menyokong novel satira ini.

Begitulah novel-novel satira dihasilkan untuk menghentam PM.

Kalau ditanya kepada sasterawan, tidak salah kerana ini kritik hasil ekspressi luahan hati, emosi, perasaan dan intelektualiti. Itu hak berkarya.

Tapi kalau tanya WZWH itu semua bullshit. Ini semua agenda mahu memalukan dan menjatuhkan PM.

Sayang ISA sudah dimansuhkan....!!!

19 comments:

Anonymous said...

Bhai

Kapal dah nak karam. Sempat lagi ni lompat pegi kem TSMY. Hehehhheheehhhh

Umai

Kampong man said...

Salam,

Sudah saya perkatakan Pirates of Putrajaya TIDAK jujur dan BERBOHONG .Jadi tidak perlu ambil tahu.Menyedari PR akan gagal lagi di PRU 13.Ingat POP teringat 'Kambing berbulu Ayam'.

KM rasa anon 5.05 dan Zack setuju .Itulah di panggil SPIN saperti yang Wan tulis.Kita perlu KEJUJURAN dan berani mempertahankan yang benardan tidak berfitnah.

Lagii hampir pilihanraya bertambah banyaklah fitnah dan kepalsuan yang direka.Banyak kajian telah dibuat PKR akan kehilangan lebih satengah dari kerusi parlimen kali ini.BN dibawah Najib dan Mohy dalam diam diam telah lama turun padang meyakini rakyat bahawa mereka tidak punyai pilihan lain sekira kuasa politik terus ditangan orang Melayu satelah kehilangan kuasa ekonomi.Hanya melalui UMNO nasib kaum ini akan terus dipelihaha dan rakyat Malaysia lain juga dipelihara mengikut perlembagaan.DAP dan PKR tidak akan perjuangkan BANGSA dan UGAMA .PAS pula tidak bijak dalam isu ekonomi.Pakatan Rakyat yang masih keliru pastinya belum lagi layak untuk diberi mandat mentadbir negara.Anda fikirkan dan buatlah pilihan yang tepat.Wallahwuallam.

Anonymous said...

Kampung man,still in denial mode?Orang buta pon boleh nampak,tu lah Najib PM yang paling jujur sekali tetapi kena kena baca dengan terbalik.
Kalau fitnah kenapa tak saman diaorang kaw kaw macam LKW sampai diorang bangkrap.Najib balls is pratically squeeze by every Umno warloads,berani ambil tindakan ?No way,let's see Najib can still be a PM before the next PRU13..hahahahahah

Kampong man said...

Salam Anon 8.53,

I know you but it is for us to see before election whether Najib still still our PM or not.Jangan terlalu TAKSUB dengan fitnah ya.Menjaja fitnah itu berdosa.Masih mempercayai Pirates dan Salmongkol?

Mereka yang kureng cerdik sahaja mempercayai fitnah demi fitnah pembangkang.Apa masih yakin PR bertapak di Putrajaya.? Di Melaka raya rata dacing.Apa nasih in the state of denial bro ?.

Jarang KM mahu layan anon anon ( POP anon layan walaupun dia tidak jujur kerana lakunannya hampir menjadi, hampir !) . POP tetap POP kumpulan kambing bro Sakmongkol juga same same ..

@Anon ini bsling batu sembunyi tangan pulak.Harus Jantanman ok.Tapi no worries lah juga.

Anonymous said...

Ada lebih baik kita dengar BLACKROSE- Penantian ,di Utube dari mengikuti buku buku fitnah rekaan pembangkang.PR akan terus menanti.Penantian satu seksa...lagu siapa tu ekk..?

Anonymous said...

Kampong Man
Your oft-repeated line of Kejujuran, Perjuangan, Bangsa, Negara, Ugama, Umno, Persepsi, Kesetiaan, Melayu ( all in capital letters )are so stale that you have given recycling a bad name.

It is exactly the opposite of your Kejujuran, Perjuangan, Kesetiaan blah..blah..blah. ( all in capital letters )that has taken place in the corridors of Putrajaya and you are unmindful to it? You claimed to be a professional in O & G industry, UK educated, having resided there as well but you deliberately choose to remain oblivious to the Kejujuran, Kesetiaan ( in capital letters)....blah..blah..again.. that have taken a dramatic evolution into Pengkhianatan, Pencurian, Ketidakstabilan.....

And you have the audacity to cut and paste your comments from one blog to the other for your space of Kejujuran...Kesetian...( in capital letters ) here we go again...shouting loud to be heard. Comment as much as you desire, but do not force upon readers to read your same comment over and over.

Li'l Abner

Anonymous said...

Haven't you guys realised. Najib is a spent force. Too many skeletons in the closet, both his and the wife. UMNO is bigger than Najib, move on, ditch him. TSMY should be the general leading UMNO in PRU13 not Najib.

Umai

Kampong man said...

Salam Li'l Abner'

It is fine with me to continue recyling to get into the head of my UMNO people .I think your heroes sakmongkol,POP and bero aspan have the same recycle things as Najib,Yang Berbahagia Tun my idol and UMNO in all their articles it was getting HACKNEYED mind you.It is a trite 'boring and dull and very sterotyped to say the least.Its not yet 1 April .

What is your take on this coming election ? Bet you desire PR to win thumbs down right ?.Go on bro.Do i irritate you ? I apologise .Anyway welcome to this blog for a more balanced and uncensored opinions.See more of you ok.

You still believe POP the pretender ?

Anonymous said...

wz,

Wah ,hantu hantu PR dari blog swk dan lain lain mula ramai yang datang meraikan blog Jerantut ni.Satu petanda baik bagi Jerantut,Pahang dan UMNO/BN,

Anonymous said...

Wan,

Ini realiti...Kebanyakkan buku2 atau Novel2 yg dikeluarkan adalah ditulis oleh2 pihak2 yg ada kaitan dgn pertembunagan dua team atau puak dalam UMNO..Ini lebih kpd soal percaturan kuasa dikalangan pemimpin UMNO... satu pihak merasakan mereka lebih layak menerajui UMNO seterusnya mentadbir negara manakala puak yg lagi satu merasakan mereka pun berkeupayaan yg sama.

'Hero' yg mempelupuri atau yg suka mencipta seteru dalam politik UMNO tidak lain ialah Pak Mahathir. Klau anon2 masih ingat dan suka mengimbas kembali peristiwa lama dlam politik UMNO, lihat bagaiama Pak Mahathir ini memulakan seteru dgn Tengku Abd Rahman dgn mengunakan surat2 layang dan berangkai..sehinggan Tengku dapat di'gulingkan'. Alasannya mudah saja, jika Tengku tidak difitnahkan maka peluang utk Pak Mahathir menonjol dalam kepimpinan UMNO mungkin hanya tinggal harapan..

Demikan, lihat pula semasa era pemerintahan cara 'diktator'nya dulu. Musuh dalaman termasuk TPM yg tidak sebulu akan dinyak dgn sesuka hati tanpa belas kasihan...Modus operandinya dibuat secara halus..edaran artikal, buku2 dan surat2 layang yg memburuk lawan...Surat atau buku atau novel biasanya diedar sebelum dan semasa sesuatu PAU UMNO..

Lihatlah bagaimana Musa Hitam, Ku Li, Anwar dan Pak Lah disingkirkan...ini kerja siapa. Kerja PAS???

Jadi, hari ini jika ada buku atau novel yg ditujukan khusus mengenai 'kepalsuan' kepimpinan Najib...ramai yg syak, "INI KERJA MAHATHIR" punya...


MAT PERIBA

Anonymous said...

Uncle kampongman,

SPIN adalah bunga-bunga yang mewarnai kehidupan dan menambah seri kehidupan jika diguna dalam dosage yang betul.

Sebenarnya, kita selalu guna dalam kehidupan kita. Soalnya dosage tadi. Ia adalah seperti gul, garam dan rempah ratus dalam masakan. Terlampau lebih atau terlampau kurang, masakan hancus! Mengapa sesuatu masakan itu kita rasa sedap sehingga makan sampai tambah berkali-kali, sebab gula, garam dan rempah ratusnya kena dan tepat.

dalam hal spin ni, kalau underspin atau overspin, orang akan nampak spin tu satu pembohongan dan orang tak akan percaya. Kalau tidak keterlaluan, Anwar pandai spin. Spinnya ngam-ngam, sebab itu orang datang berduyun-duyun dengan sukarela untuk mendengar spinnya.

Bandingkan dengan spin Najib. Nak penuh dewan pun kena arah kakitangan kerajaan,kena paksa, kena angkut dan diberi makan dan duit poket.Itu pun kekadang tak menjadi. Najib ada dua-dua jenis spin tak menjadi: adakala underspin dan adakala overspin.

satu lagi contoh yang terover ialah jawapan nazri aziz dalam isu Michael Chia dan kereta Hummer. Dia overspin sehingga nampak seolah-olah dia angkuh dan sombong serta temberang besar.

Uncle, contoh yang saya bawa mengenai Anwar, Najib dan nazri adalah sekadar contoh perbandingan je,untuk memberi contoh-contoh untuk mudah difahami oleh semua orang.....bukan politik partisan ok!

Zack

Anonymous said...

Wan,

Senang saja. Kalau Deepak buat fitnah dalam buku Black Rose, kenapa Najib atau Rosmah tak saman Deepak kerana fitnah (defamation)??. I say brother, Najib tak boleh berdiam diri. Ini soal maruah dia. Dia dan Rosmah kena bersihkan diri mereka. Samanlah Deepak. Kata mahkamah bebas, kenapa tak berani saman. Saya nak juga tengok Deepak masuk penjara.

Sorrylah bro, selagi dia tak saman Deepak, saya lebih percaya pada Deepak.

Anonymous said...

Kg Man
You asked, " Do I irritate you? ". Irritate, No my man. But I am disappointed with your line of thinking, your thought process, much less your reasoning as I would expect a tinge of intellectual discourse from a UK trained proffessional like you. You sound more like the average blogger under UMNO payroll and that disappoints me terribly. If you say your business rest entirely at the mercy of Petronas, then I will spare you.

Li'l Abner.

Anonymous said...

Agak bila nak ke Mekah lagi,Raja Ropiah,Najib dan Black Ros,,,,untuk membersihkan diri dari "fitnah" pembangkang ni ?Lepas balik ,semua OK..boleh jadi malaikat.
Macam kata Paris Hilton masih dara lagi.....betul?Kampung man.

Anonymous said...

Lekehnya pemikir WZWH,

Hanya kerana karya2 begini..WZWH terus merungut.. " sayangnya ISA stelah dimansuhkan ". Nampak sangat fikiran bengap dan celaru pemikir ini ( kononnya berfikiran tajam ).

Kalau inilah pegangan WZWH maka sosok ini sangat tidak layak untuk diangkat sebagai pemimpin.

Abis..buku 50 Dalil Anwar Tidak Layak Jadi PM tulisan Khalid Jafri dulu tu...kenapa tak digunakan ISA untuk penjarakan Khalid. Dan tolong WHWH secara ikhlas beritahu macam mana karya Khalid itu boleh berada dalam setiap beg perwakilan semasa PAU dulu ?. Fikir ini dulu kalau WZWH memang pemikir !

Bukankah ini bukti jelas UMNO dan pimpinan atasannya lebih kotor dan jijik. Boleh WZWH nafikan ini bukan kerja " barua barua " dengan restu pemimpin UMNO sendiri ???.

Maaf...pada saya WZWH tidak layak bergelar pemikir tetapi lebih sesuai digelar pengikis.

Anonymous said...

Apa ISA ISA ? Yang disumbat masuk dalam FGV dan FELDA oleh Najib tu bukan Isa ke ?. Benda mudah...kalau buku buku dan tulisan tu tak betul, saman laaa..buat seperti mana yang Anwar Ibrahim lakukan pada Khalid Jafri. Itu baru JANTAN dan BERANI.

Ini pun nak tunggu kena ajar ke ?. Pemikir benda nyer gini?

Anonymous said...

Jangan ajar Wan...dia pemikir yg hebat. Tidak pembohong dan bukan dari jenis makluk yg suka menyebar fitnah. Dia manusia baik...

Apa yg dia cerita pasal TGNA dan TGHA benar belaka...

Apa yg dia buat terhadap 'AMANAT HAJI HADI', tiada niat lain melainkan untuk memberitahu manusia berketurunan Melayu bahawa Hj Hadi memang jenis manusia yg suka menyesatkan orang. Jangan berguru dgn manusia jenis TGHA ini..Sebaliknya kenyataan Tun Mahathir atau mana2 pemimpin UMNO yg meghina fiq Islam merupakan mainan pembangkang semata2 dan tak perlu diambil perhatian...



Melayu Insaf said...

UMNO memang pakar ekonomi. Pakar Ekonomi Poket. Penoh poket sendiri dulu.

SANG SAPURBA said...

apalah kau orang ni.dia orang nak buat pa pun buatlah.

yang penting dia orang tak menyusahkan kita.gaji kita tak kena potong.kita rajin kerja kita boleh kaya.malas kerja kita akan papa.

tak ada pulak orang di atas kebas duit kita jatuh miskin.tak ada pulak kerajaan pas beri tanah balak kat ngeh 30juta kita jatuh papa dan miskin.

dia urang buat salah sendiri masuk nerakalah.tak nye ajak kita pun!!