Sunday, May 30, 2010

Bersantai di Lata Berembun Ulu Cheka

Jerantut kaya dengan flora dan fauna. Ada banyak gunung, hutan,sungai, lata, binatang dan hidupan liar. Agak malang pihak-pihak yang berkenaan dan penduduk tempatan tidak berusaha secara kreatif dan inovatif untuk mempersembah "kekayaan dan keindahan" Jerantut dalam pakej menarik untuk dijual kepada pelancung tempatan terutamanya dan pelancung luar.

WZWH pagi tadi telah mengunjungi Lata Berembun Rengat Ulu Cheka. Dari Jerantut ikut Jalan Benta sampai di Pekan Damak masuk simpang kiri dan terus ke Ulu Cheka. Di simpang jalan ke Rengat, 2 sahabat dari Ulu Cheka dan Damak telah menunggu dengan kenderaan 4WD. WZWH menuju ke puncak Lata Berembun yang ada air terjun paling tinggi mengalahkan lata-lata lain di Gunung Benom.

Lebih kurang 6 km baru sampai dan kalau hendak selesa, jalan ini perlu dinaiktaraf dan sebuah jambatan perlu dibuat menghubungi seberang lata untuk ke puncak Lata Berembun. Memang Lata Berembun sangat cantik pemandangan air terjunnya, sungai, batu-batu, air yang jernih bagai kristal dan lubuknya berwarna hijau zamrud. Sungguh tenang, suasana santai dan relax boleh buat kita lupa segala masalah seketika.

Sempat juga WZWH mandi manda di Lata Berembun. Air lata mearomaterapi badan WZWH sehingga terasa segar. Bertuah sungguh kita orang Jerantut. WZWH guna alat GPS untuk tahu kontor dan topografi seluruh kawasan Lata Berembun. WZWH tahu dari puncak Lata Berembun hingga ke bawah menuruni sungai Rengat ada potensi...

Sahabat Ulu Cheka memperkenal sahabatnya bernama Tengku Ahmad Shah bin Tengku Ismail yang tinggal di Damak. Tengku Ahmad Shah mengikut isterinya orang Damak. Beliau mengusahakan ladang sayur seluas 20 ekar di Damak. Beliau menanam sayur kacang bendi dan nangka madu.

Siapa Tengku Ahmad Shah? Anak muda berumur 36 tahun. Berpendidikan tinggi ijazah Pengajian Perniagaan di London dan Sarjana Optometris. Pernah bekerja dengan syarikat England Optical. Beliau sebenarnya cucu Tengku Seri Nila kakak sulung Tuanku Sultan. Bermakna dia cucu saudara Ku Lan. Neneknya Tengku Seri Nila pernah menjadi Tengku Ampuan Terengganu tapi bila suaminya Tengku Ali iaitu Sultan Terengganu diturunkan dari taktha oleh British pada tahun 1940an kerana tidak menyokong British maka nasibnya berubah dan Tengku Ali menjadi pemandu teksi di Kuala Terengganu.

WZWH sungguh kagum dengan Tengku Ahmad Shah ini seorang anak muda yang berpelajaran tinggi tapi sanggup menjadi peladang muda menjaya tanaman sayurnya. WZWH berharap agar lebih ramai lagi anak-anak muda Jerantut mencontohi usaha gigih Tengku Ahmad Shah ini. Wakil Rakyat Parlimen dan ADUN di Jerantut perlu berganding bahu dengan agensi-agensi kerajaan menyediakan peluang kepada anak-anak muda Jerantut mendapat tanah untuk menjadi usahawan tani. kita tidak mahu anak-anak muda kampung di Jerantut berhijrah ke tempat lain.

2 comments:

sbi3013b21-4554.blogspot.com said...

Salam.....orang yg dimaksudkan pernah bekerja di UK ker dulu sebagai accountant???/dia ada kebun annaka di lanchang

Anonymous said...

Eloklah tempat2 air terjun ni diserata malaysia dibiarkan secara semulajadi.x perlu jalan masuk dgn kemudahan asas bagai.bila dah mudah untuk dimasuki, akan menyebabkan ekosistem di sesuatu kawasan tu terganggu dek kerana pengunjung yang ramai, yang tinggalkan sampah, tidak ada kesedaran sivik.

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024