Apa Rakyat Berharap Kepada Kerajaan Pakatan Harapan?


Image result for pakatan harapan
Kemenangan PH adalah datangnya daripada rakyat tanpa jentera parti.



PH baru lahir pada  tahun 2017 dengan penyertaan PPBM beserta Dr Mahathir sebagai calon Perdana Menteri.

Kekuatan PH pula bergantung pada parti-parti anggotanya yang bilangan keahlian mereka masih tidak boleh menandingi BN. 

Parti tertua ialah DAP tetapi politik mereka tidak berbentuk keahlian massa seperti MCA. Mereka tertumpu di bandar dan mengamalkan sistem perkaderan.

PKR yang ditubuhkan pada tahun 1999 sebagai Parti Keadilan Nasional juga tidak mempunyai keahlian yang menyeluruh di semua tempat di Semenanjung. Malah pada awal penubuhannya, ia banyak bergantung pada aktivis PAS.

Amanah, ditubuhkan 3 tahun lalu yang terdiri daripada bekas anggota PAS tidak mempunyai keahlian sebesar parti lamanya. 

Apatah lagi PPBM ditubuhkan setahun lalu yang tidak dapat menarik cukup banyak ahli UMNO sebelum pilihan raya itu.

Maka dapat dirasakan kelemahan jentera parti-parti PH ini dalam pilihan raya baru-baru ini. Untuk mencari calon pun suatu perkara sukar. Apatah lagi untuk mencari aktivis bagi menggerakkan kempen.

Kemenangan PH adalah datangnya daripada rakyat tanpa jentera parti.

Apa rakyat berharap kepada Kerajaan Pakatan Harapan?

Apakah fahaman politik PPBM, PKR, DAP dan Amanah?

Apabila rakyat telah memilih kerajaan baru, jadi rakyat tidak boleh cepat melatah, jangan fikir benda boleh diputuskan cepat, ia semua perlukan perbincangan dan memerlukan beberapa proses sebelum mengeluarkan apa-apa kenyataan.

Kesepakatan amat penting dalam memperkukuhkan sesuatu dalam organisasi. Untuk menggerakkan kerajaan pun bukanlah sesuatu yang mudah. Jadi buatlah kerja dengan amanah. Mereka harus sepakat dalam menjalankan tanggungjawab.

Bukan senang nak jadi senang, ia semua perlukan masa untuk memulihkan dan untuk memahami setiap sudut tugasan yang akan dibuat agar tidak dipertikaikan kelak.

Pemilihan baru ini mempunyai muka-muka baru, jadi banyak yang perlu mereka pelajari, rakyat kena lebih memahami, sama seperti kita yang masuk kerja barukan.

Kan ada pepatah, biar lambat asal selamat, itu la yang patut dilakukan sekarang, tak perlu nak berkejar-kejar, yang penting, buat tugasan dengan betul dan lebih cermat.

Untuk memperkukuhkan sesebuah parti atau kerajaan bukanlah kerja yang mudah. Kerajaan perlu berusaha untuk meningkatkan integriti dan mewujudkan tadbir urus yang baik untuk masa depan rakyat dan Negara.

Rakyat sekarang lebih memahami, rakyat membuat pilihan jadi rakyat juga perlu faham situasi pemimpin terbaru.

Rakyat sudah tunaikan janji jadi buktikan kepada kami 100 hari manifesto insyaallah kami akan sokong anda lagi...

Bermula dari bawah, banyak lagi masa untuk memahami setiap sudut tugasan yang akan dibuat, rakyat perlu lebih memahami mereka pemimpin kita, berikan mereka masa.

Rakyat telah memilih, jadi tidak perlu pertikaikan kewibawaan mereka. Pemimpin-pemimpin PH tahu apa yang perlu mereka lakukan bagi menjadi kerajaan yang lebih baik sebelum ini.

Banyak yang perlu dilakukan oleh PH lebih-lebih lagi mereka baru sahaja membina kerajaan baharu. Disamping itu mereka juga perlu menunaikan 10 janji yang mereka wajib tunaikan dalam masa 100 hari. Jadi sebagai rakyat yg memilih PH perlu mempercayai mereka mampu melaksanakannya dan menjadi kerajaan yang lebih baik sebelum ini. Tidak perlu pertikaikan kewibawaan mereka kerana rakyat telah memilih.

Kerjasama perlu ada dikalangan mereka walaupun ada yang tidak mempunyai pengalaman. Jangan berikan alasan tidak tahu apabila belum mencuba. Kukuhkan pakatan anda untuk rakyat. Anda harus yakinkan rakyat supaya boleh pegang tampuk pemerintahan.

Semoga dengan adanya kerajaan baru dapat menaikan lagi ekonomi negara ini ketahap yang lebih baik...wish you all good luck from rakyat Malaysia.

PH baru pertama kali menjadi kerajaan. Selama ini mereka banyak mempertikaikan cara kerajaan terdahulu memerintah. Demi membuktikan yang kerajaan baharu oleh PH mampu memimpin negara lebih baik daripada kerajaan dahulu, PH perlu bekerja keras dalam memastikan apa yang dijanjikan kepad rakyat dapat ditunaikan. Semoga kerajaan baharu ini menjadi kerajaan yang lebih baik di masa akan datang.

Pada pandangan saya apa yang patut perlu dilakukan barisan kerajaan sekarang menunaikan janji 100 hari biar rakyat nampak anda patuh pada janji anda.

Ini merupakan kali pertama kerajaan baru mentadbir negara. Banyak isu atau hal yang perlu dipandang serius. Untuk memperkukuhkan sesebuah parti bukanlah kerja yang mudah. Kita nak tubuhkan kerajaan baru walaupun itu kerja susah, tapi ini merupakan satu perjuangan yang perlu diselesaikan.

PH memang harus perkuatan Pakatan ini demi rakyat. Walaupun BN/Umno sudah tewas tapi mereka masih ada banyak sumber yang boleh digunakan untuk bangkit semula.

Comments

Anonymous said…
Takde jentera parti pun takpe. Rakyat bukan sokong PH sebab PH hebat, tapi undi PH sebab BN teruk sangat di bawah Najib.

Di Jerantut pulak walau keahlian BN kuat, tapi rakyat menyampah dengan Dompok, anak Lim Ah Chap dsb.. Mujur Nazri Ngah terselamat daripada tsunami ni..

Kalau Dompok bertanding parlimen, bungkus juga agaknya..

Guane WZWH? Cikgu Lan yang aok tak suka tu jugak hok menang, Dompok hok aok suka tu kaloh?

Lain kali letok calon mmolek sket, bukan sokong calon hok banyak duit je..
Anonymous said…
Rakyat berharap kerajaan PH menjadi antonyms kpd apa saja yg dilakukan kerajaan BN. Sumer freeloader, hangers-on, rent seekers Umno gi lah cari kerja. Rentikanlah jadi Con tractor, sub Con tractor. Get a life and disappear.
big machinegun said…
org bukan menyampah ngn umno tp org menyampah ngn org yang memimpin umno tue jer bn dah pecah banyak scandal kena siasat kalau terbukti bersalah satu bas masuk jail syaabs najib dari kena sorang baik ramai
Anonymous said…
Saya peminat blog ni. Nape dah mcm nak tutup kedai je. Jangan lah lemah semangat sebab UmnoBN kalah. Masih boleh tulis pasal dewa2 ke,pahlawan pahang yg teror2 atau apa2 lah yg berunsur feudal.
Cik Minah said…
Assalamualikum WZWZ, apa khabar.........??????
Eloklah awak tumpu kepada cerita sejarah daripada politik. Sejarah lebih menarik dan b oleh dijadikan panduan untuk UMNO b angkit semual.
Terimalah kenyataan, UMNO dah mati, tak mungkin semboh kembali, kecuali berubah 100 degree, macam yang KJ sarankan. Kalau masih kekal bergantung kepada isu-isu perkauman, agama dan Raja, nampak gayanya, UMNO takkan bangkit lagi. Mungkin orang Melayu Kelantan, Terengganu dan Phang tak mahu berubah tapi tak usah haraplah UMNO akan dapat merampas negeri-negeri lain. Benda yang dah terlepas, takkan dapat balik.Macam kita dah jual tanah puasaka kita, toksah mimpilah kita akan dapat tanah itu kembali. Harganya akan naik dan naik diluar kawalan kita.
Begitu juga harga barang.
Walupun kerajaan HARAPAN berusaha untuk turunkan tapi tak mungkin akan turun 100% sebagaimana sebelum NAJIB memperkenalkan GST. Pengundi-pengundi HARAPAN memang sudah maklum tentang perkara ini. Kami menngundi HARAPAN bukan kerana MANIFESTONYA tapi kami MENGUNDI KERANA NAK TANGKAP PENCURI......hahaha.
Yang sibuk tuntut manifesto HARAPAN ni cuma orang UMNO yang hampir mati dilanda tsunami. Pengundi HARAPAN tak kisah pasal manifesto sebab kami tahu ia dituju kepada orang umno, bukan kami. Jadi, tak heran kalau umno tak mahu undi HARAPAN PRU15 nanti. KAMI ADA!
Kami undi HARAPAN kerana nak tangkap pencuri.
Takkan kami nak biarkan pencuri bermaharajalea sampai kami tinggal sehelai sepinggang...........??????
Orang bangang sahaja yang sanggup terima PENCURI KERANA dia sebangsa dan seagama. Jadi, kalau UMNO nak bangkit semuala, kenalah berubaha. Jangan gadai rantai dan gelang untuk selamatkan PENCURI. Pencuri itu kaya raya dengan hasil curiannya sebab tu dia mampu membayar perkhidmatan peguam-peguam ternama termasuk dari USA untuk membela kesnya.
Carilah jati diri dan berubah.
Allah juga takkan dapat membantu jika kamu sendiri enggan berubah.
Saya tahu, kamu orang baik WZWZ.
Berubahlah demi masa depan anak cucu kita.
Anonymous said…
big machinegun, sy setuju dgn pendapat kamu. Betul kata big machinegun, berubahlah dan terima hakikat umno dah bungkus. Macam pojek telur ikan tu,kamu pun tahu dan sedia maklum pojek tu hanyalah bertujuan nak kelepek dan kemut duit Felda je. Sekarang, kemut mengemut dah tak leh lagi dah. Itu lah hakikatnya, gi lah buat kerja berfaedah sikit. Jangan harap nak kelepek je.

Popular posts from this blog

Asal Usul Raja-Raja Melayu Nusantara

Legenda Kota Gelanggi Yang Menjadi Rebutan Ramai Raja-Raja Asia

Protokol Gelaran Dato' Pahang