Thursday, October 28, 2010

Projek Loji Nuklear Usahasama Singapura-Malaysia


Menurut laporan World Nuclear Association Oktober 2010:
Nuclear power is under serious consideration in over 45 countries which do not currently have it (in a few, consideration is not necessarily at government level).

In Europe: Italy, Albania, Serbia, Portugal, Norway, Poland, Belarus, Estonia, Latvia, Ireland, Turkey.
In the Middle East and North Africa: Iran, Gulf states including UAE, Saudi Arabia & Kuwait, Yemen, Israel, Syria, Jordan, Egypt, Tunisia, Libya, Algeria, Morocco, Sudan.
In west, central and southern Africa: Nigeria, Ghana, Senegal, Kenya, Uganda, Namibia.
In South America: Chile, Ecuador, Venezuela.
In central and southern Asia: Azerbaijan, Georgia, Kazakhstan, Mongolia, Bangladesh, Sri Lanka
In SE Asia: Indonesia, Philippines, Vietnam, Thailand, Malaysia, Singapore, Australia, New Zealand.
In east Asia: North Korea

Di Asia Tenggara boleh dikatakan 6 dari 10 anggota Asean berminat. Seterusnya World Nuclear Association Oktober 2010 melaporkan mengenai prospek Singapura membina loji tenaga nuklear:

Singapore has relatively high power demand (peak 14 GWe) for its size, and is 80% dependent on gas-fired generation for 38 TWh/yr, the fuel being piped from Indonesia. It is considering the prospects of using nuclear power, but is more likely to join with Malaysia in any project there, due to siting constraints.

WZWH fikir adalah satu idea yang baik buat Singapura untuk membina loji nuklear usahasama dengan Malaysia. Singapura adalah sebuah pulau yang kecil dan ada kekangan kawasan. Malaysia ada kawasan dan modal, Singapura tiada kawasan dan banyak modal dan Malaysia dan Singapura boleh membentuk modal insan kepakaran nuklear.

Singapura hanya ada Malaysia sebagai negara yang boleh diharap. Malaysia juga membekal air kepada Singapura. Singapura boleh bergantung kepada Malaysia kerana kedua-dua negara adalah negara yang menghormati undang-undang antarabangsa.

Pahang boleh menjadi "proposed site" loji nuklear usahasama Singapura-Malaysia. Negeri Sembilan, Perak dan Johor boleh dipertimbangkan.

Kedua-dua Perdana Menteri DS Najib dan Hon. Lee Hsien Loong boleh duduk semeja bincang projek yang boleh memberi kebaikan kepada kedua-dua pihak. Ini yang WZWH boleh cadangkan untuk kebaikan kedua negara.

Jepun, China, Korea Selatan telah mendahului maka Malaysia dan Singapura mesti mengejar perlumbaan tenaga nuklear Asia Renaissance agar tidak ketinggalan di belakang.

No comments:

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024