Tuesday, February 18, 2014

Lembing Sang Buana Dan Keris Panjang Berok Berayon Semangat Jati Diri Rakyat Selangor

lambangselangor

Jata negeri Selangor. Perhatikan lembing dan keris itu ada sejarahnya.

Politik moden Selangor memperlihatkan semangat jati diri rakyat Selangor. Selalunya rakyat Selangor bangkit.

Jangan biarkan orang luar atau dagang cuba memporakporandakan politik negeri. Pemimpin Selangor jangan biarkan. 

Lembing Sang Buana dan Keris Panjang Berok Berayon adalah semangat jati diri rakyat Selangor bagi membela kedaulatan Selangor.

Lembing Sang Buana adalah senjata utama yang terdapat didalam Negeri Selangor. Lembing (tombak) pada asalnya dibuat besi dari sembilan negeri semasa pemerintahan Paduka Sri Sultan Ibrahim Shah, Sultan Selangor kedua.

Lembing yang dikatakan magis, secara ringkas diterangkan oleh baris berikut: -

Pantang terchalit, pantang terkena, Sekain kapan jodoh padah-nya,

Maksudnya tersentuh sedikit atau tercalar akan mengakibatkan kematian

Lagenda menyatakan bahawa seorang lelaki yang sedang duduk di atas tempat yang tinggi sedikit daripada Lembing itu telah diserang oleh penyakit yang serius, nasib baik dia sembuh ketika dia dimandikan dengan air di mana Lembing itu direndam.

Lembing ini digunakan semasa Majlis angkat Sumpah perlantikan Raja Muda dan Pembesar didalam Negeri Selangor. Ia sentiasa disertakan dengan Nobat Nafiri pada majlis tersebut. Sebagai akuan kuasanya, replika Lembing ini terdapat di tengah-tengah puncak Jata Negeri Selangor.

Keris Panjang Berok Berayun adalah satu satu alat kebesaran Diraja Selangor didalam Adat Istiadat Pertabalan dan kuasanya serta kehebatannya boleh digambarkan dalam baris berikut: -

Pantang digerak pantang diayon
Bisanya menyenak hingga ke ubun-ubun

Bilahnya dibuat dari besi dipanggil “Lela Rentaka”. Nama Berok Berayon kerna, menurut legenda, keris ini pertama kali ditemui dalam milikan monyet besar (berok) yang berayun dari cabang pokok dan pada masa yang sama menyerang penjalan kaki dan membunuh 99 orang yang melalui jalan tersebut. Tragedi tersebut telah mengempakkan semua penduduk kawasan tersebut. tetapi terdapat seorang telah berjaya membunuh berok tersebut dan mengabil keris tersebut dengan menggunakan kayu lembut sebagai perisai di seluruh badan, dia perlahan-lahan maju ke arah monyet dan dalam perjuangan yang memastikan beliau ditikam dengan senjata tetapi seperti yang dijangka ia kekal tertanam dalam kayu lembut yang dijadikan perisai dibadan. Lantas lelaki itu segera memegang keris dan membunuh monyet
.
Pada zaman dahulu, jika seorang lelaki yang telah didapati bersalah atas suatu kesalahan dan dihukum mati, atas perintah Paduka Sri Sultan bahawasanya manusia itu akan ditikam dengan keris pada masa itu di Bukit Melawati, Kuala Selangor. Replika keris ini jelas di dalam jata Negeri Selangor.

2 comments:

Anonymous said...

Jangan biarakan orang luar liwat pemikiran rakyat selangor.

Unknown said...

replica bags online shopping india replica hermes handbags b3z54n2o56 replica bags online uae replica bags wholesale hong kong see post j5e71o2i86 replica bags aaa replica bags seoul i was reading this b4p60s0i41 replica zara bags

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024