Tuesday, April 28, 2015

Kenapa Mahathir Mahu 1MDB Gagal?...Ani Arope Sudah Lama Bagi Hint!



Allahyarham Tan Sri Ani Arope, Bekas Pengerusi Eksekutif Tenaga Nasional Berhad (TNB)

It was in this backdrop of events that Allahyarham Ani Arope stood his ground as executive chairman of TNB at the time in refusing to sign the very first power purchase agreement (PPA) for YTL Power’s benefit. While the terms of this agreement remain under wraps of the Official Secrets Act 1972, Ani Arope had repeatedly stated later that the terms were ridiculous from TNB’s perspective.
In the interview with KiniBiz in July 2014, Ani Arope reiterated that the PPA was a lopsided deal and that he could not sign it in good faith given his duty to TNB’s shareholders to administer the utility in their best interests. (To read the full story click here.)
“There were many clauses detrimental to TNB (that I couldn’t agree to),” said Ani Arope to KiniBiz. “If I (had) signed, people would have said that I also ‘sapu’ (get a cut).”
“If you want to get rich that way (by being corrupt), it’s easy,” said Ani Arope to KiniBiz. “But this (TNB) is a trust, an ‘amanah’ that is given for you to look after.”
Untuk menentang kehendak Mahathir, semasa menjadi Perdana Menteri, akan mempunyai kos peribadi yang besar dan Ani Arope sudah mengetahui ini, namun dia berani berdiri teguh di atas alasan yang kukuh.. Sesungguhnya beliau telah ditendang daripada TNB untuk alasan beliau, kerana beliau memberitahu KiniBiz dalam wawancara sila klik sini.
"Apabila saya telah ditendang keluar, tidak ada syarikat akan mengambil saya," kenang Ani Arope dalam perbualan dengan KiniBiz, sambil menambah bahawa banyak syarikat pada masa yang mempunyai hubungan yang mengandungi pautan kembali kepada YTL. "Oleh itu, saya bekerja untuk syarikat-syarikat asing untuk sementara waktu."

Tetapi dia tidak menyatakan rasa kesal di keputusannya - jauh dari itu. Satu kenyataan yang sering berulang-dari Ani Arope adalah bahawa dia tidak ingin kuburnya dikencing, suatu penghinaan dalam budaya Melayu, untuk urusan yang tidak jujur ​​dalam kehidupan. 

Wawancara dengan Ani Arope, KiniBiz menerangkan beliau sebagai The Man Who Refused Mahathir.

Wawancara itu tidak boleh datang pada waktu yang lebih buruk. Berikut adalah mengapa. Mahathir telah menjaringkan banyak mata menyerang Najib atas 1MDB, menuduh Perdana Menteri tidak cekap, mendakwa bahawa RM27 bilion telah hilang ke udara nipis, dan sebagainya.

Dalam temu bual itu, Ani Arope memberitahu kita cerita yang berbeza sama sekali. Ia memberitahu kita daripada rancangan oleh Mahathir, dan EPU, untuk mewujudkan pengeluar tenaga yang akan memperkayakan kroni (Francies Yeoh, Ananda Krishnan, Syed Mokhtar AlBukhary, antara lain) dan memiskinkan rakyat dan Tenaga Nasional Berhad.

Ani Arope melihat ini. Beliau menolak untuk bermain bersama-sama. Beliau dipecat SATU MINGGU selepas berkata enggan kepada Mahathir. Sebelum itu, 'black out' utama telah "disusun" untuk menunjukkan kepada orang ramai bagaimana tidak cekap Tenaga Nasional dan mengapa IPP diperlukan --- pergi membaca wawancara dalam KiniBiz.

Selepas IPP pertama (YTL), Mahathir terus untuk memulakan banyak lagi IPP. Ini pengeluar tenaga semua dibuat besar, wang besar. Pada siapa perbelanjaan? Pada rakyat, sudah tentu. Ingat bagaimana kita semua mengadu tentang berapa banyak terpaksa membayar bil electrik. Mula-mula kita menyalahkan TNB Tetapi kemudian, bila tahun-tahun berlalu, kita memahami bahawa ia adalah IPP.

Apabila PM DS Najib mengambil alih, beliau mesti telah melihat rampasan itu. Jadi dia menggunakan 1MDB untuk membeli IPP selepas memberitahu Ananda, Francis dan Syed Mokhtar yang kontrak mereka tidak akan diperbaharui, terima kasih. Langkah seterusnya, senaraikan IPP ini dalam satu penyenaraian mega awam dan membuat dan berkongsi kekayaan dengan lebih pihak yang berkepentingan, bukan hanya kroni.

Tiga perkara yang akan berlaku bersama-sama dengan IPO: -

1. Ia akan menamatkan subsidi tidak masuk akal bahawa Tenaga Nasional dan Petronas telah dipaksa untuk diberikan kepada IPP tahun dalam dan tahun keluar.

2. Orang-orang akan menikmati tarif elektrik yang lebih rendah dan,

3. IPP seperti yang kita tahu mereka tidak akan ada lagi. Begitu juga IPP legasi Mahathir.

Mahathir tidak bersendirian dalam serangan terhadap Najib. Beliau tidak pernah bersendirian. IPP telah bersama beliau dari awal.

12 comments:

kiasfansuri said...

pendedahan terbaik tuan. inilah motif sebenarnya.

Anonymous said...

TDM patut open minded. Berilah 1MDB/orang lain peluang untuk menjana IPP ni. Lagipun tujuannya baik iaitu untuk mengurangkan harga bahan api yang memberi menafaat kepada rakyat. Dah berpuluh2 tahun dimonopoli oleh YTL, x cukupkah lagi kekayaan yang ada padanya? TDM seorang yang berjiwa rakyat dan x suka kroni dan monopoli ni kan, so should support 1MDB and to improve it to achieve its purpose.

Anonymous said...

1MDB belum start apa business dah hutang 42 billions. Peluang apa? Duit tu diaorang dh beragih. Nak murah mcm mana IPP. Lama2 diaorg jual assets lepaih tu declare kerugian sikit.

Satu Malaysia dah boleh baca benda tu

Anonymous said...

Peliknya orang melayu niie adalah ...kalau iktu komen diatas..bila orang lain buat silap...maka diapun perlu buat silap..mahsthir buat silap then najib pun kena ikut..jgn tegur biarkannn..

Unknown said...

Orang dudah bak mampui sembst bagi komen namoak sangat kenyataan penjilat!

Anonymous said...

Belum apa2 dah hutang?????? Abih tu nak 1MDB beli aset dr IPP kroni tu dengan apa??????????? Bulu hidung????????

Mat Caie

mahzan said...

Ko beli kereta...belum dapat kereta pun ko dah berutang dengan bank...

Apecer....

Mana pilihan ko...guna duit rakyat dan hold bajet untuk rakyat atau pinjam, usaha dan bayar....

Pikir kene jauh boh...1MDB bukan syarikat yang berdiri secara kosong...tapi syarikat yang didirikan untuk menjana pendapatan....

Belum nampak hasil ko dah nak ikut2 orang suruh tutup....

mahzan said...

1MDB bukan 1 kesilapan....hanya yang tak tahu apa2 akan terikut dakyah orang yang licik memperbodohkan....

mahzan said...

1MDB bukan 1 kesilapan....hanya yang tak tahu apa2 akan terikut dakyah orang yang licik memperbodohkan....

Anonymous said...

Beli IPP lebih harga, pastu lesen pun nak luput. Nak jual kat sapa? 42 bilion hutang nak tggu bila nak bayar kalau untung pun belum tentu dpt lagi? Sebelum untung kena bayar semua hutang dulu. Hari tu pinjam duit dr ipic nak bayar ngan apa 1bilion usd tu? Nak bagi tanah? Sesungguh 1MDB ni sebenar menjual negara. Menggadai harta negara dan libatkan negara dalam masalah politik dunia.

Unknown said...

Yes betul tu bro..

Anonymous said...

perjanjian YTL tamat hari ni dan harga saham YTL mulai jatuh.
kenapa beli pada harga puncak bukan tggu sekrg utk ambil alih?

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024