Saturday, January 16, 2016

Isu Bauksit: Moratorium Bersyarat, Extend... Infinity? Putrajaya DarulMakmur






Ada pun semua pelombong galian tanah merah di negeri Pahang ini tidak kira yang halal dan yang haram serta yang sama terlibat mencari rezeki bersama , pemandu kereta besi berat, besi ringan hatta bukan besi, semua yang bekerja menjadi buruh, kuli dan peraih diperintahkan menerima titah Putrajaya yang orang sehari dua ini panggil MORATORIUM 3 BULAN.

Moratorium ini mengikut erti bahasa orang Pahang ialah larangan dan sekatan membuat apa-apa pekerjaan mengeluarkan galian tanah merah, mengusungnya guna kereta besi, membersihkan galian dan hingga jual kepada pedagang Benua China di Pelabuhan Kuantan.

Larangan dan sekatan ini ada syarat-syaratnya umpama ceritera syarat-syarat peminangan Puteri Gunung Ledang oleh Sultan Melaka.

Jika tidak dipatuhi dan penuhi semua syarat-syarat itu maka dilanjutkan lagi 5 atau 6 bulan seterusnya hingga Putrajaya berpuas hati kalau tidak sampai kiamatlah Orang Pahang tidak boleh melombong galian tanah merah ini dan saudagar Benua China kempunan tidak boleh membeli akhir susahlah pekerjaan mencari rezeki di negeri Pahang ini.

Teringat zaman Inggeris di Pahang dulu, larangan dan sekatan melombong kepada Orang-Orang Besar Pahang. Marah mengamuklah Orang Besar Pahang semua tidak kenyang makan minum dan serba pakaiannya.

Dengan rahmat Allah adalah cucu-cicit yang pandai berbahasa moden cara Putrajaya menerangkan kepada nenek moyang larangan dan sekatan itu-MORATORIUM.

Katanya Putrajaya menghisab hasil galian tanah merah ini yang ada nama baru-bauksit itu dikeluarkan untuk dijual kepada pedagang Benua China, eksport bahasa niaganya sebanyak 26 juta tan setahun.

Katanya Putrajaya marah sebab kerja-kerja melombong bauksit ini mencemarkan alam sekitar, membuat kehidupan rakyat Pahang yang tidak terlibat tidak selesa dan tidak bahagia, jalanraya berdebu, kereta dan motor kotor, pakaian kotor, penyakit batuk dan gatal badan.

Ada pula sampai sungai kotor, laut kotor hingga ikan mati di sungai.

Putrajaya juga marah sebab bukan sahaja hasil mashur yang dicukai sikit tidak seberapa dapat ke Kerajaan Negeri Pahang Darul Makmur ini patut dapat lebih lagi.

Putrajaya pun tidak dapat hasil mashul juga.

Patutlah moratorium.

Kita semua lihat apa moratorium itu:


BULAN PERTAMA

  • Stockpile di Kuantan Port clear. Boleh dieksport.
  • Cleaning system
  • water affluent filtered and treated before release to river
  • 11 stockpiles diluar Kuantan Port perlu ada mitigation started, drainage dan washing bay system
  • Tempat dijadikan centralised stockpile-hanya ada satu stockpile tidak 11 stockpiles macam sekarang yang ada system drainage, filtration, washing bay.
  • Standstill-menghad pergerakan lori


BULAN KEDUA

Clearing all 11 stockpiles outside Kuantan Port-eksport


BULAN KETIGA

  • reinstall, everything all integerated stockpiles fixed with all mitigating factors, drainage, wall, terms and conditions of AP according to port capacity.
  • AP dari Kementerian hanya untuk syarikat tidak diberi kepada individu 

Apa berlaku kalau syarat-syarat tidak dipatuhi maka dilanjutkan lagi EXTEND hingga 5 atau 6 bulan sehinggalah Putrajaya dan Kerajaan Negeri Pahang berpuas hati.

Pahang ada 22 pelombong berlesen halal.

Yang tak berlesen itu aktiviti yang terlibat dengan tanah-tanah individu rakyat Pahang. Apa penyelesaiannya?

Pemberian doket-doket kepada pelombong tak berlesen ini TIDAK DIBENARKAN menyalahi undang-undang.

Bagaimana dengan beratus-ratus mineral di bumi Pahang yang sedang, tengah, akan dikeluarkan pada masa depan?

Moratorium lagi?

Moratorium Bauksit, Moratorium Besi, Moratorium Timah, Moratorium Emas, Moratorium Graphite, Moratorium Baryte, Moratorium Perak. Moratorium Tembaga, Moratorium Silica, Moratorium Uranium dan banyak lagi...

Moratorium Balak?

Moratorium Sturgeon? He..he..he...

Moratorium Pahang Darul Makmur.

Putrajaya Darul Makmur!

1 comment:

Anonymous said...

Wzwh, lu punya tokay sulah mau chow. Sikalang lu mau naik kapai mana mah... Lebik baik lu setat tukak haluan lo..kasi tulek bodek lain olang pula. Jangan lambat lo nanti kapai balu sulah penut lu tingai lalam air.

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024