Wednesday, November 16, 2016

Projek Mendalamkan Sungai Pahang, Sungai Tembeling Dan Sungai Jelai



Projek mendalamkan Sungai Pahang perlu juga mengambilkira mendalamkan Sungai Tembeling dan Sungai Jelai.


WZWH telah menulis posting 24 Ogos 2016 lalu mengenai:

Korea Selatan Memulihkan Sungai Dengan Projek Bernilai $18 Bilion

Dalam posting itu, Korea Selatan telah membelanjakan Projek $18 bilion pemulihan sungai merealisasikan wawasan Presiden Lee Myung-bak bagi pemulihan empat sungai utama di Korea Selatan di samping menyokong tenaga hijau dan pertanian hijau. 

Projek yang mengambil masa tiga tahun setengah ini dengan kos $18 bilion telah dilancarkan pada tahun 2009 dan siap pada tahun 2013.

Membersihkan sungai-sungai yang telah mengalami kesan pencemaran dan perindustrian selama beberapa dekad, adalah serupa dengan membersihkan arteri seseorang yang mengalami arteriosclerosis.

Korea mempunyai banyak pengalaman mengenai manusia dan alam sekitar, dan terutamanya dalam teknologi pembinaan. Korea mempunyai teknologi dan pengetahuan yang -bagaimana di pengorekan jalan air dengan penuh hormat kepada alam sekitar, yang penting terutamanya yang berkaitan dengan orang-orang yang tinggal di sepanjang sungai dan di kawasan sekitarnya, nelayan yang hidup bergantung dari sungai.

Jika Malaysia berminat memulih sungai-sungai yang sudah banyak tercemar langkah Korea Selatan wajar diambil teladan dan pengajaran terutama sekali memulihara sungai-sungai yang ada.

Sebagai permulaan, projek memulih Sungai Pahang termasuk anak-anak sungai seperti Sungai Jelai, Sungai Semantan, Sungai Tembeling dan lain-lain adalah langkah yang sangat baik bagi memelihara sistem ekologi sungai.


Hari ini 16 November 2016 Kosmo menulis...




Korea Selatan mengambil masa 3 tahun setengah untuk memulih 4 sungai utama dengan kos $18 bilion.

Pahang pula perlukan 40 tahun jangka panjang bagi mendalam dan memulihkan sungai dengan kos yang jauh lebih rendah lagi pun sungai-sungai di Pahang tidaklah terlalu tercemar dengan sisa industri.

Projek mendalamkan sungai di Pahang bagi menangani masalah banjir di negeri ini.


Kos Fasa 1 selama 15 tahun dijangka RM500 juta ditanggung oleh usahasama syarikat tempatan dan China.

Kerajaan Negeri Pahang tidak mengeluarkan 1 sen pun kos tetapi syarikat usahasama dibenarkan boleh menjual pasir dan bahan galian yang telah dikorek.


Fasa pertama kerja pengorekan sungai itu akan melibatkan kawasan hulu Sungai Pahang, Sungai Jelai, Sungai Lipis, Sungai Kenau dan sebahagian Sungai Kuantan sepanjang 272 kilometer.

1 comment:

Admin said...

Betapa teruknya perubahan yg berlaku..

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024