Monday, December 28, 2015

Terroris Agama Dan Politik: Sejarah Kebangkitan Dan Kejatuhan Hashashin...Dan Kemunculan Semula!



Tragedi pembunuhan politik Nizam al-Mulk Wazir Kerajaan Turki Seljuk pada tahun 1092 oleh seorang agen Assassin (Hashashin).

Walaupun Raja-Raja yang paling berkuasa dan dijaga dengan berhati-hati daripada era Khalifah Abbasiyah dan Fatimiyah , Sultan dan Wazir daripada Turki Seljuk dan Empayar Ayyubiyah ,  Empayar Mongol, Raja-Raja negeri-negeri Salib , dan Amir yang memerintah bandar-bandar penting seperti Damsyik , Homs , dan Mosul tidak terlepas dari pembunuhan oleh Hashashin (Assassins).

Siapa yang merupakan Assassins (Hashashin) sebenar? Apakah peranan yang mereka mainkan dalam sejarah Persia , Syria , Turki dan negara lain di Timur Tengah? Kenapa mereka digeruni dan ditakuti?

Assassins adalah satu cabang kecil mazhab Ismaili Syiah yang ditolak oleh majoriti orang Islam Sunni dan Syiah. Pengasas Assassins adalah seorang mubaligh Nizari Ismaili bernama Hasan al-Sabbah , yang menyusup istana di Alamut dengan pengikut-pengikutnya , dan tanpa pertumpahan darah menggulingkan Raja Daylam pada 1090.



Runtuhan Kota Alamut kubu terkuat Assassins di Utara Iran. Alamut bermaksud "Sarang Helang".

Dari kubu puncak gunung ini, Hasan al-Sabbah dan pengikut setia menubuhkan satu rangkaian kubu kuat dan mencabar Turki Seljuk memerintah , umat Islam Sunni yang menguasai Parsi pada masa itu.

Dalam usaha untuk menghapuskan raja-raja anti- Nizari , ulama dan pegawai, Assassins dengan teliti akan mengkaji bahasa dan budaya sasaran mereka. Satu operasi kemudian akan menyusup masuk ke dalam istana atau golongan dalaman mangsa yang dicadangkan itu , kadang-kadang berkhidmat selama bertahun-tahun sebagai penasihat atau pekhidmat itu.

Pada masa yang sesuai , Assassin itu akan menikam Sultan , Wazir atau Mullah dengan menggunakan senjata dalam serangan mengejut. Assassins telah dijanjikan tempat di Syurga berikut syahid mereka, yang biasanya berlaku tidak lama selepas serangan itu. 

Pegawai-pegawai di seluruh Timur Tengah telah terkejut melihat serangan ini mengejutkan ; ramai memakai baju besi atau rantai  sebagai pakaian dalaman mereka.

Bagi sebahagian besar, mangsa Assassins adalah Turki Seljuk atau sekutu musuh mereka. Yang pertama dan salah satu yang paling terkenal adalah Nizam al-Mulk, seorang Parsi yang berkhidmat sebagai Wazir kepada Kerajaan Seljuk. Beliau telah dibunuh pada Oktober 1092 oleh seorang Assassin yang menyamar sebagai mistik Sufi. 

Khalifah Sunni, Mustarshid, gugur kepada pisau Assassin pada 1131 semasa pertikaian taktha.

Pada 1213, Sharif bandar suci Mekah kehilangan sepupunya dibunuh oleh Assassin. Beliau amat kecewa tentang serangan kerana sepupu ini hampir menyerupai-Nya. Yakin bahawa beliau adalah sasaran yang sebenar, beliau telah menahan semua jemaah Parsi dan Syria sebagai tebusan sehingga seorang wanita yang kaya dari Alamut membayar wang tebusan mereka.

Mengapa Assassins menyerang Turki Seljuk ? Sebagai Syiah , ramai orang Parsi telah lama merasa dizalimi oleh Arab Sunni yang dikawal Khalifah selama berabad-abad . Apabila kuasa khalifah mula lemah pada abad ke-10 ke-11, dan tentera Salib Kristian mula mengancam mereka di timur Mediterranean, Syiah mula berfikir ini masa untuk mereka merdeka dan bebas. 

Walau bagaimanapun, satu ancaman baru timbul di Timur, dalam bentuk orang Turki yang baru memeluk Islam. Kuat dalam kepercayaan mereka, dan ketenteraan yang kuat, kerajaan Turki Seljuk Sunni menguasai kawasan yang luas termasuk Persia. 

Menyedari kekurangan yang Nizari Syiah tidak dapat mengalahkan mereka dalam peperangan terbuka. Dari satu siri kubu puncak gunung di Parsi dan Syria , Assassins melancarkan operasi mereka berkeupayaan membunuh pemimpin Seljuk - dan ini menjadi ketakutan ke dalam sekutu mereka.

Pada 1219, pemerintah Khwarezm, yang sekarang Uzbekistan, membuat satu kesilapan besar. Beliau telah membunuh sekumpulan pedagang Mongol dibunuh di bandar itu. Genghis Khan berang dengan penghinaan ini, dan membawa tenteranya ke Asia Tengah untuk menghukum Khwarezm. 

Berhemat, pemimpin Assassins berikrar taat setia kepada orang Mongol pada masa itu. Tahun 1237, orang-orang Mongol telah menakluki sebahagian besar Asia Tengah. Semua Persia telah jatuh kecuali kubu kuat Assassins - mungkin sebanyak 100 kubu gunung. 

Assassins telah menikmati kebebasan yang agak bebas di rantau ini antara tahun 1219 penaklukan Mongol ke atas Kwarezm dan 1250-an. Orang Mongol telah memberi tumpuan di tempat lain, dan memerintah secara ringan. Walau bagaimanapun, cucu Genghis Khan Möngke Khan meningkat berazam untuk menakluk negeri-negeri Islam dengan mengambil Baghdad, pusat pemerintahan khalifah. 

Takut dengan rancangan Mongol untuk menakluk negeri-negeri Islam sepenuhnya itu, pemimpin Assassins menghantar satu pasukan untuk membunuh Möngke Khan. Mereka sepatutnya berpura-pura tunduk mengadap Mongke Khan, dan kemudian menikam beliau. tetapi Pengawal Möngke mengsyaki pengkhianatan dan memaksa Assassins duduk jauh, tetapi kerosakan telah dilakukan. Möngke bertekad untuk menamatkan ancaman Assassins sekaligus buat selama-lamanya.

Adik kepada Möngke Khan, Hulagu telah mengepung Assassins di kubu utama mereka di Alamut . Pemimpin mazhab yang mengarahkan serangan ke atas Mongke telah dibunuh oleh pengikutnya sendiri. Mongol mengerahkan semua kekuatan ketenteraan mereka terhadap Alamut, manakala juga menawarkan pengampunan jika pemimpin Assassin itu akan menyerah diri. 

Pada 19 November 1256, pemimpin Assassin berbuat demikian. Hulagu memberi arahan diarak pemimpin yang ditangkap di hadapan semua kubu yang tinggal, dan satu demi satu mereka menyerah. Mongol merobohkan istana di Alamut dan tempat-tempat lain, supaya Assassins tidak dapat berlindung dan berkumpul semula di sana. 

Pada tahun berikutnya, bekas pemimpin Assassin yang meminta izin untuk pergi ke Karakoram , pusat pemerintahan Mongol , untuk tunduk menyerah kepada Mongke Khan secara peribadi. Selepas perjalanan yang sukar , pemimpin Assassins dan pengikut tiba tetapi dinafikan untuk berjumpa. Sebaliknya, beliau dan pengikut-pengikutnya telah dibawa keluar ke pergunungan di sekitarnya dan dibunuh. Maka berakhirlah kumpulan Assassins.

Hari ini, 750 tahun selepas orang Mongol menghancurkan mereka , penggunaan perintis Assassins melalui keganasan bunuh diri suicide bomber, membunuh secara sistematik untuk mencapai tujuan politik , mendapat tempat dalam taktik kumpulan pengganas seperti al -Qaeda, Fedayeen, IS dsb.

Tetapi bagi Hasan al-Sabbah, tindakan keganasan adalah satu cara yang sah mempertahankan diri kerana mereka memberi tumpuan kepada tentera musuh berpangkat tinggi , pemimpin politik dan pemimpin agama yang telah mengambil tindakan bermusuhan terhadap masyarakat Syiah Nizari Ismaili . Bukan menyasarkan kepada orang awam yang tidak berdosa yang dilakukan oleh pengganas terroris moden Timur Tengah. 

No comments:

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024