Wednesday, December 30, 2015

Bauksit Sumber Ekonomi, Pahang Mahu Belajar Dari ALCAO Mining Dan Rehabilitation







ALCAO adalah pelombong bijih bauksit terbesar di dunia , yang kaya dengan aluminium oksida. Lihat bagaimana syarikat lombong bijih ini di seluruh dunia membantu memulihkan tanah sekali perlombongan telah terhenti.

Pahang mahu belajar dari ALCAO. Bauksit sumber ekonomi , Pahang mahu bina pusat kilang cuci bauksit dan rehabilation memulih tanah bila perlombongan telah berhenti. Yang penting meminima pencemaran dari aktiviti perlombongan, pengangkutan dan pembersihan bauksit.

Bagaimana Pahang menjadikan Malaysia sebagai "dark horse" pengeluar bijih bauksit mengisi gap permintaan dari China?

Lombong bauksit semakin banyak dibuka di Malaysia dan penghantaran yang semakin meningkat jumlah bahan mentah yang digunakan untuk aluminium ke China , membantu mengisi jurang sejak Indonesia mengharamkan eksport bijih pada bulan Januari 2014 dalam usaha untuk menggalakkan pemprosesan tambah nilai domestik.

China akan memerlukan sekitar 130 juta tan bauksit tahun 2015 untuk memenuhi keperluan industri aluminium berkembang pesat dan perlu mengimport kira-kira 36.8 juta tan. Itu Import bauksit dari Malaysia pasti akan meningkat dengan ketara tahun 2015.

Ramalan penghantaran negara untuk China boleh mencapai 10 juta tan. Itu akan menjadi satu lompatan besar : Malaysia membekalkan hanya 1.27 juta tan metrik kepada China dalam tempoh sembilan bulan pertama tahun ini , walaupun itu adalah 12 kali lebih daripada 105,000 tan metrik yang dihantar pada tempoh yang sama tahun 2013 . 

Malaysia boleh membuktikan pengeluar bauksit alternatif yang kritikal bagi China kerana terputus bekalan dari Indonesia.

Semakin banyak penapisan alumina di China membeli bauksit dari Malaysia. Mereka telah melakukan beberapa pelaburan dari segi keupayaan perkapalan dan juga infrastruktur cuba untuk mendapatkan bauksit.

Malaysia adalah "game changer" dalam industri bauksit di Asia. Kuantan , sebuah daerah di Pahang di timur Semenanjung Malaysia yang menghadap Laut China Selatan, adalah tempat yang panas untuk lombong bauksit baru. 

Sumber Mineral yang sesuai dibuka sejak 2014 hingga 2015. Ada lombong bauksit yang telah mengeluarkan kira-kira 4,000 tan metrik sehari dan meningkatkan pengeluaran kepada 10,000 tan metrik pada suku pertama tahun 2015.

Seratus peratus bijih bauksit pergi ke China dari lombong-lombong yang ada di sekitar Kuantan. Beberapa firma Cina juga telah mula beroperasi baru-baru ini dalam perlombongan dan membeli dari lombong-lombong di kawasan itu. 

Sebahagian daripada pelombong mengambil kesempatan daripada infrastruktur kurang dimanfaatkan seperti pelabuhan yang dilaksanakan oleh sektor bijih besi yang tertekan , kata sumber industri.

Penganalisis berkata, masih terlalu awal untuk mengatakan berapa banyak jurang bauksit Malaysia boleh mengisi masa depan dan bahawa China masih kurang keperluannya dari separuh kedua tahun depan. 

Anggaran China mempunyai kira-kira 34 juta tan bauksit dalam stok simpanan. Jelas sekali pengeluaran bauksit domestik China semakin kukuh tambah semua negara-negara yang menyumbang lebih sedikit tahun ini. 

Tetapi kini terdapat ini kuda hitam Malaysia melalui Pahang baru muncul, yang ramai tidak meramal dan jangka. Pengeluaran aluminium China dijangka meningkat kepada 30,650,000 tan tahun 2015 daripada sekitar 28 juta tahun 2014. 

Harga bauksit telah diniagakan sekitar USD $60.50 satu tan dan ini memberi pulangan ekonomi kepada Pahang, pengusaha, dan yang terlibat dengan industri.

4 comments:

Anonymous said...

" Pahang mahu bina pusat kilang cuci bauksit dan rehabilitation memulih tanah apabila perlombongan sudah berhenti ". What the writer is trying to tell Kuantan residents is to endure the red toxic contaminating the rivers and the air until the mining of bauxite is exhausted. By extension the writer is telling residents not to complaint because the writer in his hollistic view believes that the concession holder of this mining site will spend their money to clean up the area AFTER having farmed all profits they possibly could. Remember, contractors are honourable people out to do social service no less.

Unknown said...

This writer is an totok UMNOngok who couldn't care 2sen of Kuantan turned red as long as its money flowing into the UMNO coffers!
`Dark Horse`kepala hotak mak engkau!Kalau mak engkau hidup lagi belum tentu kau tak kena hampot!'
All the rivers and roads of Kuantan and its vicinity have become red, causing more toxicity problem to marine and the human population.
We know now what is happening - its UMNO's pandering to China at the human expense.
Waiting for China companies for after mining care for Muslims, think again. They persecute and kill Muslims in China!

Anonymous said...

Penulis berharap dengan penulisan dia ni najib akan lantik dia jadi menteri untuk ganti hassan malik malik dan bergabung dengan Ahmad Maslan..

Wan Zamzuri Wan Hasenan said...

Hello anon-anon semua,
Sila berhujah dengan WZWH guna facts, truth and logic...

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024