Tuesday, May 3, 2016

Mega El Nino Boleh Pupus Bangsa Pahang




Apa yang berlaku sekarang 2014-2016 dikata Super El Nino yang ke 3. Super El Nino yang pertama 1982-1983 dan Super El Nino yang ke 2 1997-1998.

El Nino bukan luar biasa. Setiap tiga hingga tujuh tahun atau lebih, air permukaan Lautan Pasifik tropika menjadi sangat hangat dari Dateline Antarabangsa ke pantai barat Amerika Selatan. Proses ini menyebabkan perubahan dalam ekologi tempatan dan serantau, dan jelas berkait rapat dengan corak iklim global yang tidak normal.

Setiap kitaran El Nino adalah berbeza. Kesan dari tahun ini sudah termasuk beberapa rekod ribut taufan / taufan di Pasifik dan kebakaran hutan sengit di Indonesia.

Perubahan yang berkaitan dengan El Nino , termasuk kemarau, banjir, gelombang haba dan perubahan lain , mengambil tol yang berat di banyak tempat di dunia. Mereka teruk boleh mengganggu pertanian , perikanan, alam sekitar, kesihatan , permintaan tenaga dan kualiti udara dan meningkatkan risiko kebakaran hutan. Risiko kesan buruk dan keterlaluan yang lebih kerap atau rekod yang berlaku ditingkatkan oleh perubahan iklim global daripada aktiviti manusia.

Yang paling ditakuti ialah Mega El Nino kerana kejadian peristiwa ini pernah berlaku hingga tamadun Moche di Peru runtuh lenyap. Bangsa Moche  menjadi pupus.

Ini teori kukuh tentang apa yang menyebabkan kematian struktur politik Moche. Sebahagian pakar telah menekankan peranan perubahan alam sekitar. Kajian teras ais digerudi dari glasier di Andes mendedahkan kejadian iklim antara tahun 536-594 , iaitu Mega El Niño, yang mengakibatkan 30 tahun hujan lebat dan banjir diikuti oleh 30 tahun kemarau.

Berbalik kepada akhir klasik Maya, kita lihat corak bencana alam sekitar. Tiga kemarau besar berlaku pada tahun-tahun terakhir tempoh klasik Maya. Kemarau boleh menghancurkan seluruh masyarakat , membuang segala-galanya ke dalam keadaan huru-hara , menyebabkan kematian dan kemusnahan. Memang benar bahawa faktor-faktor yang menyumbang kepada keruntuhan , tetapi kemarau adalah perangsang kepada keruntuhan Mayan.

Bayangkan jika Mega El Nino membadai Pahang bila negeri ini menerima musibah 30 tahun banjir dan kemudiaan diikuti 30 tahun kemarau sudah tentu akan runtuh tamadun Pahang dan bangsa Pahang akan pupus dan lenyap.

Sungai Pahang dan Sungai Tembeling boleh kering kontang sepenuhnya cukup dengan 3 tahun kemarau sahaja!

No comments:

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024