Sunday, May 22, 2016

Tun Razak Pun Boleh Gagal Majukan Wilayah Jengka Dan Felda Jika Kerajaan Pahang Dengar NGO Alam Sekitar Komunis!




NGO Alam Sekitar Komunis mahu Kerajaan Negeri Pahang hentikan segala pembangunan terutama pembukaan ladang terutama tanaman Kelapa Sawit. NGO Alam Sekitar Komunis ini memang anti Kelapa Sawit.

NGO Alam Sekitar Komunis ini tidak mahu Kerajaan Negeri Pahang tebang hutan balak walaupun Jabatan Hutan Pahang memberi kebenaran atas sebab-sebab yang Kerajaan Negeri Pahang bersetuju sebagai hasil mahsul. Balak yang ditebang ditanam semula kecuali bagi sektor ladang yang telah diusahakan oleh anak-anak syarikat Negeri Pahang.

NGO Alam Sekitar Komunis ini menggunakan alasan penebangan balak di Pahang merupakan sebab utama Sungai Tembeling dan Sungai Pahang kering dan pergi lebih jauh mendakwa Sungai Tembeling dan Sungai Pahang di ambang kematian! Walaupun ramai saintis dunia menyatakan fenomena El Nino adalah penyebab utama.

Sejarah hutan Pahang ditebang secara komersial sudah bermula lebih 50 tahun dulu. Ketika itu El Nino telah berlaku berpuluh kali baik sebelum 50 tahun dulu. Fenomena sungai kering dan cetek adalah perkara biasa semasa musim El Nino kerana hujan yang sepatutnya turun tidak turun.

Fenomena El Nino yang teruk melanda Malaysia direkodkan pada tahun 1982-1983, 1997-1998 dan terkini 2014-2016. Sejarah dunia ada rekod  fenomena El Nino yang begitu super atau mega pernah melanda di Peru ribuan tahun dulu.

Almarhum Tun Razak pun boleh gagal majukan Wilayah Jengka dan Felda jika Kerajaan Pahang mendengar dan melayan karenah NGO Alam Sekitar Komunis ini kalau ada NGO begini pada tahun 1960an.

Sudah tentu NGO Alam Sekitar Komunis ini akan menentang pembukaan hutan bagi tujuan perladangan Felda yang seluas beratus ribu hektar yang merupakan kawasan tadahan hujan belaka.

Sudah pasti NGO Alam Sekitar Komunis ini akan mendakwa sejak tahun 1960an lagi "Bencana Air Negara" sudah berlaku. Beribu-ribu anak sungai akan mati.

Felda hingga kini telah buka ladang Kelapa Sawit seluas 811,140 hektar di seluruh negara. 

Felda  adalah satu agensi kerajaan Malaysia yang menangani penempatan semula penduduk luar bandar yang miskin ke kawasan-kawasan yang baru dibangun agar meningkatkan taraf ekonomi mereka. 

Agensi ini menumpukan kepada pembukaan ladang-ladang pekebun kecil untuk tanaman kontan. Skim-skim FELDA tidak hanya dikhaskan untuk membantu orang Melayu miskin malah beberapa buah Felda terawal seperti Felda LBJ dan Felda Lurah Bilut menerima peneroka pelbagai kaum sperti kaum Cina dan kaum India, begitu juga Felda di Sabah dan Sarawak yang mana peneroka terdiri dari pelbagai kaum dan keturunan yang membentuk sebilangan besar penduduk Malaysia.

Almarhum Tun Razak bernasib baik kerana di zaman beliau tiada NGO Alam Sekitar Komunis begini yang pasti akan menghalang niat baik Almarhum Tun Razak membina ekonomi orang kampung miskin di luar bandar.

Sudah pasti bukan sahaja 50 kenderaan 4x4  NGO Alam Sekitar Komunis melakukan Expedisi atau Misi Menyelamatkan Kawasan Tadahan Air Negara mungkin beratus dan beribu kenderaan 4x4 NGO Alam Sekitar Komunis ini boleh kumpulkan.

Membawa beratus atau beribu aktivis, wartawan, pakar, ahli akedemik, cameraman, semua menghala kepada perbuatan Almarhum Tun Razak clear hutan demi perladangan Felda. 

Pasti Almarhum Tun Razak pun boleh gagal majukan Wilayah Jengka dan Felda sebab Kerajaan Negeri Pahang mendengar dan melayan kehendak dan karenah NGO Alam Sekitar Komunis.

Kita lihat sejarah apa Almarhum Tun Razak buat semasa awal penubuhan Felda...


9 comments:

Anonymous said...

Kita tunggu NGO alam sekitar komunis tu minta Felda ditutup dan ladang sawit dan getah yg ada ditanam kayu balak semula...

Anonymous said...

TAk kisah jika penebangan hutan dara tu di buat mengikut SOP yg betul. Penanaman semula hutan di buat dan jika utk perladangan, penanaman semula hasil ladang perlu dilakukan. Yg kita tak nak ni adalah lanun2 yg masuk tebang pokok membabi buta dan meninggal kan tanah terbiar dan terhakis dek hujan. Ini menyebabkab kerosakan ekologi yg teruk. Kepada lanun2 ni kenapa tiada tindakan yg dibuat? Pihak ADUN dan cai2 depa kenalah berkerja lobih kuat jaga kawasan masing2. Jgn lah ikut perangai ketua lanun 'Cash is King' yg hanya akan memburukkan lagi keadaan semasa.

Anonymous said...

Tahun 60an ketika Felda giat dibangunkan dan penebangan hutan utk ladang, ngo alam sekitar luar negara juga bantah.. tp utk kemajuan kerajaan tetap teruskan

Anonymous said...

MEKASIH di atas yg. sungguh BERNAS ini Wan!

Ini BUKAN NGO Komunis tapi NGO Alam Sekitar ZIONIS terutamanya dr. EJEN-EJEN BANGSAT depa dr. PKRHOMO/DAPBANGKAI! Yg. mahu menJAHANAmkan bukan shj. FELDA, bahkan juga RISDA/PETRONAS/BSN/TH/MAS/UMN*/MARA yg. diTUBUHkan atau diMAJUkan dgn. amat AGRESIF, demi membantu dan membela hak dan identiti BANGSA Bumiputera MISKIN yg. MAJORITI akibat PENJAJAHAN British/ZIONISKEPARAT , oleh LEGASI-amat-GEMILANG Ayahanda YAB PM, iaitu BAPA KEMERDEKAAN/BAPA PEMBANGUNAN BUMIPUTERA-no-1, Allahyarham YAB PM Tun Abdul Razak Hussein TERCINTA kita, dan disambung oleh YAB PM TERCINTA kita!!

Maka, MB Pahang JANGAN pula nak TUNDUK pd. PENIPUAN ejen-ejen ZIONIS ini termasuk dari 'NGO2' ALAM SEKITAR PENYAMAQ HARAM JADAH ni!

Nek Tempoyak.

#PERTAHAN Bahasa KEBANGSAAN, hak dan identiti BANGSA BUMIPUTERA Islam/Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari PELBAGAI bangsa yang hormat ISLAM, serta identiti dan hak bangsa BUMIPUTERA yg. PELBAGAI!#

[BUMIPUTERA juga bermakna Pribumi/Orang Asal/Orang Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation peoples/Tribal peoples – maka istilah (SATU) ’BANGSA’ Malaysia sebenaqnya adalah PALSU dan adalah legasi PENJAJAH British-ZIONIS utk. melahirkan dasar SATU “‘bangsa Malayan bersatu‘, pelansungan dari Malayan Union-JAHANAM].

# ATM - JANGAN hanya menyerahkan pd. Kem. Pengangkutan (apa jadi dgn. “Black Box” MH17 yg. dihantaq ke LONDON, juga kes tragedi2 HELIOKOPTER dgn. JURUTERBANG warga ASING juga, yg. mengorbankan arwah pemimipin2 UMNO tercinta kita dulu) - tolong SIASAT habis2an tragedi HELIKOPTER yyg. sungguh MENYEDIHkan terbaru ini; takkan KEDUA helikopter ni tak dak “Black Box”!

Lagipun, ‘NGO’ BMF (disyaki MENYAMAQ sbg. NGO-alam sekitar), yg. disyaki NGO MOSSAD/ISrael-NAT*, disyaki masih aktif beroperasi secara rahsia, berpengkalan di Miri, Sarawak, dan disyaki mempunyai SYARIKAT HELIKOPTER sendiri di S'wak yg. MENYAMAQ - dan HQnya di Basel, Switzerland.

[Basel adalah seolah koloni Jerman di Switzerland - Jerman adalah disyaki pusat rejim PENGGANAS KANIBAL ISrael-no-1 di EU, di mana 6 SUBMARINE-boleh bawa-senjata NUKLEAR Jerman telah diEKSPOT ke ISrael, disyaki berpengkalan di Diego Garcia di Lautan Hindi (disyaki di mana MH370 kita diRAMPAS oleh Pengganas MOSSAD/ISrael) dan Laut Mediterranean di Gaza yg. KAYA berbillion minyak-gas(sebab itu nelayan2 di Gaza asyik diBUNUH atau diBOM; dan ISrael mahu MENAKLUK Gaza ); termasuk disyaki menyebabkan letupan NUKLEAR kecil bawah laut dan tanah (yg. boleh menyebabkan cuaca amat bahang-ala-El-Nino serta empangan/air sungai surut ke bawah tanah), banjir, letupan bawah GUNUNG BERAPI, Tsunami (termasuk disyaki yg. MENENGGELAMkan banyak kapal PELARIAN Syria & Palestin di laut Mediterranean serta Tsunami di Acheh (Acheh waktu itu baru mendapat separuh kemerdekaan sbg. NEGARA ISLAM yg. KUAT serta juga KAYA minyak-gas), Fukushima (Jepun waktu itu mahu mengEKSPOT Uranium ke Iran) dll, gempabumi dsbnya]!#

Anonymous said...

merepek2 sejarah zaman silam dgn uranium bagai menceceh mcm aki umur 100 tahun! org negeri lain ketawa terbahak2 sebut kesiannn dgn rakyat negeri pahang yg dah kehilangan segala2nya. hutan pun dah dah jadi lapang...sungai pun kering sbb takde pokok tempat nak menampan air hujan...pembangunan pun tak ada ..tak setanding langsung dengan negeri seperti johor misalnya. malu betul aku. jalanraya pun compang camping berlubang tinggi rendah. memang ketinggalan 40 tahun dari negeri johor. kau belajar luar negeri kau berjln2 luar negeri atas sbb kau byk duit sbb kau kroni..kau x tengok ke cemana negeri2 membangun? jalan rayanya..infrastrukturnya..wakil rakyatnya...
entahlah. malu betul aku dgn negeri lain. ini negeri terbesar tapi pembangunan entah apa2. jerantut bandar taman negara konon..tapi apa maksudnya? mana promosinya? apa industri hiliran yg rakyat buat sebagai manifestasi bandar taman negara? apa jd dengan taman negara? mana pelancong2 kau? kenapa menyusut? apa tambah baik aktiviti dan oemasaran yg kau dah buat? tanyalah diri sendiri wahai pemikir haprak!

Anonymous said...

aki...pegi balik mkn tempoyok jela jgn beleber beriyer sgt..aok teedeh fakta. merapu aje nye lebih

Anonymous said...

PM sedang menyiasat perkara ini

Anonymous said...

Kalu terima saranan NGO komunis/zionist/syiah/soros / dll ) apa yg NGO tu dapat? Kalu ikut kehendak Wan Zurit apa dia dapat? Felda zaman Tun Razak dilaksanakan untuk kepentingan peneroka. Felda hari nie untuk kepentingan siapa? Nilai saham FGV pun dah jatuh melebihi 50%. Eksekutif2 yg dapat allocation besar saham masa IPO FGV dah habis jual saham mrk masa listing mengaut untung besar. Yang masih pegang saham FGV ialah makcik2 dan pakcik2 peneroka dgn harga semasa RM1.38. Siapa yg mendapat untung dan siapa pula yg menanggung rugi?

Anonymous said...

Dulu buka ldg utk diisi dgn rakyat tempatan. sekarang buka ldg utk diisi dgn warga asing. Tak faham?

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024