Monday, September 14, 2015

DS Najib Menyokong Penuh Usaha Tengku Mahkota Pahang Membangun Liga Bolasepak Rakyat




Kerajaan komited untuk memperkasakan sukan bola sepak di negara ini dengan menyokong program pembangunan bola sepak di peringkat akar umbi. Perdana Menteri Dato' Sri Najib Tun Razak berkata, program seperti Liga Bola Sepak Rakyat (LBR) diilhamkan oleh Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah adalah antara platform terbaik untuk pembangunan bola sepak dengan menggali banyak lagi bakat berkualiti.

 "Bola sepak bukan sahaja sukan yang perlu berkembang di peringkat akar umbi, tetapi ada juga perlu dijadikan sebagai pelan pembangunan yang dilaksanakan untuk memberi pendedahan kepada bakat-bakat baru yang berpotensi dalam sukan itu. 

"Program ini tidak boleh dibiarkan sendiri, tetapi yang akan dijalankan menggunakan kaedah saintifik dan profesional untuk menghasilkan lebih ramai bakat bola sepak yang berkualiti." Najib berkata demikian ketika berucap pada majlis pelancaran LBR di Dataran Pekan, di sini, pagi semalam.

Turut hadir pada majlis itu ialah Tengku Abdullah, yang juga Tengku Mahkota Pahang. VIP yang hadir ialah Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Dato' Hamzah Zainuddin, Pengerusi Bank Rakyat Jeneral (B) Tan Sri Abdul Aziz Zainal dan Pengerusi Jawatankuasa Sukan dan Belia Pahang, Dato' Mohd Johari Hussain. 

Dalam menterjemahkan sokongan itu, Najib berkata kerajaan Persekutuan dan Bank Rakyat telah disediakan untuk menyalurkan peruntukan sebanyak RM10 juta dalam tempoh tiga tahun untuk LBR. Beliau berkata, sehingga kini, negara masih kekurangan platform untuk mencungkil pemain bola sepak baru di peringkat akar umbi. "Walaupun kita telah menjadi juara AFF Suzuki sebelum ini, 70 peratus daripada para pemain dari Sekolah Sukan Bukit Jalil.

"Ini bermakna saluran untuk melahirkan bakat-bakat baru adalah terlalu sempit dan terhad. "Sebab itu apabila Tengku Abdullah mencadangkan LBR untuk mencari bakat-bakat baru, saya secara spontan bersetuju kerana ia akan menjadi baik untuk pembangunan bola sepak di negara ini," katanya. 

Najib dikatakan membawa kembali kegemilangan bola sepak negara, lebih pihak perlu tampil ke hadapan untuk membantu program pembangunan bola sepak dan bukan hanya pandai mengkritik. Beliau juga berharap pemain-pemain muda yang mengambil bahagian dalam LBR itu tidak akan hanya memberi tumpuan kepada misi untuk memenangi trofi liga, tetapi untuk menjadikannya sebagai medium terbaik untuk membangunkan bakat bola sepak mereka. 

Najib berkata beliau sendiri akan memantau liga dengan mendapatkan laporan dari semasa ke semasa. Idea penubuhan LBR itu datang dari Tengku Abdullah dengan objektif untuk membangunkan sukan itu dengan cara yang sistematik, selain menjadi institusi yang membolehkan untuk menghasilkan pemain berkualiti untuk skuad negara. Sebanyak 111 pasukan dari seluruh Malaysia akan mengambil bahagian dalam liga amatur ini yang melibatkan 520 perlawanan dan mereka akan dikumpulkan mengikut zon.

No comments:

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024