Nuffnang Ads

Pages

Saturday, September 5, 2015

UMNO Perlu Berani Pecat Tun Dr Mahathir Keahlian No: 0001




Sejarah politik Malaysia akan mencatatkan Tun Mahathir dipecat dari menjadi ahli UMNO sebanyak tiga kali. Kali pertama dipecat pada tahun 1969, Kali ke dua beliau memecat diri sendiri semasa era Tun Abdullah Badawi dan kemungkinan besar akan dipecat buat kali ke tiga bila Majlis Tertinggi UMNO bersidang pada 9 September 2015 ini.

Majlis Tertinggi UMNO perlu berani buat keputusan demi masa depan parti. Ahli-ahli yang melakukan kesalahan dan buat dosa besar perlu dihukum sebagai contoh dan teladan bagi ahli-ahli UMNO yang muda.

Kalau ahli Majlis Tertinggi UMNO tidak berani buat keputusan eloklah letak jawatan beramai-ramai kerana tidak berani bertanggung jawab dan mengambil risiko demi masa depan parti.

Undang-undang, peraturan dan disiplin parti perlu ditegakkan tidak mengira bulu, pangkat dan kedudukan serta pilih kasih. UMNO perlu berlaku adil kepada ahli-ahlinya.

Dalam pemerintahan Kerajaan Srivijaya, Kerajaan Majapahit, Kerajaan Melaka dan Kerajaan Johor Riau setiap penderhaka kepada kepimpinan politik pemerintahan wajib dihukum.

Dalam menghitung detik-detik akhir Tun Dr Mahathir Mohamed didalam UMNO, beliau bakal kehilangan nombor keahlian UMNO yang beliau banggakan sehingga hari ini iaitu 0001.

Semua ini bermula sewaktu beliau menghidupkan UMNO baru selepas UMNO yang diasaskan oleh Datuk Onn Jaafar di Istana Bukit Serene, Johor Baharu pada 1946 telah diputuskan pertubuhan haram oleh Mahkamah Tinggi. Kes ini membawa kepada pemecatan Ketua Hakim Negara pada ketika itu, Tun Salleh Abas.

Selepas membenarkan tampuk pemerintahan negara beralih tangan kepada sahabat karib beliau, Tun Dr Lim Liong Sik selama 4 hari (tidak tercatat pada rekod arkib), beliau akhirnya berjaya mewujudkan UMNO yang kita lihat pada hari ini.

Sebagai penghargaan, nombor keahlian 0001 menjadi milik beliau dan beliau kekal menggunakan nombor berkenaan sehingga beliau mengisytiharkan keluar daripada UMNO pada zaman pemerintahan Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Namun setelah Tun Mahathir kembali kepada UMNO, Perdana Menteri, DS Mohd Najib Tun Abdul Razak mengurniakan kembali kad keahlian UMNO dengan tertera nombor keahlian yang sama iaitu 0001. Sepanjang “peninggalan” beliau daripada UMNO, nombor berkenaan dibiarkan tanpa ada pemilik baru.

Kini, setelah apa yang beliau lakukan terhadap kepimpinan UMNO pada hari ini termasuk menyertai perhimpunan BERSIH yang diadakan baru-baru ini, kesabaran Majlis Tertinggi UMNO kian menipis dan satu-satunya tindakan yang bakal diambil pada 9 September ini adalah memecat dan menggugurkan keahlian belau.

Ini bermakna, nombor kesayangan bakal ditarik balik dan kali ini akan diserahkan kepada orang lain untuk diguna pakai. Tiiada lagi keistimewaan yang bakal dinikmati oleh Tun M berikutan pengkhiatan yang ditonjolkan beliau.

Inilah harga yang perlu dibayar oleh Tun Dr Mahathir dipenghujung uusia beliau. Beliau sepatutnya menjadi contoh terbaik kepada generasi pelapis beliau tanpa perlu menjadi duri dalam daging terhadap UMNO.

Zaman beliau sudah lama berlalu dan seharusnya beliau membawa nama baik beliau sehingga ke liang lahat. Bukan bertindak menjadi petualang dalam menghancurkan UMNO. Pastinya andai beliau dipecat, pasti ramai pengikut taksubnya akan bertindak keluar bersama-sama beliau.

Bagi Majlis Tertinggi UMNO, lebih baik menghapuskan petualang yang merosakkan UMNO hari ini berbanding membiarkan beliau kekal menjadi perosak didalam UMNO. Oleh itu, wajarlah kiranya para penyokongnya bertindak menyayangi parti berbanding seseorang individu.

14 comments:

Anonymous said...

Kenapa keturunan pahlawan bugis ni tak hadir di majlis IACC yg dianjurkan sendiri dan di tempat sendiri ni??
Malu ke.tak de telor

Anonymous said...

Malas dia nak layan presiden iacc yg lupa cermin muka dirinya sendiri...
Lagipun cakap tak serupa bikin...

Anonymous said...

Memang patut dipecat barua bershit 4 dapigs nie...
Dah memunafikkan diri sendiri si mahataik nie...
Mcm tak ada cara lain...2x5 jer sifat dia dgn anwar tu...gila sgt nak berkuasa...
Tak cukup menyalak dlm negara...menyalak pulak di luar negara memburukkan kerajaan dan negara...
Klu manusia beragama...apa salah selesai dan duduk berbincang bersama2 dpd mengata2 dan mengadu domba...
Bukan nak bela najib...tapi manusia gila nak berkuasa dan mganggap malaysia ini bapak dia punya...rasa menyampah gila dibuatnya!!!
Dah cukup bukti dakwa jer lah di mahkamah...dpd jaja pekung di dada...memalukan!!!
Selagi presiden/pm bukan puak mahataik...akan tetap jadi mangsa spt pak lah....
Woi mahataik...kami tak nak pm jadi boneka ko...faham tak!!!!!

Anonymous said...

Najib pun pecat la sekali keahlian dia. Makan derma 2.6b belanja bini pegi shopping. buat JKE usd naik jugak 4.2. Org nak saman dia suruh Ku Nan pulak pecat membership org lain. Kalau zaman melaka dulu dah boleh tikam dah pengkhianat2 tanah melayu ni. Pasal khianat dia tu melibatkan keselamatan dan hasil negara.

Anonymous said...

Masa ni lah nak buktikan diri tu tak bersalah. Masa terbaik keluarkan bukti dan fakta2 .seluruh dunia boleh didiamkan..mungkin rosmah yg tak bagi pergi.sangka baik je.

Anonymous said...

Suruh mahataik pegi saman atau dakwa najib tu...muak dah dgn cerita 1mdb dan rm2.6bil...
Dah dijelas pon msh tak berhenti siharamjadah mamak kerala tu menyalak.Sebijik mcm peliwat tua dah perangai mahataik nie....
Sial nak mampos mamak kerala nie!!!!
Bawak ke mahkamah la woi!!!
Tak kesah apa pon keputusan...umno ramai pemimpin berkaliber....Tak ada pelakon mcm mahataik tu!!!!

Anonymous said...

Najib kalau mengajar budak2 semua jadi bodoh termasuklah kau. Nak saman camana, org nak dakwa dia, AG dia berentikan, sprm dia tahan, Pac sogok jawatan. Kau banyak makan taik ke sampai tak nampak benar salah? Betullah Ku Nan cakap, yg kena rasuk sebenarnya penyokong Najib bukan pengkritik Najib. Dia salah bacalah tu.
Banyak terkena sihir RM la tu. 

Anonymous said...

Chong wei menang badminton ucap tahniah, terima kasih. Bot karam Sabak Bernam ucap lak takziah. Apa kenelah PM terpilih kita ni? Orang bukan nak dengar ucapanlah dol. orang nak tau jawapan dan apa jalan penyelesaian kedatangan PATI ke malaysia? Dah brp ramai yg mati? kau ucap takziah beribu kali pun tak selesai masalah. Ingat jadi PM tu mcm jadi DJ radio dgn ustaz Tv ke duk sampaikan ucapan dan ceramah.
Malaysia kalah 10-0 taknak ucap apa2 ke kat Tunku Abdullah?
WZ tolong komen sikit adakah ini semua dah jadi persumpahan sial akibat dari pimpinan politik dari Pahang? Dulu you cakap pemimpin Umno Johor kene sumpahan. I tgk Pahang punya kene sumpah lagi teruk. Macam sarkas betul jadinya. Dollah jugak jadi mangsa. Antara FAM dgn melayu tak sokong Umno mana lagi bangsat?

Anonymous said...

Bro kalau betul Tengku Abdullah turun presiden Fam cantik gak tu. Bagi Tunku Ismail pulak. Biar dia pancung habis org2 tua tak sedar diri dlm FAM tu. Midin tu kasi sack dulu. Main betina je kuat. Makan gaji buta.

Anonymous said...

Cai...swk report kroni anwar, mahataik join sr krn apa????
Dulu korang jugak melalak kutuk AG...skrg AG lembab tu dh berhenti.. Menyalak pulak...
Kenapa wanita langkawi berani saman???!!!Korang tak berani atau dah sama bodo dgn mahataik??!!!Tak yah lah bagi mcm2 alasan klu dah cukup bukti...saman jer!!!Mana pegi telur korang???Kena pijak peserta bershit ker!!??
Mentang2 najib tu tak serupa peliwat tua...sukati korang mengata di belakang.
Skrg masalahnya...butir siasatan dibocor kpd bapak2 gila kuasa oleh sprm...mana kredibiliti mrk!!???
Hanya 2 kesalahan yg blm pasti salah ..mahataik dah meroyan menyalak sampai luar negara.Sanggup jadi penjilat jobo dapigs masa bershit 4.Tak ada agenda tersirat ker???
Kenapa mahataik yg kononnya bijaksana tak dtg ke pmo selesaikan dgn berhemah dpd dia jadi munafik haram jadah menyalak membuka pekung di dada!!!!
Aku bukan nak bela najib sgt...cuma terkilan dgn cara puak2 mahataik yg gila meroyan mengutuk mengata tanpa pghujung.
Senang cakap...mahataik tak dpt mengkaldaikan najib atau bahasa eloknya...najib tak dpt jadi boneka mahataik!!!!
RM tu mmg buat aku loya...apa boleh buat!!!

Anonymous said...

Ahaaaiiii

Dengan orang tua 90 tahun ni pun kau jadi pusing kepala ye admin.

Kena ingat la, rakyat Malaysia bukan bodoh bengap boleh percaya 100% cakap2 dan propaganda murahan Najib dan juak2 penjilatnya.

Tanpa suara Tun M pun rakyat akan tahu segala isu bobrok yg terpalit di badan Najib.

Hari tu beriya2 nak saman WSJ ....amacam....jawapannya memang BANGSAT !!!!

Anonymous said...

Kerja pecat memecat ni jalan terakhir. Tun tu hanya ahli biasa. Menurut C Brown dia gunakan Tun untuk jadi keldai Yahudi jatuhkan Najib.

Anonymous said...

ahhhh x pyh bg alasan apa2 pun...skrg ni dah ramai melayu x percaya ngan umno, sape kisah tun m atau najib yg btul?
korang tanya rakyat bawahan la , jgn la tanya ahli umno yg ramai atas kertas tu jer tp tiap kali mesyuarat cwgn pun dah x nak pergi.

najib_bapa_najis_malaysia said...

blog macai najis ....pecat tun? bye bye UMNO