Saturday, April 30, 2016

Disebalik Kesan-Kesan Buruk El-Nino, Harga Sawit Akan Naik Dan Projek Jalan Ulu Tembeling Lebih Cepat Disiapkan!







Perhatikan kawasan ladang Felcra, GLC Yayasan Pahang, PKNP masih ada buffer zone 1.5km jarak dari Sungai Tembeling. Masih banyak lagi Hutan Tembeling dipreserve oleh Kerajaan Negeri Pahang bagi khazanah generasi masa depan.

Kerajaan Negeri Pahang lah kerajaan yang masih menyimpan banyak hutan dara dan hutan simpan dalam Malaysia. Masih lagi NGO Alam Sekitar Komunis menunding jari kata Kerajaan Negeri Pahang tidak bertanggungjawab menjaga hutan, gunung, bukit, tasik, sungai dan alam sekitar.

NGO Alam Sekitar Komunis tidak faham kesan-kesan El-Nino yang terburuk datang kembali selepas 16 tahun.

Kesan panas melampai hingga 40 darjah Celcius, hujan tiada, jerubu, kemarau, bendang dan ladang kering, kebakaran hutan, sungai-sungai menjadi kering kontang, dam reservoir simpanan air kering dsb.

NGO Alam Sekitar Komunis tidak faham dan cuba buat tidak faham masih menyalahkan Kerajaan Negeri Pahang.

Dengan mahu mengharamkan aktiviti pembalakan, pertanian perladangan dan empangan hidroelektrik adalah secara tersurat dan tersirat NGO Alam Sekitar Komunis ini mahu sabotaj dan gagalkan pembangunan Pahang terutama di pedalaman Pahang khasnya di Ulu Tembeling.

Ini adalah NGO Alam Sekitar Komunis yang mahu sabotaj dan gagalkan pembangunan negeri Pahang. 

Komunis dalam ertikata context definisi di Malaya pengganas yang suka merosakkan pembangunan infrastruktur negara. NGO Alam Sekitar Komunis yang menyebar fitnah fakta-fakta pseudo saintifik bagi menghalang pembangunan ekonomi negeri Pahang.

NGO Alam Sekitar Komunis yang suka menghasut membenci pemimpin-pemimpin dan Pemerintah Pahang.

NGO Alam Sekitar Komunis ini tidak faham betapa Kerajaan Negeri Pahang punya berbagai rancangan dan plan pembangunan.

Bila Kerajaan Negeri Pahang exercise pembangunan ekonomi melibatkan Kerajaan Pusat, GLC, sektor swasta dan pelabur sudah tentu Kerajaan Negeri Pahang ada perancangan mahu memperbaiki alam sekitar, reforestation dan pemulihan secara jangka panjang.

Namun disebalik kesan-kesan buruk El-Nino, harga sawit akan naik kerana pengurangan pengeluaran minyak sawit dunia. Malaysia dan Pahang terutamanya akan bertambah pendapatan Kerajaan, GLC, Pengusaha sawit dan peneroka dan orang kampung.

Dan Projek Jalan Ulu Tembeling dari Kg Pagi ke Kg Mat Daling akan siap sebelum 2018 kerana cuaca yang kering tanpa hujan akan mempercepatkan lagi kerja-kerja earthworks, tarah bukit dan slope, tambun tanah, buat longkang, culvert, jalan dsb.

Lebih cepat siap Projek Jalan Ulu Tembeling lebih cepat kerja-kerja pemulihan landskap, reforestion mana yang patut dan pemulihan, tanam pokok dan rumput demi ekologi alam sekitar.

6 comments:

pencinta alam said...

cerita nok putar org kg boleh la encik....bantai je la nk bantai,xyah buat cerita nampak bodoh sendiri..nak kene ke poket korang xpe la,jalan ulu tembeling tu duit balak ke peruntukan pusat? jalan JKR, xpe la tengah masyuk buat la mitos pon org pandang je...dunia korang punye...amanah lah dalam memimpin..peringatan sesama islam

pencinta alam said...

cerita nok putar org kg boleh la encik....bantai je la nk bantai,xyah buat cerita nampak bodoh sendiri..nak kene ke poket korang xpe la,jalan ulu tembeling tu duit balak ke peruntukan pusat? jalan JKR, xpe la tengah masyuk buat la mitos pon org pandang je...dunia korang punye...amanah lah dalam memimpin..peringatan sesama islam

Anonymous said...

Kita diajar sejak dari sekolah rendah agar syg kan alam semula jadi. Dlm tv dlm radio menteri tak menteri semua cakap perkara yg sama 'cintailah alam semula jadi'. Tiba2 hutan yg kita syg tu habis licin botak dikerjakan. diberi pulak kpd syarikat2 ntah mana2 dtg buat ldg.Tak rasa tertipu ke.
Lpsni tak payahlah buat kempen cintai alam.

Wan Zamzuri Wan Hasenan said...

Felcra, Yayasan Pahang dan PKNP itu semua agensi dan GLC kerajaan.

Anonymous said...

Butoh pak hang la. Merosakkan alam atas nama pembangunan.

Anonymous said...

Felcra, yayasan pahang, PKNP xde nya smpi ke ulu tembeling nun.. deme beloh gol ke kolo tahan je.. hok di dalam nu.. ah seng.. ah chang.. ah chong laa yg dok ngisi poket deme

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024