Nuffnang Ads

Pages

Wednesday, August 20, 2014

MB Pahang: Isu Sturgeon Sudah Selesai



















Taklimat sturgeon kepada EXCO Pahang oleh MNS dan Felda. Keputusan MB: Projek sturgeon ON, tapi perlu ada DEIA, Felda perlu taklimat kepada orang kampung, Felda kena ada CSR dan PR yang baik dengan orang Kuala Tahan. Isu sturgeon Kuala Tahan sudah selesai. WZWH happy. 

Ini DSD Adnan Yaakob MB Pahang kata "miscommunication" iaitu salah faham sahaja antara Felda dan Kumpulan anti sturgeon di ketua oleh Presiden MNS (Malaysian Nature Society) dan beberapa orang kampung.

Walau Felda mendapat kelulusan untuk buat Projek Sturgeon di Kuala Tahan RM150 juta namun perlu taklimat diberi kepada orang kampung yang dihadiri oleh Felda dan Jabatan-Jabatan Kerajaan yang berkenaan.

WZWH difahamkan sememangnya Felda mahu memberi taklimat kepada orang kampung pada bulan Ogos ini  sila klik sini. Sekarang ini orang kampung sibuk dengan program Hari Raya tak habis-habis terutama di DUN Tahan semua 19 PDM ( Pusat Daerah Mengundi) mengadakan jamuan Hari Raya.

Pagi tadi Felda memberi taklimat khas kepada EXCO Pahang berkenaan penternakan ikan sturgeon di Kuala Tahan dengan panjang lebar dan detail teknikalnya.

MB dan EXCO sangat berpuas hati. Kerajaan Negeri Pahang sememangnya megalu-alukan pelaburan Felda membina sumber ekonomi baru bagi generasi peneroka dan kampung tradisional. Ekonomi Caviar adalah sumber ekonomi baru bagi bukan sahaja Pahang tapi negara.

Sesi soal jawab pun berlansung. Sebelum itu Kumpulan anti sturgeon telah memberi taklimat kerana dipanggil oleh MB untuk mendengar pandangan Kumpulan anti sturgeon.

Pihak Felda telah memberi penerangan yang pertama kali didengar oleh Kumpulan anti sturgeon. Sebelum ini pihak Kumpulan anti sturgeon tidak hadir bila dipanggil.

Antara soalan-soalan  yang menarik ialah:

  • Kenapa buat projek sturgeon ini di Kuala Tahan?
  • Spesis sturgeon yang diternak itu jenis pemangsa atau bukan?
  • Bagaimana sistem perawatan air kolam?
  • Bagaimana kalau terlepas sturgeon ke Sungai Tembeling?
  • Apa faedah projek ini kepada orang kampung?

WZWH cuba menulis jawapan secara ringkas:

Projek sturgeon di buat di Kuala Tahan kerana tempat itu sangat sesuai dari segi sains berdasarkan kajian pakar Korea yang telah mengambil 15 sample lokasi. Ikan sturgeon perlu hutan nature untuk bertelur dengan subur. Persekitaran yang senyap perlu. Tidak boleh persekitaran bising-bising kerana ini boleh menganggu kesuburan ikan sturgeon betina dan jantan.

Spesis sturgeon yang diternak ialah spesis bukan pemangsa dan kecil saiz. Sturgeon ini makan lumut, spirulina dan tahi siput.

Sistem perawatan air teknologi Korea ini teknikal dan ada securiti.

Ikan sturgeon ini jika kalau terlepas tidak boleh hidup di Sg Tembeling yang bersuhu tinggi juga tidak boleh membiak kerana perlu suhu sejuk.

Faedah projek ini kepada orang kampung:

  • Peluang menjadi peserta berpendapatan tinggi
  • Peluang pekerjaan bagi 300 anak tempatan
  • Peluang anak-anak muda dihantar ke Korea belajar ternak sturgeon
  • Pembinaaan infrastruktur termasuk jalanraya dan Caviar Park lengkap dengan R&D, Pejabat, Hostel, 
  • Caviar Park sebagai daya tarikan kepada pelancong melawat Kuala Tahan
  • Pembinaan hotel-hotel dekat Caviar Park
  • Industri IKS buat makanan bagi sturgeon.
  • Dan banyak lagi.

Terdapat isu remeh temeh yang dibangkitkan oleh Kumpulan anti sturgeon seperti:

  • Isu curi air masyarakat
  • Tiada papan tanda di tapak clearing dan pembersihan projek

WZWH difahamkan mula-mula air masyarakat di Sungai Tabung itu 3 hari tiada air maka susah orang kampung mahu beribadat di Masjid Kuala Tahan. Orang kampung minta bantuan kontraktor Korea kalau mahu air sebab 3 minggu di chalet tempat pekerja-pekerja kontraktor Korea itu tinggal putus bekalan air supaya membaiki paip yang tersumbat.

Kontraktor Korea dijanjikan mendapat bekalan air masyarakat jika tolong orang kampung baiki paip yang tersumbat. Bila kontraktor Korea baiki paip itu dan elok ketika itu Kumpulan anti sturgeon ambil gambar-gambar dan menjadikan bahan sensasi dan menjadi viral di media baru menjadikan isu "kontraktor Korea curi air masyarakat".

Dulu ada producer filem bikin shooting filem di Kuala Tahan selama 3 bulan. Set produksi dan crew pakai air masyarakat itu tiada masalah pun tiada pula MNS dan Kumpulan anti sturgeon bantah dan komplen!

Felda diberi kelulusan oleh Jabatan Hutan Pahang supaya boleh menebang pokok kayu yang minimal bagi bina tapak projek. Maka kerja-kerja clearing dan pembersihan dijalankan. Dari 50 ekar hanya 30 ekar itu pun bukan semua pokok ditebang. Jabatan Hutan Pahang terlupa hendak beritahu Felda supaya dibuat papan tanda tapi itu hanya papan tanda tebang kayu saja. 

MB Pahang minta pihak Felda supaya bermurah hati beri CSR (Corporate Sosial Responsibility) kepada orang kampung yang memerlukan. Ini untuk menawan hati orang kampung. Perlu ada komunikasi. Felda perlu ada PR (Public Relation) yang baik dengan orang kampung.

MB angggap isu sturgeon Kuala Tahan sudah selesai. Projek sturgeon boleh dilaksanakan setelah laporan DEIA dibuat. Taklimat perlu diberi kepada orang kampung.

WZWH ingin menegaskan sekali lagi ini adalah projek Felda. Pelaburan RM150 juta ini adalah dari Felda yang berpengalaman membangunkan  kawasan FELDA seluas lebih 811,000 hektar menjadi idaman pembangkang kerana di dalamnya ada sejumlah deposit pengundi Melayu yang sekian lama setia kepada BN. Ia merangkumi 317 tanah rancangan yang dihuni 112,635 peneroka serta dianggarkan lebih 800,000 generasi kedua dan ketiga.
























Masih ada lagi budak-budak nakal Kuala Tahan yang terpengaruh dengan kempen Kumpulan anti sturgeon berdemonstrasi walau pun pemimpin mereka telah mendengar taklimat Felda kepada EXCO Pahang di bangunan Yayasan Pahang. Pemimpin idola politik mereka pun sudah berfikir banyak kali samada mahu terus bersimpati dan menyokong mereka setelah mendapat taklimat yang sebenar!

15 comments:

parlimen bera said...

Kte slalu lmbat mmberi taklimat sesuatu prkara...ble dh gempar bru nk wt cpat2....spt hal gst jgak...

Anonymous said...

dalam isu ini taklimat telah diberi tapi pemimpin yang suka membangkang tidak hadir. Kegemparan hanya dicipta untuk tujuan politik pemimpin berjiwa kecil.

Anonymous said...

Amikla, kau kaya kat dunia gak je. Lanjiooo

usin melaun said...

kihkihkih! orang kaya pun kau dengki! orang tak nak lah papa macam ko,dah lah papa pemalas pulak,tambah lagi dngan gila!memang layaklah untuk awak!

sturgeon beluga said...

Harapnya laporan DEIA tidak membenarkan projek ini diteruskan. Amin.

Anonymous said...

"Ikan sturgeon perlu hutan nature untuk bertelur dengan subur"

- bukan ko ckp nk bela dlm kolam simen ke? tak kacau sungai ?
-

usin malaun said...

kalau main dgn duit bangkang mcm mana pun x kan menang.pilih lg pemimpin tak pass spm dan bermata duitan.tahniah untuk Adun Tahan.

anti wzwh said...

"Spesis sturgeon yang diternak ialah spesis bukan pemangsa dan kecil saiz. Sturgeon ini makan lumut, spirulina dan tahi siput."

Aritu ko tulis spesis yang bakal dibela Siberian, Amur, Sterlet dan
Beluga. Ko tau tak sturgeon ni besar mana? Ko tau beluga boleh capai saiz 5.5 meter? Kecik ko kata? Bila pulak sturgeon makan lumut? Sturgeon makan siput, ketam, ikan, udang.

WZWH cakap takde fakta. Kosong. Zero. Nil.

Anonymous said...

woi wzwh, ko cite amenda ni.. jap kata dah settle, jp kata mb dah bagi lampu ijau, jap kata benda kecil je cam papan tanda boleh beresnya... ape ko cite ni..

nah ko, dah kena gantung - kena tunggu DEIA, mane die laporan tu... ape gile fgvh dgn korang buat keja nie. labur 150j tapi itu ini takde, ade tak buat dah cam tak reti @ niat lain. kalau laporan kesan alam tak buat dan tak logik tak tau sebab udah pilih kuala tahan... betul ke ade pelabur asing nie..patutle takde papan tanda.. korang nie..

aku sebenarnya suko org cam ko ni... inilah die contoh, hidup melayu!!!!! takan hilang melayu!!!!

usin melaun said...

ada juga anon bengong! kutuk wan mizan,sedangkan projek ni projek felda punya!sebenarnya projek ini di tentang kerana persepsi yang ada dalam kepala puak bengong ni ialah projek ni projek wan mizan!dengki dan dendam tak habis2!rasanya kalau projek ni mat lan punya tentu orang kuala tahan tak menentang! walaupun dia tak ada spm,allah anugerahkan dia dengan bakat kepimpinan yang istimewa! kau yang ada ijazah benda yang kau orang buat untuk bangunkan dun tahan? bantah dan bangkang aje yang kau boleh buat!

ahli parlimen kesayangan kau orang tu bawak benda ke jerantut ni? bawak kau orang melawat putra jaya buat bantahan bolehlah!mende orang ulu tak pernah keluar ke bandar suka sangatlah!

tak reti nak buat sesuatu janganlah dengki ke orang lain buat!

lagi satu,muka2 yang membantah tu aku tengok semuanya kaki tutuh arak! rasanya perlu di bina kilang arak kat kuala tahan tu!bagi puak ni melantak arak sampaii meninggal dunia! otak kaki minum arak ni tak boleh pakai! sembahyang 40 hari allah tak terima!selepas 40 hari tetap minum arak lagi.maka seumur hidup sembahyang tak di terima!itu pun kalau sembahyang!

usin malaun said...

awak yang bengong usin melaun.awak ni banyak sangat minum air kencing dompok sampai buncit perut.projek ni memang dari projek dompok felda tu nak menghalalkan aje prjek.tau la dompok buat mcm2 kat jerantut balak dia kebas,bijih dia sapu dan rakyat merasa jalan yang rosak sana sini dan minum air keruh bijih.

Anonymous said...

Usin melaun pun sembahyang ke? Sembang kemain kencang macam tau semua benda je. Kelako ko ni usin. Apply la masuk maharaja lawak.

usin malaun said...

kelako ape dah kenyataan.org yg menafikan hanya org yg dah disumbat dgn duit kat lubang kunyit spt anom 1:43 AM.

Anonymous said...

Usin malaun 9:44

aku baca ayat usin melaun yg pertama je dah tau kau ni macai. Aku malas nak cakap lebih2 dengan macai. Nanti aku jadi bodoh macam kau. Hahaha. Btw aku duduk jauh dari Kuala Tahan. Takde benda yang nak disumbat dalam lubang kunyit ni.

usin malaun said...

dah memang awak bodoh pun wahai anom 10:01 AM sama dgn zuri.org ajak berdebat takut hahaha kecut batu pelir..