Nuffnang Ads

Pages

Friday, August 22, 2014

Isu Sturgeon Bahaya: Pendirian Prof. Maketab Mohamed Tidak Konsisten!!!



Isu penternakan sturgeon bahaya kepada alam sekitar.

Baik semasa taklimat sturgeon kepada EXCO Pahang dan semasa Prof. Maketab Mohamed (MM) diwawancara oleh Pahangku Media, logiknya mudah Prof MM kata projek sturgeon boleh di buat di Felda Padang Piol atau Felda Sg Retang...TAPI tidak boleh buat di Kuala Tahan BERERTI projek sturgeon tidak bahaya.

Hanya bahaya di Kuala Tahan!

Nampak Pahangku Media boleh membuktikan bahawa PENDIRIAN Prof. MM ini tidak konsisten....

WZWH lebih respect jika Prof MM berpendirian bahawa semua projek sturgeon adalah BAHAYA kepada alam sekitar dan TIDAK BOLEH dibuat dimana-mana lokasi di Malaysia.

Dakwaan Prof. MM bahawa Felda tidak mempunyai data dan tidak ada kajian EIA mahu dibuat adalah tidak benar dan Prof. MM tidak tahu apa Felda buat.

Pihak Felda telah berurusan dengan JAS. Kalau ikut peraturan kawasan kurang dari 50 ekar bagi tujuan projek pembangunan adalah tidak memerlukan EIA.

Mula pihak JAS tidak mensyaratkan EIA. Tapi kemudian memaklumkan kepada Felda pada bulan Julai 2014 bahawa terdapat kekhilafan bila Felda dikehendaki menyediakan EIA sila klik sini.

Tidak ada keperluan mengkehendaki Felda menyediakan DEIA oleh JAS.

Tapi bila Prof. MM (Presiden MNS) dan beberapa kerat penduduk Kuala Tahan yang digelar Kumpulan Anti Sturgeon yang disokong oleh seorang pemimpin Jerantut sila klik sini, pergi ke Putrajaya dan berdemonstrasi di sana barulah JAS mengarahkan Felda menyediakan laporan DEIA.

Itu tidak ada masalah Felda sedang menyiapkan laporan DEIA.

Nampak jelas bahawa pendirian Prof. MM tidak konsisten dalam isu projek penternakan sturgeon merbahaya kepada alam sekitar.

Prof. MM mempunyai kepakaran air. Prof. MM  bukan  pakar ikan.

Tidak boleh di Kuala Tahan
Boleh di Felda Padang Piol
Boleh di Felda Sg Retang
Boleh juga di Kg Labu....

Ini menunjukkan dan membuktikan bahawa dakwaan projek sturgeon di Kuala Tahan itu adalah merbahaya kepada alam sekitar adalah TIDAK BERASAS!

Apa motif sebenar Prof. MM beriya benar menentang projek sturgeon di Kuala Tahan?

Adakah beliau diupah untuk sabotaj projek penternakan sturgeon di Kuala Tahan dan Pahang?

Kalau kerajaan Negeri Pahang tidak mahu projek sturgeon ini ada banyak lagi kerajaan negeri lain yang sangat berminat serta menawarkan tapak lokasi di negeri masing-masing.

Kerajaan Negeri Sarawak sangat berminat....!!!

23 comments:

Anonymous said...

awak lagi tak ada batu pelirrrrr.org ajak debat terbuka hilang batu pelir awak zuri.kalau dah lubang jubor awak tu kena sumbat dgn duit dompok semua blh jalan.tak kira benda yang buruk lebih banyak dari perkara yg baik.

Anonymous said...

Bagi ajalah kepada mereka yang memerlukannya habis cerita. Kenapa orang tak mahu di paksa juga.

Anonymous said...

wzwh ape ko meracau hah? project ikut SEMUA syarat dan protokol udah abjs cite... tak kisahle prof tu nak ubah pendapat ke - ade ke syarat yg kata prof kena kekal pendapat, suka ati die lah. yg sibuk apsal?
masalah die yg buat projek tak ikut syarat, tak buat paper work itu dan ini.. bile mintak takde pastu nak alasan dulu tak mintak pun... ader sekolah ke idak? ikut black & white lah, tak kirela JAS mintak ke idak..
masalah tak buat jadi masalah tambah plak bile JAS mintak pastu nak selesaikan masalah marah JAS lain kali jgn mintak... byk cantik...

benda mudah ko takle uruskan wzwh,
gagal sungguh ko nie..

Anonymous said...

Dia cakap macam tu sebab Kuala Tahan dekat sangat dengan Taman Negara so risiko lagi tinggi. TAMAN NEGARA KOT, KALAU ROSAK KAU NAK PULIHKAN? Flora dan fauna nak jadi balik bukan seminggu dua je weh. Benda dah mati boleh hidupkan balik? Unless negara kita leader in technology. Tapi tak kan masalahnya? WZWH nak jugak ternak sturgeon pergi la ternak kat tempat yang kurang risiko. Kan nak sangat kan buat projek berjuta tu. Nak membangunkan katanya. Alternatif lain ada kenapa tak nak guna. Adoi. Tu pun nak kena cakap baru sedar. Buta betul mata tu. Berkembang sikit please. Macam budak kecik. Malu nak mengaku sedara seislam macam ni

Anonymous said...

Tapak sekarang ada lah KSAS tetapi tidak di felda itu bezanya.

Anonymous said...

TOR utk DEIA mengambil kira lokasi sama ada dalam KSAS atau sebaliknya - felda bukan KSAS tentulah risiko nya kurang , mohon WZWH memahami semua ini selum mengeluarkan pendapat tidaklah nampak kebodohan kita.

Anonymous said...

Nak keje ke balak je puak lanun ni ....bukan nak ternak ikan Sgt pun ....pasal tu buat site clearing tanpa pengetahuan Dan kelulusan kerajàan negeri....

Anonymous said...

Orang marah bukan sebab sturgeon ni sangat.Masalah sturgeon ni sedey je bagi kome.Orang Pahang khususnya,tak puas hati sebab banyak projek yang dibuat di negeri ni melibatkan hasil bumi dicuri,ditarah & ditebang. Balak,bijih besi,emas berlambak kat Pahang.Minyak pun dah jumpa.Orang luar buncit perut, orang tempatan tak rasa nikmat hasil bumi negeri sendiri.Sungai keruh,jalan rosak sebab lori amang,lori balak.
Lepas ni Jerantut ada Empangan Hidroelektrik Tekai,jalan Ulu Tembeling-Pasir Raja,Terenggganu dan jalan Jerantut-Sungai Lembing.Hutan akan tenggelam dan daerah ni jadi laluan shortcut ke Terengganu dan shortcut dari Pahang Barat ke Kuantan.Akses untuk pencuri balak jadi senang,probability kawasan lombong bijih besi,emas baru jumpa akan tinggi.Taman Negara kiri kanan atas bawah poacher boleh masuk.Selepas punca air Sungai Pahang di Cameron dah jahanam,punca air di Tembeling pun akan jadi benda sama.Sungai Pahang yang dah dah hancur akan lagi jahanam.Sampai ke hilir orang dapat susah.
Kalau kajian alam sekitar projek sturgeon haram yang kecik ni pun baru nak buat tapi projek dah boleh jalan dulu,mana la orang tak marah.

pembunuh orang bengong! said...

kah kah kah! perbincangan orang bengong,bodoh tak berfakta,kaki dengki,orang yang kecewa tak dapat tanah sbb tanah tu projek sturgeon ambil alih,kaki sembat upah untuk tentang projek ni! boleh bla lah!aok orang tak suka,beratus yang suka! anjing menyalaak bukit,bukit hanya senyum aje.bukit ketawa berdekah bila lihat anjing yang kuat menyalak ni keletihan melahap makan tahi.

kalau sesuatu pembangunan tidak melibatkan penebangan hutan kau orang buat pembangunan atas pokok ke? kenapa projek ASPA yang melibatkan beribu ekar tu kau orang tak buat demonstrasi guling-guling? bodoh punya manusia yang anti pembangunan! kalau tak suka orang buat benda yang baik lebih baik kau orang berambus saja dari pahang ni!babi gampang!

Zahir anak Lepih said...

Hadoiii.. mentaliti spin cerita mmg sebati dgn orang berkepentingan. WZWH beria sgt sokong projek ni berapa % share dpt? Berbaloi ke dengan risiko kemusnahan alam sekitar? Nak buat sgt pegi buat ke tempat yg jauh dari Sungai atau Taman Negara laaa

Anonymous said...

SEMUA NEGERI SEDANG MENUNGGU2 PELUANG UTK MENTERNAK IKAN LUBUK EMAS NI....LEBIH2 LAGI INDIVIDU2....PROF NIA MGKIN TALI BARUT POLITIK JE....NAK BUAT PROJEK MEMANG LA KENA BERSIH HUTAN...MCM TANAM KELAPA SAWIT GAK....HABIS HUTAN GONDOL...TAPI 4 ATAU 5 TAHUN DAH MENGHIJAU SEMULA....CUMA TAMBAH LAPORAN EIA JE.....PECAT JE AHLI PARLIMEN DUNGU YANG BERSEKONGKOL TU !!!

Anonymous said...

Taman Negara banyak simpan khazanah negara. US negara membangun tu pun takde flora dan fauna yang ada kat Taman Negara tu. Bangga la sikit kita still ada reserved forest. Lepastu cakap guna otak. Tak semua orang ada kepentingan politik. Tak semua orang fanatical jerks. Hadoi. Bukan tolak kemajuan. Risiko tinggi sangat dekat dengan Taman Negara. Sedaaaaaaaaaaaap je menuduh orang bangkang ni sebab kepentingan politik. Pergi belajar sikit pasal kepentingan biodiversiti. Ada internet tu jangan asyik layan porno je.

usin melaun said...

sekor lagi anon bodoh!aok ingat sturgeon tu bahan nuklear ke?bodoh! kerajaan nak buat sesuatu dah kaji dari segala aspek,baru luluskan! yang orang kuala tahan sibuk tentang tu apa hal?bukan buat atas tanah mak bapak kau!buat atas tanah kerajaan! ikut kerajaanlah peduli apa dengan orang kuala tahan yang pandir anti stuegeon ni.buat aje,biarkan anjing menyalak bukit! dah letih nanti tahulah anjing ni cari tahi untuk di makan!

usin malaun said...

usin melaun dah terminum air kencing dompok tu banyak sangat yang pandir memanjang metaliti tahap sampah.sekarang ni org dah banyak cerdik pandai dari segi politik dan ekonomi bukan membabi buta aje nak mengikut.

Anonymous said...

Usin malaun 10.39

Zzzz. Nak cakap aku bodoh konon. Aku belajar biologi la sebab tu aku tau. Kau belajar ke nak cakap aku ni bodoh? Aku suruh belajar kepentingan biodiversiti tak nak. Sedaaaap je mulut menyembur. Nonsense gila nak bandingkan sturgeon dengan nuclear. Kau taktau ke diorang belum kaji lagi sekarang masalah nya? DEIA pun tak siap. Bodoh bertingkat-tingkat usin ni pastu nak cakap orang bodoh. Memang bukan tanah mak bapak aku, tapi aku sebagai manusia yang dikurniakan akal boleh bezakan mana baik mana buruk. Aku bangkang bersebab. Dan bukan sebab kepentingan politik. Tolong la belajar cari ilmu kat dunia ni biar mata kau terbukak sikit. Malu la tengok orang bodoh macam kau ni bagi statement. Emosi je lebih. Tolong jangan drag semua orang jadi bodoh macam kau.

Anonymous said...

kih kih kih..

penat gua mereply.. idok le keluor..
kalau semua negeri nak.. ko try le negeri laen... apsal try kek Pahang? k. Tahan lak tu.
sembang bleh la..
aku pun leh ckp.. nun Amarika pun nak bela sturgeon ni tau :-)

Anonymous said...

yang si usin melaunpunya reply boleh lak keluar kt sini.
memang sahih hujah usin tu takde nilai ilmiah langsung.
Sesenang je petik kerajaan dn benarkan.. seklai JAS suurh buat DEIA.. ape kes?

cik embun cikongket said...

Tidak boleh di Kuala Tahan = BAGI 3 SEBAB , LIST KAN KEBAIKAN LIST KAN KEBURUKAN ?
Boleh di Felda Padang Piol = BAGI 3 SEBAB ?
Boleh di Felda Sg Retang = BAGI 3 SEBAB ?
Boleh juga di Kg Labu = BAGI 3 SEBAB ?

PROF MM dan orang orang membantah tu tolong jawab .

Anonymous said...

Cik Embun

takpayah nak mintak orang membantah jawab. Tengok video tu terjawab segala persoalan awak. Pasal Felda Padang Piol, Sg Retang dengan Kg Labu tu jauh dari Kawasan sensitif alam sekitar tahap 1. Tengok please video tu. Senang je nak faham. Lepastu sign petition ni. Ada lagi detail info

https://secure.avaaz.org/en/petition/Government_of_Malaysia_and_Government_of_Pahang_We_call_on_you_to_Stop_Sturgeon_Project_aka_Caviar_Park_in_Kuala_Tahan/?cKWdgib

usin malaun said...

cik embun kuat kongkit ni pun dah mabuk todi minum air kencing dompok banyak sangat.aku nak tanya soalan mudah aje utk awak kenapa labu sentral jadi projek gajah putih.sebab yang membuat bahlol fikirkan duit aje.serupa la projek ikan sturgeon jangan duk memikirkan duit aje fikirlah masalah masa depan.tengok sungai jelai keruh disebabkan bijih dan jalan raya berlubang sana sini dan ini semua berpunca dari projek2 dompok yg rakus dan tamak haloba.

Anonymous said...

please la jangan jadi bebal bab biologi and ekologi...sial la...nak drag org jadi bebal mcm kau jugak...puki tol....

Anonymous said...

bebal...lain kali baca la kawasan sensitif alam sekitar, babi tol nye bebal...

Anonymous said...

Kenapa Felda tak buktikan terlebih dahulu yang ikan sturgeon ni:

1) boleh diternak di Malaysia dengan suhu dan iklim kita yg panas ni

2) berjaya menghasilkan telur dalam ekosistem perairan Malaysia.

Cuba buktikan dgn 3-4 ekor dulu, klau dah benar berjaya barulah fikir untuk buat projek mega.

Sedangkan di Amerika yg ada kws bersuhu sejuk tu pun belum 100% berjaya, kws tropika macam kat Malaysia ni, tentulah lagi sukar, kan?

Saya tak kata mustahil sbb Malaysia Boleh!!!