Tuesday, June 23, 2015

Mahathir Bond Gagal Jatuhkan Najib; Licence To Kill Sudah Expired!







Tun Mahathir tidak suka kalah tetapi kelihatan seperti beliau kehilangan dalam usaha untuk menjatuhkan DS Najib Tun Razak kerana UMNO mahu memberi masa kepada PM untuk menyelesaikan isu 1MDB.

Bila  Mahathir  memulakan serangannya ke atas PM beberapa bulan yang lalu, ahli keluarga negarawan tua itu berkata "beliau akan berkerat rotan dan berpatah arang".

Ahli keluarga tidak bergurau.

Mahathir berniat tekad untuk pergi sepanjang jalan dalam perjuangan menentang DS Najib Tun Razak. Beliau telah melangkah jauh dan tuduhan beliau disalur kepada media antarabangsa, mengulangi semua yang telah beliau kata di Malaysia dan banyak lagi.

Orang kuat UMNO, terutama rakan-rakan  Mahathir, semuanya  terkejut beruk!

Mereka menegaskan bahawa Mahathir pernah menjadi begitu sensitif mengenai orang mengkritik negara dan pemimpinnya di peringkat antarabangsa, hampir ke titik itu menjadi pantang larang, dan sekarang beliau telah melakukan perkara yang sama!

Wawancara Mahathir telah diberikan kepada beberapa penerbitan antarabangsa telah menyentuh mengenai isu 1MDB itu, gaya hidup yang mewah  isteri PM, perkahwinan mewah anak perempuan PM dan pembunuhan Altantuya Shaariibuu.

Sesungguhnya, masa telah berubah dan Mahathir, sebagaimana yang mereka katakan, "boleh buat apa sahaja yang dia suka". Ia seperti James Bond - dia mempunyai lesen untuk membunuh, metafora bercakap, sudah tentu.

James Bond Malaysia ( Mahathir Bond) ini biasanya selalu menang tidak biasa kalah  tetapi keputusan kelihatan seperti dia tidak akan memenangi perjuangan ini.

Dan tidak semata-mata kerana DS Najib telah dapat menahan dari terguling tetapi kerana seluruh UMNO enggan pergi bersama-sama dengan kemahuan bekas PM itu.

UMNO telah memilih untuk bersama dengan DS Najib. Ia adalah jelas sekarang bahawa parti itu telah memutuskan untuk menyokong dan berdiri teguh di belakang DS Najib dan memberi beliau peluang untuk menyelesaikan isu 1MDB itu.

DS Najib banyak kali bertemu dan bermesyuarat  dengan pemimpin-pemimpin parti di semua peringkat, dari ketua bahagian ke tiga sayap, dan mesej jelas ialah bahawa parti itu mahu beliau kekal.

Mereka mahu memberi beliau masa untuk menyelesaikan masalah 1MDB dan dimasukkan ke dalam kesan rancangan penyusunan semula bagi dana pelaburan.

Kuasa broker UMNO  bermula pada peringkat bahagian dan jumlah yang amat menggalakkan daripada pemimpin-pemimpin bahagian adalah menyokong DS Najib.

Sama penting, kata Ahli Parlimen Titiwangsa Datuk Johari Ghani, Kabinet dan Majlis Tertinggi UMNO juga telah bersetuju untuk memberi ruang bernafas untuk menyelesaikan isu itu.

Mereka telah bersetuju untuk menunggu hasil laporan Ketua Audit Negara serta siasatan Jawatankuasa Kira-Kira.

"Sokongan untuk PM agak menyeluruh. kami ingin memberi peluang untuk PM menyelesaikan perkara ini, "kata Johari.

Rasional UMNO, kata Johari, adalah sama seperti pada tahun-tahun apabila UMNO memberikan Mahathir manfaat keraguan untuk menyelesaikan isu-isu seperti skandal Perwaja Steel dan berdiri teguh di belakangnya melalui perjuangan kontroversi menghapuskan imuniti raja-raja Melayu.

Persepsi adalah bahawa serangan bekas Perdana Menteri itu yang merosakkan UMNO dan ia telah menjadikan parti itu yang dia dikuasai selama 22 tahun tidak selesa.

"Dia kata dia suka parti dan mahu mengukuhkan parti tetapi apa yang dia lakukan mempunyai kesan yang sebaliknya. Anda pergi dan tanya sesiapa dalam UMNO, mereka akan memberitahu anda: Cukuplah cukup, " kata Ketua Bahagian UMNO Temerloh Dato' Sharkar Shamsudin.

Terdapat satu rangkaian sebab-sebab lain mengapa UMNO tidak dengan Mahathir kali ini.

Yang pasti, mereka tidak gembira 1MDB tetapi mereka tidak percaya kepada Mahathir dengan mengatakan bahawa ia akan bankrap negara.

Mereka juga tidak bersetuju dengan Mahathir bahawa UMNO akan hilang kuasa pada pilihan raya umum akan datang. Mereka berfikir Pakatan Rakyat lebih cenderung kehilangan kuasa -jika bersandar dengan apa yang berlaku kepada Pakatan Rakyat yang sudah mati.

Mereka juga tidak mahu jambatan bengkok ke Singapura, ia tidak masuk akal kepada mereka. Mereka tidak kisah apa hasrat yang diucapkan oleh  Mahathir - untuk melihat anaknya DS Mukhriz meningkat dalam UMNO - tetapi ia mestilah tidak dengan mengorbankan dengan menjatuhkan kedudukan PM.

Dan yang paling penting, mereka tidak bersetuju bahawa berbilion wang 1MDB yang "hilang", seperti Mahathir sering lempar dan kata serta fitnah.

Mahathir mengambil rasa tidak puas hati lalu mencurahkan perasaan kepada media antarabangsa telah memburukkan keadaan. Ahli-ahli politik UMNO dasarnya bersifat nasionalis Melayu dan mereka melihatnya sebagai cara memfitnah negara ini.

"Dia tidak akan berhenti sehingga orang lain mengambil alih, maka ia boleh bermula sekali lagi. Sudah tentu, saya tidak bersetuju dengan itu. Perkelahian yang tidak baik untuk negara ini, "kata Menteri Besar Negeri Sembilan DS Mohamad Hasan.

Ramai dalam UMNO berfikir niat dan tindak tanduk  Mahathir untuk menjatuhkan DS Najib telah bertukar keterlaluan dan menjadi gila.

Beliau telah mula memperkenalkan persepsi bahawa terdapat salah laku jenayah dalam isu 1MDB.

Katanya kepada The New York Times bahawa DS Najib mahu meninggalkan warisan sendiri dan menggunakan jenayah untuk kekal berkuasa.

Serangan politik Mahathir untuk menjatuhkan DS Najib adalah kerja-kerja orang politik gila dan nyanyok!

Ada yang mengatakan bahawa Mahathir adalah orang yang sebenarnya bimbang tentang kehilangan legasi beliau.

Tetapi warisan legasi Mahathir yang paling besar adalah membentuk negara dari sebuah ekonomi pertanian kepada era industri dan moden yang akan tumbuh lebih kuat kerana Malaysia berkembang.

Walau bagaimanapun, serangan itu telah merosakkan DS Najib dan juga dirinya sendiri dan kedudukannya dalam UMNO  tidak seperti apa  yang Mahathir biasa nikmati.

Dato' Sharkar yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Lanchang, berkata  Mahathir mampu untuk menjadi PM dan bertahan  selama 22 tahun kerana UMNO memberi sokongan 100%.

"Kami tidak cuba untuk menjatuhkan Mahathir tetapi Mahathir kini cuba menjatuhkan DS Najib ke bawah orang yang kita pilih sebagai pemimpin kami."

3 comments:

Anonymous said...

Ye ke? Masih dlm denial phase nampaknya admin ni ye..

Anonymous said...

Difahamkan kabinet mengadakan majlis berbuka puasa dan menjemput semua mantan PM sebagaimana kebiasaannya. Diharap Tun dapat hadir supaya boleh beramah mesra dengan ahli2 kabinet termsuk PM.

kiasfansuri said...

terbaik tuan.

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024