Friday, July 29, 2016

Siapa Raja Mendeliar Dan Si Kitol Keling Khianati Malaysia?




Sejarah Melayu telah menceritakan hukuman kepada pengkhianat dan pembelot yang buat Bendahara Tun Mutahir terbunuh dan Empayar Melaka jatuh adalah Raja Mendeliar dan Si Kitol sekeluarga dihukum bunuh dan mayat serta tapak rumahnya dibuang ke laut.


Portugis mulanya datang ke Melaka untuk berdagang. Mereka meminta tanah untuk didirikan gudang. Melihat cara diplomasi yang baik antara Bendahara dan Portugis. Kitul mula berdengki. Kitul memfitnah Bendahara menerima suapan berbentuk kalung dari Portugis kepada Sultan. “Kita perlu menjalin hubungan baik dengan saudagar India dan Cina untuk mendapatkan maklumat yang kita perlukan. Tetapi jauhi saudagar Arab dan Melayu kerana mereka tidak akan mahu memberikan kerjasama,” kata De Sequeira. Portugis mula percaya orang seperti Kitul boleh beri kejayaan kepada Portugis di Melaka.

De Sequeira (juragan kapal Portugis) pulang semula ke Portugis dan meninggalkan anak anak kapalnya membina gudang di Melaka. Lama-kelamaan, gudang itu bertukar bentuk menjadi kubu. Bila disedari ianya kubu, gudang Portugis dibakar dan diserang oleh Melaka. Portugis menjadi marah dan mengutus angkatan perang menyerang Melaka.

Angkatan laut Portugis yang pertama menyerang Melaka diketuai oleh Gonzalo Pereira. Dengan kekuatan tujuh buah kapal, sepuluh buah gali panjang dan tiga belas buah fusta, angkatan Gonzalo Pereira ini tidak sempat menginjak kaki ke bumi Melaka kerana kehandalan Tun Hasan Temenggung dan kebijaksanaan Bendahara Melaka. Portugis gagal. Namun Portugis yang pada awalnya hanya datang berdagang pada 1509, mula mencari titik kelemahan kerajaan Melayu Melaka.

Siapa yang Portugis gunakan untuk pecah belahkan orang Melayu ketika itu? Pelbagai bangsa dari Arab, Parsi, Gujerat, Cina berdagang di Melaka pada ketika itu. Yang menjadi tali barut kepada kerajaan Melayu Melaka ialah Datuk Syahbandar Melaka iaitu Raja Mendeliar (keturunan Keling, peranakan India Singapura). Portugis tahu konflik antara Sultan dan Bendahara. Sultan berkenan dengan Tun Fatimah, tetapi Bendahara mengahwinkan cepat cepat anaknya dengan Tun Ali, tunangan Tun Fatimah. Hubungan Sultan dan Bendahara bertambah kusut akibat Tun Fatimah.

Untuk menyemarakan lagi konflik, api fitnah ditambah untuk mengusutkan lagi hubungan Sultan dan Bendahara. Seorang saudagar bernama Nina Sura Dewana pergi menghantar wang suap kepada Bendahara untuk melindungi kedainya. Bendahara menerima wang suap itu.

Perkara ini diketahui oleh Si Kitul (seorang lagi Keling). Si Kitul memberitahu Raja Mendeliar bahawa Nina Sura Dewa telah merasuah Bendahara. Kitul dan Raja Mendeliar kemudian membuat konspirasi menjatuhkan Bendahara. Mereka berdua berpakat menggunakan Laksamana Koja Hasan (seorang yang sangat dipercayai Sultan) untuk mendapat peluang mengadap Sultan. Raja Mendaliar menyatakan Bendahara sedang membuat singgahsana yang bersalut emas dan merancang untuk merampas takhta Sultan.

Mendengarkan cerita Raja Mendeliar, Sultan tanpa usul periksa lagi terus menitahkan Tun Sura Diraja dan Tun Indera untuk membunuh Bendahara. Tanpa usul periksa, fitnah Kitul dan Mendeliar terus dipercayai Sultan. Turut dibunuh ialah Tun Hasan Temenggung, Seri Nara Diraja dan Tun Ali. Emas Bendahara diangkut ke Istana, Tun Fatimah diambil menjadi isteri Sultan. Melaka hilang Bendahara yang bijak mentadbir negeri dan panglima perang yang mengalahkan serangan pertama Portugis.

Pada awal Julai 1511, Melaka diserang pula oleh armada Portugis yang diketuai oleh Alfonso De’ Albuquerque. Baru sahaja angkatan perang Portugis sampai, Sultan Mahmud Syah telah mengutus utusan naik ke kapal Portugis menyatakan bahawa orang yang bersalah (Bendahara) membakar gudang Portugis sudah dihukum bunuh. Sultan minta berdamai, tetapi Portugis meminta agar tawanan Portugis dibebaskan. Sultan gagal membebaskan tawanan. Akhirnya sesudah serangan selama sepuluh hari sepuluh malam, Melaka akhirnya jatuh ke tangan Portugis.

Akibat percayakan cakap Mendeliar dan Kitul (Keling), Sultan telah membunuh Bendahara Tun Mutahir dan Laksamana Melaka. Akhirnya, bila orang Melayu Melaka berpecah dan bergaduh sesama sendiri akibat “emas” dan “wanita”, orang luar mengambil kesempatan menjajah negeri Melayu.  Kitul, Mendeliar, Nina Chatu menjadi pengkhianat utama.

Jika kita tidak mengambil pengajaran, suatu hari kita akan diajar oleh perbuatan kita sendiri. Moga kita semua dijauhkan dari sifat Kitul dan Mendeliar. 1402-1511, hanya 109 tahun bertahan sebagai kerajaan, Melaka jatuh. Malaysia baru 59 tahun. Apakah akan berlaku pada tahun 2066, ketika usia kemerdekaan adalah 109 tahun? Berapa ramai lagi anak Melayu yang sanggup pertahankan identiti bangsanya sendiri? Jangan disebabkan fitnah, kerajaan Melayu jatuh sekali lagi.

11 comments:

Lord of cccp said...

Ketika artikel ini dibaca kali ke dua, ia telah pun berlaku ; iaitu Kerajaan Malayu Tanah Melayu telah jatuh akibat mendeliar si kitul abad 21. semoga Allah hukum dengan hukuman yang dimaklumi oleh penduduk Tanah Melayu ini tahu siapakah si pengkhianat ini. :(

Kil said...

Admin bodoh. Kitol adalah Melayu bukan keling. Buta sejarah ko ni min. Keling betul admin ni.

Anonymous said...

Bermakna india sudah ada di tanah melayu semenjak dulu. Bukan pada zaman british. Biar betul penulis artikel ni.

Anonymous said...

Memang la India dah ada sebelum zaman British lagi..dari zaman Sriwijaya sudahpun ada ..masa tu di panggil Keling..negara India pun belum ujud lg namanya....

Anonymous said...

si kitul bukan melayu ke?sebab aku bace kat buku sulalatus salatin die melayu, ke aku salah balik keje nanti aku tegok balik la sulaltus salatin

Kucing said...

Yang mana kata kitul bukan keling.
Sila baca sini

https://www.thepatriots.asia/melayu-pengkhianat-kejatuhan-melaka-suatu-mitos-palsu/

Part mana salatus salatin kata kitul tu Melayu?tolong tunjuk sat

Anonymous said...

Si Kitul dgn Raja Mendeliar timbul balik dlm konvensyen PKR ke 20. Bang non kata ade si kitul dgn raja mendeliar dlm PKR. Dia ingat dia sultan ke ape? Bukan nak menyokong mana2 pihak tapi bang non berapa lama berjuang nk jadi PM. Madey jugak yg jadi PM..

Anonymous said...

Utk buktikan Si Kitol & Raja Mendeliar ni bangsa apa, kita kena faham sejarah, susur galur kesultanan Melaka dulu. Dekat situ baru kita faham bagaimana mereka2 itu muncul. Jika tak, masing2 dengan pendapat masing2.

Anonymous said...

Tolong jangan putar belit sejarah ikut suka hati. Si Kitul merupakan bangsa Melayu, bukan bangsa Keling. Melayu khianat bangsa sendiri. Jangan lupa sejarah. Kalo nak asyik salahkan bangsa lain, negara akan hancur di tangan sendiri. Inilah kepentingan sejarah. Yang kita nak lihat salah orang lain, tapi Melayu sendiri makan Melayu.

Unknown said...

have a peek herevisit their website More about the authorcheck it out useful referencearticle source

Anonymous said...

kenapa sikitol ini di katakan keling ada yang mengatakannya melayu

Maka bagi saya kedua²nya betul.buktinya dalam sejarah Indonesia sendiri dimana
menurut pendapat sejarawan, 'Keling bukan merujuk kepada wilayah di India melainkan wilayah bawahan Majapahit di pulau Jawa' di mana kerajaan ini di kenali sebagai kalingga sewaktu pemerintah ratu sima

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024