Monday, June 30, 2014

Presiden Putin Kata Ikan Sturgeon-Kaviar Kuala Tahan Boleh Pecah Monopoli Rusia!

Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak bersalaman dengan Presiden Rusia, Vladimir Putin semasa mengadakan pertemuan pada sidang Kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) hari ini.

Pembiakan ikan sturgeon dan pengeluaran telur kaviar tidak lama lagi mungkin sinonim dengan Felda. 

Tahun lepas, Felda mula bekerja dengan sebuah syarikat Korea Selatan untuk membiak ikan sturgeon untuk menghasilkan makanan istimewa mewah, yang terdiri ikan telur, untuk pasaran antarabangsa. 

PM DS Najib berkata projek ikan sturgeon pembiakan kelas tinggi itu mempunyai potensi untuk menghasilkan telur ikan yang berkualiti tinggi yang boleh menembusi pasaran antarabangsa. 

DS Najib berkata pada mesyuarat Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) tahun lepas, beliau bercakap dengan Presiden Rusia Vladimir Putin, yang secara berseloroh berkata bahawa pengeluaran ikan-pembiakan dan telur ikan sturgeon Malaysia boleh memecahkan monopoli Rusia di pasaran untuk makanan istimewa itu. 

"Presiden Putin berjenaka bahawa Malaysia boleh memecahkan dominasi Rusia dalam industri selepas semua tahun-tahun ini. 

"Malaysia mempunyai potensi untuk menjadi pengeluar utama makanan istimewa ini mewah untuk pasaran antarabangsa. Kita boleh mencontohi Rusia seperti yang kita mempunyai keupayaan. 

"Peneroka Felda boleh bela Sturgeon dan menghasilkan telur ikan dan menjana pendapatan yang menguntungkan," kata DS Najib. 

"Dengan strategi yang lebih baik, adalah diharapkan bahawa generasi kedua dan ketiga peneroka Felda boleh menyediakan diri mereka untuk masa depan,



Demonstrasi mengeluarkan telur ikan sturgeon (kaviar) disaksikan oleh PM.

Penternakan ikan sturgeon di Kuala Tahan  bagi menghasilkan telur kaviar adalah projek perintis bagi mencapai hasrat PM mahu Program "Sentuhan Kasih" berjaya.

Penternakan ikan sturgeon ini boleh  menambah pendapatan generasi baru Felda dan penduduk kampung tradisional.

Tahun lepas, syarikat Korea Selatan, MMC Hassed Co Ltd, dan Felda, Felda melalui Perbadanan Pelaburan (FIC), bersetuju untuk membina sebuah ladang Sturgeon RM150 juta di Kuala Tahan, Pahang sebagai sebahagian daripada projek Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER), yang dijangka meningkatkan pendapatan 1,300 penduduk di kawasan itu. Projek ini juga menyaksikan Majlis Pembangunan ECER dan Putrajaya Biotech Corp yang bertindak sebagai rakan kerjasama strategik Felda.

2 comments:

Unknown said...

sungai pahang sajeke sungai2 lain macamana, sungai kelantan tak sesuai ke dengan ikan tu.

Wan Zamzuri Wan Hasenan said...

Encik Abdullahripin Omar, ikan sturgeon tidak dibela dalam sungai. Ini diternak dalam tangki di Caviar Park.

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024