Wednesday, August 13, 2014

Projek Bandaraya Tun Abdul Razak Jengka-Stadium, Hotel, Hospital Dan Jalanraya Baru



















Dato' Wan Salman bin Wan Ismail ADUN Jengka pemimpin muda Pahang.

Kepimpinan  DSD Adnan Yaakob MB Pahang melalui YB Dato' Wan Salman Wan Ismail ADUN Jengka berkerja keras untuk menjayakan Projek Bandaraya Tun Abdul Razak Jengka.

Bandar Tun Abdul Razak Jengka @ Bandar Pusat Jengka pesat membangun. Bandar ini dikelilingi oleh hampir 300,000 penduduk terdiri dari empat parlimen Maran, Kuala Krau, Jerantut dan Temerloh.

Majoriti penduduk dari keluarga peneroka dari 35 Rancangan Felda. Sememangnya Bandar Tun Abdul Razak Jengka perlu diupgrade infrastruktur.

Jalan Simpang Kg Awah - Bandar Tun Razak Jengka terlalu kecil dan sempit. Statistik kemalangan berlaku average 150 kemalangan setiap tahun. Jalan ini perlu dibesarkan 2 carriage ways 2 lorong- 2 lorong. Bukan itu sahaja perlu disambung dan diperbesarkan hingga ke Simpang Jengka 8 dan terus ke Pusat Penyelidikan Tun Abdul Razak Sg Tekam.

Kos Projek ini diangggar RM1.8 bilion. Tidak perlu kerajaan buat sekaligus kerana kekangan kewangan memadai buat berperingkat-peringkat fasa by fasa.

Felda boleh advance dana kepada kerajaan sehingga kemudian in future kerajaan bayar balik- deferred payment.

Sudah sampai masanya rakyat di Bandar Tun Razak Jengka perlu kepada jalanraya yang lebih lebar dan besar untuk keselesaan pengguna.

























Penduduk yang berpiket mahukan jalan baru dari Simpang Kg Awah - Bandar Tun Razak Jengka.

























Sebenarnya MB Pahang bekerja keras untuk menjayakan Projek Jalan tersebut. Kita perlu bersabar kerana kos yang tinggi kalau tidak sepenuhnya RM1.8 bilion sekurang-kurangnya kerajaan perlu belanja RM400 juta untuk buat projek jalan fasa pertama.

Sememangnya DS Najib telah berjanji mahu buat projek jalan tersebut.

Sebelum ini DS Najib melalui Felda telah sedang membina Projek Stadium RM90 juta bagi kegunaan Team Felda United termasuk hotel dan tempat parking.

Kebanjiran penyokong bolasepak Team Felda United  dan lain- lain pasukan akan memadatkan trafik di Bandar Tun Abdul Razak Jengka. Trafik akan menjadi 'macet' meminjam bahasa Jakarta.

Projek Jalanraya Simpang Kg Awah - Bandar Tun Razak Jengka sememang keutamaan prioriti.

Begitu juga hospital Bandar Tun Abdul Razak Jengka sangat kecil tidak boleh menampung keperluan perubatan 300,000 penduduk sekitar. Sebuah hospital baru perlu diusahakan oleh swasta atau GLC yang lebih besar dan selesa.

Tidak ada masalah bagi peneroka dan keluarga peneroka kerana mereka semua punya skim insurance yang dibantu oleh Felda.

WZWH tahu Dato' Wan Salman ADUN Jengka sungguh proaktif bekerja kuat untuk menjayakan Projek Bandaraya Tun Abdul Razak Jengka.

7 comments:

Anonymous said...

Seronok tgk bandar2 di Pahang semakin membangun, cuma Temerloh gak yg mcm tu jer.. Dato' Sharkar, mohon bangkit dan majukan daerah temerloh..

Anonymous said...

Pahang ni sepatutnya negeri terkaya di malaysia sebab pahang di penuhi dengan hasil bumi yang banyak.Disebabkan pemimpin2 yang berpaksikan pokek sendiri dipenuhi hasilnya tidak sampai ke rakyat.Lihatlah jalan2 terbengkalai dan jalan2 yang rosak teruk tidak diperbaiki.Janji2 pilihanraya hanya janji capati dan rakyat dikenakan.

Anonymous said...

Sabar, nanti dekat2 nak pilihanraya baru janji akan ditunaikan. Bukan janji tapi pasti. Macam la tak biasa kan. haha.

Anonymous said...

Ekcherli Pahang pipel veri simpel one. They don't have high taste one. Give them road, hospital, bridge, school and throw some klinik bidan and balai raya in between they happy
alredi. Provide rumah murah as housing they
will treat you like angels and make 5 of their
generations swear they will vote Umno till
kingdom come. As for Jerantut lackeys treat
them to a dangdut nightout in Indonesia and
bingo, they thought that is the ultimate
entertainment you can get on earth. It is so
easy to please them and what's more, it
comes in cheap.

Anonymous said...

cakap aje tak guna.hanya prasangka tanpa fakta! ada bukti ke pemimpin penuhipokek sendiri? ada bawak gi jumpa sprm! perangai melayu haprak yang sentiasa penuh dengki kalau orang lain berjaya! dah lah dengki,malas pulak berusaha!

Anonymous said...

Kalau ada bukti pun SPRM tak blh buat apa2 tengok dompok dah berapa kali terlepas.sebab apa lubang berak dia org dah kena sumbat dgn duit.Kalau ikan bilis dah lama kena kalau ikan jerung SPRM pula yag takut.Negara berpendapatan tinggi tp kos sara hidup tinggi rakyat merana harga sawit dan getah rendah.Perangai melayu haprak awak aje cium bontot dan kena sumbat lubang berak awak dgn duit dia orang.

Anonymous said...

Sudah2 la usin gampang dan bawa2 la bertaubat.Cukuplah mkn duit rakyat bersama dompok.

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024