Tuesday, May 19, 2015

Projek Terusan Kra Apa Kesan Kepada Malaysia dan Singapura?


Update terkini: China menafikan penglibatan resmi Terusan Kra sila klik sini.


The white star marks the location of the Kra Isthmus. The red star is Singapore, at the entrance to the Strait of Malacca.(Map/China Times)

Bintang putih menandakan lokasi Kra Isthmus. Bintang merah adalah Singapura, di pintu masuk ke Selat Melaka. (Peta / China Times)

Sebelum ini WZWH telah menulis posting Terusan Kra Mimpi Yang Boleh Direalisasi Selepas Terusan Nicaragua sila klik sini.

China dan Thailand baru-baru ini bersetuju di Guangzhou pada projek terusan melalui Segenting Kra, bahagian yang paling sempit semenanjung Melayu di selatan Thailand, yang bermaksud projek itu, dalam perancangan untuk tahun, boleh mula pembinaan tidak lama lagi, menurut laman web Hong Kong -based Oriental Daily.

Perjanjian itu adalah ekoran daripada usaha China tukul daripada pelaksanaan Silk Road New Belt Ekonomi dan 21 Abad Maritime Silk Road inisiatifnya, dengan usaha berterusan untuk mewujudkan koridor ekonomi China-Pakistan dan projek kereta api berkelajuan tinggi China-Rusia . Apabila terusan lebih 100 kilometer panjang terbuka, kapal-kapal akan dapat lulus dari Teluk Thailand di Pasifik terus ke dalam Laut Andaman di Lautan Hindi, mengurangkan laluan semasa dengan sekurang-kurangnya 1,200 kilometer, laman web yang dinyatakan.


Perjanjian Guangzhou

Pada penyelidikan dan kerjasama pelaburan rundingan di Guangzhou, China dan Thailand menandatangani memorandum persefahaman mengenai projek terusan, menurut laman web itu. Projek itu dijangka memulakan pembinaan tidak lama lagi, mungkin akan mengambil sepuluh tahun untuk disiapkan dan akan kos AS $ 28 bilion. Terusan bermakna kapal-kapal pengangkutan minyak dan kapal-kapal dagang dalam perjalanan dari Timur Tengah ke China tidak lagi perlu melalui Selat Melaka.

Selat Melaka merupakan laluan penting maritim dan sangat penting untuk bekalan minyak China, 80% daripada minyak China datang dari Timur Tengah dan Afrika dan 80% daripada ini perlu melalui selat, di mana lanun menimbulkan ancaman berterusan kepada bekalan minyak China.

Liang Yunxiang, seorang profesor di Sekolah Pengajian Antarabangsa Universiti Peking memberitahu laman web bahawa memorandum persefahaman menunjukkan bahawa China akan menjadi pemacu utama di sebalik pembukaan terusan, yang mempunyai kepentingan politik dan strategik yang penting. Liang berkata projek itu akan membantu mengukuhkan kerjasama China dengan Persatuan Bangsa-Bangsa Asia Kawasan Perdagangan Bebas (ASEAN) Tenggara pada masa yang sama menghapuskan dari dirinya pergantungannya kepada Selat Melaka. Ia juga akan dipendekkan laluan kapal perlu mengambil, memotong masa yang diambil oleh dua hingga lima hari dan seterusnya mengurangkan kos dan meningkatkan pembangunan pelabuhan di Hong Kong dan tanah besar. Liang berkata, bagaimanapun, bahawa terdapat juga risiko politik untuk projek ini, kerana ia adalah tertakluk kepada iklim politik negara-negara di Asia Tenggara dan hubungan AS-Thai.

Satu lagi motif di sebalik projek itu takut China bahawa AS boleh sekatan Selat Melaka, memotong bekalan minyak di negara ini, menurut laman web itu.

Yang berpangkalan di Macau penganalisis tentera Huang Dong berkata terusan juga akan meningkatkan keupayaan Tentera Laut PLA untuk bertindak balas terhadap insiden antarabangsa. Tentera Laut PLA baru-baru ini dipindahkan rakyat beberapa negara dari Yaman, sebagai contoh, selepas perang saudara di sana meningkat.

Li Zhenfu, seorang profesor di Universiti Maritim Dalian, menyatakan berkata sebagai syarikat China yang akan mengambil bahagian dalam projek ini, China mungkin akan diberikan beberapa tahap kuasa ke atas terusan dan mungkin boleh berunding untuk menolak laluan melalui terusan bagi kapal perang dari negara-negara tertentu, meningkatkan pengaruh China di Asia Tenggara.

Idea untuk terusan, yang akan menjadi yang terbesar di Asia pada siap, dikatakan mempunyai pertama muncul pada abad ke-17 dan lebih daripada 100 tahun yang lalu ia dicadangkan secara rasminya oleh Chulalongkorn, Raja Siam. Kos terlalu banyak untuk Siam untuk menanggung, bagaimanapun, dan projek itu kemudian ditangguhkan oleh kedua-dua perang dunia abad ke-20.

Cadangan semasa adalah untuk dua hala 25 m terusan dalam berukuran 102 km panjang dan 400 m lebar. Terusan Panama hanya 15 m mendalam dan ia mengukur hanya 304 m pada titik yang paling luas.

Dari segi menjimatkan kos kapal dan bisnes ini menguntungkan dunia perniagaan. Singapura mungkin mati ekonominya, mungkin ekonomi Malaysia boleh bertahan.







Bila Projek Terusan Kra siap maka wilayah Satun, Songkla, Pattani, Yala dan Narathiwat akan terpisah dari Thailand membentuk Pulau Tanah Melayu Malaysia.

Agaknya ini mungkin Raja-Raja Siam sejak 1824 hingga 1910 dari Raja Phra Nangklao, Mongkut dan Chulalongkorn terpaksa membatalkan cadangan Projek Terusan Kra bimbang faktor kedaulatan negara Siam.

Kerajaan Thailand tidak perlu risau jika Malaysia mahu mengembangkan pengaruh politik di Selatan Thailand. Yang penting kestabilan serantau dan pertumbuhan ekonomi.

Kerajaan Thailand perlu bercakap dengan China dan melibatkan kerajaan Malaysia

1 comment:

Anonymous said...

terjemahlah betul2, pening membacanya..

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024