Saturday, February 20, 2016

Bagaimana Majlis Daerah Jerantut Boleh Dinaiktaraf Majlis Perbandaran Jerantut?





Majlis Daerah Jerantut perlu dinaiktaraf sebagai Majlis Perbandaran Jerantut. Sebelum itu kena tahu apa itu PBT?

Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) atau lebih di kenali sebagai kerajaan tempatan adalah kerajaan peringkat ketiga dimana kerajaan peringkat pertama adalah Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri pula merupakan kerajaan peringkat kedua di dalam sistem pentadbiran negara.

Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171) mewujudkan hanya dua jenis kerajaan tempatan iaitu untuk kawasan bandar (majlis perbandaran) dan desa (majlis daerah). 

Tetapi, Akta 171 itu membenarkan pembentukan kerajaan tempatan bertaraf bandar raya. Status ini dianugerahkan oleh Yang di-Pertuan Agong dengan perkenan Majlis Raja-raja. 

Selain yang dinyatakan oleh Akta 171, beberapa badan khas telah ditubuhkan dengan peranan sebuah PBT. Badan-badan ini ditubuhkan samada melalui Akta Parlimen mahupun enakmen dan ordinan negeri. 

Hari ini, wujud empat jenis kerajaan tempatan di negara ini yang disusun mengikut hierarki seperti berikut:

  1. Bandar raya - dikenali sebagai Dewan Bandaraya atau Majlis Bandaraya
  2. Bandar - dikenali sebagai Majlis Perbandaran
  3. Luar bandar - dikenali sebagai Majlis Daerah
  4. Kawasan khas - dikenali sebagai Perbadanan atau Pihak Berkuasa Tempatan.

Di Malaysia, sesebuah bandar raya ditadbir oleh satu sistem kerajaan tempatan, sama ada majlis perbandaran atau pun majlis bandaraya. Kelayakan bagi kedua-dua badan kerajaan tempatan adalah seperti berikut:-

Majlis Perbandaran: Mempunyai lebih 100,000 penduduk serta mempunyai pendapatan setahun antara RM5 juta hingga RM20 juta

Majlis Bandaraya: Mempunyai lebih 500,000 penduduk serta mempunyai pendapatan setahun melebihi RM20 juta.

Majlis Daerah Jerantut ditubuhkan pada tahun 1982. Ini bererti status Jerantut adalah kawasan desa bertaraf luar bandar.

Padahal Jerantut pesat membangun sila klik di bawah:


Majlis Daerah Jerantut merangkumi kawasan seluas 120.09 km persegi iaitu hanya 1.59 peratus dari keluasan keseluruhan Daerah Jerantut. Keluasan keseluruhan adalah 7,563.46 km persegi. 

Daripada jumlah itu, 29.88 km persegi telah diwartakan di bawah Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171) seksyen 127, seksyen 128 dan seksyen 163 sebagai kawasan operasi. 

Manakala selebihnya iaitu 90.21 km persegi telah diwartakan sebagai kawasan kawalan. 

Pihak Majlis Daerah Jerantut telah mengenakan cukai serta memberi perkhidmatan perbandaran di kawasan-kawasan operasi. Kawasan-kawasan yang selebihnya tidak diberi perkhidmatan perbandaran tetapi dikawal dari segi pembangunan.

Syarat untuk menaiktaraf Majlis Perbandaran ialah: 

Mempunyai lebih 100,000 penduduk serta mempunyai pendapatan setahun antara RM5 juta hingga RM20 juta.

Ketika ini Majlis Daerah Jerantut mempunyai penduduk hampir 100,000 penduduk serta mempunyai pendapatan tahunan lebih dari RM5 juta.

Majlis Daerah Jerantut boleh mempertingkatkan lagi hasil dengan memperluas dan membangunkan kawasan operasi kerana masih memiliki tanah yang luas dan strategik.

Sudah sampai masanya Majlis Daerah Jerantut dinaiktaraf Majlis Perbandaran Jerantut.

No comments:

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024