Wednesday, February 24, 2016

Double Celebration: 40 Tahun Sultan Pahang Dan DS Najib Berkuasa

WZWH bersyukur kepada Allah hidup di era 'double celebration' dua orang manusia yang diberi oleh Allah maqam martabat kuasa menjadi Pemerintah dan Pemimpin memerintah dan mentadbir Pahang dan Malaysia.

WZWH akui turut mendapat tempias kenikmatan dan kebesaran hidup di era 'double celebration' oleh itu wajar untuk WZWH nukilkan tanda terima kasih dan pujian serta kesetiaan kepada dua orang pemimpin hebat ini.

Sempena 40 tahun (40+) Pemerintahan 40 Tahun KDYMM Tuanku Sultan Pahang bertaktha di Pahang Darul Makmur.

Sempena 40 tahun DS Najib berpolitik dan menjadi pemimpin Malaysia.

'Double Celebration' bagi rakyat Pahang terutamanya. 

Maka WZWH mempersembahkan posting keraian menyambut 'double celebration' tanda menjunjung kasih dan menghargai serta kesetiaan.


sultanpahang_nangis_L


Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah menitiskan air mata ketika bertitah pada Istiadat Penganugerahan Darjah Kebesaran, sempena memuliakan sambutan 40 tahun Pemerintahan Sultan Pahang di Istana Abu Bakar, Pekan, 10 Mei 2014.

Ini setelah dimasyhurkan sebagai Sultan Pahang V pada 7 Mei, 1974 oleh Paduka Adinda, Tengku Arif Bendahara Pahang, Tengku Ibrahim yang bertindak selaku Ketua Istiadat.

Paduka Ayahanda, Sultan Abu Bakar Ri ‘ayatuddin Al-Muadzam Shah Ibni Almarhum Sultan Abdullah Al-Mu’tassim Billah Shah telah mangkat pada hari yang sama, dalam usia 70 tahun (1907 – 1974) selepas memerintah negeri selama 42 tahun sejak 1932.

Dari tarikh pemasyhuran itu, berlangsunglah pemerintahan sepanjang empat dekad KDYMM Sultan Pahang Sultan Haji Ahmad Shah Al-Mustain Billah, yang dengan keizinan Allah SWT juga, dapatlah negeri ini dibangunkan dengan penuh makmur dan rakyat-jelata Baginda dapat hidup dengan sejahtera.

Dan inilah juga yang telah merapatkan hubungan antara Baginda dengan rakyat-jelata Baginda, yang dimungkinkan pula dengan hubungan mesra dan langsung Baginda dengan pentadbiran negeri di bawah Kerajaan yang ada.




“Semoga Allah memberkati negeri Pahang Darul Makmur sepanjang zaman-berzaman,” Titah DiRaja Baginda.


“Sepanjang 40 tahun memerintah, Beta telah menyaksikan bagaimana peredaran masa dan kemajuan sains dan teknologi telah menyebabkan perubahan dalam banyak aspek kehidupan masyarakat. Cara dan gaya hidup masyarakat telah bertukar, sistem nilai juga berubah.


“Politik dan pentadbiran yang dahulunya mudah dan senang, kini menjadi lebih kompleks dan mencabar...begitu juga dengan masyarakat yang dahulunya merupakan kelompok manusia, mudah dan rapat, kini menjadi lebih besar, rencam dan sedikit longgar.


“Beta berasa sedikit gusar memerhatikan masa dan persekitaran telah berubah sehingga menukar sistem nilai yang dipegang kuat oleh masyarakat selama ini,”


“Beta juga melafazkan kata-kata hikmah ‘Raja dan Rakyat, Berpisah Tiada”, yang mempunyai erti dan implikasi yang sangat signifikan. Ia membawa erti Raja dan Rakyat wujud bersama-sama - Raja menjaga kepentingan dan kebajikan rakyat, rakyat pula menumpukan taat-setia kepada Raja”.




DS Najib Tun Razak mengaminkan bacaan doa selamat yang dipimpin oleh imam dari Mekah, Sheikh Dr. Idris Ismail Al-Misrafi (kanan) meraikan sambutan ulang tahun ke-40 Perdana Menteri dalam politik di Dewan Tun Razak 1, PWTC , Kuala Lumpur, 20 Februari 2015.




Perdana Menteri Dato' Seri Najib Tun Razak (empat, kanan) bersama Timbalannya Dato' Seri Dr Zahid Hamidi (lima, kanan) menunaikan solat hajat pada majlis Solat Hajat dan Tahlil. Turut hadir Menteri Besar Pahang Dato' Seri Diraja Adnan Yaakob (tiga,kanan) di Masjid Sultan Ahmad Shah 21 Februari 2016.

MB Pahang sifatkan DS Najib pemimpin yang sukar ditandingi.

40 tahun dalam politik, DS Najib pemimpin terbilang. Pujian-pujian bagi DS Najib sila klik sini.




Ilustrasi lukisan dua orang menunggang kuda sambil berburu; Raja di depan dan Perdana Menteri mengikuti dari belakang.

Semasa pemerintahan di Korea era Raja Goryeo di bawah naungan Monggol Dinasti Yuan terdapat penyokong elit yang setia kepada Raja.

Demikian dialog antara Raja dengan rakyatnya:


Who is the best subject to the King?

One who becomes a great general and conquers Liao Dong (Putrajaya)

One who is skilled in martial arts and protects the King

One who is willing to die for the King

No comments:

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024