Wednesday, February 10, 2016

Kisah Putra Putri Pahang Yang Ditawan Berjaya Menjadi Sultan Dan Permaisuri Acheh



Pada tahun 1613 dan tahun 1615 Acheh berhasil menakluk Johor dan Pahang. 23,000 rakyat Johor dan 10,000 rakyat Pahang termasuk Keluarga Diraja Johor dan Pahang dibawa ke Acheh.

Acheh menyerang Johor dan Pahang dengan alasan mahu "reeducation" Sultan Johor dan Sultan Pahang supaya jangan deal dengan Portugis.

Selepas kejatuhan Melaka, Acheh mahu mengambil tempat Melaka dan memerangi Portugis.

Sultan Johor dan Sultan Pahang berpendirian adalah bebas untuk berurusan dengan siapa saja negara asing demi urusan ekonomi.

Acheh oleh kerana ekonomi berkembang kerana ramai pedagang Islam bertumpu ke Acheh menjadikan Acheh kaya dan kuat.

Oleh itu Acheh menyerang bukan sahaja Johor dan Pahang malah Perak dan Kedah pun diserang selain pantai timur Sumatera.

Di pihak Pahang selain Sultan Ahmad II, dua orang putera dan puteri Sultan Ahmad II telah dibawa ke Acheh. Putera itu bernama Raja Mughal@Raja Husein dan Raja Putri Kamaliah.

Tidak pasti dimana Putri Kamaliah diambil Acheh samada dari Pahang atau dari Johor. WZWH percaya pada tahun 1613 Putri Kamaliah diambil dari Johor kerana pada masa itu Putri Kamaliah adalah isteri kepada Raja Abdullah ( Sultan Abdullah Maayat Shah).

Di pihak Johor pula ketika Perang Batu Sawar pada tahun 1613 berlaku, beliau dibawa ke Acheh sebagai tawanan bersama-sama Sultan Alauddin Riayat Shah III, Sultan Johor-Riau, adinda Sultan, Raja Abdullah (Sultan Abdullah Maayat Shah) dan kerabat diraja Johor serta 23000 rakyat Johor. 

Mereka yang ditawan itu dilayan baik oleh sultan Acheh malah Raja Abdullah sendiri dikahwinkan dengan adinda sultan Acheh, Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam yang bernama Ratna Jauhari.

Pada akhir tahun 1613, Raja Abdullah dihantar pulang bersama-sama dengan 2000 tentera Acheh dan diberikan sejumlah wang oleh Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam untuk membina semula kota Batu Sawar. Pada tahun 1614, Sultan Alauddin dibenarkan pulang setelah baginda berjanji untuk membantu Acheh melawan Portugis.

Namun sebahagian besar rakyat Johor memilih untuk menetap di Acheh dan ditempatkan oleh sultan Acheh di jajahan bernama Samalanga termasuk Tun Seri Lanang yang dilantik sebagai ''Uleebalang'' atau gabenor Samalanga dan diberi gelaran ''' "Orang Kaya Dato' Bendahara Seri Paduka Tun Seberang" ''' oleh Acheh dan di Johor, beliau digelar '''Dato' yang ke Acheh''' .

Sebagaimana tradisi pada masa itu, kerajaan yang kalah perang harus menyerahkan rampasan perang, ufti, dan pajak tahunan. Termasuk juga menyerahkan putri kerajaan untuk diperisteri sebagai tanda takluk.

Putri tersebut biasanya diperisteri oleh raja guna mempererat hubungan dengan kerajaan yang ditaklukkan. Sehingga kerajaan pemenang menjadi semakin besar dan semakin kuat pengaruhnya. 

Akan halnya putri dari Pahang itu terkenal dengan parasnya yang rupawan serta budi bahasanya yang halus. Hal itu lantas membuat pernikahan tidak lagi atas dasar alasan politik, kerana Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam benar-benar dibuat jatuh hati kepada sang putri Pahang. Sang Sultan pun mempersuntingnya sebagai permaisuri.


Putroe Phang by mufti89


Masalahnya Putri Kamaliah telah bersuami. Bagaimana Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam boleh beristerikan Putri Kamaliah?

Sudah tentu Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam boleh buat apa sahaja sebab baginda berkuasa dan Acheh memang merupakan kerajaan Islam no 5 terkuat dunia.

Tetapi kenapa mahu ambil isteri seorang Raja? Alasan politik mahu mempereratkan hubungan Acheh dengan Johor dan Pahang adalah tidak masuk akal!

Atau Raja Abdullah mengadap Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam offer isteri kerana tahu Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam memang dalam diam berminat dan jatuh cinta kepada Putri Kamaliah.

Dengan berbuat begitu Raja Abdullah boleh cepat dibebaskan balik ke Johor.

Maka Raja Abdullah melepaskan Raja Kamaliah dan selepas habis edah Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam lalu memperisterikan Putri Kamaliah.

Dan Raja Abdullah sendiri dikahwinkan dengan adinda Sultan Acheh, Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam yang bernama Ratna Jauhari.

Sejarah mengatakan Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam oleh kerana melihat Putri Kamaliah selalu sedih kononnya teringat ke kampung halaman di Pahang telah membina Taman Putroe Phang dengan Gunongan supaya Putri Kamaliah terubat melihat miniatur gunung ganang, Taman Ghairah, Pintu Gerbang Khop, sungai buatan, air pancut dan komplek taman sila klik sini dan klik sini.

Tidaklah diketahui adakah sebab rindu kepada negari asal Pahang atau sebab mengenang diri yang telah menjadi 'game barter' Raja Abdullah dan Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam.

Maka jadilah Putri Kamaliah Permaisuri Acheh.

Pada abad ke-17 Kesultanan Acheh di bawah pimpinan Sultan Iskandar Muda mengalami masa keemasan dan termasuk salah satu kekuatan adi daya di dunia khususnya di kawasan Selat Melaka.

Di balik kesuksesan seorang laki-laki selalu ada orang perempuan di balik layar. Bagi Sultan Iskandar Muda, perempuan di balik layar itu adalah permaisurinya yang bernama Puteri Pahang yang dalam bahasa Acheh lebih dikenal dengan sebutan Putroe Phang. 

Puteri Kamaliah masyhur karena cerdas dan bijaksana dalam memutuskan persoalan yang dihadapi masyarakat Acheh.

Sejak itu, Puteri Kamaliah yang lebih dikenal oleh masyarakat Acheh sebagai Putroe Phang itu menjadi rujukan dalam penyelesaian masalah hukum.

Putroe Phang sangat berpengaruh dalam pemerintahan dan penyusunan undang-undang kerajaan sampai-sampai lahir semboyan:


Adat bak Poeu Meureuhom
Hukum bak Syiah Kuala
Qanun bak Putroe Phang
Reusam bak Bentara

Artinya:
Adat dari Marhum Mahkota Alam
Hukum dan Syiah Kuala
Qanun dan Puteri Pahang
Resam dan Bentara (‘uleebalang)

Adat meukoh reubung
Hukum Meukoh purih
Adatjeutabarangho takong
Hukum hanjuet barangho takih

Artinya:
Adat dapat dipotong seperti memotong rebung
Hukum seperti memotong sagak (hujung buluh keras)
Hukum tak dapat diatur dengan semena-mena
(melainkan wajib didasarkan Quran dan Hadis)


Berbalik kepada Raja Mughal @ Raja Husein diperlakukan oleh Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam sebagai anak angkat, menantu dan pewaris takhta kerajaan Acheh sebagai Sultan Iskandar Thani Alauddin Mughayat Syah Ibni Almarhum Sultan Ahmad Shah II adalah Sultan Aceh ke-13.

Dibawa ke Acheh, beliau berkahwin dengan puteri Sultan Iskandar Muda, yang kemudian bernama Sri Ratu Safiatuddin Taj ul-Alam. Selepas Sultan Iskandar Muda mangkat pada 1637, Raja Husein menggantikan Sultan Iskandar Muda sebagai Sultan Kerajaan Islam Ahceh Darussalam dengan nama "Iskandar Tsani Alauddin Mughayat Syah". "Tsani" dalam bahasa Arab bererti "dua".

Seperti halnya Sultan Iskandar Muda, Sultan Iskandar Tsani menggunakan istana beliau sebagai pusat pendidikan Islam. Beliau merupakan pelindung dari Syeikh Nuruddin al-Raniri, seorang cendekiawan Islam dari Gujarat yang datang ke Acheh pada tahun 1637.

Sultan Iskandar Tsani tidak dapat melanjutkan kejayaan ketenteraan ayah mertuanya. Sebenarnya baginda merupakan penguasa yang kuat, sanggup menekan orang kaya dan berusaha untuk mensentralisasikan kekuasaan seperti yang dilakukan oleh Sultan Iskandar Muda.

Namun, kerana masa pemerintahannya terlalu pendek untuk membuat perubahan besar. Beliau mangkat pada tahun 1641. Selepasnya, isteri beliau Safiatuddin, diangkat menjadi Ratu kerajaan Acheh Darussalam. Selepas kemangkatan beliau, kerajaan Acheh mula hilang pengaruh dan menjadi lemah.

No comments:

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024