Thursday, June 24, 2010

Konsep Malaysia Negaraku

YAB PM DS Najib telah memperkenalkan konsep 1Malaysia. Sempena kehadiran PM ke Jerantut merasmikan mesyuarat agung UMNO bahagian Jerantut pada 3 Julai 2010 maka WZWH mewakili pergerakan Pemuda UMNO bahagian Jerantut ingin melontarkan satu konsep baru iaitu konsep Malaysia Negaraku bagi melengkapkan lagi falsafah 1Malaysia.

Konsep Malaysia Negaraku perlu diterap kepada setiap warganegara sejak mereka di bangku sekolah rendah lagi. Supaya tunas muda ini dapat menunjukkan perasaan bangga, prihatin, bertanggungjawab, dapat membuat keputusan dan pilihan yang bijak serta bersemangat patriotik.

Konsep Malaysia Negaraku boleh memberi pengetahuan dan kemahiran kepada murid tentang peranan dan tanggungjawab mereka dalam hubungannya dengan keluarga, masyarakat, alam sekitar, warisan budaya dan sejarah negara ke arah melahirkan warganegara yang bertanggungjawab, patriotik dan hidup dalam harmonis dan sejahtera.

WZWH mencadangkan beberapa tema:
  • Membina Semangat Patriotikku
  • Warisan Kita
  • Kita Rakyat Malaysia


Kemudian murid perlu tahu tamadun awal sehinggalah kepada pembentukan negara dan bangsa di Malaysia. Pembelajaran akan menceritakan peristiwa-peristiwa penting di samping menyatakan tokoh-tokoh terkenal dalam konteks Sejarah Malaysia dan sejarah negara luar yang berkaitan.

Ini membolehkan murid memperkukuhkan perasaan cinta akan negara dan perasaan bangga sebagai rakyat Malaysia. Maka tema yang perlu:
  • Mencipta Tamadun
  • Cabaran Baru
  • Kejayaan Negara Kita
Malaysia banyak berbelanja berbilion-bilion ringgit untuk melahirkan pelajar dan murid yang lebih berorientasikan sains dan matematik. Ini bagus tetapi kita melahirkan warganegara muda yang tidak belajar sejarah secara konsep Malaysia Negaraku di sekolah rendah dan menengah, tidak tahu sejarah perkembangan negara, pengorbanan pemimpin-pemimpin negara dan tolak ansur orang Melayu yang banyak mengorbankan hak-haknya.


Itu satu sebab mengapa dalam PRU 12 dulu...kerajaan BN pimpinan UMNO hampir tumbang tidak dapat majoriti 2/3! Warganegara muda yang berumur 35 tahun ke bawah tiada ketahanan dan ilmu mudah diperdaya oleh janji-janji manis dan cerita-cerita UTOPIA pembangkang untuk merampas Putrajaya.

No comments:

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024