Wednesday, June 9, 2010

Universiti FELDA Di Jerantut?

Di Jerantut sudah ada perkembangan institusi pengajian tinggi yang boleh membantu dan memudahkan anak-anak muda Jerantut mendapat peluang pendidikan tinggi bertaraf kolej.

Jika anda pergi ke Jerantut dari Temerloh, di sebelah kanan di Temin, ada sebuah kompleks institusi pengajian tinggi iaitu Pusat Latihan Teknologi Tinggi (ADTEC) yang sedang dalam pembinaan.

Sebelum anda sampai ke masjid Jerantut, ada 2 blok bangunan baru yang dibeli oleh Kementerian Pengajian Tinggi untuk dijadi Kolej Komuniti yang akan dibuka tidak lama lagi.

Kadang-kadang WZWH terfikir di Jerantut ada banyak pusat penyelidikan seperti Pusat Penyelidikan Biotek Haiwan di Tebing Tinggi, Pusat Pembenihan Ikan Air Tawar di Perlok, Pusat Penyelidikan Tun Razak (Pertanian) di Sungai Tekam.

Kenapa tidak kita sinergikan semua pusat penyelidikan ini dan bina satu kolej Pertanian Jerantut menafaatkan ilmu-ilmu dari Pusat Penyelidikan ini untuk melatih golongan muda Jerantut dan pihak kerajaan dan swasta boleh bekerjasama menjayakan projek-projek pertanian melibatkan penyertaan golongan muda Jerantut.

WZWH merasakan ini satu idea yang baik bagi keperluan pendidikan dan ekonomi Jerantut. WZWH merasa teruja bila Pihak FELDA bercadang mahu menubuhkan sebuah universiti FELDA. Cadangan ini akan dibawa ke pertimbangan YAB PM Dato' Seri Najib.

Kita semua tahu hasrat PM mahu FELDA menjadi gedung makanan negara. Jika perancangan ini menjadi kenyataan, Malaysia tidaklah perlu mengimport lebih makanan lagi yang mana ini boleh menghalang pengeluaran wang ke luar negara.

WZWH percaya YAB PM Dato' Seri Najib akan bersetuju dan menyokong penubuhan universiti FELDA. Maka WZWH mahu menyatakan kepada PM dan Pihak FELDA bahawa Jerantut bersedia menawar tempat kawasan tanah seluas 1000 ekar bagi pembinaan Universiti FELDA. Di Tembeling Tengah, ada kawasan yang boleh diperuntukan bagi pembinaan Universiti FELDA. Sudah pasti YAB MB Pahang Dato' Seri Adnan Yaakob menyokong penuh usaha baik ini kerana MB Pahang cukup berminat bidang pendidikan sebab itu Yayasan Pahang banyak membantu pelajar-pelajar Pahang mendapat peluang pendidikan di universiti pengajian tinggi dalam dan luar negara.

Kita orang Jerantut mesti menyokong penuh penubuhan Universiti FELDA bagi kebaikan pendidikan, ekonomi dan sosial Jerantut.

1 comment:

Anonymous said...

betul2 .... bukan setakat 1000 ekar lebih pun boleh .... janji proses pengeluaran balak nanti bagi kat aku yeee

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024