Tuesday, August 19, 2014

Kuala Tahan Berpotensi Menyelamat Sturgeon Dunia Bersama Abu Dhabi

Abu Dhabi’s resurgence of sturgeon

Ahmed Al Dhaheri, pengasas bersama dan Pengarah Urusan di Emirates Aquatech, berdiri dengan tangki yang penuh dengan anak-anak ikan sturgeon yang dibiakkan di UAE.

Abu Dhabi’s resurgence of sturgeon

Ladang kaviar meliputi 56,000 meter persegi dan satu hari nanti akan menghasilkan 35 tan telur ikan setahun. 

Abu Dhabi’s resurgence of sturgeon

Sturgeon muda di dalam tangki di Emirates Aqua Technologies Cavair Kilang di Abu Dhabi.

Hasrat DS Najib dan Kerajaan Negeri Pahang mahu menternak Sturgeon di Caviar Park Kuala Tahan seluas 50 ekar hasil pelaburan FGV kerjasama dengan Syarikat Korea akan membuatkan Kuala Tahan berpotensi menyelamat sturgeon dunia dari pupus bersama Abu Dhabi.

Ini adalah kebangkitan Sturgeon di negara Islam yang akan membekalkan kaviar ke pasaran dunia. Kita lihat dan belajar dari kebangkitan sturgeon di Abu Dhabi UAE.

Dipetik dari The National UAE 2 Januari 2014...

Fikirkan kaviar dan ia tidak mungkin bahawa Abu Dhabi akan datang ke fikiran sebagai sumber yang sangat dicari iaitu telur ikan kaviar.

Langkah ini bermula dengan usaha ladang kaviar Caspian tertutup di ibu negara meletakkan semua usaha dalam menjaga sturgeon Siberia terancam. Ladang Sturgeon ini kini menjadi pengeluar kaviar terbesar di dunia. 

Bulan lepas, kerana negara itu telah meraikan kemenangan Expo 2020 di Dubai, Emirates Aqua Technologies Cavair Kilang adalah meraikan kejayaan kumpulan pertama UAE telur sturgeon yang dibiakkan dan menetas sepenuhnya di UAE. 

"Kami telah menamakan mereka sebagai dalaman Ekspo 2020 akan bersedia untuk memberikan kaviar sebelum Ekspo 2020 tetapi kami telah memanggil mereka kerana sebahagian daripada mereka akan memberikan kaviar sehingga tahun itu," kata Ahmed Al Dhaheri, 44, pengasas dan pengarah urusan di Emirates Aquatech. 

Penetasan yang melambangkan keinginan ladang untuk menggalakkan model perniagaan yang mampan yang berasaskan pembiakan Sturgeon sendiri dan bukannya menangkap mereka liar atau penetasan telur yang telah disenyawakan di tempat lain dan diimport. 

"Sekarang kita mempunyai batch segar telur menetas iaitu UAE 100 peratus," kata Encik Al Dhaheri. 

"Ada rasa ini hanya sesuai di Siberia, Laut Kaspia dan bahagian dunia, tetapi dengan teknologi dan apa-apa keupayaan yang boleh dilakukan. 

"Alhamdulillah, kami berjaya mendapatkan orang-orang dengan bantuan orang yang tepat dan teknologi." 

Beliau berkata, ladang 56,000 meter persegi akhirnya akan menghasilkan 35 tan kaviar dan 700 tan daging Sturgeon setahun. 

"Tetapi projek ini bukan semata-mata mengenai menghasilkan kaviar dan membuat wang," kata Encik Al Dhaheri. 

"Aspek lain projek ini adalah alam sekitar; menyelamatkan spesies. Kami ingin pelbagai produk yang terdapat dalam persekitaran di mana penawaran dan permintaan boleh dikawal. 

"Terdapat dua aspek untuk perniagaan. Satu adalah pengeluaran dan bahagian ekonomi daripada itu; keupayaan dan pasaran dan di mana untuk menjual. Sisi lain adalah ikan itu sendiri dan bagaimana ia berkembang - yang ikan ini dan mengapa ia begitu istimewa "?

Sturgeons Siberia disenaraikan sebagai spesies terdedah oleh Kesatuan Antarabangsa bagi Pemuliharaan Alam, organisasi alam sekitar yang terbesar dan tertua di dunia. 

Ia sedang overfished dan banyak tempat-tempat pembiakan semula jadi sturgeon Siberia telah hilang kepada pencemaran, pembangunan loji tenaga dan aktiviti industri yang lain. 

Encik Al Dhaheri berkata Konvensyen Perdagangan Antarabangsa mengenai Spesies Fauna dan Flora (CITES) yang diiktiraf ini sejurus selepas beliau dan adiknya yang diperanakkan oleh idea membina ladang kaviar pada tahun 2006. 

Ia menambah dorongan kepada projek mereka kerana ia ditubuhkan bahawa spesies yang perlu dilindungi. 

"Kaviar masih dituntut di seluruh dunia dan jika orang ramai masih menuai daripada liar kemudian ikan ini mungkin telah berlalu kepupusan sekarang," katanya. 

Untuk memulakan pengeluaran, syarikat saham bersama swasta terpaksa mendapatkan lesen dari badan-badan tempatan dan antarabangsa seperti CITES, EU dan pihak berkuasa makanan di Abu Dhabi. 

"Kita tidak boleh menjual kaviar kepada sesiapa tanpa lesen," kata Encik Al Dhaheri. 

"Mereka mahu tahu bahawa anda akan semakin meningkat ikan ini dengan cara yang akan mengekalkan pengeluaran, membuat kaviar kepada dunia dan menyelamatkan ikan daripada menjadi pupus secara semula jadi. 

"Ini adalah apa yang kita lakukan di sini. Terdapat ladang lain dengan kapasiti yang lebih kecil, nombor yang lebih kecil daripada ikan, tetapi di sini kita mempunyai 300,000 ikan, dan nombor-nombor itu akan berkembang. "

Hanya  Sturgeon betina sahaja boleh kaviar telah diekstrak sekali seumur hidup sebagai proses membunuh ikan. Tetapi Encik Al Dhaheri berkata tiada Sturgeon pergi ke membazir.

19 comments:

Anonymous said...

as salam,

bahasa apa yg saudara tulis ni, google translate ke? Pening membacanya.. cuba saudara baca dulu sblm published.

Anonymous said...

alahai ape ko merepek ni... baru kena kritik skit dah mereng ke sana ke sini... woi, toksah nak justifikasi dgn alasan mudah nak selematkan spesis ikan strugeon, nak selamatkan kena selamatkan ekosistem die kat tempat asal die.. ape punya cite ko buat nie.. ini soal komersial jgn merapukan benda-benda non-profit.

skrg nak buat profitkan jadi formula asas HASIL-KOS =ada UNTUNG ke idak?

hasil die caviar kan. faham tak caviar amenda. makanan bangsawan ke? market die camne.. korang involve ke idak dgn downstream,,dgn distribution? ke korang buat yg basic jea..ternak ikan utk hasilkan telur ikan - sebab capex besar jadi bile nak breakeven, ROI camner? benda camni ke tunjuk, ade paham - kata but master ke buat mangkuk,je?

sekarang cost plak.. dah tentu besar sebab capex udah banyak nak kena labur.. so margin camne... huh? takan labur 100juta return 10,000 jea.. baik takyah. pastu brp byk kesan kat alam - kalau nak kire logik ko yg kata takde kesan alam asal tak buat kat kuantan je lagi jimat kos takpun kat lembah klang lagi jimat transport,[nak exportkan].. so mmg ade sebabkan..

kalau camnilah korang berpikir [takpun malas nak berfikir].. patutlah lingkup... ini semua nak kena ajar gak ke..



Anonymous said...

Buat je ternakan sturgeon tu!, Jgn layan cakap penentang sturgeon ni. Diorang ni nak jadi pembangkang sangat tapi tiada hujah, yg ada hanya sangka buruk.

Anonymous said...

Nampak sngt google translate...memalukan aje ong ni Wan Zamzuri..keknye lulusan lua negaralah sngt kononnye tp penulisan mcm sampah!malunyela ooiii...jgn nak bemimpi la nak same ngan abu dhabi tu diorg duit byk bukan mslah...aku xpham la ngan ong ni knpe..hati keras sngt..mende komniti rakyat xmau bende itu la yg ong nok buat...ong ni selfish bastard...aku cdgkan ong ni wan zamzuri brenti la buat onar...brenti la ong jd wakil wan mizan tu...wan mizan tu lg la xbeguna sikik habuk pon...wakil rakyat la kononnye tp nak bedepan ngan rakyat pon xbrani..ong ni wan zamzuri nasihat aku ong brenti ong berehat aje la kt rumoh...jge anok bini..g gym ke belari ke tiap ptg...dagu abih telan de lemok leher doh tu...doh mcm walrus...mcm dugong pon ade...esok ong toh kemane projek ikan bodo toh kemane...

Anonymous said...

Tiada hujah ong kabo?base xtau mende ong ni..garu telo tau la agoknye...

Anonymous said...

Memang google translate. Naya...

Anonymous said...

Kalau dah babir tu babir la jugek.Tak payoh la bela sturgeon.Kuala Tahan dan Jerantut tak perlu sturgeon.Buat baler je.
Yang penting balak jangan curi,sungai jangan dikotorkan.Daerah ni,Kuala Tahan dan bandar Jerantut ekonomi dia mainly eco tourism.Bila dah start buat projek haram jadah ni,chain reaction dia akan start ke tempat lain.Orang yang takde kaitan pun dapat tempias.
Kome malas nak explain lebih2.Cuba perati Sungai Jelai kat Kuala Tembeling,warna air die tu la dosa2 manusia yang buat kerja tak pakai otak.Projek ni salah satu benda tak pakai otak.

Li'l Abner said...

Anon 4:19pm Kalau ada dapat habuan dari satu2 projek, bila projek x jln commission pun hangus. Hujah kita secara ilmiah pun x kan diterima krn bg gerombolan ini yg penting projek jalan. Untung ke, bungkus ke, itu tak penting. Yang afdal ( lebih shafie ) bg juak2 nie ialah duit masuk. Kalau korang bangkang dan projek x jalan, dia org akan kata x de kerja lain, asal pojek kerajaan je bangkang, bilalah melayu nak maju.

Anonymous said...

Wan Zuri tak abis abis buat perkara menyakitkan hati orang,bukan seorang dua yang bantah projek ni,tapi ramai bahkan seluruh rakyat malaysia,fikirlah dengan matang cikit,cukupla hidang kan cerita boleh kata syok sendiri ni

Anonymous said...

OOOO BARU SAYA TAHU .... ikan sturgeon ni dibela dalam tangki. Bukan dlm sungai mcm yg di gembar gembur tu..

Nasib baik saya tak telan bulat bulat cerita diorang kalau tidak saya pun sekali jadi bengap.

Anonymous said...

wan mizan kalo bertanding lagi jdi wakil rakyat.kas berani jamin.. mmg klah!!!!org kuala tahan dah tolak wan pungkor

Anonymous said...

anon 4:17am

ooo.. jgn risau, ko mmg bengap pun... ikan sturgeon bukan spesis ikan yg idup dlm ekosistem kite - die idup dlm iklim lain,mati kalau dilepaskan. masalah die nak kena bina semua infra tu kat tempat cam kuala tahan. dari bagunanan, saliran air, jana kuasa.. abisle kuala tahan - korang kena tebang balak,utan,aliran sungai ubah ... ubah sifat kuala tahan jadi kawasan ala semi-industry...

soal die, brp lama prjk sturgeon nie... ape ingat boleh kekal lama ke, lepas tu camne? balak dah jual... benda2 camni tak mau cite.. pi cite 'berpotensi' menyelamatkan spesis strurgeon konon - dahlah bukan spesis tempatan plak tu, betul2 kera disusukan. dahlah tu, main google translate plak tu his karut betul.

Usin Gampang said...

don kisot melawan kincir angin!
anon 1.27,
felda dan syarikat korea yang melabur.lantak dialah nak berjaya ke nak bugkus!

kah kah kah! dari komen merapu pun aku tahu dalam kepala dia orang projek ni wzwh dan wan mizan yang punya!

dengkilah tak habis2. sedangkan projek ni felda dan syarikat korea yang punya! wzwh hanya kerja aje!

cakap satu malysia menentang tu cakap orang bodoh aje!tiga empat ekor budak kuala tahan dan budak2 MP jerantut aje yang membantah!

ngo alam sekitar,profesor mat katak,membantah sekali!

ngo ni diupah oleh cina kiasu yang yang memang tak suka projek besar2 kalau tak melibatkan syarikat mereka! contoh lynas,upah fauziah thoron buat bantahan!demonstrasi sana sini!

dalam kes sturgeon ni tak tahu siapa yang dapat upah lumayan menentang projek ni!mungkin dia agaknya.......

yang lain makan kuah,jerit sana jerit sini! dapatlah duit poket untuk buat belanja!

kahkahkah!!! don kisot melawan kincir angin!!!

Happy Mind said...

copy-paste itu satu seni. tolong edit sebelum tuan copy-paste bulat2...supaya boleh jaga kredibiliti artikel dan diri, :)

usin malaun said...

Usin gampang ni dah kena jolok lubang berak dia dengan duit dompok tu menyokong membabi toyok.Riwayat hidup usin gampang ni kais pagi mkn pagi kais ptg mkn ptg dan terpaksa la menyokog projek bahlol dompok ni demi sesuap nasi.

Anonymous said...


Nak sedapkan hati je tu cakap tiga empat orang je yang bantah projek ni.
Buat senyap2,tak explain baik buruk kat orang ramai.
Pastu bila orang ajak open debate,kering idea nak pertahankan faedah projek ni,last sekali delusional pulak tu cakap orang lain ada agenda against wzwh dan adun Tahan.

Dahla berak,mangkuk tandas tak cuci.Bila orang suruh cuci,orang tu pulak kena maki.Gampang betei..

Anonymous said...

Kuat troll betul WZWH ni. Banyak dapat nuffnang? Boleh jadi side income eh? Haha

Mohd Faizal Ismail said...
This comment has been removed by the author.
Mohd Faizal Ismail said...

WZWH, tanah kat felda pun banyak lagi. buat kat sana je laa. Bila harimau/gajah masuk kampung, bukan juak2 ko jugak yang tolong. Kalo ko masih berakal,berenti2 laa teroka tanah taman negara. Projek tu boleh buat jauh dari sungai.pakai air paip pon boley~~

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024