Tuesday, November 4, 2014

Projek Kereta Api Laju Kuala Lumpur - Kuantan




Kerajaan Mexico mengumumkan bahawa ia telah memilih China Railway Corp untuk membina landasan kereta api kelajuan tinggi yang menghubungkan ibu kota Bandar Raya Mexico dengan Queretaro, sebuah bandar pembuatan 210 km di utara. 

Projek ini dijadual bermula pada Disember 2014 dan garis dijangka memulakan operasi pada tahun 2017 , menurut pegawai kerajaan Mexico , dengan biaya sebesar USD 3.75 bilion ( RM12.46 bilion ).

Dengan persaingan yang semakin panas untuk memenangi kontrak kereta api kelajuan tinggi di luar negara , China telah memenangi bidaan tersebut yang pertama di Amerika Latin. 

Persoalannya ialah bagaimana China berjaya menang, dan apa yang bermakna bagi pesaing seperti Jepun dan Jerman. 

Selepas kereta api penumpang telah diswastakan pada tahun 1990an. Kerajaan Mexico mengharapkan kereta api untuk perjalanan pada kelajuan sehingga 300 kilometer sejam , membawa sebanyak 23,000 penumpang sehari dan memotong waktu perjalanan dari 2 jam setengah kepada 58 minit. 

Kementerian Pengangkutan Mexico berkata terdapat 16 syarikat pada asalnya berminat dalam perjanjian itu , di antaranya Siemens Jerman dan Mitsubishi Jepun, tapi hanya konglomerat China mengemukakan cadangan sehingga tarikh akhir 15 Oktober 2014.

Mexico memilih China kerana ia satu-satunya negara dapat memenuhi tarikh akhir cadangan, adalah keputusan untuk membiayai 85 % daripada projek itu melalui Export- Import Bank of China. 

Walaupun Jepun telah menawarkan di masa lalu untuk membiayai bahagian keseluruhan projek-projek yang lebih besar , seperti yang dicadangkan kereta api berkelajuan tinggi Maglev yang menghubungkan bandar-bandar utama dari Pantai Timur Amerika Syarikat , ia tidak menunjukkan kesediaan untuk membiayai keseluruhan projek. 

Tawaran rendah China Railway Corp dan tempoh masa yang singkat , apatah lagi kesanggupan untuk membiayai bahagian besar daripada projek itu, keinginan Menteri Pengangkutan Mexico, Gerardo Ruiz Esparza untuk memiliki infrastruktur Mexico terkini dan canggih untuk memenuhi keperluan semasa dan masa depan negara dan wilayah.

Bolehkan model pembiayaan Projek Kereta Api Laju Mexico oleh China Railway Corp yang sama digunapakai untuk membina Projek Kereta Api Laju Kuala Lumpur - Kuantan?

1 comment:

Anonymous said...

as salam Dato' WZWH,

Saya harap Dato' lobilah projek keretapi KL-Kuantan ni pada PM dan MB memandangkan hubungan akrab Dato' dengan pemimpin2 ini. Projek yang dijangka siap kononnya 2030 patut disegerakan. LPT sesak pada musim2 tertentu dan hujung minggu, justeru keretapi laju merupakan suatu keperluan. Kerajaan mungkin tidak mampu utk membina hiway yang lain, tapi alternatif keretapi laju ini idea yang bernas.

Mohon sangat dengan pengaruh Dato' yang hebat, Dato' dapat yakinkan PM dan MB untuk segerakan projek ini.

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024