Nuffnang Ads

Pages

Wednesday, December 3, 2014

Pelajaran Strategi Dari Chaebol Dan Keiretsu Dalam Membangun Ekonomi Malaysia



DS Najib sebagai PM bertanggungjawab dan berusaha lebih keras untuk membangunkan ekonomi Malaysia lebih hebat dari era Tun Mahathir.

Hubungan rapat DS Najib dengan kuasa besar dunia Amerika dan China boleh menyokong hasrat ini. Apa yang perlu Malaysia boleh belajar nilai-nilai Asia dari Chaebol Korea dan Keiretsu Jepun.

Malaysia mempunyai kelebihan mudah akses kepada pasaran Asia, negara-negara Islam dan dunia. WZWH percaya pendekatan ekonomi adalah strategi DS Najib yang terbaik dalam membangun ekonomi negara.

Bila ekonomi Malaysia membangun boleh memberi kesejahteraan kepada rakyat Malaysia, memberi pekerjaan, memandu laju eksport dengan produk dan servis yang innovatif dan kreatif.

Memandangkan pertumbuhan di pasaran Asia, adalah penting untuk memahami apa yang mendorong kejayaan Jepun dan kumpulan perniagaan Korea . Maksud di sini adalah dua: 

  1. untuk menganalisis pemilikan , struktur , pengaruh kerajaan , pembiayaan , dan budaya setiap kedua-dua jenis kumpulan perniagaan , 
  2. untuk menganalisis bagaimana setiap berurusan dengan baru-baru ini krisis kewangan di Asia . Berdasarkan ujian ini , pelajaran strategi dari chaebol dan keiretsu penting untuk membangun ekonomi Malaysia.

Beberapa dekad yang lalu , negara-negara Asia telah menghasilkan keuntungan ekonomi yang pesat . Seperti banyak firma Asia mengatasi rakan-rakan AS mereka , beberapa penyelidik mula untuk membuat spekulasi sama ada struktur organisasi kumpulan - khusus perniagaan , Korea milik keluarga konglomerat dipanggil chaebol dan konglomerat Jepun dikenali sebagai keiretsu - adalah punca-punca keuntungan ekonomi ini.

Chaebol dan keiretsu adalah kumpulan bebas syarikat yang beroperasi dalam pasaran yang berlainan dengan yang berbeza produk dan perkhidmatan tetapi di bawah pentadbiran biasa dan kawalan kewangan . Kumpulan-kumpulan bergantung kepada satu sama lain untuk kepimpinan , sumber manusia , dan fungsi R & D , dan adalah amat penting kepada ekonomi masing-masing negara . 

Chaebol dikreditkan dengan pesat pembangunan ekonomi Korea selepas Perang Korea dan keiretsu dikreditkan dengan ekonomi yang amat besar pertumbuhan Jepun selepas Perang Dunia II . Walaupun beberapa penyelidik telah memeriksa kumpulan perniagaan ini, tiada satu pun yang disediakan perbandingan yang mendalam daripada mereka , terutama berdasarkan post krisis masalah kewangan  Asia.

Sejak Jun 1997, Asia telah menyelubungi dalam krisis ekonomi yang teruk , dengan kegagalan bank meluas dan kebankrapan syarikat . Krisis ini belum pernah terjadi sebelumnya dalam sebuah rantau di mana sebahagian besar daripada kerajaan-kerajaan telah biasa untuk beroperasi dalam persekitaran yang mempunyai ciri-ciri keseimbangan fiskal , kadar inflasi yang rendah , dan tahap rendah pengangguran . 

Dalam menjalankan perbandingan sistematik kedua-dua kumpulan , Matlamat adalah untuk menjawab soalan-soalan berikut : 

1. Mengapa kebanyakan pemerhati optimistik tentang keupayaan Korea untuk pulih dengan cepat daripada krisis ekonomi , manakala beberapa percaya bahawa Jepun akan dapat melakukan perkara yang sama ? 

2. Apakah ciri-ciri kumpulan perniagaan Korea membenarkan mereka bertindak balas lebih cepat daripada kumpulan Jepun semasa masa krisis kewangan ? 

3. Apakah hubungan di antara kerajaan dan kumpulan perniagaan ?

Ia biasanya difahamkan bahawa sistem chaebol itu telah berkesan dalam menjana pembangunan ekonomi dalam bentuk model bukan Barat negeri yang didorong oleh pertumbuhan ekonomi yang membentangkan persamaan ( dan perbezaan ) dengan rakan-rakan Asia Timur itu . 

Dalam kes Korea , sebab bagi kejayaan chaebol boleh didapati dari  dasar ekonomi dan pembangunan institusi serta ekonomi yang unik dan tersendiri membentuk negara sejak 60 tahun lepas. Sehingga hari ini , bentuk tadbir urus korporat sedemikian- yang dibenarkan chaebol untuk berjaya sebagai pemandu penciptaan kekayaan - masih sangat berkaitan.

4 comments:

Anonymous said...

Korea got veli success one not becos of chaebol or keiretsu. If 1Mesia also use chaebol and/or keiretsu can lingkup one. Chaebol or no chaebol, if politicians eat
money only, got 1 million chaebols also
die one. NFC was funded by the gomen (
read taxpayers ) money to breed cows but
chaebol or no chaebol that money was
parked in a high-end condo. PKFZ oso
chaebol but sudah cabut lari ma. Alo
friend, Korea veli success becos of clean & transparent gomen one. Think Korea no
corruption? Korea oso got corruption what. In Korea you corrupt go to jail one, don't care minister or kerani. In 1Mesia where got. Haiyah, no need chaebol one. Just
don't eat taxpayers money enuf oredi. Sure success 1Mesia ma.

Anonymous said...

hakeleh.. nak tiru korea konon, tapi tak cermin diri camne tu.. asyik nak tiru jea tapi tak nak belajar, sudahnya tak atu mane-man jadilah bangang kihkihkih..

kita tak sama dan tak serupo dgn korea, dahtu camno nak tiru depa... keja bangang tu...

bab2 keja bangang nie tak yah tengokjauh, tengok laporan keewngan FGV yg terbaru.. camne profit jadi negatif.. harge saham FGV skrg brp... ade RM3? dari ipo bukak dlm rm4.50... dh rugi berapa tu? kalau ade 10lot dah hilang 1500.00 hinggit tuuu makcik oiii. dah tu guano project ikang di utan yg dikelola oleh felda tapi yg menjaja dato wzwh??? ade akai ke dah bangang semua ni?

Anonymous said...

http://algoojo.blogspot.com/2014/12/peminat-bola-sepak-malaysia-bodoh-tahap.

Jebat Bedebah-007 said...

anonymous 9;17 pm lu bodoh macam babi