Tuesday, March 31, 2015

Bagaimana Malaysia Mahu Tap Pelaburan Infrastruktur Global China?




Pembangunan geostrategik yang berbangkit daripada dua dekad yang lalu telah membangkitkan China. Namun Barat telah gagal untuk memberi China - apatah lagi ekonomi baru utama muncul - tahap pengaruh dalam struktur tadbir urus global hari ini bahawa China ada merit. Ini mungkin akan berubah.

Seperti yang ada, China bergantung kepada perjanjian dua hala untuk mendalami penglibatannya di negara-negara di seluruh Asia, Afrika, dan Amerika Latin. Disokong oleh USD$ 3.8 trillion dalam rizab mata wang, China telah menyediakan pelaburan infrastruktur di bursa komoditi, dengan itu menjadi pembekal terbesar di dunia bagi pembiayaan untuk negara-negara membangun, dengan Bank Pembangunan China telah menawarkan lebih banyak pinjaman daripada Bank Dunia.

Tetapi, memandangkan ini pengaturan dua hala dilaksanakan oleh syarikat-syarikat milik negara, mereka sering tidak mematuhi amalan terbaik antarabangsa. Oleh itu, Barat telah menggesa China untuk bergerak ke arah proses pelbagai hala yang memenuhi standard antarabangsa, ketika melakukan lebih untuk menyediakan barangan awam global. Presiden Amerika Syarikat Barack Obama telah pergi setakat untuk memanggil China yang "penunggang bebas" kerana gagal memenuhi tanggungjawab yang banyak akan mengharapkan sesuatu kuasa global.

Tetapi, jika inisiatif-dasar luar Presiden China Xi Jinping baru-baru ini adalah tanda-tanda, perubahan mungkin akan berlaku. Julai lalu, China membawa penubuhan Bank Pembangunan Baru oleh lima negara BRICS (Brazil, Rusia, India, China, dan Afrika Selatan) dan menyumbang dengan ketara kepada endowmen USD$ 100 billion itu.

Begitu juga, di mesyuarat Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik yang terbaru di Beijing, China mempelopori penciptaan Infrastruktur Asia Investment Bank (AIIB). Dan ia telah mewujudkan USD$ 40 billion Dana Jalan Sutera, untuk menyokong cita-cita untuk mewujudkan semula laluan darat purba dan laluan maritim yang menghubungkan Asia ke Eropah.

Dalam melaksanakan apa yang dipanggil "satu tali pinggang, satu jalan" strateginya, China akan melaksanakan pelaburan yang memberi kesan kepada kira-kira 60 buah negara - termasuk di Asia Tengah, di mana portfolio sudah mengandungi projek bernilai lebih daripada USD$ 50 bilion. Laluan maritim termasuk Lautan Hindi, Laut China Selatan, dan Mediterranean. Bersama-sama, mereka akan tidak hanya membentuk suatu jalan, tetapi rangkaian untuk memudahkan pemindahan barang-barang dan idea di seluruh Eurasia.

Bagaimana Malaysia mahu mengambil peluang tap pelaburan infrastruktur global China?

Satu senarai portfolio pembangunan infrastruktur mega negara perlu disusun bagi menarik pelaburan infrastruktur global China ini. Sekurang-kurangnya pelaburan awal RM 50 bilion boleh dimulakan dulu membiayai seluruh projek pembangunan infrastruktur mega di seluruh Malaysia.

EKSPEDISI MAHKOTA Mudik Sungai Pahang 2024